Subli EnergieKernMix

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_iDj_

Re: Subli EnergieKernMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:27

#Ymke# schreef:
Ter illustratie:

M'n paard ongeveer 6 weken geleden. Toen kreeg hij net Subli EM, cavalor pianissimo en lucerne.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-L6ZKN6QR.jpg

En m'n paard gister, hij krijgt nu subli EM, mijten gerstemix, maisvlokken en lucerne
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DH7VJRI3.jpg

(en ja het is hetzelfde paard, en dezelfde ruiter)

Hoeveel en hoe lang stond hij in training vóór die 1e foto?
Mijn paard was ook altijd een schriele kip, heb hem ook Subli EM gegeven, maar had niet het idee dat het hielp. Hij is nu eindelijk voller geworden door trainen en veel ruwvoer.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 14:48

Tja, mijn paard is een moeilijk paard om mee te meten. Hij is altijd heel rond en vol geweest, zowel in vet als spieren, we moesten juist uitkijken dat ie niet te dik werd.
Hij heeft alleen vanaf vorig jaar 5 maanden kreupel gestaan, toen waren we weer aan het opbouwen. Was ie net weer wat aan het bijtrekken toen hij in maart naar een verkoopstal ging en daar tot 7 juli gestaan heeft. Daar konden ze niet omgaan met zijn heetheid/temparament/gevoeligheid en voerde hem daarom niks. Toen is ie alles dus kwijt geraakt aan vet/spieren etc en heeft een behoorlijke klap gehad in conditie en tussen de oortjes. En daarom kost het nu zoveel moeite om hem weer terug in conditie te krijgen. Vanaf begin augustus word ie gemiddeld 6 dagen in de week gewerkt. Tussen beide foto's zit dus geen verandering in soort training/duur training.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:08

Onze merrie krijgt het nu ruim 2 weken (250 gr/dag). Zie eerlijk gezegd vwb uiterlijk (mag dikker) amper verschil tot nu toe. Nu vind ik dit zelf altijd wat lastiger te beoordelen, omdat je ze gewoon dagelijks ziet. Iets extra toename valt dan vaak niet zo op. Wel is me opgevallen dat ze sinds ruim een week wat geconcentreerder lijkt tijdens de training. Ze is nog steeds erg voorwaarts, maar het 'scherpe' is eraf.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 08:47

Je moet het echt een zak de tijd geven. Bij mijn paard zag je pas echt verschil toen ik aan de 2e zak was begonnen.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:53

Aslo, ik heb zelf een foto gemaakt van de paarden en ga dat straks weer doen. Dit ook omdat ik ze bijna dagelijks zie Lachen misschien wel handig om dat ook te doen Lachen

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:32

ik ben er eergisteren met de EM begonnen bij mijn oudje, hij krijgt nu 50gr per dag, volgende week 100 en uiteindelijk 150. ben benieuwd, want kan hem slecht op gewicht houden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:07

Ik zal van de week nog een zak halen, deze is bijna leeg. Al is het al vanwege de betere concentratie, tis nogal een alerte merrie die alles en iedereen in de gaten houdt Knipoog

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 13:23

Die van mij krijgt 200 gram per dag, verdeeld over 2 voerbeurten.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:52

#Ymke# schreef:
Die van mij krijgt 200 gram per dag, verdeeld over 2 voerbeurten.

die van mij weegt ook maar 300kg Knipoog, nu geef ik de 50gr in een keer straks bij meer ga ik het wel splitsen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 15:54

Daarom gaf ik het ook aan Haha! ter vergelijking, ik weet dat jij letterlijk een ukkie hebt Haha!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 09:52

Nou na 2 zakken mijten gerstemix heb ik nu een zeer explosief paard. In het begin dacht ik dat het gewoon blijheid was, maar nu weet ik zeker dat het van het voer komt. Vanmiddag ga ik toch maar Subli Zonder halen om te proberen, als dat niet werkt weet ik het niet meer Nagelbijten / Gniffelen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:11

subli zonder at de mijne niet... zelfs de fries vond het maar muf droog spul...
ik stop niets anders in Wis dan ponybrok en pianissimo (en bij werk slobber+mais+subli EM) blijft het een schatje van Haha!

wel jammer dat hij zo heftig reageerde op de gerstemix!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 10:13

De pianissimo voelde ik me echt niet goed bij en hij bleef er een beetje mat op qua kleur/glans. Ik hoop dat hij de subli zonder wel eet!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:16

Dat hoop ik ook voor je!
Welk E nr gaat het trouwens precies om wat in de pianissimo zit?
Wis glimt wel mooi trouwens, en durf niet zo goed iets anders te gaan voeren, blijf zelf graag heel Knipoog
Alis het idd geen fijn idee om je paard iets te voeren wat eigenlijk niet oke is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:19

Sinds kort voer ik de merriebrok van Cavalor, een muesli aan mijn ruin. Ik ben er super tevreden over. Hij komt snel aan, kan weer snel spieren vormen en de extra eiwit is juist heel goed te verteren voor hem. Ook is zijn mest veel vaster dan dat hij altijd heeft, hij heeft nl nog al snel slappe mest. Ik zie hem groeien.

Probeer eens een paar zakken, ik ben meteen begonnen met 2 x anderhalve schep omdat hij echt heel zijn body kwijt was en hij wordt er absoluut niet heet van, heb nl een heterd, als hij weer op gewicht is doe ik 2 x 1 schep. Het ruikt heerlijk en hij vind het ook heel lekker. De prijs valt ook mee, ik dacht 13 of 14 euro per zak, maar dat is dus een normale prijs voor muesli.

De subli zonder heb ik ook gevoerd, is niks, daar werd hij futloos van en ik kon er in stoppen wat ik wilde, hij werd niet beter, persoonlijk vind ik subl niet zo bijzonder, heb ondertussen hun hele assortiment al uit geprobeerd.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:26

subli merriebrok is wel super!
Worden ze echt mooi snel vol van, zit ook extra eiwit in.

Ik denk alleen dat ymke's paard op extra eitwit erg heftig zal reageren

de ponybrok die mijn hete merrie krijgt vind ik ook erg fijn, wordt ze zeker niet heert van!
Maar om het alleen op de ponybrok te moeten doen is ook een beetje weinig als je echt aan t werk gaat(vandaar dat ik er dus nog wat bijvoer)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 10:31

Renske dat is idd het grote probleem. Die van mij word namelijk ontzettend brutaal op veel soorten voer, nu dus op de mijten ook, terwijl op de site staat dat het voor temperamentvolle paarden is.
Er zitten 3 E-nummers in de cavalor, waarvan 1 verboden is voor menselijke consumptie. Daarom ben ik wat terughoudend erop.

De dierenarts bij ons op stal die zegt dat spieren juist worden opgebouwd uit eiwitten, dus eigenlijk moet ik wel eiwitrijk voer hebben. Ik heb er al over nagedacht om subli zonder te voeren en dan aan te vullen met een merriebrok. Zodat ie toch eiwit krijgt maar wel de rust heeft van de subli zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:35

Dat van die E nummers kan ik begrijpen, maar als je zou weten wat er in diervoeder gaat, durf je helemaal niets meer te geven, beter dat je dat maar niet weet. Zo bv verrotte aardappelen, die worden gewoon gebruikt en dat is dan je zetmeel. Maar er is veel meer...Die E nummers daar zit ons voedsel ook vol van en onze paarden krijgen door oplettende paardenbezitters nog beter te eten dan dat wij zelf doen.

Ik denk dat dat allemaal wel meevalt, je moet eens weten wat er allemaal in de grond zit, zeker als er veel verkeer langs komt. Onze paarden worden ook geen 70 en wij moeten het nog maar zien te halen met ons voedsel, rond je 40 ziek worden en kankers ontwikkelen is al heel normaal en bij paarden heb ik daar nog nooit van gehoord, laat staan dat ze oud genoeg worden om dat te krijgen.

