Psylliumzaad: wie, wat, waar en hoeveel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:12

singasong schreef:
AngelofLove schreef:
Ok, soms zie je door al die middeltjes en dingen het bos niet meer, hahaha. Overigens kwam mijn jaarling erg slecht uit zijn wintervacht en die olie leek wel te helpen, maar kan best begrijpen dat de meningen daarover verschillend zijn.
Nu heeft de reform winkel alleen donker vlozaad (het hele zaadje, geen vezel?) op voorraad, kan ik dit gewoon 'rauw' geven of moet dat eerst gekookt worden?

Pfff, sorry voor al die vragen, hahaha.

Mss rare vraag maar waarom bestel je de husk niet gewoon via internet? Er zijn hier al verschillende adressen voorbij gekomen waar je het kun krijgen. Denk dat het ook wat goedkoper is dan bij de reformwinkel?

Mwah, voor een 1 kilo donkere of lichte vlozaad betaal ik 25 euro per kilo bij de lokale reformwinkel... Vind ik op zich wel meevallen. Daarbij komt ook nog eens dat ik alleen maar Nederlandse webshops ben tegengekomen en de verzendkosten naar het buitenland liggen vaak ook aan een hoge prijs dus al met al maakt het elkaar niet veel uit lijkt mij...

Wickedwyvern

Re: Psylliumzaad: wie, wat, waar en hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:54

Kom er door al die pagina's niet meer uit waar nou goedkope psyllium husk zaad kan kopen?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:54

AngelofLove schreef:
Mwah, voor een 1 kilo donkere of lichte vlozaad betaal ik 25 euro per kilo bij de lokale reformwinkel... Vind ik op zich wel meevallen. Daarbij komt ook nog eens dat ik alleen maar Nederlandse webshops ben tegengekomen en de verzendkosten naar het buitenland liggen vaak ook aan een hoge prijs dus al met al maakt het elkaar niet veel uit lijkt mij...

Je hebt gelijk, ik was de verzendkosten even vergeten :+

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:54

Wickedwyvern schreef:
Kom er door al die pagina's niet meer uit waar nou goedkope psyllium husk zaad kan kopen?

Het is zaad of husk! Kijk even op pag. 3

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:57

sorry, te snel getypt. Ik bedoel de husk.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:55

singasong schreef:
AngelofLove schreef:

Je hebt gelijk, ik was de verzendkosten even vergeten :+

Hahaha, maakt niet uit. Maar ik ben met de uitgeprinte pagina van bokt er even heen geweest en de lichte psyllium is de husk en de donkere is het zaad. Dus ze gingen de lichte even bestellen :-)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:01

singasong schreef:
Wickedwyvern schreef:

Het is zaad of husk! Kijk even op pag. 3

Hahaha, en om het nog iets ingewikkelder te maken, de husk is afkomstig van het zaad }> :D

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:11

psylium husk >>Ik bestel het in duitsland 3 zakken van 1 1/2 kilo (4,5 kilo) incl verzendkosten. Kom ik op 11,10 euro per kilo.
En is wel handig dat het per 1 1/2 kilo verpakt is en is lang houdbaar.En daarom bestel ik direct 4,5 kilo :D

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:07

Singasong, ik ben heel benieuwd waarom Erik Laarakker lijnzaadolie troep zou vinden zoals jij zegt. Ik kan me niet goed voorstellen dat hij dit zo gezegd zou hebben aangezien zijn eigen Groene Os Trias-omega olie als één van de hoofdingredienten óók lijnzaadolie heeft! Waarschijnlijk bedoelt hij dat pure lijnzaadolie niet in balans is qua vetzuren? Anderzijds geven mensen dit vaak naast een rantsoen met bijvoorbeeld gras en krachtvoer wat veelal rijk is aan omega 6 en arm aan omega 3; dan lijkt lijnzaadolie mij helemaal nog niet zo´n slechte keus. Maar in de meeste gevallen zal idd een uitgebalanceerd oliemengsel het beste zijn (zoals Trias omega of Naf omega-olie).

