Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
scoxxx schreef:Mmm, 1 van mijn paarden krijgt erg veel klachten van hooi.... beste kwaliteit verkrijgbaar in NL. In/op hooi zit standaard schimmels, een schimmel die oorspronkelijk al op het gras zit en deze schimmel blijft "gehandhaaft" op hooi.
Voordroog/kuil heeft deze schimmel niet.
Ik maak mezelf eerlijk gezegd meer zorgen over de standaard hooi-schimmel dan over botulisme: afgelopen 20 jaar nog nooit een dood dier in mijn voordroog gevonden.
scoxxx schreef:Mmm, 1 van mijn paarden krijgt erg veel klachten van hooi.... beste kwaliteit verkrijgbaar in NL. In/op hooi zit standaard schimmels, een schimmel die oorspronkelijk al op het gras zit en deze schimmel blijft "gehandhaaft" op hooi.
Ik maak mezelf eerlijk gezegd meer zorgen over de standaard hooi-schimmel dan over botulisme: afgelopen 20 jaar nog nooit een dood dier in mijn voordroog gevonden.
Caballos schreef:Als het dier helemaal verteerd is zal je m ook niet terug vinden................
Caballos schreef:scoxxx schreef:Mmm, 1 van mijn paarden krijgt erg veel klachten van hooi.... beste kwaliteit verkrijgbaar in NL. In/op hooi zit standaard schimmels, een schimmel die oorspronkelijk al op het gras zit en deze schimmel blijft "gehandhaaft" op hooi.
Helaas zit er vaak genoeg op 't voordroog wel gewoon schimmel.............. Van die vieze witte stukken. En als dat zichtbaar is en men haalt dat weg zit het zeker weten in de rest van 't pak ook!
Als het dier helemaal verteerd is zal je m ook niet terug vinden................
scoxxx schreef:Maar Caballos, als we bang moeten worden voor kuil ivm botulisme.... kunnen we ook bang worden voor hooi en gras/weidegang omdat hier een risico is voor bijvoorbeeld raaigraskramp (welbekende hooi-allergie nog ffkes buiten beschouwing houdend -sorry MadamX-): http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cac ... rPZ7Rc7anw
Kortom, wat ik probeer te schrijven is "alles heeft zijn voor- en nadelen". Aan de paardeneigenaar om een correct voermanagement te realiseren, waarbij goed gekeken moet worden naar het individuele paard met bepaalde theoretisch kennis in het achterhoofd.........zonder wellicht een te veel? vooringenomenheid ten opzichte van kuil?
Soms krijg ik persoonlijk het gevoel dat er een soort anti-kuil trend onstaat in zijn algemeenheid, zonder echt duidelijke argumentatie. Dus geen persoonlijke aanval op MadamX en Caballos,,,, maar in zijn algemeenheid zie ik meerdere signalen/gevoelens dienomtrent.
Paul11 schreef:even voor de liefhebbers een overzichtje van de meest vororkomende mycotoxinen