[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:53

Ik ben onderhand ook wat lui geworden gooi er meestal een flinke plens kokend water overheen en laat het dan een half uurtje staan. Die 6 uur is niet altijd even praktisch namelijk. Dus wanneer je het na het rijden wilt geven zou ik het voor het rijden klaarmaken (met kokend water dus) en dan kun je het daarna makkelijk voeren, evt. nog wat koud water erbij zodat het niet te heet is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:05

Ik heb het de laatste weken steeds deels 's morgens in een bak in de paddock gevoerd.
Dan zette ik het de avond er voor klaar met water erbij en 's morgens als ze naar buiten ging kon ze het gelijk opeten!
Na het rijden gaf ik dan, aangemaakt met heet water, het anders deel.

Ze is inmiddels weer zo aangekomen dat ik ga proberen hoe het gaat met minder SP, dus morgen krijgt ze voor het eerst 's morgens niet meer, alleen nog na het rijden...
is weer makkelijker met klaarzetten... 8-)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:15

Ja ik ben niet altijd elke avond thuis (pony's staan aan huis) dus dan bijv. ben ik er maandagochtend en daarna pas dinsdagavond weer. Met dit weer durf ik het niet maandagochtend klaar te zetten en dan dinsdagavond pas te geven. Dus dan doe ik het met kokend water gaat ook prima :j En ik geef niet dusdanig veel dat het in 2en zou moeten dus dat scheelt ook weer.
Hoe vol zitten jullie paarden er trouwens van? Een van de andere pony's krijgt het nu ook, ongev. 1/4-1/3 schep en hij zit er duidelijk wel vol van.Terwijl mijn pony dezelfde hoeveelheid krijgt (ze zijn even groot en zwaar), het binnen een paar minuten op heeft en vervolgens een aanval op zn hooi doet :Y)

Wel fijn trouwens dat ze weer op gewicht lijkt te zijn!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:17

zo zag ze er vorig jaar juni uit:
Afbeelding

en zo ziet ze er nu weer uit:
Afbeelding

Ik heb het idee dat het wel goed voedt de SP, ik ben ook heel benieuwd hoe mijn merrie het doet zonder de volle schep 's morgens, maar goed, even proberen maar...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:21

Zo dat is wel een aardig verschil ja!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:31

ja mooi bijgekomen he...
ben er ook wel heel erg blij mee, al het voeren niet voor niks geweest! :D

Anoniem

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:57

wat fijn nouvel,knap dier ook.

bedankt ook voor de tips.
als mijn huidige slobber op is,koop ik me een zak SP...doe het altijd met kokend water klaarmaken,dus dan voer ik het na rijden en uitmesten wel....

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:34

Hoiii

Ik heb een verzorpgaard van 22 jaar.
Ook hij krijgt steeds moeilijker zijn hooi weg en word daardoor magerder.
Nu we hem senioren voer van masters geven soort slobber moet ook paar uur staan voordat je het mag geven (word gemengd met water) is hij helemaal opgeknapt!
Ziet er nog top uit. Ja je ziet dat hij wat inzakt bij zijn rug.
Mensen denken nu dat hij te dik is maar alles gaat wat boller staan omdat zijn rug nu wat inzakt. (tuiger)
Maar soms als je goed kijkt kan je net iets zijn ribben zien. Dus we moeten altijd opletten of zijn gebit nog goed is en of hij wel genoeg blijft eten. Zie ook profiel fotos zijn van de zomer 2011 en van de winter.

gr

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:10

Ons oudje is al een tijdje aan de dunne mest(koeienvlats meer) hij heeft moeite met het verteren van het kuilvoer de darmen zijn behoorlijk van streek,je hoort het ook ze krijgt nou hooi bijgevoert hopelijk krijgen we het weer tot rust, ik heb al een mestonderzoek gedaan waar niks uitkwam en in december heeft ze het ook allees gehad en heeft antibiotica gehad maar het komt steeds weer terug helaasss,ik voer ook nog een muesli het heet dynamix dat zie je in de mest wel verteerd maar geef het nou even niet bij...ben bang dat het ouderdom is en de darmen niet meer goed zijn best doen..wie herkent dit?