Dat extra eiwit daar worden ze niet heet van, mijn paard is echt een heet paard, van de zomer al alleen van gras is hij niet te stuiten. Eiwitten heb je nodig voor spiervorming en ik denk dat je wel weer gaat rijden/trainen?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 10:37

Hij werkt in princiepe 7 dagen in de week, dat wil zeggen de ene dag intensiever dan de andere dag, maar hij staat eigenlijk geen dag stil. Anders is ie namelijk helemaal niet meer te rijden. Ik vind het gewoon zo ontzettend moeilijk allemaal, de ene zegt dit, de ander zegt dat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:48

Gewoon proberen. Je kan je voorstellen dat als een paard elke dag moet trainen ze een goede conditie krijgen dan heb je je zelf na 2 dagenniet rijden tegenkomt, maar ik heb nu ook de ervaring dat als ik hem minder rij hij rustiger is geworden, kennelijk ook een soort stress die er bij komt. Nu heeft hij meer rust in zichzelf omdat hij minder aan de bak hoeft en heeft er ook meer zin in.

Heet zijn is nl niet altijd voer, kan ook stress zijn en dat ze niet helemaal lekker in hun vel zitten.

Normaal gesproken vermoeien paarden zichzelf nl nooit, die zijn in hun eigen doen rustig en alleen als er gevaar komt, gaan alle sluizen open.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 10:59

Ik denk niet dat het bij die van mij stress is. Ik heb alles geprobeerd, van een week rust, tot om de dag werken, maar elke dag aan de bak werkt het beste voor hem. Dan is het de ene dag rustig longeren, de andere dag een buitenritje en dan weer een dag flinke dressuurtraining, als ie maar wat doet. Als je minder met hem doet word ie boos, narrig, gaat dingen doen als schoppen op de poetsplaats etc. Als ik vaak met hem bezig ben kent ie z'n grenzen en is gewoon braver. Het is nu ook dat mijn paard steeds beter in vorm komt, spieren komen er steeds meer op en hij voelt zich echt de man, hoemeer ik er dan instop aan energierijk voer, hoe brutaler die gaat worden. Hij breekt nu ook de hele wei af, dat heeft ie maanden niet gedaan. Daarom wil ik dus een voer met minder energie, zoals subli zonder. En dat evt. aanvullen met voer met meer eiwit voor z'n vet/spieropbouw.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:11

Moet eigenlijk zeggen dat die van mij het heel goed doe op Subli Zonder en Subli EM. Maar ben toch aan het twijfel om Subli EM te vervangen voor haver, maar daar ben ik eigenlijk nog niet helemaal over uit. Want aan de ene kant doet hij het er nu goed op.

Dit zijn de meest recente foto's.
[SPR-ITP] Sterre springen met Hero.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 11:15

Mag ik vragen waarom je er haver bij wil voeren? Dat moet ik dan juist weer niet in m'n paard stoppen Tong uitsteken

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:22

Vind hem nu saai. Ben anders gewend om stuiterend en racend door de bak te gaan. Clown Tong uitsteken

Was voorheen anders altijd gewend om verplicht iedere dag minimaal 1 uur te rijden. Deed ik een dag overslaan of een dag korter rijden dan kon het de dag daarna inhalen. En dan reed ik vaak 1,5 tot 2 uur.

Hij kreeg op oude stal 2 tot 3 kilo Pavo sportbrok. Knipoog

O ja en het bizarre heb nu helemaal geen last meer van mok...... Verward

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 11:25

Maar dat is ook een logische bijwerking van de subli zonder Haha! . Op een saai paard hoef ik niet te rekenen. Tong uitsteken

Ik ga toch voor wat ik in eerste instantie dacht, lucerne, met subli zonder en subli EM, en dan denk ik dat ik er een zak subli merriebrok bijzet waar hij per dag wat van krijgt voor de eiwitten. Zo krijgt ie toch alles binnen. Heb nog wel maisvlokken staan die ik er de eerste paar dagen doorheen moet gooien omdat ik het zonde vind die weg te gooien. Zou dat kwaad kunnen?