voordroof of hooi ?à

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caballos

Re: voordroof of hooi ?à

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:28

Ik heb het wel eerder gehoord maar nooit zo dichtbij meegemaakt................
Mensen zijn echt kapot.
Het is allemaal onderzocht in Utrecht.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:37

Interessante discussie dit. Ik zelf voer uitsluitend hooi. Ik wil graag dat de pony's de hele dag voer tot hun beschikking hebben, zonder dik te worden en aangezien ik hier lees dat er minder voordroog gevoerd hoeft te worden dan hooi, blijf ik dus bij hooi.

Iemand toevallig nog een goed adresje voor hooi?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 01:27

Mmm, 1 van mijn paarden krijgt erg veel klachten van hooi.... beste kwaliteit verkrijgbaar in NL. In/op hooi zit standaard schimmels, een schimmel die oorspronkelijk al op het gras zit en deze schimmel blijft "gehandhaaft" op hooi.
Voordroog/kuil heeft deze schimmel niet.

Ik maak mezelf eerlijk gezegd meer zorgen over de standaard hooi-schimmel dan over botulisme: afgelopen 20 jaar nog nooit een dood dier in mijn voordroog gevonden.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:24

scoxxx schreef:
Mmm, 1 van mijn paarden krijgt erg veel klachten van hooi.... beste kwaliteit verkrijgbaar in NL. In/op hooi zit standaard schimmels, een schimmel die oorspronkelijk al op het gras zit en deze schimmel blijft "gehandhaaft" op hooi.

Ik maak mezelf eerlijk gezegd meer zorgen over de standaard hooi-schimmel dan over botulisme: afgelopen 20 jaar nog nooit een dood dier in mijn voordroog gevonden.

Over welke soort schimmel praat je?
Een schimmel die al 'standaard' op het gras zit, wel op hooi blijft maar niet op kuil???? Kan je dat uitleggen + specificeren om welke schimmel het gaat???? + uitleg waarom deze schimmel dan niet in kuil komt????

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:28

scoxxx schreef:

Helaas zit er vaak genoeg op 't voordroog wel gewoon schimmel.............. Van die vieze witte stukken. En als dat zichtbaar is en men haalt dat weg zit het zeker weten in de rest van 't pak ook!

Als het dier helemaal verteerd is zal je m ook niet terug vinden................

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:51

Caballos schreef:
Als het dier helemaal verteerd is zal je m ook niet terug vinden................

Maar Caballos, als we bang moeten worden voor kuil ivm botulisme.... kunnen we ook bang worden voor hooi en gras/weidegang omdat hier een risico is voor bijvoorbeeld raaigraskramp (welbekende hooi-allergie nog ffkes buiten beschouwing houdend -sorry MadamX-): http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cac ... rPZ7Rc7anw

Kortom, wat ik probeer te schrijven is "alles heeft zijn voor- en nadelen". Aan de paardeneigenaar om een correct voermanagement te realiseren, waarbij goed gekeken moet worden naar het individuele paard met bepaalde theoretisch kennis in het achterhoofd ;) .........zonder wellicht een te veel? vooringenomenheid ten opzichte van kuil?

Soms krijg ik persoonlijk het gevoel dat er een soort anti-kuil trend onstaat in zijn algemeenheid, zonder echt duidelijke argumentatie. Dus geen persoonlijke aanval op MadamX en Caballos,,,, maar in zijn algemeenheid zie ik meerdere signalen/gevoelens dienomtrent.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 00:05

Caballos schreef:
scoxxx schreef:

Helaas zit er vaak genoeg op 't voordroog wel gewoon schimmel.............. Van die vieze witte stukken. En als dat zichtbaar is en men haalt dat weg zit het zeker weten in de rest van 't pak ook!

Het ligt eraan wat voor schimmel.
Als het dat schuimige witte "spul" is, dat is geen schadelijke schimmel en kan dan verwijderd worden en daarna kan het rest van de kuil gewoon gevoerd worden.
Mijn schoonvader noemt dat melkwit.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 09:34

scoxxx schreef:
Maar Caballos, als we bang moeten worden voor kuil ivm botulisme.... kunnen we ook bang worden voor hooi en gras/weidegang omdat hier een risico is voor bijvoorbeeld raaigraskramp (welbekende hooi-allergie nog ffkes buiten beschouwing houdend -sorry MadamX-): http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cac ... rPZ7Rc7anw

Kortom, wat ik probeer te schrijven is "alles heeft zijn voor- en nadelen". Aan de paardeneigenaar om een correct voermanagement te realiseren, waarbij goed gekeken moet worden naar het individuele paard met bepaalde theoretisch kennis in het achterhoofd ;) .........zonder wellicht een te veel? vooringenomenheid ten opzichte van kuil?

