Magere merrie gered met slecht gebit wat te voeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennasilver

Re: Magere merrie gered met slecht gebit wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 18:52

Ik wil even wachten met foto's plaatsen, ik wil jullie mond open valt bij de volgende foto's.
Ze is nog steeds te mager maar niet meer zo vreselijk alsof ze maanden geen eten heeft gekregen.
Het gaat echt de goede kant op.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 19:49

Wat een fijn nieuws! Dat ze weer hooi ging eten was natuurlijk al een goed teken. Ik ben benieuwd!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 22:36

He Fransje ze eet nog steeds niet haar bak vol met hooi leeg, maar toch zeker wel 2/3 ervan. Brokjes en muesli vind ze lekker denk ik die eet ze tot op de kruimel op.
Ik hoop dat ze na haar volgende tandenbeurt gewoon al haar hooi op eet.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 00:16

Even een kleine update van de merrie. Op dit moment gaat het helemaal niet goed met haar. Ik ben wanhopig en heb de dierenarts laten komen maar die kan niks doen aan haar gebit. Ze eet bijna niks en het beetje gewicht wat ze was aangekomen, is nu weer weg.
Binnen nu en 2 weken komt er een paardentandarts uit USA om haar te behandelen.( dat is goed nieuws!!)
Nu moet ze even volhouden en dan kan ze eindelijk aankomen en gezond worden.
Eten laten weken laat ze ook staan.

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 01:08

Wat een naar nieuws, ik duim voor jullie dat ze het nog even volhoudt en dat ze na het tandartsbezoek weer opknapt!

Complimenten voor jou dat je je zo inzet voor het paard!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 01:36

He missie 23 ik moet eerlijk heb gisteren toch heel hard staan huilen en vloeken.
Het is zo vermoeiend en doordat ze aan huis staat zie ik alles( lees teveel) elke minuut dat ze met haar kont naar de voerbak staat zie ik dus ook en het is heel frustrerend. Ik wil zo graag dat ze lekker kan eten en alles op eet.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:04

had ik even gehoopt op een leuke foto update ;(

:(:) sterkte en hopelijk haalt ze de 2 weken totdat de tandarts komt...

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:24

Als ze weer wondjes in haar mond heeft, dan helpt het om 2 eetlepels zout te mixen op 1 liter water.
Trek een grote spuit hiermee vol en spuit in de mondhoek dit desinfecteerd de wondjes.
Doe dit driemaal daags.
Kan het zijn dat het hooi/stro grote halmen bevat? Dit kan soms ook pijnlijk zijn en wondjes geven.
Laat ze het slijm ook uit haar mond lopen? Dit duid vaak op wondjes.
Ik hoop dat ze snel weer een beetje kan eten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:29

wet je ondertussen wel zeker dat het het gebit is??
sneu dat ze toch weer slechter word,hopelijk gaat ze wel weer goed eten

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:21

pebbels75 schreef:
Jennasilver schreef:
Ik heb in dit topic [HK] Meer bokkers met een Chronische Darmziekte? blz 57 en 58 foto's geplaatst van haar. Ik weet niet hoe ik een link moet plaatsen.

zo:

Jennasilver schreef:
Afbeelding
Afbeelding

foto's van de haken.

heb je ook foto's na het vijlen.
als het maar niet te rigureus gevijld is... :o Sommige dierenartsen/tandartsen streven erna de hoek weer te mooi te willen maken waardoor de kiezen niet eens meer op elkaar kunnen komen.

Dat is ook wat ik dacht, vooral bij het zien van de tanden.
Als je tandarts deze tanden weer helemaal vlak heeft geveild, dan denk ik namelijk dat de kiezen niet meer op elkaar kunnen, en kan daarom het eten niet wegmalen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:30

Jennasilver schreef:
He missie 23 ik moet eerlijk heb gisteren toch heel hard staan huilen en vloeken.
Het is zo vermoeiend en doordat ze aan huis staat zie ik alles( lees teveel) elke minuut dat ze met haar kont naar de voerbak staat zie ik dus ook en het is heel frustrerend. Ik wil zo graag dat ze lekker kan eten en alles op eet.

jee...ik heb het met je te doen hoor :(:)
Doe je zo je best!
Iets mag best wat lang duren,maar dit is wel erg frustrerend voor je!
Ik zal duimen dat de tandarts haar kan helpen!
Sterkte en probeer vol te houden!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 18:32

Hoi Iedereen maandag wordt ze geholpen en dan zal ik voor en na foto's posten. Bedankt voor de lieve berichtjes het gaat eindelijk goed komen.