owja de tanden zijn goed en ze krijgt alles nog wel goed weg,en heeft ook eetlust.maar we krijgne haar niet meer dik hebben al van alles geprobeerd seniores priores werkt ook niet,maismeel enzz

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:14

En de tanden zijn ook nagekeken?Niet goed kunnen kauwen kan ook voor slechte mest zorgen..Antibiotica is ook nogal slecht voor de darmen,dus misschien kun je probiotica voeren om de darmflora weer in balans te krijgen..

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:20

pleiada schreef:
En de tanden zijn ook nagekeken?Niet goed kunnen kauwen kan ook voor slechte mest zorgen..Antibiotica is ook nogal slecht voor de darmen,dus misschien kun je probiotica voeren om de darmflora weer in balans te krijgen..

yep de paardentandarts is pas geweest..probiotica dat kan ik ook eens proberen inderdaad...en die muesli kan het ook nog weleens van komen heb ik het gevoel..
is van besterly dynamix

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:19

Nouvel, jeetje die ziet er echt super uit! zo wil ik mijn pony ook het liefst.

Na alle positieve reacties op SP ga ik dat denk ik ook maar proberen, Lucerne vind mijn pony dus echt niet lekker dus denk dat ik weer overstap naar de grasmix. En dan dailymix door zijn krachtvoer, daar zit ook lucerne in. Daarnaast wil ik deze muesli gaan voeren: http://www.paardenvoeders.nl/files/31_c ... x%20NL.pdf, inplaats van de pavo energycontrol brok. En in de muesli zit ook weer lucerne.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:34

Emaartje schreef:
pleiada schreef:

yep de paardentandarts is pas geweest..probiotica dat kan ik ook eens proberen inderdaad...en die muesli kan het ook nog weleens van komen heb ik het gevoel..
is van besterly dynamix

kuil kan ook wel een probleem zijn voor de darmen,maar ik weet niet wat voor kuil het is?Vooral als het wat vochtig is en van koeienland afkomstig is..Dynamix ken ik zo niet..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:39

Emaartje schreef:
Ons oudje is al een tijdje aan de dunne mest(koeienvlats meer) hij heeft moeite met het verteren van het kuilvoer de darmen zijn behoorlijk van streek,je hoort het ook ze krijgt nou hooi bijgevoert hopelijk krijgen we het weer tot rust, ik heb al een mestonderzoek gedaan waar niks uitkwam en in december heeft ze het ook allees gehad en heeft antibiotica gehad maar het komt steeds weer terug helaasss,ik voer ook nog een muesli het heet dynamix dat zie je in de mest wel verteerd maar geef het nou even niet bij...ben bang dat het ouderdom is en de darmen niet meer goed zijn best doen..wie herkent dit?

owja de tanden zijn goed en ze krijgt alles nog wel goed weg,en heeft ook eetlust.maar we krijgne haar niet meer dik hebben al van alles geprobeerd seniores priores werkt ook niet,maismeel enzz

ik heb de mest van mijn oude merrie toen weer goed gekregen door snijmais en masters seniorenslobber te gaan voeren. In masters seniorenslobber zit al probiotica in en snijmais werkt stoppend

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:42

Hoi allemaal! Ik ben erg benieuwd of jullie bruikbare tips hebben.

Ons paard, merrie van 11 jaar, 1,77 groot is nooit een dik paard geweest, altijd al wat slank maar nu begin ik haar iets té slank te vinden.
Dit heeft ze eerder gehad, wij hebben haar toen bijgevoerd met maismeel maar dat hielp niet veel.

Ik train haar dressuurmatig (M1), spring(B) en SGW(B) met haar, ze moet dus goed aan de bak.

Verder staat ze heerlijk de hele dag buiten.

