Amerikaanse manier voor het voeren van show minipaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:18

WildWings schreef:
Ik spreek hier niemand persoonlijk op zijn situatie aan, dat jij je persoonlijk aangevallen voelt schijnbaar, vind ik vervelend voor je, en ik weet geen oplossing voor jouw probleem, ik geef alleen onderbouwd aan waarom ik het belangrijk vindt dat een paard onbeperkt toegang heeft tot ruwvoer (of iets anders om op te kauwen dan, ook goed :+ ), en dat is bij dit dieet niet het geval.
:?
Ja we kennen ondertussen je meningen al ;) 10 keer herhaald ondertussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:20

Eponastable schreef:
Je kan mij zelf niet met de vinger wijzen want ik pas zo'n dieet zelf niet toe op mijn showpaarden.

Ik denk dat we je al duidelijk hebben uitgelegd dat geen van deze dieren die op zo'n dieet staat daar last van ondervind, zoals ik uit jouw redenering lees dat het slecht zou zijn maar dat is maar wetenschappelijk gezien.
En ja we zijn nog steeds over hetzelfde bezig dan wat Kaisa heeft beschreven in haar beginpost.

Ik kan geen onderbouwende WETENSCHAPPELIJKE argumenten geven want ik gebruik het niet, en ik denk dat voor er voor de meeste voedingsstoffen al de reden werd gegeven in het begin of niet?

HEB JE MINIPAARDEN?????????

edit: pfff is vermoeiend hoor! Neem je endoscopie even mee en test onze paarden uit of ze maagzweren hebben :D

Dan hoef je je ook niet aangesproken te voelen ;) Klaar en prima toch? Als jij je paarden wel genoeg ruwvoer of ander kauwmateriaal verstrekt dan hoef je je ook niet aangevallen te voelen. Ik hoef geen tests te doen of jouw paarden maagzweren hebben, doe eens relaxed. Ik kan mezelf hier wel blijven herhalen maar als mensen eens zouden lezen zou dat niet nodig zijn- ik reageer puur en alleen op dergelijke dieten als inde beginpost die een gevaar voor het welzijn van je paard kunnen opleveren. That's all. Omdat mensen zich schijnbaar persoonlijk aangevallen voelen beginnen ze rond te roepen, mijn woorden te verdraaien, vragen te stellen en komen ze met schijnargumenten terug. Dan MOET ik dus wel mijn argumenten beter uitleggen / herhalen, het is nogal bot om dan maar niet meer te reageren. Helaas zou het niet hoeven als mensen gewoon eens zouden lezen en niet tussen de regels door conclusies zouden trekken die ik helemaal niet in mijn hoofd heb..

Wat heeft het er mee te maken of ik minipaarden heb? Zijn al die onderzoeken en argumenten ongeldig als ik geen minipaarden heb, of waarom is een dergelijke vraag van belang? :) Maar om je gerust te stellen, op het bedrijf waar ik werk hebben we minipaarden, ja. (En showarabieren, ook nog eens. ;) )

Eponastable

Re: Amerikaanse manier voor het voeren van show minipaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:23

Waarom ik dan nog reageer zul je je afvragen, ik kom op voor mijn mede show vrouwen.
Ik kan me niet herinneren dat ooit iemand al problemen heeft gehad met zo te voeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:24

Heb je uberhaupt wel de links gelezen die ik heb gegeven? Over maagzweren? Beetje lastig ontkennen dat iemand ooit problemen heeft gehad met dergelijke voeding (te weinig ruwvoer) terwijl zo'n 60% van de paarden maagzweren heeft, en onder renpaarden zelfs 90%.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:25

Sjonge jonge, er wordt hier nogal langs elkaar heen gepraat.

Om even duidelijkheid te scheppen: ''Jullie'' claimen dat dit voedingspatroon niet ongezond is voor de mini showpaarden. WildWings en ik zouden graag wetenschappelijk onderbouwd bewijs zien dat inderdaad laat zien dat dit voedingspatroon niet ongezond is voor de mini showpaarden.

Heb je dat niet? Ook goed, maar dan kun je dus ook niet zeggen dat dit voedingspatroon niet ongezond is voor de mini showpaarden, want daar heb je dan dus geen / onvoldoende bewijs voor. That's all. :)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:32

Ik zie wel een hele zomer lang op de shows hoe de paarden erbij lopen hoor en die die op deze wijze worden gevoed.
Denk met een maagzweer dat ze er niet gezond uit zullen zien.

En zelf al was het zo, wat bewijs wil je dan? want er lopen genoeg foto topics rond hier van paarden die zo gevoed worden en die springlevend door de weide huppelen.

Misschien heb ik verkeerd gezegd door te zeggen dat ik nooit problemen heb gekend, er kunnen en zullen er waarschijnlijk wel zijn alleen weet ik die niet zitten.

Dan moeten we maar is eerlijk vragen of er hier iemand al problemen heeft gehad.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:36

Daar gaat het dus niet om. Het punt is dat een paard wat er gezond uit ziet, nog niet per sé gezond hoeft te zijn. En zolang iets niet wetenschappelijk is aangetoond kun je ook niet claimen dat iets wel of niet zo is. Kun je wel hard gaan roepen dat dat en dat paard er gezond uit ziet, maar daar heeft niemand wat aan.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:38

dorientjuh schreef:
Daar gaat het dus niet om. Het punt is dat een paard wat er gezond uit ziet, nog niet per sé gezond hoeft te zijn. En zolang iets niet wetenschappelijk is aangetoond kun je ook niet claimen dat iets wel of niet zo is. Kun je wel hard gaan roepen dat dat en dat paard er gezond uit ziet, maar daar heeft niemand wat aan.

Dat weet ik ook wel dat je het vanbuiten niet kan zien.
Ik ga gewoon niets meer zeggen tot ik iemand anders mening/reactie kan verwachten hier.
Zo zagen zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:38

Eponastable schreef:
Ik zie wel een hele zomer lang op de shows hoe de paarden erbij lopen hoor en die die op deze wijze worden gevoed.
Denk met een maagzweer dat ze er niet gezond uit zullen zien.

En zelf al was het zo, wat bewijs wil je dan? want er lopen genoeg foto topics rond hier van paarden die zo gevoed worden en die springlevend door de weide huppelen

Ik vind het erg jammer te moeten constateren dat je weer gewoon over al mijn argumenten en links heenleest. Dan zou je namelijk geweten hebben dat je een maagzweer niet altijd direct van buitenaf ziet.

Je bewijst dan dus dat omdat dit dieet niet aansluit op de lichamelijke behoeftes van een paard het negatieve gevolgen kan hebben voor het lichamelijk welzijn. Sorry, ik begrijp dat je het vervelend vind dat ik mezelf WEER herhaal maar ik neem aan dat je graag antwoord op je vraag wilde... en dit is nou eenmaal het antwoord zoals het is :)

Jammer dat je meteen stopt met discussieren als blijkt dat je gewoon niet met redelijke argumenten kan komen. Je kan ook proberen wellicht wat meer open te staan voor andermans argumenten die wel goed onderbouwd zijn en dan misschien je oogkleppen afdoen.. en zien dat het toch niet ideaal is.. maar dat zal wel niet gebeuren, zolang je weigert andermans reacties goed door te lezen en ondertussen wel vragen blijft stellen die allang beantwoord zijn, of met argumenten blijft komen die allang onderuit gehaald zijn, etc.
(En vervolgens doodleuk roepen 'jij herhaalt je steeds!' als iemand nog tot tien keer aan toe het geduld vindt het je uit te leggen en je reeds beantwoorde vragen nogmaals te beantwoorden en nogmaals uit te leggen waarom bepaalde argumenten allang weerlegd zijn..)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-02-10 16:43, in het totaal 2 keer bewerkt

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:39

Ik heb zelf wel ervaring met maagzweren bij paarden (jullie ook? of alleen via internet) en kan dus wel redelijk de symptomen herkennen.
En ik kan je zeggen dat het verschil tussen een paard met maagzweer en een showpaard in goede conditie erg goed te zien is.
Ook in het gedrag.
Natuurlijk zijn er ook in Amerika stallen waar ik m'n paarden niet zou willen hebben staan maar dat zijn echt de extreme dingen net zoals er in NL ook heel veel stallen zijn waar ik mijn paarden niet zou hebben willen staan.

