[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

biancavos

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:58

geloof wel wat ja, maar dat kan je makkelijk opvangen met een volledig suplement (wat ik toch al zou voeren als je geen of heel weinig krachtvoer geeft)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:34

Jolliegirl schreef:
_CS_ schreef:
nee, nog 1 laatste keer, verantwoord bijvoeren.

Tegen wie heb je het?

Tegen ponyzotje

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:37

Marcella; ze is goed ontwormd en ziet er ook niet wormachtig uit ;-) Bij wormen denk ik eerder aan een paard met alleen een buik (hetgeen zij juist als bijna enige niet heeft) of een die te mager staat ondanks goed voeren. Tja, dat bijkomen wijt ik dus aan het wintergras. Ze vreet werkelijk de hele dag door en trekt echt alles uit de grond.
IR zou kunnen maar ze heeft verder geen symtomen, en ik vermoed dat ze gewoon gigantisch teveel wintergras eet.

Flosje, ze krijgt inderdaad hooi door een net :j (metalen frame over een IBC-vat) maar dat kan ik niet altijd doen, omdat mijn paard dan te weinig binnenkrijgt.

_CS_ no problemo, maar bedankt voor je bezorgdheid :D ik vind suppl niet verantwoord zonder informatie! Heb ik al genoeg stommiteiten mee gezien, mensen die suppl zonder te weten of er eigenlijk uberhaupt een tekort is - en dan vervolgens overdoseren met alle gevolgen van dien. In mijn geval, zonder bloedoz (want dat vind ik te vroeg) is het dus eerder tegenaangewezen ;-) .

Marcella: inderdaad is pluk blijkbaar relatief aangezien iedereen hier denkt dat ik mijn pony uithonger :D Stel je voor dat ik gewoon een keer met mijn hand in een baal zou graaien en daarmee zou proberen 500kg pony te onderhouden :)) dus relax mensen, het valt allemaal best mee.
't Is gewoon, mijn dravertje heeft best veel nodig. Haar mag ik echt at lib voederen. En vergeleken daarmee is wat mijn Haf krijgt nu echt echt niet veel. Ik kan het niet wegen maar laat zeggen, toch zeker enkele kilo's per dag.
Maar die richtlijn van 1.5% snap ik niet, ik weeg het wel niet hoor dus kan weinig zeggen, maar voor een gewoon paard wordt toch 8-9kg hooi per dag aangeraden? Volgens die richtlijn, als Daya 500kg weegt (en dat gok ik zo wel), zou ze dus 7.5kg moeten eten :oo da's zoveel als een gewoon paard! En dat is dan voor een sobere pony die absoluut zoveel niet nodig heeft, integendeel, er zelfs van aankomt... Dus ergens klopt er toch iets niet met die richtlijn, of is het de richtlijn voor een gewoon paard die niet klopt?

Overigens doet Daya het goed. Haar vet verandert steeds meer in spieren (flubbert niet meer van voor tot achter), ze is lekker actief en blinkt (nog steeds ja :P ). Ze begint nog niet denderend af te vallen maar dat heeft tijd, nu staat ze tenminste "veilig - want minder dan voorheen". Dus heb ik wat speelruimte. Ik ben echt enorm geschrokken dacht echt dat ze bevangen stond, maar gisteren en vandaag niets meer te zien van manken.
Graaskorf verwacht tegen 11 à 21 januari *\o/*

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:34

beetje rank gebouwde kwpn-er weegt ook maar tussen de 5 en 6 honderd.. de paardenweegschaal was bij mijn vorige stal langs geweest en frank(ook haflinger maar wel 1.55) was met 550 kg op 1 na de zwaartse en er stonden toch een flink aantal grotere paarden op stal.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:48

biancavos schreef:
beetje rank gebouwde kwpn-er weegt ook maar tussen de 5 en 6 honderd.. de paardenweegschaal was bij mijn vorige stal langs geweest en frank(ook haflinger maar wel 1.55) was met 550 kg op 1 na de zwaartse en er stonden toch een flink aantal grotere paarden op stal.

Ja inderdaad, dat bedoel ik nu. Hetzelfde gewicht, maar veeeel minder eten nodig. Dat is echt wat ze noemen een "sober ras". Dus die richtlijn geldt voor 1 vd 2 niet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:49

Mag ik zo misschien 2 vergelijkfoto's plaatsen??

Noppes begint echt af te vallen!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:50

:j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:51

Denk dat ie alwel 20 kilo kwijt is := :=

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:57

richtlijn is 1(echt minimaal) tot 2 procent droge stof..
ik vind 8 tot 9 kg behoorlijk aan de lage kant, voor een paard van 500 kg is 1% per kg, bij hooi al 6 kg (80% droge stof).
veel kwpn-ers krijgen dan wel niet zo veel hooi, maar dan moet je jammer genoeg is kijken wat ze er nog is aan krachtvoer in proppen.
mijn haflinger krijgt per dag (schik niet) 14 kg, verder zo goed als geen krachtvoer, en is mooi op gewicht, scheelt uiteraard wel dat ik flink train met hem omdat ik endurance rij, afgelopen tijd wel wat minder gaan maar hij is nog steeds mooi slank.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:58

Afbeelding

2e dag(donderdag 6 januari)

En vandaag (10 januari)
Afbeelding

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:09

pas je wel op dat het afvallen niet te snel gaat ;-)
Peen kan overigens wel kwaad,althans teveel.Mijn haf is er bevangen van geraakt.

Sluit me aan bij cs, sorry ponyzotje,ik zou ook bang zijn voor tekorten zo maar de tijd zal het leren :-)
Zoveel meningen en wijsheden en ieder probeert neem ik aan op zijn manier zijn best te doen voor zijn paard.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:16

Zo snel gaat het niet. Ik rij hem gewoon elke dag 15/20 minuutjes, behalve op zondag.
Doe lekker heel rustig aan.

Hij krijgt wat brok, wat hooi, wat wortels.

Och wortels is hij gewent, kreeg hij dagelijks, en nu niet meer.
De wortels is dus wel het laatste waar ik mij druk om maak.

Iedereen probeert idd op zijn manier het beste te doen voor het paard. :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:19

idd jolliegirl,we willen allemaal het beste ;-)
fijn dat jullie zo lekker bezig zijn samen,helpt al een hoop.

hier ook sinds een week of 2 graszaadhooi erbij,ik meng het met weidehooi.
helaas mag mijn paard geen beweging hebben dus proberen we zo de laatste kilo's nog eraf te werken ;-)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:20

Hoezo mag hij geen beweging?

Staleigenaar dacht dat het bij Noppes vooral vocht en kwabbervetjes zijn die hij nu kwijtraakt.

Als ik zo door blijf rijden (5x per week & langer) dan krijgt hij binnenkort wel wat meer hooi en wat meer brokjes.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:21

waarom meer brokken, nergens voor nodig..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:22

biancavos schreef:
waarom meer brokken, nergens voor nodig..

Als hij harder aan het werk gaat 5 dagen per week 3kwartier tot een uur, én springen. Wil ik dat hij wat krachtvoer bijkrijgt :)

Hij is nu na 10 minuten draven hartstikke moe... oke hij moet conditie krijgen.
Maar als ik straks opgebouwd heb, wil ik gewoon dat hij wat krijgt. :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:23

balou moet op de foto met zijn wervelkolom,er zit iets niet in orde.
hij is zeg maar scheef.verder heeft nog steeds helaas een groot vitamine e tekort wat geen goed doet voor zijn spieren,vandaar mijn hameren op geen tekorten krijgen ;-)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:25

timokyana schreef:
balou moet op de foto met zijn wervelkolom,er zit iets niet in orde.
hij is zeg maar scheef.verder heeft nog steeds helaas een groot vitamine e tekort wat geen goed doet voor zijn spieren,vandaar mijn hameren op geen tekorten krijgen ;-)