Ze krijgt nu 3,5 kg biks per dag verdeeld over 3 voerbeurten, verder heeft ze in principe onberkt hooi/kuil.
Ook krijgt ze na het rijden een schep muesli van Subli.

We willen haar ook wat meer slobber gaan voeren en hebben van die koeken van Pavo gekocht, heeft iemand meer suggesties?
Ze hoeft niet véél dikker maar gewoon net even iets meer.
Ik lees (ook in dit topic) veel goede berichten over lucerne?

Verder zijn haar tanden in orde en lichamelijk ook, de appeltjes staan alweer mooi op haar lichaam maar steeds als ik naar haar kijk denk ik jeempie, ze mag toch wel iets voller.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:47

Hee Joyce, ik zou je krachtvoer mengen met ruwvoer. B.v. Lucerne of Dailymix.
ik hoor zelf veel goede verhalen over seniores priores dus dat ga ik ook proberen.

Word ze ook weleens gemasseerd/gekraakt?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:07

Ja daar dachten wij dus ook al aan, dat lucerne! Ze had het vroeger vaak door haar muesli heen, heerlijk vond ze dat.

Jazeker, ze heeft gelukkig nooit wat! Lichamelijk is alles gewoon goed (gelukkig).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:34

Damelza schreef:
Nouvel, jeetje die ziet er echt super uit! zo wil ik mijn pony ook het liefst.

thanx, ben er zelf ook ontzettend blij mee dat ze er weer zo uit ziet!

blijf het geven als tip voor iedereen: Subli SP, Subli omega mix, lucerne en compactgras :j
daarmee kom je een heel eind!
maar een paard aan laten komen + bespiering laten ontwikkelen kost tijd...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:38

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:02

Niet omdat ik denk dat ze daar dikker door word maar omdat ze de koeken heerlijk vind en ik inderdaad weet wat voor vitaminen erin zitten, nu weet ik zeker dat ze dan binnen krijgt.

Als ik op trainingsweek in ermelo ben bij de knhs eet ze ook slecht, dan krijgt ze deze koeken vaak.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:20

Met die 3,5kilo biks en hooi heeft ze volgens mij al overschot aan alles. Zonde dan van de koeken, plast ze alleen maar uit.

Ik voer slobber bij m'n oudjes. Bij de ''jonkies'' die dun worden probeerde we ook de slobber. Sloeg zo goed als niet aan. Volgen DA kwam dat omdat hun wel goed hooi kunnen eten en dus SP geen nut zou hebben. Volgens hem moesten we mash voeren. Wat hebben jullie?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:39

Ik voer ze lekker bij, heb ze gister voor het eerst weer gekocht en het geeft mij een goed gevoel.

Laura ik ken mash niet, wat is dat? Of bedoel je mais? :+

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:55

Slobbermash bedoel je? Ik had die van havens, ga nu voor die van pavo

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:20

yvonnedv schreef:
Emaartje schreef:

ik heb de mest van mijn oude merrie toen weer goed gekregen door snijmais en masters seniorenslobber te gaan voeren. In masters seniorenslobber zit al probiotica in en snijmais werkt stoppend

oke thanks kan ik ook eens proberen,maar het wordt al beter vanmorgen op stal zag de mest eralweer goed uit!!

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:23

Nouvel schreef:
blijf het geven als tip voor iedereen: Subli SP, Subli omega mix, lucerne en compactgras :j
daarmee kom je een heel eind!
maar een paard aan laten komen + bespiering laten ontwikkelen kost tijd...

Subli SP vandaag gehaald, hij krijgt nu nog omega olie maar dat is zo'n kledderboel dat ik als het op is ook over stap naar de omege mix, lucerne vind mijn paard echt heel vies. Door zijn krachtvoer (havens cool-mix) eet hij het nog wel dus heb het daar doorheen gedaan (pavo dailymix + restje Lucerne) . En ik heb dan nog pavo slobbermash en gras-mix.

Heb wel al het idee dat hij dikker word. Maar kost inderdaad helaas wel tijd, de weidegang helpt altijd ook wel een handje.