Ik kan me er verder totaal niet bij aansluiten dat olie niet zou worden opgenomen door een paard. Olie wordt veel gebruikt als supplement bij te dunne paarden of wedstrijdpaarden (m.n. bij verhoogde behoefte aan lange-termijn energie, zoals endurance), en de resultaten hiermee zijn zeer positief! Dit zou niet mogelijk zijn wanneer olie niet wordt opgenomen in de paardendarm. Ook bij mijn eigen paarden heb ik de ervaring dat zij van extra olie in het rantsoen dikker worden en een aanzienlijk betere vachtconditie krijgen, olie wordt immers ook veel gegeven om een paard te laten glanzen. Het klopt dat olie tevens een verzachtende werking op darmen en mest heeft, maar daarmee is niet gezegd dat een groot deel van de olie niet wordt opgenomen in het lichaam. De omega-vetzuren 6 en 3 zijn óók voor een paard essentieel, dat wil zeggen dat hij ze uit de voeding moet halen omdat hij ze niet zelf aan kan maken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:42

amber18 schreef:
Singasong, ik ben heel benieuwd waarom Erik Laarakker lijnzaadolie troep zou vinden zoals jij zegt. Ik kan me niet goed voorstellen dat hij dit zo gezegd zou hebben aangezien zijn eigen Groene Os Trias-omega olie als één van de hoofdingredienten óók lijnzaadolie heeft! Waarschijnlijk bedoelt hij dat pure lijnzaadolie niet in balans is qua vetzuren? Anderzijds geven mensen dit vaak naast een rantsoen met bijvoorbeeld gras en krachtvoer wat veelal rijk is aan omega 6 en arm aan omega 3; dan lijkt lijnzaadolie mij helemaal nog niet zo´n slechte keus. Maar in de meeste gevallen zal idd een uitgebalanceerd oliemengsel het beste zijn (zoals Trias omega of Naf omega-olie).

Ik kan me er verder totaal niet bij aansluiten dat olie niet zou worden opgenomen door een paard. Olie wordt veel gebruikt als supplement bij te dunne paarden of wedstrijdpaarden (m.n. bij verhoogde behoefte aan lange-termijn energie, zoals endurance), en de resultaten hiermee zijn zeer positief! Dit zou niet mogelijk zijn wanneer olie niet wordt opgenomen in de paardendarm. Ook bij mijn eigen paarden heb ik de ervaring dat zij van extra olie in het rantsoen dikker worden en een aanzienlijk betere vachtconditie krijgen, olie wordt immers ook veel gegeven om een paard te laten glanzen. Het klopt dat olie tevens een verzachtende werking op darmen en mest heeft, maar daarmee is niet gezegd dat een groot deel van de olie niet wordt opgenomen in het lichaam. De omega-vetzuren 6 en 3 zijn óók voor een paard essentieel, dat wil zeggen dat hij ze uit de voeding moet halen omdat hij ze niet zelf aan kan maken.

De lijnzaadolie die over het algemeen wordt aangeboden is gewoon niet van goede kwaliteit.

Ik heb trouwens niet gezegd dat olie niet wordt opgenomen in een paardenlichaam.

Van de Trias hoeven ze maar een eetlepel per dag en ik heb nog niet gezien dat de mest daardoor zachter werd. Ik denk dat je dan veel meer olie moet geven.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:42

amber18 schreef:

Er zal best iets olie opgenomen worden, hoewel een paard als het gezond is al van zichzelf glanst en dus geen olie nodig zal hebben om te glanzen. Ik vraag me dan af hoe de olie in een natuurlijk dieet van enkel liksteen, hooi, bast, takken ed gewonnen wordt door een paard? En dan heb ik het niet over de verwilderde paarden die er nog zijn op de wereld, hoewel ik me wel afvraag waar die dan hun olie in de hoeveelheden vandaan zouden halen die er gegeven worden. Want dat zou dan uit zaden / mais ed. zijn en dan moeten ze er toch behoorlijk van eten. Mijn eigen paard wordt niet dikker van een kop olie per dag overigens, wel van 200 gram gekookt lijnzaad, en maismeel ed. Geef ik haar echter geen olie wordt de mest dusdanig vast dat ze hem er amper nog uitkrijgt. Zij krijgt trouwens gewoon zonnebloemolie.