Er was op bokt ook eens zo'n natural die zei dat een drachtige mini prima alleen op hooi kon leven. Moest ik maar ruim 3 kilo hooi per dag voeren. Enig idee waar een drachtige mini meer dan 1 kilo hooi per dag moet laten? Die van mij krijgen dat niet weg hoor.
Weer zoiets leuks uit een boekje maar wat niet klopt met de praktijk :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:44

Ja ik heb ook ervaring met maagzweren. En uit onderzoek is gebleken (in dat onderzoek hebben ze dus veel meer paarden met / zonder maagzweren gezien dan jij, dat weet ik zeker) dat lang niet alle paarden met maagzweren symptomen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:45

MarijeR schreef:
Ik heb zelf wel ervaring met maagzweren bij paarden (jullie ook? of alleen via internet) en kan dus wel redelijk de symptomen herkennen.
En ik kan je zeggen dat het verschil tussen een paard met maagzweer en een showpaard in goede conditie erg goed te zien is.
Ook in het gedrag.

Ik denk dat de onderzoekers van de websites die ik geef of uit m'n schoolboeken( en waarvan er nog vele andere, ook meer researchgerichte bronnen te vinden zijn) toch echt wel ervaring met maagzweren hebben. Meer dan jij zelfs, durf ik te stellen :D Zeker als ze zeggen dat symptomen niet altijd van buitenaf zichtbaar zijn- want aangezien jij dus alleen ervaring hebt van paarden met maagzweren waarbij de symptomen wel zichtbaar waren, kan je niet oordelen over de andere 50% van de gevallen waarin dit niet zo is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:56

WildWings schreef:
Waar zeg ik precies dat ik denk dat een mini net zoveel drinkt als een groot paard???
Gelukkig denk ik dat niet nee ik miste alleen even of zij het over mini's had of over grotere paarden, vandaar dat ik dus van stalpaarden sprak. ;)

WildWings schreef:
Een stalpaard (ik heb het nu niet over een mini, heb even gemist of dit over paarden, ponies of mini's gaat) drinkt geloof ik toch gerust zo'n 30-35 liter per dag, minstens. Tenzij er dus minstens zo'n 30 liter vocht in jouw pulp/zemelen mix zit, krijgt het paard dan dus echt onvoldoende vocht binnen.

Als je iets beter had gelezen was je er al achter geweest dat het over mini's gaat. Maar als je 't niet weet, waarom neem je dan meteen het grootste voorbeeld wat er is? Ik neem iig aan dat jij met 'stalpaard' een gemiddeld sportpaard bedoeld van een kilootje of 600? Beetje vreemd aangezien je zelf al zegt 'ik heb het nu even niet over een mini'.

WildWings schreef:
Dus als ze 2-3 liter tekort komen op 10-11 liter, is dat toch wel mooi bijna 25%.
Op een groot paard zou dat dus bijna 10 liter zijn, dan klinkt het ineens toch een stuk meer he? Als ze niet alles opdrinken, hoef je het drinken ook niet in te perken, dus dat is natuurlijk een raar verhaal.

Je hoeft ook niet elke dag 2 liter water te drinken, je moet elke dat 2 liter vocht binnenkrijgen volgens mij, en de meeste mensen krijgen dat echt wel hoor. Daarbij betekent het niet dat als je geen 2 liter binnenkrijgt dat maar gewoon gezond is. Je overleeft het heus wel, maar veel mensen hebben er toch wel problemen door (hoofdpijn bijv)..

Ik vind die 10 liter niet ineens veel meer klinken nee. Als je het hebt over 20 % geld dat voor jou en mij als één glas drinken per dag minder, daar krijg je echt niet onmiddelijk hoofdpijn van hoor.

WildWings schreef:
Wetenschappelijk gezien is het slecht voor een paard om weinig ruwvoer gevoerd te krijgen en een paard kan nooit met 2 a 3x per dag het dieet dat in de beginpost vermeld staat, aan z'n 16-20 uur kauwen komen waar het verteringsstelsel op gebouwd is. Mijn posts gaan dus voornamelijk voer een dieet als in de beginpost of andere dieten waarbij te weinig ruwvoer word gegeven- ik wijs hier niemand persoonlijk terecht op zijn of haar dieet (zoals dat net zo leuk werd genoemd), maar wie de schoen past trekke hem aan ;)

Ik neem aan dat jouw paard(en) de hele dag onbeperkt beschikking hebben over ruwvoer?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 04-02-10 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:57

Met pulp komen ze nooit vocht te kort. Ooit wel eens gezien hoeveel vocht het opneemt??