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:51

Jeetje wat een situatie. Wat fijn dat je zo goed voor haar zorgt. Gelukkig komt er maandag iemand om haar te behandelen, ben benieuwd naar de fotos. Komt goed, even doorzetten en hopen dat de merrie vooruit blijft gaan.

cayenne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 18:55

Wij hebben op stal oop een merrie staan die zwaar vermagert aan kwam. Haar gebit was zo slecht dat de tandarts zei: normale paarden waren allang dood geweest. Er was namelijk een haak of tand(weet niet zeker) door haar tandvlees gegroeit en er zat dus een gat zeg maar onder haar ''kin''(geen idee hoe het heet :Y) ) Ze krijgt nu dus slobber en luscerne en veel wortels!! en ook wel wat apples enzo. En ze krijft geen kuil maar een soort gras achtig iets....

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 04:19

Hoi!
Hoe is het vandaag gegaan met de tandarts? Op de eilanden wordt er inderdaad vrijwel alleen brok gevoerd, hoewel hooi ook prima verkrijgbaar is. Jou merrie is waarschijnlijk ook niet anders gewend en weet niet wat ze moet met hooi, teveel moeite (vergelijkbaar met fastfood voor mensen). Weet je zeker dat ze 7 jaar is? Ze ziet er ouder uit. Heeft er al een dierenarts gekeken naar eventuele andere lichamelijke problemen?

Zelf hebben wij inmiddels al meerdere zielige, magere paarden (ook Paso Fino's) opgeknapt en zijn er inmiddels achter dat er vrijwel niemand echt verstand van paarden en leeftijden heeft en iedereen op de eilanden maar wat roept. Hier op Bonaire hebben we trouwens wel een bijzonder kundige dierenarts die ook (electrisch) gereedschap heeft om paarden tanden en kiezen te vijlen. Bekappen doen we zelf wat goede hoefsmeden zijn ook heeeeel zeldzaam hier. Wij voeren onze paarden trouwens ongeveer 10-12 kilo Hartog compact gras en afhankelijk van het paard 0-3 kilo dommelsche watermolen brok. Bij de magere, zielige paarden voeren we Hartog lucerne, gebroken mais en olie bij. Wij ontwormen 2 keer per jaar en ze hebben nooit wormen, dus zeker na 2 wormkuren lijkt het mij bijzonder onwaarschijnlijk dat ze nog wormen heeft, heeft ze niet gewoon huidirritatie op haar staartwortel of onder haar staart? Misschien keer goed wassen met betadine shampoo of tea tree shampoo.

Laat maar weten als we ergens bij kunnen helpen!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 13:16

Hoi Iedereen gisteren was het eindelijk zover. Toen ze haar mond open deden zeiden zowel man als vrouw OH my god, wat zij heeft is een gebit die je op foto's ziet. Volgens hun komt het maar zeldzaam voor dat een gebit in zo'n staat is. Ze hebben een uur intensief aan haar gewerkt en het is een groot verschil. Ze kunnen het niet 100% krijgen, maar met de loop van de tijd hopen ze 80% verbetering. Op dit moment heeft ze pijn en wil ze bijna niet eten. Vandaag ga ik even de dierenarts bellen voor pijnmedicatie.
Als ze kauwt zie je wel meteen dat ze anders kauwt. Ik heb onzettend veel foto's gemaakt en zal even kijken of er een goede voor en na foto bijzit die ik kan plaatsen.

Een leuke verassing was dat mijn ander paard geen 10 of 11 is maar 6 of 7 jaar.

