[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:51

@Lis: Vergeet het buikje (en de sportbrok, tenzij je dagelijks 2 of drie uur hard traint)

@Steffie: Paard ziet er, vanaf de foto beoordeeld, prima uit. Ook de eerste foto is zeker geen 1. Ribben krijgen doorgaans te veel aandacht omdat het zo op valt. Terwijl juist daar het "plussen en minnen", oftewel het (optisch) groeien en afvallen veelal het makkelijkst gaat.

LisErm94

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:04

@ Lageveld: Wat zou je haar voor score geven? Ik train haar zo'n 5/6 keer in de week. Sportbrok weglaten?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:15

voor 5 a 6 keer goed trainen @lageveld hoeft echt geen 3 uur om sportbrok te krijgen :n kan ze best die sportbrok houden hoor.

Ik zou iig nooit een paard op basis zetten terwijl je zo vaak rijd (tenminste als je echt traint , 5 x per week rondje buitenrit in stap en draf is een ander verhaal)

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:21

Elin_ schreef:
voor 5 a 6 keer goed trainen @lageveld hoeft echt geen 3 uur om sportbrok te krijgen :n kan ze best die sportbrok houden hoor.

Ik zou iig nooit een paard op basis zetten terwijl je zo vaak rijd (tenminste als je echt traint , 5 x per week rondje buitenrit in stap en draf is een ander verhaal)

Ze krijgt ook nog geen kilo per dag (voor mijn gevoel weinig, maar ze ziet er niet uit alsof ze te kort komt :P )
Heb haar wel een tijdje op basisbrok gehad maar voor mijn gevoel deed ze het daar iets minder goed op.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 20:24

Ik trainde 5 a 6 keer per week intensief met mijn paard en die stond gewoon op een kilo basisbrok p/d hoor.
Zolang je ruwvoer van goede kwaliteit is (en genoeg!) halen ze daar meer dan genoeg uit, ook voor de training. |

En ze zag er niet bepaald schraal uit :)
Afbeelding

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:29

@Focussed: Denk ook dat het voor heel veel paarden wel goed werkt hoor, maar voor mijn gevoel doet de mijne het beter op tweederde sportbrok dan op bv 1kg basisbrok :)

Maar vinden jullie mijn merrie te dik? (staat op vorige pagina)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 20:33

Ik kan weinig opmaken van de foto, belangrijke punten staan er niet op zoals zij-aanzicht nek, schouder etc
Dus erg lastig te zeggen..

Maar in 2/3e sportbrok zit zowat hetzelfde als een kg basisbrok.. Dus denk dat het vnl gevoel is dat ze het daar beter op doet, en niet persé objectieve waarheid.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:37

@Focussed: Ik ga even opzoek naar een andere foto.

Dat het voornamelijk gevoel is zou goed kunnen hoor ;)

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:39

LisErm94 schreef:
@ Lageveld: Wat zou je haar voor score geven? Ik train haar zo'n 5/6 keer in de week. Sportbrok weglaten?

Ik ken de mate van training niet. 5/6 x per week, complimenten. Nogmaals, vanaf deze (een) foto is het onmogelijk beoordelen, waarbij ik wel de indruk heb dat je het zelf aardig inschat.
Voor sportbrok zie ik vooralsnog geen reden (=voornamelijk extra energie) temeer omdat je zelf ook al aangeeft dat het wat vet betreft wel wat minder kan.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:43

Afbeelding
Afbeelding

Denk dat deze duidelijker zijn :)
Ik reageer zo weer maar moet even eten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 20:43

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:46

Ik vind hem wel een enorme nek hebben, verder lijkt het mee te vallen. De achterhand vind ik niet te dik maar bij de rug vind ik het een beetje lastig oordelen. Is het een andalusier of niet?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 20:50