(Uiteraard zou mijn paard er niet meer zijn als ik niet tegennatuurlijke voeding zou geven en medicijnen, maar dit even terzijde :D .)

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:18

Singasong, OK dan begrijp ik het, dat het dus niet ging over lijnzaadolie ´an sich´ maar over de kwaliteit ervan. Dat stuk eronder over of olie al dan niet goed wordt opgenomen was idd niet aan jou gericht maar aan Breghje, had ik er even bij moeten zetten. Ik denk ook dat het zachter maken van de mest door olie pas kan wanneer je grotere hoeveelheden olie geeft die dan dus idd niet meer goed worden opgenomen en deels via de mest weer worden uitgescheiden.

Breghje, ik ben het met je eens dat een gezond paard van zichzelf glanst alleen ik bedoelde dat als illustratie dat olie dus wel degelijk wordt opgenomen door een paard wanneer het als effect heeft dat hij ervan gaat glanzen. In goed gras en hooi zit van nature óok een laag vet/oliegehalte dat deels uit de onverzadigde vetzuren bestaat. Slechts enkele procenten per kilogram droge stof (zo´n 2 a 3%), maar daarmee krijgt een paard wat bijvoorbeeld zo´n 6 kilo droge stof aan gras/hooi eet toch ongeveer 100-200 ml vet/olie binnen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de analyse van ruwvoerproducten die worden verkocht als Agrobs of Hartog compact gras, dan zie je ook een vetgehalte van ruim 2 % vaak. Echter, ons huidige gras en hooi is niet altijd van goede kwaliteit, heeft weinig variatie, groeit op minder goede kwaliteit bodem en wordt niet altijd met goede organische mest bemest; dit alles heeft óok invloed op de gehaltes aan vetzuren in het gewas. Het is bekend dat de huidige grassen en ook de groentes die wij zelf in de winkel kopen relatief arm zijn aan essentiele vetzuren in vergelijking met wilde gewassen, met name omega 3. Vandaar dat het vaak heel nuttig kan zijn om een paard een kleine hoeveelheid van een goed oliemengsel bij te voeren, als dit onvoldoende in je ruw- en krachtvoer lijkt te zitten.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:31

Bedankt voor je uitleg Amber!

Ik geef geen ruwvoerprodukten, en had geen erg in de olieen in het gras (achteraf vreemd, want ik werk veel met essentiele olieen uit oa... grassen ed....my bad). Mijn paard krijgt goed hooi en slobber, daar zit idd olie in plus krijgt ze nog eens een kop olie per dag om de mest goed soepel te houden.

Maar in feite is het dus niet na te gaan of ze voldoende binnen krijgen via het hooi en dan zou je bij gaan geven om een eventueel tekort te voorkomen. Waar zou zo'n tekort zich nou eigenlijk in uiten weet je dat toevallig? Ik ben geen voorstander van aanvullen zonder aanwijsbaar tekort, gezien overdaad volgens mij wel degelijk kan schaden, gezien niet alles wateroplosbaar en uitplasbaar is.

Mijn da gaf aan dat ik olie zonder problemen kon geven omdat het niet wordt opgenomen (kan ook zijn uiteraard dát hij het over zonnebloemolie had, heb ik verder niet nagevraagd) maar wel de mest zachter maakt en dus alleen als passage middel gebruikt wordt zonder verder iets in het lichaam te doen.

