Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:04

Nou toemaar Vera! Je maakt er werk van ;)

Die Pre Alpin dingen, hoe groot zijn die? Heb je die nu alleen om te proberen, of ga je ze echt gebruiken ter vervanging van (een deel van) hooi?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:38

Hahaha, ja verwende poepen zijn het!!

Pre Alpine blokken zijn ongeveer 15x25 cm en 5 cm dik (even zo uit mijn hoofd geschat).
Ik denk dat het een kleine hoeveelheid van het avondhooi gaat vervangen zodat ze lekker lang bezig zijn maar ik heb het nu meegenomen om het eens te proberen.

Vanmorgen had alleen Feline (gek genoeg de grootste vreetzak!) nog een stukje in haar box te liggen, de rest had het schoon op. Maar ik denk dat ze daar echt lang mee bezig zijn want ze stonden er echt op te knagen en er kwamen maar hele kleine stukjes/sprietjes vanaf.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 13:03

@ Vera: is het een samengeperste koek? Waar ze dan stukjes vanaf kunnen knabbelen? Ben je niet bang voor verstoppingen als ze ineens een brok te pakken hebben? En leg je het in de voerbak of kan het ook op de grond.

De reden van mijn interesse is dat mijn paardje te dik is maar ik haar wel graag onbeperkt wil voeren (ivm luchtzuigen). Kreeg pasgeleden compliment van da dat ze zo mooi was afgevallen. Wil dit nu graag zo houden dus zou zo'n blok misschien een idee zijn om savonds in de stal te geven voor de nacht. Weet je ook wat het kost?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:06

Volgens de info op Alea Shop en Renee Wielens zijn ze 14x16x8. Proberen ze niet als ze al halverwege zijn ofzo, de rest van zo'n blok in hun mond te stoppen? Daar ben ik dan weer een beetje bang voor... Als ik zag hoe Ben laatst een grote brok van de cobs in z'n keel vast had zitten... Ik kwam in de ton een heel grote brok tegen dus die gaf ik hem zo als snoepje zeg maar. Droog. Hij zal te gulzig gehapt hebben maar die bleef toch mooi steken en Ben had echt even een gedeeltelijke slokdarmverstopping. Hij kreeg het er benauwd van en ging liggen en rollen e.d.. Ik had de DA al gebeld maar terwijl die terug belde viel het waarschijnlijk vanzelf uit elkaar in z'n keel en kwam het los. Dat ging dus gelukkig goed, maar ik vermoed dat die blokken een stuk strakker geperst zijn dan de cobs en dus ook minder makkelijk uiteen vallen.
Was voor mij wel een bevestiging om de cobs lekker te blijven weken, ookal zijn die van Marstall kleiner (die bleef steken was niet van Marstall maar van St' Hippolyt. Die brokken zijn groter. Ze hebben dezelfde dikte maar die van Marstal zijn in veel kortere stukjes gebroken zeg maar).

Oh Touchofpink dacht het zelfde als ik....

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:26

Goh wat gaaf dat ze daar toch zo lang mee doen Vera :j Ik wacht lekker je erveringen nog even af en als die zo goed blijven, en niemand verslikt erin ;) dan ga ik die ook eens proberen voor erbij :j

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:49

Ik kan mij niet voorstellen dat ze dit in brokken uit elkaar kunnen krijgen, zeker niet als ik het stuk zag van Feline wat nog over was. Dat was echt een afgeknaagt stukje waar geen scherpe stukken afwaren. Het zag er uit alsof een konijn er aan had zitten eten, zeg maar.
Je kunt het ook nauwelijks met je vingers los pulken, het zit zo ontzettend compact in elkaar en daardoor geloof ik ook niet dat paarden het laatste stukje in één keer zullen doorslikken.

Ik zal eens vragen aan Horse Wellness, die hebben het zelf ook in gebruik voor hun IJslanders.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:51

Ik ben wel benieuwd want op zich is't wel lekker als ze iets hebben waar ze langer mee bezig zijn. Ik voer nu al zo'n beetje een baal hooi per dag en nog hebben ze daarmee niet 'onbeperkt' hooi... Nu heb ik wel kleine baaltjes momenteel, maar toch... voor 1,5 paard zou dat theoretisch meer dan genoeg moeten zijn.

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:32

Even een reactie van de verkoperskant.

De Pre Alpin Compact kan je niet vergelijken met bv de Wiesencobs, wiesencobs kan een paard zo inslikken omdat het een gladde structuur heeft, ze zijn minder geneigd om te kauwen. 2 keer kauwen en ze kunnen het doorslikken, zelfs heel is mogelijk.. Daarom, altijd de wiesencobs uit voorzorg laten weken.

De compact brok is net een brede baksteen, heel erg structuurrijk en ze worden echt gedwongen om te kauwen. ze hebben dus niet zoals met de wiesencobs de drang om het in 1 keer naar binnen te schrokken omdat dit simpelweg niet mogelijk is, ook al is er een klein stukje over zal een paard hier nogsteeds op blijven knagen... Leuk bijkomend effect is dat heet stalondeugden tegengaat en ze echt een poos ermee bezig zijn. Je moet het echt als hooi zien.

Nu wil ik er wel bij zeggen, zeg nooit nooit, als je een paard hebt die weinig hooi krijgt en dus vreselijk schrokt dan kan hij met heel veel moeite hier een stuk vanaf knagen wat hij daarna snel naar binnen wilt werken. Maar dit risico loop je met normaal hooi net zo goed. Als je paard fijn hooi krijgt wat hij naar binnen schrokt heeft hij net zoveel kans op een slokdarmverstopping. Ik heb de distributeur gesproken, bij hem zijn er geen klanten geweest die dit hebben gehad noch bij mij maar alles is natuurlijk mogelijk... nogmaals, dit zou voor kunnen komen indien je paard dus bv enorme voernijd heeft en heel snel alles naar binnen wilt proppen of bv als je paard onvoldoende hooi krijgt en enorme honger heeft.

Het is dan ook niet nodig om compact gras te weken.

Voor meer informatie omtrent de Agrobs producten, kijk op http://www.agrobs.de of http://www.horsewellness.nl
Groetjes!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:29

was het niet arabesk die zei slokdarmvertoppingen gehad te hebben door compact gras te voeren of was dit van een ander merk? kan er nu niet direct opkomen :o

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:09

Misschien van Hartog?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:38

ik heb nog niet gezocht, maar als het om 2 verschillende producten met dezelfde naam gaat, zou je wel voro minder in de war geraken.
Wat ik hierboven las leek wel interessant.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:59

Compactgras van Hartog is idd heel wat anders en daar heb ik idd al van meerdere slokdarmverstoppingen van gehoord.
Maar da's dus wel een heel ander soort product dacht ik, da's lang niet zo strak geperst als de compact van agrobs maar wel vrij korte gehakselde stukjes dus ze kunnen daar echt flinke happen van nemen tussen de spijlen van die speciale voerbak door.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:06

Ja, dat kan je haast zien als gehakseld hooi. Als het eenmaal ook wat losser is, is het best los :j

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:49

Bedankt voor de toelichting Elfje!

Ik heb ook Wiesencobs gehaald om de bietenpulp op termijn mee te vervangen, maar Pepsi lust ze niet :roll: . De andere twee wel, maar dan wordt het zo'n gedoe om ze allemaal apart te voeren. Erg jammer want ik vind het een heel mooi product. Ruikt ook lekker :9 .

Ik ken het probleem Francis! Die van mij eten nu met zijn 3-en 2 balen hooi per dag en dat zijn geen l*llige baaltjes en dan nog zijn er periodes dat ze niks te knabbelen hebben. Ik kan ze echt niet meer gaan voeren, want dan zakken ze door hun hoeven. Ik ga nu al mijn netten vervangen door die met 3cm maasjes want ik heb gemerkt dat het fijne hooi dat ik nu heb in die netten de tijd aanzienlijk rekt dat ze ermee bezig zijn. Hopelijk kom ik dan wel uit op onbeperkt in de zin van beschikbaarheid/activiteit maar niet in hoeveelheid.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:28

Hoe lang heb je 't geprobeerd Mac? Ik weet dat 't paard van Karina er meer dan een week over gedaan heeft om het te 'leren' eten, maar daarna was' ie er ook gek op. Gimly at het de eerste twee dagen ook niet, maar nu wel.

Ik heb 6 cm. mazen maar begin daar idd ook spijt van te krijgen... Ze zijn duur zat maar misschien toch maar een 3 of 4 cm maas net. Wat heb jij nu Mac?

Mag ik jullie trouwens eens vragen iets in de gaten te houden? Vriendin van mij die ook cobs voert kwam met een verhaal wat ze zelf gechecked heeft en ook voor haar op bleek te gaan.
Ze heeft gehoord/gelezen van een stal waar een aantal paarden grasbrok (ik weet niet of het om cobs ging of om gewone) kregen en waar men er achter is gekomen - proefondervindelijk - dat die paarden daar vooral met rijden 'kriebeliger' van werden. Lastiger te zadelen, renneriger, bokkerig... te fris zeg maar. Alleen de paarden die grasbrok kregen vertoonden dat gedrag en hoewel ze zelf ook iets hadden van 'dat kan niet', hebben ze om te testen de paarden toch van de brok afgehaald. Binnen drie dagen waren de paarden normaal en zonder problemen te rijden. Uiteraard getest door weer te gaan voeren en binnen een dag kwam het hete gedrag terug.
Mijn vriendin had dezelfde reactie als ik toen ze't me vertelde: 'lijkt me sterk dat het van de cobs komt'. Maar omdat haar nieuwe Portugees ook nog geen makkelijke is met rijden en nog wel es kan gaan laagvliegen en wegspurten zo ineens, maar ook lastig is met zadelen, is ze het toch gaat testen. En jawel... binnen 2 dagen was hij een stuk makkelijker te rijden, duidelijk véél minder problemen. Ook zij na een periode niet voeren toch weer gaan voeren en gelijk de volgende dag weer problemen. Zij is nu dus helemaal gestopt met de cobs en 't paard is duidelijk veel makkelijker met rijden.
Ik begin me dus af te vragen in hoeverre de cobs bijdragen aan Ben's problemen. Ik rij hem nog niet maar was zijn overdreven reactie op mijn rijden misschien (mede) debet aan de cobs?
Ik ben aan't zoeken geweest maar kan niet veel meer vinden dan dit verhaal, wat over gewone grasbrok gaat en waarbij eiwitgehalte mee speelt. http://www.horses.nl/blogs/view/649
Maar cobs staan juist heel laag in eiwit, dus 't lijkt me niet dat eiwit de oorzaak is.
Ik zou nieuwe cobvoerders dus willen vragen of ze goed op het gedrag van hun paard willen letten en of er verandering waar te nemen is. Ik kan momenteel op mijn natte paddock niks doen met Ben dus ik kan geen goeie 'test' uitvoeren nu omdat ik toch al niks met Ben doe. Maar zodra het droger wordt ga ik met hem trainen en stop dan na een week ofzo eens een week met cobs voeren en geef dan iets van zemelen om z'n vitamines op te geven, kijken of het bij hem ook verschil maakt. Maar ik zou graag van meer mensen ervaringen willen horen. Als die er zijn...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:39

Jeetje wat een vaag verhaal Francis!

Ik voer geen cobs, wel grasbrok, en daar geen nadelige dingen van ondervonden, alle drie mijn paardjes zijn even gestoord als altijd :D Nee, serieus, ze zijn helemaal normaal :j

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:40

Oh, dan heb ik misschien niet lang genoeg volgehouden met de cobs ... Ik heb het haar maar twee keer aangeboden, dus misschien idd wat langer volhouden en steeds een bak in haar stal zetten of zo ...

Ik heb nu netjes met mazen van 5 cm, 4 cm en 3 cm (ik experimenteer en vergelijk graag :D ) . Uit die van 5 trekken ze het met enorme plukken tegelijk. Uit die van 4 wordt het al wat gedoseerder en uit die van 3 moeten ze het echt "plukken". Ik heb de test nu meer dan een jaar gedaan -:) en ben tot de conclusie gekomen dat ik met de 3cm netten door wil :D .

Da's wel apart Francis van dat heet worden ... zal er hier ook op letten.
Ik heb wel het idee dat hier Shane heel lastig wordt van de Equilin, terwijl ze er juist rustiger van zouden moeten worden. Ik wil hem eerst fatsoenlijk "opstarten" erop, maar ik houd hem ook nauwlettend in de gaten.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:52

Oh mooi dat jij alle maaswijdtes hebt getest hee. Ik heb nu dus 6, da's nog groter! 3 cm. leek me zo 'paardjepesten', maar als ik zie wat hij nu door die 6 mazen trekt.. dat zijn idd hele happen en met 2 uur hebben ze het net leeg, waar dan 3 of 4 plakken in zaten.
Hmpf... ik heb me over laten halen door de tekst op de site dat 6cm. het meest ideaal was gebleken... Dom natuurlijk.

