Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:26

@ TS en vergeet de 'naturals' niet die gelezen hebben dat een paard 24/7 moet kunnen eten. Het is jammer genoeg geïnterpreteerd als 24/7 hooi kunnen schransen, maar het had moeten zijn '24/7 iets te knabbelen hebben'. Die van mij krijgen genoeg hooi, maar niet het hele etmaal. Als het op is, is het op en moeten ze zich vermaken met het knabbelen aan grasjes, er staat altijd een weilandje open, maar veel staat er niet meer, maar dat is niet erg. Zolang er maar kleine beetjes voedsel naar binnen blijven komen.

Ik kijk wel uit dat mijn paarden ribjes krijgen, aangezien ze ook al buiten staan zijn ze dus al snel zielig. Dus eigenlijk voor de buitenwereld hou je ze iets aan de dikke kant -O-

Mijn arab in de zomer, precies zoals ik 'm wil hebben:

Afbeelding

@ Marcella die fjord is veel te dik :n
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 01-02-12 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:27

Tja grasbrok maak niet dik en zoveel bietenpulp krijgen hij niet. Een handje wat dus al gewelt is en meer niet. Daarbij krijg hij dat ter ondersteuning van een goede darmflora. Heb helaas een fjord dat extreem gevoelig is voor spuitpoep en hiermee gaat het goed.

Wei word beperkt gehouden zeker nu met de vorst.

Maar zal anders ook eens kijken om de haren onder zijn buik te meten en bij zijn hals. :+ Kan nu al zeggen dat dit dus heel erg vertekend. Dit is een extreem geval van een grote teddybeer. _O-

Kan zijn ribben namelijk voelen door die dikke vacht heen. ;)

mang

Re: Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:28

op de foto's in zomervacht in je profiel issie ook gewoon moddervet..

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:31

klopt veel paarden zijn te dik..

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:31

Interessant topic dit,ben benieuwd wat jullie van mijn haf hengst vinden. Hij is 20 jaar en heeft in het verleden heel erg gewisseld qua gewicht. Dus de te mager foto's laat ik maar achterwege,als je een beetje zoekt kun je ze natuurlijk wel vinden. Maar goed hij is nu vind ik eigenlijk wat te dik. Maar omdat het winter is en hij al 20 vind ik dit niet erg. Vandaag leek hij wel iets dunner dan anders dus denk dat hij wat last heeft van de kou,heb hem dus maar een dekentje op gedaan. Want meneer is ook dik aan het verharen al. Maar goed genoeg gepraat. Hier de foto's:

Toen ik hem net had:
Afbeelding
http://img195.imageshack.us/img195/1544/sam1247g.jpg
Hoe hij er nu uitziet:

Afbeelding
Afbeelding

Nog even ter toevoeging,hij krijgt 3 maal daags een portie hooi, 'savonds een handjevol met biks omdat iedereen in z'n stalgebouw dit krijgt en hij anders de enige is die het niet krijgt wat een beetje sneu is dan ;). Ja en gras natuurlijk maar daar zit nu niet veel in :).
Laatst bijgewerkt door hilly200 op 01-02-12 21:40, in het totaal 2 keer bewerkt

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:35

3 weken terug was ik trouwens op een manege met mijn Engels Volbloed (niet die op de foto) die nu enkele maanden op rust staat.
Beest is echt dik, volle hooibuik gewoon goed gevuld etc. Maar de ribben zie je natuurlijk.
Komt er een vrouw naar me toe ja hij is wel een beetje mager of niet.
Dus ik zeg nou sorry maar hij is veel te dik.
En ze kijkt me toch raar aan.
Ik zeg mevrouw het is een Engels Volbloed er moet nog minimum 50 kilo af.
En daar was ze zo van ondersteboven dat ze weg liep.
Vervolgens zegt haar dochter die er ook bij stond, denk dat ze rond de 17 was, ja wij dachten dat het een magere KWPN'er !!!!!!!! was.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:41

Ik heb net even gekeken, persoonlijk vind ik op stand geen ribben zien. Als ze bewegen tja, dan mag het wel. Als ik het zo bekijk zit mijn paard tussen de 2 en 3 in. Ze mag dus wel iets meer hebben, niet veel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:43

Toen wel ja, maar daarom is hij ook verhuist. Van een boer die van zijn eigen koeienland voordroog haalde wat ook nog eens kleigrond was. Met als gevolg een paard dat regelmatig spierbevangen was.

Naar nu zandgrond en graszaadhooi.

Toen was hij zo (2009).
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FWQU3QQN.jpg

Maar hij is ook zo geweest 7 dagen in de week fanatiek rijden met minste 1 uur en ook regelmatig ritten tussen 2/3 uur op een pittig tempo (2010). En 24/7 op de wei met greenguard.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WSMDSZX4.jpg

Van de zomer 2011 en baas al bezig met opleiding en verhuist naar brabant en zandgrond met graszaadhooi.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YSLZK6ZE.jpg

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:43

mang schreef:
op de foto's in zomervacht in je profiel issie ook gewoon moddervet..