Soms krijg ik persoonlijk het gevoel dat er een soort anti-kuil trend onstaat in zijn algemeenheid, zonder echt duidelijke argumentatie. Dus geen persoonlijke aanval op MadamX en Caballos,,,, maar in zijn algemeenheid zie ik meerdere signalen/gevoelens dienomtrent.

Ik voel me ook niet persoonlijk aangevallen, daarnaast ben ik zeker op de hoogte van de voor- en nadelen van zowel hooi als kuil. Ik reageerde op de opmerking over schimmels in hooi die zg niet in kuil voorkomen, mi klopt dit totaal niet, vandaar mijn vraag om uitleg.
Ik weet van het bestaan van vele soorten schimmels, zowel in vers gras als in hooi/kuil, maar wat hier genoemd werd ken ik niet.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:47

even voor de liefhebbers een overzichtje van de meest vororkomende mycotoxinen

Afbeelding

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:09

Wij voeren onze paarden en pony`s onbeperkt voordroog (en af en toe een weidekoek maar geen brok o.i.d.) en ze hebben er nog nooit zo goed uitgezien. Voorgaande jaren hebben we met hooi aangeklooid en vielen de volbloeden heel erg in nu zijn ze mooi op gewicht en de rest ook, helemaal niet te dik. ik ben het eens dat er veel kwaliteits verschil is in voordroog,maar dat heb je bij hooi ook.ik voer dan ook enkel voordroog speciaal voor de paarden. De boer waar wij dat halen maakt het speciaal voor paarden waardoor het dus niet van dat spinazie voordroog is maar bijna net zo droog als hooi en het is ook grofstengelig. Ik zou niks anders meer willen voeren.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:30

Tuurlijk heeft alles z'n voor en nadelen (das met bijna alles...........).
Iedereen mag ook daarin zijn of haar keuzes maken en je moet vooral naar je paard blijven kijken!
Ik heb nu eenmaal mijn mening over kuil en voordroog en helaas negatieve ervaringen......

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:39

Paul11 schreef:
even voor de liefhebbers een overzichtje van de meest vororkomende mycotoxinen

Afbeelding

Mycotoxinen komen overal voor, zowel in ruwvoer als in krachtvoer, in slechte kwaliteit grondstoffen beduidend meer dan in goede kwaliteit grondstoffen (het is een fabeltje dat krachtvoer minder mycotoxinen bevat dan ruwvoer). Lang niet alle mycotoxinen veroorzaken grote problemen, zeker niet op korte termijn. Voor paarden die er wel last van hebben, of paarden die lange tijd blootgesteld zijn/waren aan veel mycotoxinen bestaan er gelukkig krachtvoeders en supplementen waarin zg 'mycotoxinebinders' standaard in zitten.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:42

Misschien ben ik nu blond hoor.
Wij voeren nu hooi. Ik heb ook eens graszaadhooi gevoerd. Het probleem was dat je super veel moest voeren om ze op gewicht te hjouden. Bovendien zijn de stengels wel erg hard en stug en lang.
Dus weer terug op hooi. Mooie kwaliteit, niks mis mee. Maar het kost tussen de 7 en 8 euri's. En dat vindt ik echt super duur. We hebben ook wel eens kuil gevoerd. Alles stinkt. Bovendien hadden we niet genoeg paarden om zo'n pak in 2 a 3 dagen op te voeren. Dus beschimmelde het en kon je het weggooien...
Toen hebben we een keer bepaalde pakjes met hooi?? gevoerd. Moest je opensnijden en dan 2 dagen laten liggen en dan kon je het voeren...Maar ja dan vergeet je dat weer klaar te leggen. En soms ook beschimmeld. En als je dat pak opende stonk alles. En het werd dan steeds meer... Heel raar. dus daar ook mee gestopt.
Toen lucerne van hartogh gaan voeren. Stik duur. Maar we hadden geen goede kwaliteit hooi meer... Het probleem was hiervan. Je stopt het in een bak. De meeste vreten zich dan helemaal klem en dan is het op... Hebben ze weer niks te doen...PFff. dus dan voer je ze een aantal keer per dag. Maar ja als het op is, is het op. En dus gaan ze zich staan vervelen. Nou dat was het.....Nu weer hooi. Mooie kwaliteit. Maar zo duur. Ik wil best voordroog hooi? Zoals ik lees in dit topic gaan voeren. Niet van dat natte koeien spul. Dus weet iemand een adresje daarvoor? Noord brabant...En als je nog een tip hebt voor mij....