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:59

Mmh, vind het eerlijk gezegd een wat vreemde opmerking van je dierenarts hoor..! Alle plantaardige olieen worden door een paard opgenomen, alleen niet optimaal dus wanneer je het in grotere hoeveelheden geeft, dan helpt het ook mee de mest te verzachten. Alleen parafine-olie wordt in het geheel niet opgenomen en is dus puur een doorspoel-middel, misschien dat hij daarmee in de war is..? Alleen parafine voer je nooit zelf aan je paard voor zover ik weet, dat wordt alleen door dierenartsen gebruikt om de darmen schoon te spoelen bij verstroppingskolieken e.d. Misschien dat je nog eens na kunt vragen bij je dierenarts hoe hij dat precies bedoelde? Hij kan toch niet ontkennen dat plantaardige olieen ook aan paarden gevoerd worden om juist wel te worden opgenomen (daarom zit het ook in krachvoer), en dat dit ook effect heeft.
De essentiele olieen ofwel etherische olieen die jij noemt zijn overigens niet hetzelfde als essentiele vetzuren! Is wel wat verwarrend idd. De eerste zijn de (vluchtige) geurstoffen uit allerlei planten en kruiden (lavendel, rozermarijn e.d.) die gebruikt worden in bijvoorbeeld bad- en massage-olieen, de tweede zijn de vetzuren omega 3 en 6 welke in plantaardige olieen zitten die mensen en paarden niet zelf aan kunnen maken en dus uit hun voeding moeten halen. Bij essentiele/etherische olieen wordt voor zover ik weet met het woord ´essentieel´ bedoelt dat het min of meer de essentie van een plant is. Bij essentiele vetzuren wordt met het woord essentieel bedoeld dat het essentiele elementen in de voeding zijn omdat het lichaam het niet zelf kan produceren.
Een tekort aan omega 3 en/of 6 uit zich o.a. in een slechte algehele conditie en weerstand, nerveus gedrag, huidklachten en een droge vacht. Heel breed dus, omdat deze vetzuren nu eenmaal gebruikt worden bij vele lichaamsprocessen. Een droge vacht is vaak het eerste dat opvalt. Wel is het net als met vitamines en mineralen zo dat tekorten zich pas duidelijk uiten als ze echt al erg groot zijn. Ik ben er zelf wel voor om paarden die enkel ruwvoer eten of basis-krachtvoer wél altijd een kleine hoeveelheid van een goed oliemensel bij te geven (15-30 ml is dan vaak al genoeg), omdat ze dit m.i. maar zelden in optimale hoeveelheden via de voeding binnenkrijgen. Dit is in geen geval schadelijk (zoals bij sommige vitamines en spoorelementen idd wel het geval is). Als je geen enkele verbetering in algehele vitaliteit en vachtconditie zou zien, kan je eventueel na een tijdje ermee besluiten te stoppen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:22

amber18 schreef:
Mmh, vind het eerlijk gezegd een wat vreemde opmerking van je dierenarts hoor..! Alle plantaardige olieen worden door een paard opgenomen, alleen niet optimaal dus wanneer je het in grotere hoeveelheden geeft, dan helpt het ook mee de mest te verzachten. Alleen parafine-olie wordt in het geheel niet opgenomen en is dus puur een doorspoel-middel, misschien dat hij daarmee in de war is..? Alleen parafine voer je nooit zelf aan je paard voor zover ik weet, dat wordt alleen door dierenartsen gebruikt om de darmen schoon te spoelen bij verstroppingskolieken e.d. Misschien dat je nog eens na kunt vragen bij je dierenarts hoe hij dat precies bedoelde? Hij kan toch niet ontkennen dat plantaardige olieen ook aan paarden gevoerd worden om juist wel te worden opgenomen (daarom zit het ook in krachvoer), en dat dit ook effect heeft..

Dit is me verteld na een zware koliekoperatie bij mijn paard die dus een overdaad aan olie nodig heeft om de mest zacht te houden voor een goede passage, en ik weet wel dat ie niet in de war is met paraffine ;) gezien ze dan afgelopen woensdag nog heeft gekregen als spoelmiddel idd voor haar verstoppingskoliek en omdat hij specifiek zonnebloem heeft genoemd. Waarschijnlijk zal hij eerder bedoelt hebben dat zonnebloemolie minder / amper opgenomen wordt dan andere olie, waardoor het goed te gebruiken is als doorspoelmiddel in dit geval. Als mijn da paraffine en zonnebloemolie door elkaar zou halen, zou het echt mijn da niet meer zijn overigens. :D