Geloof dat mijn profiel behoorlijk achter loop. :+

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:47

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:47

Hmm die fjord is op sommige foto's inderdaad erg dik vind ik, op de foto van 2010 is hij dat als je goed kijkt nog steeds ( Zo zie ik dat hoor,als je ervan uit gaat dat je ribben moet zien;) ). Maar hij ziet daar wel een stuk gezonder uit en gespierder en zo zie ik ze dan ook het liefst,mja volgens mij heb ik ook een vertekend beeld :+ Zo vind ik die van mij prima zo mist wel wat bespiering ed. maar dat komt wel :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:56

Hij was toen nog steeds te dik, maar ben er dus wel bewust mee bezig. Het nadeel van 7 dagen in de week paard aan het werk was niet echt denderend voor het beestje. Hij begon namelijk minimaal onregelmatig te lopen. Volgens DA te weinig om echt iets duidelijks te zien.

Zodra ik klaar ben met opleiding dat kom er vast wel meer tijd weer om aan de slag te gaan, maar opleiding is voor nu even belangrijker zeker met het oog op de toekomst (baanzekerheid). Weet nu al dat ik weer gewoon zou gaan rijden dat het overtollige van nu er zo vanaf is. Heb namelijk geen sullige slome fjord, maar een lenige en flexibele. Hij kan namelijk met zijn tanden bij zijn achterbeen komen.

En eigenlijk zie ik even tegenop om erop te gaan zitten heb namelijk weinig zin om vliegend door het bos te gaan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:58

Ik vind het altijd lastig te beoordelen. Ik ben zelf altijd liefhebber geweest voor 'volle' paarden. Van die stevige merries (te dik vaak :o ) vond ik prachtig. Mijn merrie was ook altijd vet. Tijdje terug ben ik omgeslagen wat dat betreft, zoveel gewicht mee slepen is ook niet gezond! Ze stonden toen altijd op enorm rijk kuil, daar werd ze ook stijf van, dat was de grootste reden dat ik om ging schakelen op voer. Dat ze daarbij niet meer zo vet bleef was een hele mooie bijkomst! Nu wil ik ze niet meer dik hebben, ik krijg nu al weer kriebels omdat ik het idee heb dat ze weer aankomt :o

Zo waren mijn dames bijvoorbeeld aug. 2010. Toen was ik ook 3 maanden weggeweest; paarden dag en nacht op land & kuil bijgevoerd. FUNEST! Vooral shetlief was om te schamen :o Die stond ook bijna hoefbevangen, dus zijn ze gelijk op rantsoen gegaan (weidegang met graszaadhooi - alleen kuil al vervangen door dat hooi heeft enorm goed gedaan. En shetlief een masker).
Afbeelding
Afbeelding

Ze gingen een aantal maanden later beter, heb ze redelijk op gewicht gehouden afgelopen zomer en hoop dat vol te houden.
Maar je hebt dat beeld wat je gewend bent. Wat je om je heen ziet. En ik moest enorm wennen aan het nieuwe uiterlijk van mijn merrie. Is ze niet te schraal???? Wordt ze niet dun?? Ze had opeens een 'ruggegraat' die je goed voelde, en ze heeft TOCH ribben die je kan voelen! Ik maar denken dat ze die nooit had :+ Maar ik begin er nu aan te wennen, en raak al zenuwachtig als ze weer aan komt, omdat ik haar niet meer zo vet wil hebben. Ik vind het wel lastig bij haar, omdat haar halsje en kontje snel zo iel worden.
Afbeelding
Afbeelding

Mijn pony is nog steeds te dik. Maar al een stuk minder dan dat ze was! Ik vind het wel lastig haar op gewicht te houden, ondanks haar temperament wordt ze van lucht dik. Op een enkel graszaad dieet doet ze het helaas ook niet goed. Had ze enorm opgetrokken buiken en krampjes etc. Dus ze krijgt nu wel weer wat hooi bij. Toch ben ik niet geheel ontvreden.
Afbeelding

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:21

Tancreda, wat een verschil, vooral bij je merrie! dit ziet er een stuk beter uit! Zo te zien heeft ze een hoge staart inplant en smalle hoge schoft, dan lijken ze idd al snel iel, ookal zijn ze heel mooi op gewicht.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:30

Mijn Welsh B woog bij aankoop 500kg. Nu nog 280 geloof ik en die 80 mag er nog wel af. :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:34

Ik zou ook wel willen weten hoeveel mijn merries precies wegen. Ik ontworm mijn merrie gewoon met volledige wormenkuren en mijn shetje voor 200 (heeft de DA gezegt. Ze is 90 cm maar wel dik dus :o )

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:35

@tancreda: die shet op de eerste foto :') net een worstje op hele korte pootjes... _O- mag er eigenlijk niet om lachen natuurlijk :')

Vind je merrie nu prachtig hoor! Zeker niet te dun. Het lijkt natuurlijk al snel wat dunner als ze net alles rekken en strekken in draf, ik heb ook bijna een taille als ik met mijn armen uitgestrekt boven mijn hoofd ga staan...