PRE idd. Erg mooi paard vind ik het :j

Alleen wat mij zo opvalt is idd een enorme vetkap op de nek, schouder ligt verzonken in vet en ook een flinke pocket bij de schoft. Over rug en achterhand kan ik niets zeggen want is idd erg lastig te zien.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:03

Ben benieuwd naar jullie mening. Ik staar me er misschien iets te dood op

Afbeelding

Afbeelding

Ik zeg voorhand 2, hals genoeg gevuld maar niet vet. Geen procentje vet op de schouder
Buik/rug ook een 2. Hij heeft nauwelijks buik, nog geen cm vet op de ribben en zijn rug zou ik zelf iets voller zien
Achterhand, kruis is mooi gevuld maar geen hartjesbillen. Vind zijn kont altijd nog het mooiste dus zeg een 2,5.
Het is een jong dier dus hij mag wat schraal zijn maar zelf zie ik m liever als een goede 3 omdat hij flink kan wisselen per dag. De ene dag is hij buikiger dan de andere dag.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:16

lageveld schreef:
LisErm94 schreef:

Ik ken de mate van training niet. 5/6 x per week, complimenten. Nogmaals, vanaf deze (een) foto is het onmogelijk beoordelen, waarbij ik wel de indruk heb dat je het zelf aardig inschat.
Voor sportbrok zie ik vooralsnog geen reden (=voornamelijk extra energie) temeer omdat je zelf ook al aangeeft dat het wat vet betreft wel wat minder kan.

Momenteel rijd ik 2 a 3 drie keer in de week een intensieve dressuurles, verder train ik zelf (l-niveau), maak ik in het weekend een flinke buitenrit (als training voor enjoy the ride), longeer ik haar, en pak ik een keer in de twee weken een springlesje mee.
Dus een aardig actief trainingsschema vandaar toch mijn keuze voor toch wat brok, aangezien er al paarden bij ons op stal staan die meer krijgen en waarvan de training lang niet zo intensief is :)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 01:36

Sappos, een 3, eerder richting 3,5 dan richting 2,5. Ik vind hem helemaal niet schraal ogen.

Die pre gaat heel hard richting een 5 idd. Nek en schouder staan stijf van het vet, achterhand staat ook bol van het vet. Schitterend paard, maar zou nog 10000 keer mooier zijn als dr een hele boel gewicht af was..

liserm, sorry, die foto's zijn slecht te beoordelen nogsteeds. Maar van wat er van deze foto's te zien is, zou ik zeggen rond de 4.

Mensen, voor voeding en training moet je ergens anders wezen. Dit topic is om de conditie te beoordelen, niet hoe je het paard in conditie krijgt of houd.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 01:45

Ik gok tussen de 2 en 3.
alleen jammer dat hij in de zomer weer wat dikker wordt

Afbeelding

Afbeelding

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:11

Mossel, niet te beoordelen, op beide foto's zijn de ribben, schouder en nek niet te zien.
Zn billen zijn iig een ruime 3.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:17

Vraag me toch wel af waar je die ruime 3 op baseert

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:20

Afbeelding
Afbeelding

Denk dat mijn paard op de foto's wel een 3 heeft. Helaas is ze ziek geweest en is ze nu een 2 - 2,5

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:29

Mossel, de billen zijn zowel van de zijkant als de achterkant net ff aan de ronde kant en naast de staart lijkt een klein beetje vet te zitten. dus tussen de 3 en 3,5. (dikke 3 dus :P ) Maar das alleen voor de billen, de rest kan ik zo echt niet zien.

