Zomereczeem opgelost door voeding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:10

ik heb er een nieuwe hobby bij.....grote ton brandnetels snijden uit de wei, 1 wei mogen nog geen paarden op en veel brandnetels ,dus elke dag weer 1of 2 tonnen snijden en drogen,ben ik toch heerlijk een uurtje buiten aan het werk en....van de brandnetels af en....voor een goed doel:sun en tiamo.
2 dagen drogen en ze vinden het lekker.
(je moet alleen niet mijn armen zien... :( had eergisteren en vandaag korte mouwen! wel handschoenen aan hoor)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:33

haha,dompie,dat zal lekker kriebelen :P
weet je dat er vlak bij de brandnetel altijd een plantje staat die de werking er van tegengaat??
dat plantje is de weegbree, of de hondsdraf ,even het blad kneuzen en daarmee over je plekjes wrijven.

weg jeuk :D

dekoezegtboe

Re: Zomereczeem opgelost door voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:23

ik heb het boek vanmiddag besteld, ik ben benieuwd.
mijn tinker heeft ook snel jeuk, ik weet niet of het ZE is maar het heeft te maken met voeding... daarom mijn intersse in het boek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:10

Mijn paard staat nu lekker met zn halsdeken in de paddock, en ik merk echt dat het beter gaat nu ie niet meer op het land staat! Ben er echt superblij mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:23

Even een update:
mijn paard is bijna genezen :D! Hij staat nu lekker zonder deken in de paddock, krijgt nonstop hooi, heeft geen jeuk en is de hele dag blij. :) Gaat echt supergoed, ben heel erg blij dat hij de mogelijkheid heeft om gewoon in de paddock te kunnen staan:)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 15:16

wij hebben vandaag de burka's maar weer aangedaan uit voorzorg, en ook eingelijk tegen de dazen, waar ze vandaan komen weet ik niet, maar het stikt er opeens van :+

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:42

Het zou best kunnen dat dit klopt.
Mijn merrie stond eerst altijd in het gras (gewoon mooi kort gras)nu staat ze op een stal waar weinig gras is maar wel krijgen ze hooi op de weide.
Ze schuurt nu bijna niet,maar of dat dit er nu aan ligt dat ze voor de schemer weer op stal staat,zou ook kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:33

het kan ook een combinatie zijn he die werkt :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:39

_Amyyy schreef:
Ik heb het boek ' Zomereczeem opgelost door voeding' van Nicolette Hebing gelezen, zij zegt o.a. dat ZE geneest door de paarden een jaar lang geen gras laten eten en daarna alleen gras te geven zonder kunstmest. Verder een dieet van bietenpulp en veendrenkstof.

Volgen meer mensen dit dieet en met welk resultaat?

Ik weet niet of het hier goed staat :o ..

dit niet ik weet wel iemand die is overgegaan op natuurlijke voedinge enzo daar is het wel drastisch mee vermindert en dr hoefjes waren ook weer gezond (daar moest ze eigenlijk voor afgemaakt worden) gelukkig dat dit werkt!!! ze leeft nu al 7 jaar gelukkig :D

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:52

Dat kan inderdaad ook,ben wel blij dat ze het bijna niet meer doet,een enkele keer lichtjes bovenop haar staart en verder niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:25

altijd fijn als je paard geen jeuk meer heeft he. :)

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:39

Ik heb mijn paardje vorig jaar in augustus gekocht. Helaas na 3 dagen wei boxrust waarna ze in Utrecht geopereerd werd. Daar stond ze te schuren tegen de grote hooiruif op stal. Men zei meteen dat ze zomerexceem heeft. Echter ze kreeg daar veel biks te eten viel mij op. Is een klein dik paardje maar ja had er toen niet zo veel aandacht aan besteed. Na een operatie moeten ze ook aansterken.

Nu bij mij staat ze op kort gras, kuilgras (kleine porties) en krijgt wat muesli en vitaminen bijgevoerd. Zie ze eigenlijk bijna nooit jeuken en haar manen en staart zijn nog heel.

Kan het ook zijn dat ze helemaal geen exceem heeft (verkeerde diagnose dus) of moet ik niet te vroeg gaan juichen en het seizoen afwachten?

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:51

wij dachten ook dat ons paard gevoelig voor ZE was,maar hij bleek gevoelig te zijn voor sommige soorten voer en shampoos,
krijgt nu natures best en gaat tot nu toe gelukkig goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:10

horse:
misschien dat je paard daar uit stress ging schuren?
niet elke schuurder is meteen een zomereczemer he.
kan zoveel andere oorzaken zijn.
teveel brokken kan inderdaad ook

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:35

Nou ik hoop maar dat het idd stress (had ik nog geen eens aan gedacht) was en/ of de brok. Blijf ze voor de zekerheid wel 'behandelen' in de vorm van vitaminen te verstrekken naast de weidegang. Wie weet kan ik aan het einde van het seizoen wel juichen of niet. Friezen schijnen vaak ZE te hebben zeker zo'n dikkie als die van mij. Wil ze niet laten lijnen omdat ze nog geen 3 is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:11

Stress zou idd heel goed kunnen. Ik hoop voor je dat het geen ZE is. Succes met je paardje!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:47

Horse, veel krachtvoer en stress doet een hoop
en te dik zijn ook

als mijn verzorgijs te veel krachtvoer krijgt, echt te spekkig word etc
dan staat ze ook te schuren en te jeuken
maar ze heeft echt geen eczeem :n

mijn eigen ijs heeft dan wel weer eczeem, maar zolang ik haar slank houd, beperk in weide uren en krachtvoer dan gaat het goed ,

dus jeuk hoeft geen eczeem te zijn, en is het wel eczeem is, grote kans dat het beinvloedbaar is door voeding

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:04

Ik wilde ook toch even mijn ervaring kwijt met Pavo Summer koeken, sinds hij eraf is is hij jeuk vrij en hij doet het tot nu toe nog erg goed op de Pavo Vital, 50 gr per dag.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:22

ik geef mijn (lichtte) eczemer normaal maar beetje brok en rest natural de best,maar ze loopt nu sinds 3 dagen met veulen en moet echt "vol" op de merriebrok, nou ze heeft goed last van jeuk, schuurd tegen de wanden ...
ff 10 dagen volhouden en dan 24 uur per dag de wei op,veulen gaat nu ff voor.
zware eczeempony,krijgt handje natural de best en schale wei overdag, paddock/loopstal avond.
ze vinden de gedroogte brandnetels heerlijk die ik pluk en droog (en ben meteen van die dingen in de wei af!) :D deze pony word snel vet,dus flink elke dag aan het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:35

Mijn paardje wordt nu behandeld zodat ie ook gewoon op het gras kan binnekort. :D hoop dat het goed gaat, wil alleen niet te hard van stapel lopen

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:24

wat ik niet snap is dat hier wordt gesproken over een suikerarm dieet. en toch veel mensen met bietenpulp aan komen zetten. Hier zitten toch veel suikers in? oke een deel kan hij niet aanbreken omdat daar zijn darmgestelsel te kort voor is (zelfs voor een paard). suiker in pulp schijnt moeilijk aan te breken te zijn? maar een deel wel! dat is toch gewoon nog steeds suiker?

wie weet hier meer van dan?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:28

Mijn kwpner die niet dik te krijgen was die had het ook erg...dusse ik zie geen verband met teveel eten. Die kreeg een kilo basisbrok smorgens en savonds en wat op de wei/hooi. Ik heb er ook gehad die dik van de lucht werden en die hadden ook ZE. Daarna een paard gehad dat vanaf zijn 1e jaar op de locatie stond en nergens last van had...en ook erg welgesteld was qua omvang.

Een paard niet op gras houden vind ik ondoenlijk in mijn situatie, bietenpulp vind ik geen eten voor sportpaarden.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:37

Heb mijn shetlander alweer zijn exeemdeken opgegeooit.
Heb zelf niet het idee dat voeding werkt, mischien als je ze helemaal niet
meer op gras zet, maar daar heb ik geen mogelijkheid tot. Nu gewoon bezig met
slank houden en deken ophouden.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 16:43

bietenpulp is een overblijfsel van de suikerbiet waar de suiker is uit gehaald. ;)
en waarom niet voeren? het is gewoon ruwvoer (oke mijn ene welshpony krijgt het niet, die word onwijs vet, die heeft aan schraal hooi genoeg)maar mijn 2 kwpners en veulen en welshhengst krijgen het wel gewoon

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:37

is dit echt gewoon ruwvoer? En door het ontbreken van melasse beter dan brok (toch?). Wat dan weer eczeem gevoeligheid opwekt.

Maar daar zit dan toch nooit voldoende voedingsstoffen in? veel ruwvoer gewoon als hooi is dan toch gewoon makkelijker en eeuh ja ..makkelijker? gewoon veel hooi geven.

*ik werk hier makkelijk 2x 15 kilo balen weg per dag. Voor een jaarling pony en groot paard.