Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:22

jiperdepip schreef:
JessicaChico schreef:
Handig topic, net even alles helemaal doorgelezen.
Zelf twijfel ik ook weer over het voer.

Ik begon ooit met Nature's Best van Pavo. Toen mijn fjord bevangen raakte heb ik een tijdje Dodson & Horrell en daarna ben ik overgestapt op Healty Herbs, het beste voer vind ik. Paarden schuurden ook niet meer. Ik voerde de Superbrok plus maar elke maand werd het me gewoon te duur, het is zo jammer dat ik het niet in de buurt kan krijgen dus dat het elke keer opgestuurd moest worden.
Nu sta ik sinds een paar maanden op Natural Base van Equifyt en het schuren begon direct weer.

Nu kijk ik info van Hugho, wat ook wel goed klinkt. Iemand ervaringen (met paarden die exceem hebben)?

En anders word het waarschijnlijk toch weer Healty Herbs.

waarom probeer je de herbs van equifyt dan niet?? dit is ook een gras kruiden brok zonder toegevoegde ballaststoffen.
en ik moet eerlijk bekennen dat ik persoonlijk niet eerder heb gehoord dat paarden van de natural base van equifyt schuren
de meeste paarden stoppen juist is er niet iets anders wat er veranderd is?

Hoeveel aan procent zit daar in kwa suiker/zetmeel?
Nee paarden krijgen niks anders bij.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:48

Taniya schreef:
Nee MadamX heeft in dit geval niets met concurrentie te maken maar is een gegeven van de site voervergelijk en dit is wat de fabrikant zelf heeft opgegeven.

Voervergelijk neemt informatie over van websites. Op Voergezond zelf staat heel duidelijk( ook bij de weidebrok expliciet) dat er geen melasse in zit. Lijkt mij dat er een fout is gemaakt in het overnemen. Sowieso staat er op voervergelijk geen volledige informatie, bijvoorbeeld niet over de samenstelling, dus ik neem de "ja" bij de melassevraag dan ook niet serieus.
Zoals hierboven ook al staat, waarom zouden alle producten melasse vrij zijn, en de meest voordelige een duurdere toevoeging hebben die duidelijk niet aansluit bij hun visie?

_jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:00

Op m'n werk staan de paarden op paddoc paradise.
2.5 km aan zandpaden. Geen gras dus.
Zij krijgen kruiden hooi, ook wel duitshooi genoemd. Het is duurder, maar wel super spul als je eraan kan komen. Ze zorgen dat er bijna 24 uur per dag hooi beschikbaar is.
Daarnaast krijgen ze biologisch spelt en musli. Wederom is dit wel duurder!
Ik weet niet waar ze dit kopen, maar als je gaat zoeken op BioRon die verkoopt volgens mij veel goed spul!

steenbok1980

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:01

Fijn zo`n topic! Wij zijn ook al een tijdje op zoek voor een haf met IR en artrose. Als hij niets krijgt tijdens de voerbeurten breekt hij bij wijze van spreken de boel af. En medicijnen geven zonder voer gaat ook erg lastig.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:06

Ik heb het hele topic doorgelezen en heb een vraag: is de brok van voergezond ook geschikt voor sport paarden? Mometeel staat mijn paard laag in het voer, maar over een half jaar wil ik dit gaan uitbreiden!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 20:17

faye1995 schreef:
Ik heb het hele topic doorgelezen en heb een vraag: is de brok van voergezond ook geschikt voor sport paarden? Mometeel staat mijn paard laag in het voer, maar over een half jaar wil ik dit gaan uitbreiden!

Volgens mij wel, maar het beste kan je daarover Voergezond zelf even mailen. Ze geven snel antwoord terug op werkdagen.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:34

Zilfstar schreef:
faye1995 schreef:

Volgens mij wel, maar het beste kan je daarover Voergezond zelf even mailen. Ze geven snel antwoord terug op werkdagen.

Er zijn diverse brokken van 'arm' naar heel rijk, daar zit vast wat voor je paard tussen! Ik weet dat de brok oa ook op een professionele springstal wordt gebruikt, dus het is ook voor sportpaarden.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:55

Ik ga voer gezond even mailen met m'n vragen :)
Bedankt voor de antwoorden :)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:23

Het is zeker ook geschikt voor sport paarden! Eigenlijk voor ieder paard, jong, oud, dik, dun, sport, recreatie is healthy herbs geschikt!

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:40

Ik heb al een reactie terug! Lekker snel :) Ga het binnenkort eens bestellen en kijken hoe het gaat uitwerken... Heb er een op rust staan dus die zal slechts een handje krijgen, maargoed daarbij gaat het alleen om het idee daar de andere paarden ook wat krijgen.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:41

Overigens; Die verkooppunten op de site van voergezond kloppen niet. In casteren verkopen ze dit voer niet wisten ze mij te vertellen? :s

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:43

Dan moet je dat alsnog naar voergezond mailen denk ik zo ;)

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:39

faye1995 schreef:
Ik heb al een reactie terug! Lekker snel :) Ga het binnenkort eens bestellen en kijken hoe het gaat uitwerken... Heb er een op rust staan dus die zal slechts een handje krijgen, maargoed daarbij gaat het alleen om het idee daar de andere paarden ook wat krijgen.