amber18 schreef:
De essentiele olieen ofwel etherische olieen die jij noemt zijn overigens niet hetzelfde als essentiele vetzuren! Is wel wat verwarrend idd. De eerste zijn de (vluchtige) geurstoffen uit allerlei planten en kruiden (lavendel, rozermarijn e.d.) die gebruikt worden in bijvoorbeeld bad- en massage-olieen, de tweede zijn de vetzuren omega 3 en 6 welke in plantaardige olieen zitten die mensen en paarden niet zelf aan kunnen maken en dus uit hun voeding moeten halen. Bij essentiele/etherische olieen wordt voor zover ik weet met het woord ´essentieel´ bedoelt dat het min of meer de essentie van een plant is. Bij essentiele vetzuren wordt met het woord essentieel bedoeld dat het essentiele elementen in de voeding zijn omdat het lichaam het niet zelf kan produceren..

Mij ging het er meer om, dat ik dus niet stil stond bij het feit dat er ook olieen gewonnen kunnen worden uit grassen, en dat terwijl ik dus met plantaardige olieen werk en dus had kunnen weten dat er in grassen ed olie aanwezig is. Meer niet eigenlijk, het verschil tussen de diverse olieen weet ik gelukkig nog wel dus zal mijn paard geen etherische olie gaan geven;) .

amber18 schreef:
Een tekort aan omega 3 en/of 6 uit zich o.a. in een slechte algehele conditie en weerstand, nerveus gedrag, huidklachten en een droge vacht. Heel breed dus, omdat deze vetzuren nu eenmaal gebruikt worden bij vele lichaamsprocessen. Een droge vacht is vaak het eerste dat opvalt. Wel is het net als met vitamines en mineralen zo dat tekorten zich pas duidelijk uiten als ze echt al erg groot zijn. Ik ben er zelf wel voor om paarden die enkel ruwvoer eten of basis-krachtvoer wél altijd een kleine hoeveelheid van een goed oliemensel bij te geven (15-30 ml is dan vaak al genoeg), omdat ze dit m.i. maar zelden in optimale hoeveelheden via de voeding binnenkrijgen. Dit is in geen geval schadelijk (zoals bij sommige vitamines en spoorelementen idd wel het geval is). Als je geen enkele verbetering in algehele vitaliteit en vachtconditie zou zien, kan je eventueel na een tijdje ermee besluiten te stoppen.

Dat is idd heel erg breed. Maar basisbrok bevat toch ook olie? Dan zou ik zelf eerder denken om eens een bloedje te laten trekken als mijn paard er zo bijstond (als ze brok zou krijgen dan he, anders zou ik idd ook eerst olie bij gaan geven).

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:58

OK, gelukkig dat je dierenarts het verschil tussen paraffine en plantaardige olie wel weet! ;) Het kan zijn dat pure zonnebloemolie geschikt is om de mest te verzachten en wat minder goed wordt opgenomen, maar ik heb hier eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Zonnebloemolie wordt immers óók veel gebruikt als toevoeging door het voer (voor extra energie of om de vachtconditie te verbeteren).
Basisbrok bevat veelal heel weinig olie van lage kwaliteit (geraffineerd en soms verhit waardoor vetzuren beschadigd raken), en dan wordt er ook nog eens geen rekening gehouden met een goede balans tussen omega 6 en 3 (vaak bevat krachtvoer relatief te weinig omega 3) terwijl dit zeer belangrijk is voor een goede werking in het lichaam (een onbalans tussen de verschillende vetzuren kan zelfs negatieve gezondheideffecten hebben).

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:05

Voor extra energie hoef ik het niet te geven, ze is niet heter geworden. Brok krijgt ze ook niet, ze krijgt slobber (waar wel opstaat dat er lijnzaadolie inzit, maar ik ben er vanaf het begin maar vanuit gegaan dat die hoeveelheden idd te verwaarlozen zijn) en wat muesli omdat ik ook geen fan ben van de toevoegingen en rommel die vaak in de brokken zit. Veranderen van merk slobber zit er waarschijnlijk niet in hoewel het ook niet mijn favo merk is, omdat ze zo koliekgevoelig is.

