WildWings schreef:Waar zeg ik precies dat ik denk dat een mini net zoveel drinkt als een groot paard???
Gelukkig denk ik dat niet nee ik miste alleen even of zij het over mini's had of over grotere paarden, vandaar dat ik dus van stalpaarden sprak.

WildWings schreef:Een stalpaard (ik heb het nu niet over een mini, heb even gemist of dit over paarden, ponies of mini's gaat) drinkt geloof ik toch gerust zo'n 30-35 liter per dag, minstens. Tenzij er dus minstens zo'n 30 liter vocht in jouw pulp/zemelen mix zit, krijgt het paard dan dus echt onvoldoende vocht binnen.
Als je iets beter had gelezen was je er al achter geweest dat het over mini's gaat. Maar als je 't niet weet, waarom neem je dan meteen het grootste voorbeeld wat er is? Ik neem iig aan dat jij met 'stalpaard' een gemiddeld sportpaard bedoeld van een kilootje of 600? Beetje vreemd aangezien je zelf al zegt 'ik heb het nu even niet over een mini'.
WildWings schreef:Dus als ze 2-3 liter tekort komen op 10-11 liter, is dat toch wel mooi bijna 25%.
Op een groot paard zou dat dus bijna 10 liter zijn, dan klinkt het ineens toch een stuk meer he? Als ze niet alles opdrinken, hoef je het drinken ook niet in te perken, dus dat is natuurlijk een raar verhaal.
Je hoeft ook niet elke dag 2 liter water te drinken, je moet elke dat 2 liter vocht binnenkrijgen volgens mij, en de meeste mensen krijgen dat echt wel hoor. Daarbij betekent het niet dat als je geen 2 liter binnenkrijgt dat maar gewoon gezond is. Je overleeft het heus wel, maar veel mensen hebben er toch wel problemen door (hoofdpijn bijv)..
Ik vind die 10 liter niet ineens veel meer klinken nee. Als je het hebt over 20 % geld dat voor jou en mij als één glas drinken per dag minder, daar krijg je echt niet onmiddelijk hoofdpijn van hoor.
WildWings schreef:Wetenschappelijk gezien is het slecht voor een paard om weinig ruwvoer gevoerd te krijgen en een paard kan nooit met 2 a 3x per dag het dieet dat in de beginpost vermeld staat, aan z'n 16-20 uur kauwen komen waar het verteringsstelsel op gebouwd is. Mijn posts gaan dus voornamelijk voer een dieet als in de beginpost of andere dieten waarbij te weinig ruwvoer word gegeven- ik wijs hier niemand persoonlijk terecht op zijn of haar dieet (zoals dat net zo leuk werd genoemd), maar wie de schoen past trekke hem aan

Ik neem aan dat jouw paard(en) de hele dag onbeperkt beschikking hebben over ruwvoer?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 04-02-10 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt