amber18 schreef:Mmh, vind het eerlijk gezegd een wat vreemde opmerking van je dierenarts hoor..! Alle plantaardige olieen worden door een paard opgenomen, alleen niet optimaal dus wanneer je het in grotere hoeveelheden geeft, dan helpt het ook mee de mest te verzachten. Alleen parafine-olie wordt in het geheel niet opgenomen en is dus puur een doorspoel-middel, misschien dat hij daarmee in de war is..? Alleen parafine voer je nooit zelf aan je paard voor zover ik weet, dat wordt alleen door dierenartsen gebruikt om de darmen schoon te spoelen bij verstroppingskolieken e.d. Misschien dat je nog eens na kunt vragen bij je dierenarts hoe hij dat precies bedoelde? Hij kan toch niet ontkennen dat plantaardige olieen ook aan paarden gevoerd worden om juist wel te worden opgenomen (daarom zit het ook in krachvoer), en dat dit ook effect heeft..
Dit is me verteld na een zware koliekoperatie bij mijn paard die dus een overdaad aan olie nodig heeft om de mest zacht te houden voor een goede passage, en ik weet wel dat ie niet in de war is met paraffine
gezien ze dan afgelopen woensdag nog heeft gekregen als spoelmiddel idd voor haar verstoppingskoliek en omdat hij specifiek zonnebloem heeft genoemd. Waarschijnlijk zal hij eerder bedoelt hebben dat zonnebloemolie minder / amper opgenomen wordt dan andere olie, waardoor het goed te gebruiken is als doorspoelmiddel in dit geval. Als mijn da paraffine en zonnebloemolie door elkaar zou halen, zou het echt mijn da niet meer zijn overigens.
amber18 schreef:De essentiele olieen ofwel etherische olieen die jij noemt zijn overigens niet hetzelfde als essentiele vetzuren! Is wel wat verwarrend idd. De eerste zijn de (vluchtige) geurstoffen uit allerlei planten en kruiden (lavendel, rozermarijn e.d.) die gebruikt worden in bijvoorbeeld bad- en massage-olieen, de tweede zijn de vetzuren omega 3 en 6 welke in plantaardige olieen zitten die mensen en paarden niet zelf aan kunnen maken en dus uit hun voeding moeten halen. Bij essentiele/etherische olieen wordt voor zover ik weet met het woord ´essentieel´ bedoelt dat het min of meer de essentie van een plant is. Bij essentiele vetzuren wordt met het woord essentieel bedoeld dat het essentiele elementen in de voeding zijn omdat het lichaam het niet zelf kan produceren..
Mij ging het er meer om, dat ik dus niet stil stond bij het feit dat er ook olieen gewonnen kunnen worden uit grassen, en dat terwijl ik dus met plantaardige olieen werk en dus had kunnen weten dat er in grassen ed olie aanwezig is. Meer niet eigenlijk, het verschil tussen de diverse olieen weet ik gelukkig nog wel dus zal mijn paard geen etherische olie gaan geven;) .
amber18 schreef:Een tekort aan omega 3 en/of 6 uit zich o.a. in een slechte algehele conditie en weerstand, nerveus gedrag, huidklachten en een droge vacht. Heel breed dus, omdat deze vetzuren nu eenmaal gebruikt worden bij vele lichaamsprocessen. Een droge vacht is vaak het eerste dat opvalt. Wel is het net als met vitamines en mineralen zo dat tekorten zich pas duidelijk uiten als ze echt al erg groot zijn. Ik ben er zelf wel voor om paarden die enkel ruwvoer eten of basis-krachtvoer wél altijd een kleine hoeveelheid van een goed oliemensel bij te geven (15-30 ml is dan vaak al genoeg), omdat ze dit m.i. maar zelden in optimale hoeveelheden via de voeding binnenkrijgen. Dit is in geen geval schadelijk (zoals bij sommige vitamines en spoorelementen idd wel het geval is). Als je geen enkele verbetering in algehele vitaliteit en vachtconditie zou zien, kan je eventueel na een tijdje ermee besluiten te stoppen.
Dat is idd heel erg breed. Maar basisbrok bevat toch ook olie? Dan zou ik zelf eerder denken om eens een bloedje te laten trekken als mijn paard er zo bijstond (als ze brok zou krijgen dan he, anders zou ik idd ook eerst olie bij gaan geven).