Ik weet nou trouwens uit mijn hoofd niet of de olie die ik geef koudgeperst is.... en of dat iets uitmaakt bij zonnebloemolie eigenlijk.

Als je nou zou twijfelen he, hoe zou je er dan achter kunnen komen dát je paard geen goede balans van de olieen heeft. Is dat via bloedonderzoek te vinden, of is het echt een kwestie van uitproberen en kijken hoe het paard reageert? Ik moet olie geven voor de darmpassage, en ik moet slobber geven omdat dat de maag snel passeert en makkelijk verteerd wordt ed, maar goed, je hebt een gezond paard maar wil weten of het allemaal snor zit. Hoe ga je dan te werk?

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:20

In slobber zit juist vaak wél een hoger oliepercentage, en idd eigenlijk altijd ook lijnzaad; dit zal er dus wel degelijk mede voor zorgen dat je paard gezonde vetzuren binnenkrijgt. Ook de wat betere brokken en muesli´s (niet de basis-brok dus) bevatten meer en betere olieen, dus dat helpt ook zeker mee in de essentiele vetzuur-voorziening.
M.i. zou alle olie die je aan een paard geeft koudgeperst en ongeraffineerd moeten zijn, anders is het vaak belastend voor het organisme en het bevat veel minder gezonde stoffen (vetzuren, vitamines e.d.). Maar omdat jij de zonnebloemolie alleen geeft om de mest zachter te maken is dat natuurlijk een iets ander verhaal.
Helaas is een tekort of onbalans in essentiele vetzuren niet via bloedonderzoek oid vast te stellen (voorzover ik weet althans), dat moet je echt zien aan de uiterlijke symptomen. Het is denk ik toch gewoon een kwestie van goed kijken naar je rantsoen en bij twijfel eens een tijdje een kleine hoeveelheid goede kwaliteit olieen bijgeven (De Groene Os, Primeval of NAF).

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:31

De slobber is van Havens, niet het slechtste maar ook niet het beste merk, dat is hetgeen ze in de kliniek kreeg en nu dus nog steeds. Muesli krijgt ze van Marstall,en ik wil ooit nog eens de overstap maken van slobber ook naar Marstall omdat ik dat een fijnere kwaliteit voer vindt.

Jammer dat het niet vast te stellen is, want ik denk dat er zo onderhand fijn veel info in dit topic staat waar mensen echt iets aan kunnen hebben.

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:58

Ja, Marstall is echt een heel goed merk, als je daar minimaal een halve tot een hele kilo van voert zal je paard al niet snel tekort komen aan gezonde vetzuren. :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:00

amber18 schreef:
Ja, Marstall is echt een heel goed merk, als je daar minimaal een halve tot een hele kilo van voert zal je paard al niet snel tekort komen aan gezonde vetzuren. :)

Twee handjes als aanvulling op de slobber... :D En die krijgt ze ongeveer 3-4 handen. Anders wordt ze te dik.

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:07

Tja, ik weet niet wat voor handen jij hebt... :D Maar dat kan bijelkaar toch wel bijna een halve kilo zijn; heb je het wel eens nagewogen? Daarbij bevat slobber vaak de dubbele hoeveelheid olie van gewone brok/muesli (weet niet hoe dat bij die van Havens zit, de gehaltes staan niet op internet), dus dan zit je met een kwart kilo ook al op een mooie hoeveelheid.
Laatst bijgewerkt door amber18 op 03-11-09 17:18, in het totaal 2 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:08

marjanschut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:10

Hoe geven jullie de husk, ik heb drie pony's en 1 eet het maar op.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:16

marjanschut schreef:
Hoe geven jullie de husk, ik heb drie pony's en 1 eet het maar op.

Staat op de pagina's hiervoor ;) ik geef het door gewelde Wiesencobs van Marstall.