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:35

Ik ben stiekem ook wel benieuwd wat TS van mijn pony zegt.
Nero is jarenlang iets te dik geweest, toen zijn we verhuist naar pensionstal en hij heeft even zijn draai moeten vinden en werd schraal. Opgetrokken flanken, ingevallen enzo.
En nu loopt ie er zo bij.
Afbeelding
Is hij te dik voor de maatstaven?

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:36

Wat ik dan weer absurd vind is dat op de welshkeuring een welsh 2x zo dik moet zijn,
Heb je een slanke welsh naast je lopen sta je onder aan en staat er op je papier te licht.
Maar hier zijn ze al wel mee bezig om dit te veranderen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:37

Nike toen ik net met hem begon...
Afbeelding

Half jaar later:
Afbeelding

Nu -O-
En hij is weer NOG dikker geworden ;(
Kan er helaas vrij weinig aan doen >.<
Afbeelding

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:41

Echt? Ik durfde mijn Welsh niet mee te nemen omdat hij zo dik was. :P

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:47

Waves schreef:
@tancreda: die shet op de eerste foto :') net een worstje op hele korte pootjes... _O- mag er eigenlijk niet om lachen natuurlijk :')

Vind je merrie nu prachtig hoor! Zeker niet te dun. Het lijkt natuurlijk al snel wat dunner als ze net alles rekken en strekken in draf, ik heb ook bijna een taille als ik met mijn armen uitgestrekt boven mijn hoofd ga staan...

Dat laatste heb je eigenlijk wel gelijk in, nooit aan gedacht :o In stand valt ze wel mee. Ze groeit en krimpt wel naar mijn idee bij het minst geringste. Bij haar kan ik 'gelukkig' ook aan andere dingen zien dat ze te veel en te rijk krijgt; dikke stalbenen en sneller stijf.

En tja, die shet :o Erg he :o Ik schrok wel een beetje toen ik thuis kwam, echt een worstje idd :o Ze is toen gelijk naar de bak verhuisd met een graaskorf, ook omdat mijn HS dacht dat ze tegen de bevangenheid aan zat. Raar he :+ :o

Nero vind ik wel mooi nu :j

Nike is idd weer flink dik nu, op de tweede foto was hij mooier. Al zou hij daar misschien nog als vet bestempeld kunnen worden, omdat hij de befaamde gleufen in zijn billen heeft, wat vaak een teken is van te vet. Maar naar mijn idee kan het ook het ras zijn. Of is dat weer een vertekend beeld...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:48

Hij is altijd wel te vet geweest.... En toen ik hem eindelijk weer op gewicht had hebben ze hem weer in een VEEL te vette weide gegeven. Hij heeft al bevangenheid gehad enzo, ik denk dat dit voorjaar echt fout gaat lopen met hem.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:52

Ja, die vette weides he! Hier wordt het met gier bemest......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:58

Ik vind Nero prachtig zo, hij is precies goed. Mooi, rank, sportief, elegant. Paarden, zeker rijtypische paarden horen elegant te zijn, vind ik.
Tancreda, jouw merrie is nu erg chique!

Het is idd een beeld on je hoofd wat veranderd moet worden. We zien zoveel te dikke paarden (en andere dieren) dat we echt een vertekend beeld hebben van wat gezond is. Mijn Dimo is permanent op dieet, die heeft echt aanleg om dik te worden. Nu is hij op de grens van wat mag, hij mag niet boven de 40 kg komen, en hij weegt er 39, en dat is echt een voortdurende strijd tegen de kilo's. En dan al die mensen die hem wat toe willen stoppen, want in hun ogen is hij te mager........ zo frustrerend.

Raphi van mij is van zichzelf skinny, die moet je haast een indigestie voeren om hem aan te laten komen, spreekt vanzelf dat ik dat niet doe........

Vegs is 75% EV. Rank dus, mag 575 wegen. Ook bij haar móet ik erg opletten hoeveel ze eet, en dat houdt in dat ze voldoende ruwvoer krijgt, maar echt stro mag knabbelen als het hooi op is. Op is op, en gewoon wachten tot de volgende voerbeurt......... ik ben streng, ik weet het. Maar waarom zou ik allerlei problemen riskeren terwijl ik ze ook gezond kan houden?
Vorig jaar was ze veel te dik. Ze is 100 kg afgevallen, en nu houd ik haar in de gaten. Ze is niet bevangen geweest, en ik laat dat ook niet gebeuren. Mede daardoor begon ik na te denken.