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:59

Let op, ze willen absoluut een antwoord over de maagzweren bij onze mini's door zo'n mengeling te voeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:03

anneliesdj schreef:
Als je iets beter had gelezen was je er al achter geweest dat het over mini's gaat. Maar als je 't niet weet, waarom neem je dan meteen het grootste voorbeeld wat er is? Ik neem iig aan dat jij met 'stalpaard' een gemiddeld sportpaard bedoeld van een kilootje of 600? Beetje vreemd aangezien je zelf al zegt 'ik heb het nu even niet over een mini'.

Was me bekend dat de algemene discussie over mini's ging, maar alleen wat diegene zelf zei had ik even niet gelezen. Dacht dat ik dat in m'n post zelf ook had aangegeven, maar niet dus, sorry daarvoor ;)

Citaat:
Ik vind die 10 liter niet ineens veel meer klinken nee. Als je het hebt over 20 % geld dat voor jou en mij als één glas drinken per dag minder, daar krijg je echt niet onmiddelijk hoofdpijn van hoor.

25% is ongeveer een halve liter vocht minder op een dag, dat is genoeg om hoofdpijn te krijgen (voor mij althans, ik merk het echt wanneer ik te weinig gedronken heb op een dag).

Russel, als mij gezegd wordt dat ze door het pulp geen vocht tekort komen omdat dat zoveel vocht opneemt dat het het ingehouden water weer compenseert, geloof ik dat direct :) Maar wat is dan het nut van water onthouden als ze toch niet minder vocht binnenkrijgen? Sorry dat m'n punt niet meteen helemaal duidelijk was, maar daar gaat het dus om. Als het toch niet uitmaakt qua vocht, dan hoef je ook geen water in te houden. Als het wel daadwerkelijk uitmaakt dan vind ik het toch gewoon not-done een dier zijn vocht te onthouden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:06

Het nut van minder water geven vraag ik me ook af idd, ben benieuwd of daar een zinnige onderbouwing voor is.

Maar WildWings; hebben jouw paarden de hele dag onbeperkt ruwvoer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:06

Pulp bevat veel water, hooi is droog daar moeten ze bij drinken. Een hooi paard drinkt dan een emmer per hooibeurt meer omdat hij nog vocht moet bijdrinken.

Ik denk dat ze wel te drinken krijgen, maar idd wellicht net genoeg. Sommige paarden drinken veel, maar die plassen ook veel, of dat nu noodzakelijk is, is de vraag.

Of het zo is uitgerekend dat het te weinig is, dat weet ik niet, maar dat is individuele verantwoording. Je kunt aan de urine ruiken en zien of een paard te weinig heeft gedronken.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:08

WildWings schreef:
MarijeR schreef:
Ook in het gedrag.

Ik denk dat de onderzoekers van de websites die ik geef of uit m'n schoolboeken( en waarvan er nog vele andere, ook meer researchgerichte bronnen te vinden zijn) toch echt wel ervaring met maagzweren hebben. Meer dan jij zelfs, durf ik te stellen :D Zeker als ze zeggen dat symptomen niet altijd van buitenaf zichtbaar zijn- want aangezien jij dus alleen ervaring hebt van paarden met maagzweren waarbij de symptomen wel zichtbaar waren, kan je niet oordelen over de andere 50% van de gevallen waarin dit niet zo is.

Oh ik geloof direct dat het niet altijd meteen symptomen geeft hoor. Maar ik denk dat in het geval van de showpaarden het deel mét symptomen al snel afvallen want die doen het dus niet goed met de shows en dan verandert er al snel wat aan de voeding :)
Dan houd je dus een deel over wat geen symptomen geeft. Net zoals bij veel rijpaarden e.d.
Die dit rantsoen niet krijgen :+ Dus waar zit het probleem dan? Blijkbaar niet alleen in de voeding.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:09

Bedankt Marije.

