hallo,
deze nacht is ze goed doorgekomen. Nu staat ze weer op het gras, en heeft wat brokjes gekregen met veel olie.
Ze had ook een verstopping, en veel gas in der darmen.
eergisteren
kelly mankt in draf en er komt etter uit de wonde in haar hoef. Ik bel naar de DA: verband (had ik al gedaan) en binnenzetten uit de modder.
ik strooi de stal op, zodat ze de dag erna niet in haar eigen plas staat.
gisteren
13.30
mijn oma gaat haar eten geven. Ze wil niet eten en staat nat in het zweet. Plots valt ze neer. Mijn oma probeert haar recht te krijgen, wat niet lukt. Ze gaat de overburen halen, en belt naar de DA die niet bereikbaar is. Ze belt naar mij, ik was niet thuis en ben zsm naar de paarden gereden. Ook belt ze naar mijn andere oma, en alletwee proberen ze de DA te bereiken.
13.45
De DA is ondertussen bereikt en via een telefonisch onderzoek (wat doet ze, ...) zegt ze tegen mijn oma dat kelly vermoedelijk koliek heeft. Ondertussen hebben de overburen haar rechtgekregen en zijn ze beginnen wandelen. Ze staat te pompen van de pijn. De dierenarts komt zo snel ze kan af.
14.00
ik neem kelly over van mijn oma, laat haar wat drinken en we beginnen weer te stappen. Haar ademhaling is al wat minder pompend. Ze probeert continu te eten. Nog steeds is ze nat van het zweet en ze hangt vol urine van in de stal te liggen stampen.
14.15
ze valt kreunend neer en wil rollen. Ik krijg een paar stampen omdat ik haar tegenhoud. Uiteindelijk geeft ze op en blijft ze kreunend liggen, waarbij ze af en toe wat rechter gaat zitten, maar meteen weer neervalt. We bereiden ons voor op het ergste. Haar tandvlees is bleek geworden, ze ademd snel (ik geloof dat het 70/min was), ze zweet..
14.30
De DA is er ondertussen. Kelly wil niet rechtstaan en daarom volgt er een liggend onderzoek. Ze heeft een ferme koliek. Ik krijg de keuze: doodspuiten of een sterke pijnstiller plus een spuit voor de darmen.
Omdat haar circulatie nog goed is besluiten we het te proberen. Na de sterke pijnstiller mag ze niet langer als 15 min blijven liggen, of het is een zeer zware koliek.
14.32
ze staat recht
Ze drinkt wat en we beginnen weer te stappen.
15.15
haar toestand is stabiel, ze mag van de DA in een stuk weide met weinig gras. Wel moeten we erbij blijven. Ze heeft nog altijd niet gemest, wel al geurineerd.
16.30
ze valt neer en heeft weer pijn, maar al veel minder. Ze krijgt een lichte pijnstiller. Ze ademt nu 40/min.
De bloeddruk is nog altijd te hoog, maar dit komt door de cushing. Tandvlees is weer in orde. 2 uurtjes later mest ze (harde mestballen, maar normale grote)
20.20
We geven haar paraffineolie, ze krijgt nu ongeveer 0.4l binnen. Even later gaat ze neer en blijft een kwartier liggen. Daarna beginnen we er weer mee te wandelen. Als ze weer normaal ademhaalt, mag ze weer wat in de weide rondknabbelen.
22.00
ze gaat liggen, maar we denken dat het gewoon vermoeidheid is. Ze is echt uitgeput.
22.30
De da is er weer. Ze krijgt een sterke pijnstiller om te voorkomen dat ze deze nacht gaat rollen. Dat is zeer slecht bij gaskoliek. Ze heeft voor de 2e maal gepoept, nu eerder plat met enkele harde mestballen. Er was dus ook een verstopping. We geven de rest van de paraffine. Ze mag wat nat hooi eten.
snachts is er niets gebeurd en in de morgen was het al pakken beter. Ze mocht op langer gras en viel daar uitgehonger op aan. Smiddags heeft ze wat brok gekregen. De da is 's middags geweest en ze werd genezen verklaard, maar we moeten nog opletten en nog trager als normaal dingen veranderen.
Nu staat ze happy op de weide, echter merkte ik daarnet dat ze wat mankte op haar andere voorbeen. Misschien haar pijn gedaan of overbelast bij het neervallen/liggen en opstaan?