_AAASCHAAA_, sorry, niet te beoordelen van die foto's. Heb je standfoto's? (mijn indruk vanaf déze fotos zit tussen de 3,5 en 4, maar dat is een indruk, omdat geen van de gebieden goed te zien is op de foto;s)

Citaat:
Voor iedereen geld: Het beoordelen van de conditie aan de hand van foto's is lastig. Wil je een paard enigszinds correct kunnen beoordelen dan kan dat het beste vanaf een stand foto van de zijkant waarbij ook de schouder en hals te zien zijn, en een stand foto recht van achteren.
Foto's waarop de hals, schouder en/of ribben niet te zijn zijn, de meeste bewegingsfoto's en foto's die schuin van voren zijn genomen zijn eigenlijk niet te beoordelen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:42

Ik zal vanmiddag nieuwe foto's maken, zijn billen zijn absoluut niet rond hij heeft huis punt billen

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:53

Vientje schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Voorhand: nek is vet-loos, flubbert niks, begint een kammetje op te komen van spier. Vóór de schouder zit ook niks, mooie hoek van nek naar schouder. Ik zou zeggen 2-3.
Middenstuk: tja :7 Achter de schouderbladen flinke vetbult, ribben aardig makkelijk voelbaar maar niet zichtbaar. Bolle buik van het 24/7 ruwvoer, die vertekent flink. Ik zou haar hier een 4 geven.
Achterhand: Mooi rond aflopend in achteraanzicht, naar binnen gevormd rond de heupen aan de zijkanten. Geen vetophopingen langs de staart, "dakje"-vorm te zien aan de bovenrand van opzij, spieren goed zichtbaar (IRL beter dan op foto }:0 ). Hier geef ik haar weer een 2-3.

Al met al: gemiddeld een 3 dus prima zo, niet vetter worden, en verder gaan met spieren opbouwen :Y) Gelukkig was de DA het daar mee eens, die vond haar perfect op gewicht zo :)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre mensen het met mij eens zijn over mijn paard :) Zie een hoop mensen die reageren op de schattingen van anderen nl, en meestal ben ik het met de reacties meer eens dan met de eigenaren ;) Dus ben benieuwd of ik zelf ook een brilletje op heb wat betreft mijn eigen paard!

Ik vind het trouwens best apart dat er hier recreatiepaarden (B-L niveau, 3-5 keer in de week rijden, buitenritten etc, dat is nou bepaald geen topsport), op sportbrok staan. Veelal scoren die paarden rond de 4, dus aan de dikke kant. Wat is de overweging van die eigenaren om hun paard op sportbrok te zetten? :) Ik zou zelf bij een dergelijk paard in dat soort omstandigheden eerder voor een onderhoudsbrok of muesli kiezen, als ik al brok zou voeren.

Voor mensen het zich afvragen: mijn paard (5x per week training B-L niveau, gemiddeld 1x per maand wedstrijd, aanvullende dagen buitenritten en longeren dus een dag zonder "werk" is voor haar een uitzondering) staat op 24/7 hooi, met een aanvulling vitaminen/mineralenblok om te zorgen dat ze iig dat volledig binnen krijgt. En een wortel als extraatje na het werk :+

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:18

Vientje: Billen missen wat bespiering als je van de zijkant kijkt, van achteren zijn ze vrij rond, pakweg 3,5. Middenstuk idd een 4. Hals een 3, zou een 3,5 kunnen zijn. Ik zou dr een 3,5 geven denk ik.
Die 2-3 die je ziet bij kont en hals iig niet, de 3 wel, maar zeker geen 2.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:39

Airborn Wat vind je van deze billen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Persoonlijk vind ik haar kont nu eindelijk mooi bespierd _O- Ik voel uiteraard wel wat vetjes.. maar heb niet het idee dat ze een blubberkont heeft (zie ik ook niet op foto's en video's)

Ze is overigens 1.68 en met meetlint gemeten zou ze 425 kg wegen. Ze krijgt nu 2,5 kg muesli en kuil. Dierenarts zegt dat ik haar niet op minder moet zetten. (stond eerst op 3kg maar kwam nog steeds aan dus had haar al afgebouwd naar 2,5 kg

Jaartje terug:
Afbeelding

Nu:
Afbeelding

Wat vinden jullie?
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 27-02-12 13:15, in het totaal 3 keer bewerkt