Tja, ik vond het ook een apart verhaal maar als die vriendin 't zelf getest heeft en tot dezelfde conclusie is gekomen dan durf ik daar ook op te vertrouwen. Zij is daar wel heel zorgvuldig in. Terwijl het paard op Equiral muesli of Subli EM dus niet reageert, terwijl daar toch ook aardig wat in zit. Dextrose in de EM waarvan je stuitergedrag kunt verwachten... maar ze merkt dus echt verschil als ze maar een handje cobs toevoegt.
Oh, 't artikel had ze trouwens in de paardenkrant gelezen, niet op internet.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:58

@Mac: misschien kun je proberen eerst te mengen met het oude voer? heb ik ook gedaan. Eerst beetje brok nog erbij steeds minder en dan weglaten.

@ Francis: Ik kan helaas niet voor je testen want mijn paardje heeft een nieuwe kuur prednisolon gekregen. Is inderdaad wat frisser dan normaal maar kan dus ook goed daardoor komen. Ze gaan ook iets minder lang naar buiten ivm de regen de laatste weken. Heb trouwens ook de agrobs ipv wiessencobs.

Donderdag komt Ellen van Marstall langs bij ons op stal om eea uit te leggen ik kan haar vragen of hier iets over bekend is als je wilt?

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:03

Francis: Max krijgt de wiesencobs van Marstall sinds enige weken en hij heeft op het moment genoeg energie over het algemeen, meer als voor de cobs maar hij is ziek geweest dus ik vind het een moeilijke graadmeter of hij zo energiek is geworden van de cobs alleen of dat hij gewoon weer goed in z'n velletje zit...hij is in ieder geval niet erger spooky geworden ervan :n
Zou het te maken hebben met de hoeveelheid misschien? Max krijgt dagelijks nu een halve voerschep en dat lijkt me ook niet echt veel eigenlijk :n Misschien voerde jouw vriendin wel meer? Max krijgt nu ook Subli EM erdoor trouwens :j
Hij vind ze trouwens écht heerlijk! :9

*edit* Ik lees net dat ze dus met een handje al verschil merkt...ik niet in ieder geval :D

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 20:07

Wat ik me nog afvroeg bij de Pre Alpin Compact moeten ze daar stukken vanaf knagen? Lijkt me ook niet echt fijn voor de tanden. En komen er dan sliertjes hooi los of kleine klontjes?

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:16

Voor de pre alpin compact knagen ze inderdaad stukjes.. er komen dan kleine vlokjes/stukjes los.. Het is ziet eruit als een baksteen maar is niet zo hard als een baksteen;) bixjes zijn harder!

De Wiesencobs van Marstall bevatten 9,50 MJ/kg
De Wiesencobs van Agrobs bevatten 9,55 MJ/kg

Er zit dus niet superveel energie in maar wel iets..

p.s. de Pre Alpin Compact bevat overgens 10,4 MJ/kg

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:36

MissPK, dat dacht ik dus idd ook, dat de hoeveelheid bepalend was, ik voer Ben denk ik een kwart voerschep per dag (2 a 3 schepjes van het hondenvoerschepje wat ik gebruik). Die van haar moet aankomen dus die kreeg meer. Maar ze zei dus idd dat ze ook een handje door de muesli al merkte.
Edit: Mailtje even gechecked 'paar handjes' staat er.
Ik voer Ben al zo lang cobs dat ik ook niet kan vergelijken, hij was toen ik overstapte sowieso al 'jumpy' omdat hij toen nog niet genoeg te handelen was.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:50

Hmm jumpy is Max ook wel eens de laatste tijd maar dat vind ik eigenlijk niet zo erg zolang hij niet echt spoken gaat zien! :oo :D Maar of dat nou door de cobs komt?
Feit bij mij is wel dat Max best snel weer meer fut kreeg na ziekte toen ik hem als extraatje dus de cobs iplv een ander voedingssupplement ben gaan geven maar ook dat is natuurlijk moeilijk te bepalen of het echt daardoor komt..

Waar vind jij eigenlijk die dextrose in de EM terug? Kan het op INet niet vinden en mijn zak staat op stal maar ik meende toch niet dat als ingredient gelezen te hebben.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:14

Oh die dextrose had m'n vriendin het over, dat weet ik zo niet, heb het Dot gevoerd maar zou 't ook niet meer weten. Weet wel dat zij erg alert is op suiker omdat ze een glucose intolerant paard heeft gehad. Op internet is geen samenstelling te vinden maar kom wel vaker de opmerking tegen dat er dextrose in EM mix zit.