Kosten hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moos24

Re: Kosten hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:43

De kosten van hooi rijzen werkelijk de pan uit !! Het is echt gewoon niet leuk meer. Begin dit jaar betaalde ik nog 40 euro voor een 350kg baal hooi, en diezelfde baal kost mij nu 75 !! euro. Ongekend.

Klopt het trouwens dat het Eiffel hooi dit jaar erg schaars is ? Een baal Eiffel hooi van 350kg kost bij mij leverancier op dit moment...145 ! euro !En hij kon mij er nog 1 verkopen,want de rest had hij al verkocht. En het was niet zeker of hij er nog aan kon komen.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 07:40

Gisteren bij een boer hooi wezen halen, zijn schuur lag vol met hooi en binnenkort ging hij nogmaals maaien.
Normale prijs 3,50 voor een baal van 25 kg! Maar de volgende keer is het hooi duurder vertelde de boer mij :(
Want de prijzen op marktplaats lagen veel hoger dus kon ook hij meer vragen. <<)

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:37

Punt is ook dat ze weten dat de paardenhouders het nodig hebben. En mijn gevoel zegt ook dat ze daar flink misbruik van maken ondanks de "omstandigheden".

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:55

Jammer dat die prijzen zo duur zijn, want op zich is het dit jaar een perfect hooiseizoen.
Onze boer slaat er ook al redelijk een slaatje uit... grote balen worden verkocht voor 75,-

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:17

Ik zou dit toch geen perfect hooiseizoen willen noemen. Hier in de buurt (niet zo ver bij Deventer vandaan!) is het te lang droog geweest, waardoor het gras niet wilde groeien, toen het wel groeide, kwam er maar maar geen periode met lang en mooi weer, waardoor het niet gehooid kon worden. Er is hier in de omgeving dan ook ontzettend veel in plastic gegaan, omdat het wel gemaaid moest worden (ging plat liggen, wat slecht is voor het land) maar dus niet droog genoeg kon worden.

Het is een beter hooijaar dan vorig jaar, maar nog steeds verre van perfect hoor ;)

Er zit een probleem aan te komen met Stro. Daar hoor je nog niet zoveel over, maar dat is erger volgens mij. Zijn verschillende factoren; de gebruikte soorten graang worden steeds korter van stengel, want dan waaien ze minder snel plat, maar daardoor komt er dus ook minder stro af. Een ander probleem is dat veel graan door het slechte weer de afgelopen tijd al platgewaaid is, waardoor er waarschijnlijk minder stro vanaf komt. En de belangrijkste factor is dat kalvermesterijen qua voer veelal overstappen van gehakseld mais naar gehakseld stro. Dus de vraag neemt sterk toe, het aanbod neemt af, dus het gevolg daarvan kan maar een ding betekenen; vehoging van de prijs!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:53

Ik heb vanmorgen 5 euro betaald voor een baal hooi van ik schat 20-25 kilo. Dit was inclusief bezorgen. Noord Limburg en dus zandgrond. Hier heeft lang niks gegroeid vandaar dat ik ook bij moet halen omdat ik niet zeker ben of ik genoeg van ons land af haal.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:25

deedee19 schreef:
Ik heb vanmorgen 5 euro betaald voor een baal hooi van ik schat 20-25 kilo. Dit was inclusief bezorgen. Noord Limburg en dus zandgrond. Hier heeft lang niks gegroeid vandaar dat ik ook bij moet halen omdat ik niet zeker ben of ik genoeg van ons land af haal.

Nou, dat vind ik voor deze tijd nog schappelijk. vooral met bezorgen.

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:28

Wij hebben voor 7 grote ronde balen hooi 350 euro betaald. Dus 50 euro per stuk, bezorgd.
Dat valt nog mee als ik de andere prijzen zie.. maar vorig jaar betaalden we maar 30/35 euro per baal. :(
Ze wegen tussen de 350 en 400 kilo.

Voor een grote baal stro van 350 kilo ongeveer betaalde ik vorig jaar 50 euro, en ik had er in maart dit jaar nog 1 nodig maar toen kostte het me 65 euro.
Nu heb ik een trailer vol stro gehaald, kleine baaltjes dit keer, voor 3 euro per baaltje. Wel goede kwaliteit maar niet zo strak geperst.. denk dat ze geen 20 kilo wegen.
Binnenkort als er hier weer grote balen te krijgen zijn moet ik die maar weer kopen voor de winter.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:42

Heb afgelopen woensdag de schuur vol laten stouwen met 470+ baaltjes hooi voor 4,50.
Eigenlijk wilde de leverancier er meer voor hebben maar heb hem gezegd dat ik hem niets tekort wil doen maar me ook niet graag laat oplichten. De kosten voor hem zijn niets meer geworden en ik wil eerlijk behandeld worden.
Het gekke is dat als bankdirecteuren of managers van grote bedrijven zichzelf verrijken iedereen er schande van praat en het zelf op het journaal uitgemolken wordt maar zodra 'de normale mens' de kans krijgt hij geen biet anders blijkt te zijn.
Die opmerking heeft mijn leverancier denk ik over de streep gehaald want toen konden we het eens worden.

Moet zeggen dat ik het een heerlijk gevoel vind dat ik in elk geval een jaar vooruit kan.

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:22

wij beginnen net in de fouragehandel maar de verkoopprijzen van een baaltje hooi gaan dit jaar zeker tussen de 5 en 6 € liggen, zo niet meer (achterhoek).. tis dramatisch dit jaar

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:37

Ik moet zeggen dat we inmiddels al meer in de schuur hebben liggen dan vorig jaar om deze tijd. Ook zie ik de prijzen steeds een klein stukje zakken dus ik denk zomaar dat het mee gaat vallen. Stro en vlas schijnt een ander verhaal te zijn DAT wordt duur deze winter.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:00

Caira schreef:
Stro en vlas schijnt een ander verhaal te zijn DAT wordt duur deze winter.

Ik krijg morgen uit Duitsland, vanmiddag geperst, dus geen regen er in, 13 ton tarwestro..
Wel eerste kwaliteit...maar moet dan ook veel betalen...€ 135.ton , ..beter € 25/ton meer dan van dat spul dat 3 keer nat geworden is of wat zo gespoten is dat er geen blad meer aan zit..Verder is het weer weer snel voorbij..en gaat weer regelmatig regen..

Stro uit Denemarken is ook €135,
Uit Sussex England € 125..Oplegger met 20 pakken van 600 kg..

Prijzen zijn zo hoog i.v.m. aanvoer voor BIO-Massa. en minderopbrengst/ha.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:29

Ik heb hele kleine pakjes hooi voor 3 euro per stuk besteld, dus ik ben benieuwd.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:21

Maandag ingepakte kleine ronde baaltjes gehaald voor 16,50 per stuk (100 kg) en gisteren nog kleine baaltjes a 2,50 per stuk (van het land af), flink zwaar (mannen hebben hard moeten werken := )

Ik ben in ieder geval voorzien voor de komende winter. Vorige winter moest ik er duur aan maar dat valt nu dus wel mee. Daarom ook wat ingepakte baaltjes want die kunnen buiten blijven (en zelfde spul als wat er in de kleine baaltjes zit dus mooi droog)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:26

annebe schreef:
Jammer dat die prijzen zo duur zijn, want op zich is het dit jaar een perfect hooiseizoen.
Onze boer slaat er ook al redelijk een slaatje uit... grote balen worden verkocht voor 75,-

Ik snap het ook niet hoor..Wij hebben inmiddels iets minder dan 1500 baaltjes hooi van het land gehaald en nog wat balen kuil.
Imo wordt er idd gewoon een slaatje overal uit geslagen, omdat het gonst en daar wordt gebruik (misbruik) van gemaakt.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:27

Stalgenootje heeft net hooi gehaald, bij een boer in de regio vandaan, gok zo`n 20 kilo baaltje, voor 4,-. Wel zelf ophalen. Ziet er goed uit en betere prijs dan de fouragehandel (8.50/ baal incl brengen)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:34

Hier net grote balen (ong.450kg) droog voordroog/ bijna hooi laten komen voor 45 euro per stuk incl. brengen. Beetje opletten en ik kan er weer een jaartje tegen.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:07

casanova schreef:
kleine baaltjes hier 6,50 euro!!

13 juli heb ik 65x 20/25 kilo baaltjes gekocht voor 4,25,gestapeld op mijn zolder(van eigen boer).

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:11

hier minimum 5à6 soms zelfs tot 8€ per klein baaltje, tis echt van de zotte dit jaar, en bezorgen, ho maar, gene ene die dat nog doet in de buurt hier :(

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:24

Wat verschillen de prijzen zeg!
Moet zeggen dat ik erg blij ben dat ik een jaarvoorraad heb voor de paarden voor een nog redelijke prijs.
Ik geniet tenminste iedere keer als ik in de schuur kom dat 'ie weer vol ligt en ik daar in elk geval geen zorgen meer over hoef te hebben.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 12:59

vorig jaar betaalde ik 3,50 en dit jaar 4,00.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:13

Hier verpakte balen van rond de 40 kg, vorig jaar waren ze 6,25 dit jaar 6,50. Het is zondag in de pakken gegaan en mooi droog.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:55

Kleine baaltjes, zelf ophalen €5,50 (net met 0,50 cent omhoog gegaan).

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:40

heb mijn voorraad ook weer binnen. Hoorde ook al dat de prijzen flink omhoog zijn gegaan.

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:48

Hier is het ook verschrikkelijk duur. Heb twee weken terug een twee baaltjes (25 kg) gehaald bij de voerhandelaar: 9 euro per stuk! Is wel hele goede kwaliteit. Hij had ook nog hooi uit Italie liggen. Baaltjes waren de helft kleiner, die moesten 6,5 euro kosten. Zelf ophalen en dan met een plastic zak erom heen.

Paar maanden terug betaald ik nog 5,5 euro voor een baaltje van 20 kg. Dat vond ik al vrij veel.

Gelukkig is nu het land waar mijn paard staat gemaaid en ingekuild. Nu is er weer genoeg kuilvoer.

Maar het is echt niet leuk meer die prijzen. Hopelijk gaan ze nog zakken, maar verwacht het niet.