Welke brok adviseren ze jou?

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:40

Zo mijn zak brokken is vandaag weer binnengekomen. Superbrok plus en wat ruikt dat weer heerlijk. Paardjes zijn er ook weer blij mee!! Hele laag sap om de mond heen :D

Weet iemand of er al verkooppunten zijn in noordholland? En anders rond amsterdam?

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:31

JessicaChico schreef:
Zo mijn zak brokken is vandaag weer binnengekomen. Superbrok plus en wat ruikt dat weer heerlijk. Paardjes zijn er ook weer blij mee!! Hele laag sap om de mond heen :D

Weet iemand of er al verkooppunten zijn in noordholland? En anders rond amsterdam?

Ik heb laatst in Amsterdam Zuid-Oost met ze afgesproken, bij mijn werk. Ze (Voergezond) waren die dag in de buurt met de bestelbus. Gaan we volgende keer weer zo doen. :D Als je ze hierover mailt, valt er vast wel iets te regelen.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:51

En dan hoef je geen verzendkosten te betalen? Zou mooi zijn, neem ik gelijk een aantal zakken.

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:56

JessicaChico schreef:
En dan hoef je geen verzendkosten te betalen? Zou mooi zijn, neem ik gelijk een aantal zakken.

Volgens mij rekende hij een tientje voor het brengen. Ik had 3 zakken besteld.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:00

Vandaag een zak basis plus gehaald, morgen starten met overgang van muesli naar de brok, ik ben benieuwd!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:35

Wanneer kies je voor welke brok bij Healthy herbs ? dat is iets wat me echt niet duidelijk wordt van de site. Superbrok bevat extra vit en min, is dat het enige verschil met de normale brok ?
En heeft alleen de plus versie er extra gist bij ?
En alleen de weidbrok plus is er voor paarden die moeilijk op gewicht blijven ?

Ik vraag het maar hier, want in het verleden kreeg ik geen antwoord van voergezond op mijn mailtjes..... Misschien dat de communicatie nu wat beter is ?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 09:40

Maris schreef:
Wanneer kies je voor welke brok bij Healthy herbs ? dat is iets wat me echt niet duidelijk wordt van de site. Superbrok bevat extra vit en min, is dat het enige verschil met de normale brok ?
En heeft alleen de plus versie er extra gist bij ?
En alleen de weidbrok plus is er voor paarden die moeilijk op gewicht blijven ?

Ik vraag het maar hier, want in het verleden kreeg ik geen antwoord van voergezond op mijn mailtjes..... Misschien dat de communicatie nu wat beter is ?

Ik heb de afgelopen weken prima mail contact met ze. Eigenlijk op de dag zelf zo'n beetje. Als je aangeeft wat de situatie van je paard is, geven ze goed aan (in mijn ervaring) wat ze adviseren.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:46

Ik kom even binnenvallen, mag vast wel. :)) Ik heb naar aanleiding van dit topic een proefzak Healthy Herbs besteld, hopelijk komt het vandaag of morgen binnen. Ik heb twee IJslanders die 24/7 buiten staan. Beide met eczeem. Mijn ruin is 22 en heeft artrose en aanleg om dik te worden, zeker nu hij niet meer intensief wordt bereden. Mijn merrie (opgegroeid op IJsland) is 7 en wordt 5x per week gereden. Deze situatie heb ik voorgelegd bij voergezond en zij kwamen met het advies om de plus te gaan voeren, maar in een lagere dosering dan aanbevolen. Mijn oudje krijgt een los kruidensupplement om hem soepel te houden (Easy Mover van de paardendrogist), dus met zijn artrose is in dit advies geen rekening gehouden. Ik had binnen een halve dag antwoord op mijn mail. :)

De paarden staan nu nog op muesli (coolmix van Havens, daarvoor op Nature's Best van Pavo), ik hoop dat ze de Healthy Herbs lekker vinden en het er goed op doen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:52

Zilfstar, mailtje is verzonden naar voergezond hoor.
Maar als jullie antwoorden weten op de vragen die ik had, graag !

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:21

Ik denk er ook over na om de brokken van voergezond te gaan geven. Iemand ook ervaring met de special size brokken (8mm ipv 6mm)? Senna die kauwt nooit zo goed op brokken daarom staat ze op muesli. Maar ik wil het toch een keer gaan proberen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:25

ik heb de gewone maat, mijn ervaring is dat ze op dit voer wel genoeg kauwen, mijn paard schrokte zetmeel/suikerrijk voer op en op dit voer kauwt ze wel.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:49

Hier kauwen ze ook goed op de 6 mm, maar misschien kunnen ze je een "proefzakje" 8 mm leveren om het te proberen? Onze paarden eten dit zoveel rustiger dan het voer wat ze hiervoor kregen.....

Maris, in de tijd en nu nog altijd goed contact met hun gehad.........
Ik denk dat jij de super brok plus voor je paard moet hebben.