Dus als mijn paard op houtkrullen staat en op de manege slechts 1 keer hooi krijgt buiten haar eten is dat dan ook slecht?
En mij dan nog zo via pb lastig vallen... tjonge toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:15

Maar annelies, heeft dat met de discussie te maken? Hoewel ik het wel met je eens ben dat je niet dingen moet roepen waar je zelf niet achter staat, mocht je dat bedoelen :j Ik heb op het moment geen eigen paard of vast verzorgpaard nog, en op het werk hebben ze redelijk onbeperkt hooi (op de momenten dat ze op stal staan hebben ze in ieder geval hooi, alleen savonds weet ik er het fijne niet van). Als ze showklaar worden gemaakt gaan ze ergens anders heen volgens mij en dan zal het wel heel anders zijn, dat geloof ik direct, maar daar heb ik weinig over te zeggen en sta ik ook niet achter haha. (Op het moment wordt er overigens niet geshowed).
Maargoed, terugkomende op je hoofdvraag, als ik een eigen paard had ging ik toch op zoek naar een 24/7 weideplekje met schuilstal voor ik een paard kocht, waar in de winter dan onbeperkt wordt bijgevoerd met ruwvoer.

Russel, ik snap 'm denk ik :) Maar dan blijft dus de vraag of het inderdaad wel nut heeft water te onthouden en of het niet evt. zelfs schadelijk kan zijn. Maar dat weet ik ook niet, alleen principieel vind ik niet dat je een dier zijn water mag onthouden, simpelweg omdat dat toch een eerste levensbehoefte is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:17

MarijeR schreef:
Oh ik geloof direct dat het niet altijd meteen symptomen geeft hoor. Maar ik denk dat in het geval van de showpaarden het deel mét symptomen al snel afvallen want die doen het dus niet goed met de shows en dan verandert er al snel wat aan de voeding :)
Dan houd je dus een deel over wat geen symptomen geeft. Net zoals bij veel rijpaarden e.d.
Die dit rantsoen niet krijgen :+ Dus waar zit het probleem dan? Blijkbaar niet alleen in de voeding.

Maar dan houd je nog een deel showpaarden zonder de symptomen over, die er wellicht wel last van ondervinden maar waarbij dat van buitenaf niet direct merkbaar is. Edit: dat is eigenlijk wat jij dus zegt, sorry :D
Plus dat rijpaarden dus doorgaans ook niet onbeperkt hooi krijgen, zeker sportpaarden niet, om diezelfde reden dat dat met showpaarden niet gedaan wordt (het 'vol' worden, toch?). Dus de hoofdoorzaak blijft een verkeerde voeding, waarbij bijzaken als stress (net zoals dat het bij mensen doet trouwens :D ) ook een rol spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:20

Eponastable schreef:
Bedankt Marije.

Dus als mijn paard op houtkrullen staat en op de manege slechts 1 keer hooi krijgt buiten haar eten is dat dan ook slecht?

Als een paard slechts 1x hooi krijgt en dan niet genoeg om daar voor zeer lange tijd van te kunnen eten dan zou je dat dus inderdaad ook slecht kunnen noemen :j Ik heb ook nooit gezegd dat dit dieet in de beginpost het enige 'slechte' dieet is, er zijn zoveel paarden die niet de juiste voeding krijgen. Recreatiepaarden, sportpaarden, etc, etc. Gelukkig komt het belang van ruwvoer steeds meer aan bod dus hopelijk zijn mensen ook bereid daar naar te luisteren en gehoor aan te geven.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:21

Blijkbaar heeft het wel nut om water te onthouden anders zouden ze het niet doen maar inderdaad dit lijkt alles behalve gezond.
Op dit moment wordt er niet geshowd maar zijn de trainingen al goed bezig m.a.w de voeding wordt nu al aangepast.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:22

WildWings schreef:
Eponastable schreef:
Bedankt Marije.

Als een paard slechts 1x hooi krijgt en dan niet genoeg om daar voor zeer lange tijd van te kunnen eten dan zou je dat dus inderdaad ook slecht kunnen noemen :j Ik heb ook nooit gezegd dat dit dieet in de beginpost het enige 'slechte' dieet is, er zijn zoveel paarden die niet de juiste voeding krijgen. Recreatiepaarden, sportpaarden, etc, etc. Gelukkig komt het belang van ruwvoer steeds meer aan bod dus hopelijk zijn mensen ook bereid daar naar te luisteren en gehoor aan te geven.

Gelukkig staat ze dan op stro bij mij.
Volgens mij gaan er veel paarden op houtkrullen omdat ze te dik worden van het stro, en volgens mij wordt er dan ook niet meer hooi gegeven buiten hun dagelijkse plakjes hooi.