Firtsofjuli heb even op je website gekeken je rancho ziet er heel leuk uit.
We hebben ook voer van dommelse watermolen( gelukkig maar) op dit moment eet Victoria bijna niks, maar normaal geef ik haar 3x 1200gram basisbrok en 100 gram meusli per keer. Ik bied haar altijd hooi aan maar er zijn dagen dat ze een beetje eet en andere dagen bijna niks.
Na de laatste ontworming heb ik haar niet meer zien jeuken of schuren noch bij mijn ander paard.
Persoonlijk vind ik de grasmix maar niks, ik heb het wel gekocht toen voor de merrie maar ze wilde er niks van hebben. Er is wel goed hooi te krijgen hier, dus mijn ander paard eet dat alleen.
De luzernebrokjes laat ze ook staan en zelfs stukjes appel laat ze staan.
Ik weet dat het nu even slechter wordt voordat er weer voor uitgang komt. Het is allemaal pijnlijk en gevoelig nu. Ik ben erg dankbaar aan de dierenarts/paardentandarts en zijn vrouw dat ze helemaal op Aruba zijn gekomen om te helpen. Als ze niet waren gekomen was ze met de tijd alleen maar magerder geworden en zou ze binnen een jaar dood zijn.
Ik heb zelf proberen te bekappen maar ik heb niet echt iemand die me het goed kan leren. De hoefsmit zegt elke dag dat hij komt en het is alweer 3 weken dat hij het zegt. Hopeloos

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:01

Eerst en vooral TS, heel erg knap dat je zo veel tijd en geld in der investeerd :j
Ik hoop dat ze nu wel kan kauwen en eindelijk terug kan van eten genieten, zoals het hoort.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 18:10

Hallo iedereen ik zit er vandaag even doorheen. Mijn merrie wil nog steeds niet eten. Ik heb zin om te huilen. Ze heeft pijn maakt geen ontspannen of gelukkige indruk. Ik weet dat ze pijn heeft en ondanks de pijnmedicatie wil ze nog niet echt eten. Ze eet genoeg om in leven te blijven. Nu doordat ze de pijn heeft ik haar een pijnstillende pasta geef rent ze weg als ik met de halster aankom. Dus nu vertrouwt ze me ook niet meer.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:19

Dat komt wel weer goed zodra het beter met haar gaat, maar ik weet hoe je je ongeveer moet voelen :(:)
Onhoud dat je eigenlijk de keuze al heb gemaakt om door te zetten. Nu is er geen weg meer terug.
Ze is behandeld en deze mensen hebben ook bevestigd dat dat de enige reële optie is geweest.
Je bent zo top bezig, hou vol!!! *\o/*

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:00

Balen dat het gebit er zo slecht aan toe was en vooral dat je feitelijk weer terug bij af bent. Arm beessie :(:) Maar je doet je best en geeft haar alle kansen! Heel goed van je!

Misschien kan je haar behalve die pijnstiller daarna een spuit gevuld met appelmoes geven. Vinde ze meestal wel lekker zoet.

Ik hoop dat het helemaal goed komt met haar!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:42

je hebt best kans dat ze na een dag of vier weer gaat eten.
Dan zal het redelijk genezen zijn.
Wat een gedoe zeg....ik hoop dat het daarna gewoon goed met haar gaat en dat ze bijkomt!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 17:50

Hoi iedereen ze eet ontzettend weing zo'n 500 tot 800gram biks per dag en daarbij geen hooi of wat dan ook. En dat terwijl ze al vermagert is. Ik maak me ontzettend zorgen, morgen gaat de diererarts/paardentandarts haar een injectie geven in haar kaakgewricht om haar pijn te verdoven. Als het goed is helpt dat voor een maand. Ze heeft als een hond gekauwd i.p.v een paard dus wat ze nooit moest gebruiken heeft ze gebruikt en de spieren die ze als een paard moeten gebruiken zijn verzwakt of amper aanwezig. We geven niet op maar soms zeg ik me toch wel een potje vieze woorden. Vandaag gaan we beginnen met zemelen kijken of dat wat helpt met wat voer erdoor heen.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 18:32

Even een vraagje hoeveel zemelen geef je de eerste keer? En hoevaak per dag mag je het geven. Ik heb denk ik teveel gemaakt en vraag me af of ik het kan bewaren? En later een beetje geven?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 09:15

zo vaak mogelijk per dag kleine porties. niet teveel van tevoren klaar maken.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:57

Niet bewaren hoor, dat bederft heel snel. Maak gewoon een kwart voerschepje per keer, dat is niet veel, maar aangezien ze zo weinig eet zal haar maag ook wel ontzettend klein zijn en moet je heel rustig opbouwen. Een scheutje olie erdoor geeft ook veel energie, dat heeft ze dan meer weer binnen. Ik hoop dat die injectie zijn werk gaat doen en dat ze snel weer eet!

Heel veel succes, ik heb veel respect voor wat je doet!