Oeh jeetje.
Maar dan kan hij toch wel beweging krijgen? Wandelen e.d? Helpt ook.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:30

wandelen idd wel,hij staat ook 24/7 buiten :-)
alleen met het vriesweer/gladheid was dat niet zo om te doen.
Ik hoop dat de ergste winter snel voorbij is,des te eerder kunnen we op pad vppr onderzoek en hopelijk kunnen ze hem helpen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:31

Dat ie buiten staat scheelt al een hoop! :)

Noppes gaat ook naar buiten binnenkort!! :) lekker een eigen stukje land voor hem!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:09

Ik blijf me echt afvragen hoe "jullie", die het niet met mijn voeding eens zijn, Daya zouden doen afvallen met de genoemde beperkingen van beweging en belasting. Want hiervoor werd ze dus zgz verantwoord gevoederd, en dat was teveel. Maar dus moet er alleen maar bij blijkbaar, of moet er alléén maar een vitaminespuit bij dan? Maar wat heeft die vitaminespuit met het afvallen te maken?
Over die vitaminen ben ik het met jullie eens daarom komt er wat krachtvoer in (opname naar behoefte geldt uiteraard nog steeds), atypische myopathie komt er ook weer aan dus gaat er sowieso een handje krachtvoer in dat was de planning :D , mineralen heeft ze in haar mineralensteen (en ze gebruikt die!) en verder enkel de hoeveelheid hooi, die ik wel móet verminderen (en vervangen door stro als buikvulling zoals jullie ook zegden) omdat ze gewoon dik blijft. Weet echt niet wat ik nog anders kan doen. Graszaadhooi zie ik dan maar even als stro hm, is gewoon buikvulling.

En inderdaad die richtlijn is dus blijkbaar echt fout qua percentages. Ik weet wel dat sportpaarden vaak krachtvoer bij krijgen, maar mijn draver krijgt geen krachtvoer en toch heeft zij veel meer nodig dan de Daya. Dat is wel het duidelijkste bewijs hoe paarden in behoefte kunnen verschillen. Ze worden niet voor niets sober genoemd.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:11

ik kan geen dieet voor je maken,je kent je eigen paard het beste.
ik wilde dat iemand hier eens een dieet kon maken :+ wat wel helpt!
het is denk ik gewoon zoeken naar wat werkt voor jou paard ;-)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:12

ik zou geen vitaminespuit, maar een vitaminekorrel geven, een vitaminsespuit is veeeeeeels te veel in 1 keer.
een goede vitaminekorrel is in principe een soort van krachtvoer in zeer geconcentreerde vorm (en dus geen overbodige extra voedingstoffen)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:19

Mijn voeder bevat als ik zo op de zak kijk wel vrij veel vitaminen. Heb 't ooit nagevraagd (weer ivm atyp myopathie en de relatie met vit E tekort, eventueel) en op school vonden ze een handje krachtvoer voldoende om de vitaminenstatus op peil te houden. Het lichaam neemt ook maar op wat het nodig heeft en dat is blijkbaar helemaal niet veel.
Die vitaminekorrels ken ik niet - ken wel een paar laag-in-suikers voeder. Maar gezien hetgeen mij verteld is vermoed ik wel dat een handje dus zou volstaan. Kan ik het toch een beetje opvangen.

Ja timo maar dat bedoel ik nu, het is makkelijk zeggen dat je een pony méér moet geven, als ie daarop niet afviel, want ik gaf weldegelijk méér!! En daar zat óók weer buikvulling bij. Maar ze is gewoon erg sober en als richtlijn neem ik dan hoe ze gevoerd werd in haar eerste vier jaar en daar viel ik steil van achterover. Maar ze stond wel schitterend.
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 8296_n.jpg
Als ik daar vanuit ga, heeft zij gewoon erg weinig nodig en heeft ze het op "erg weinig" al vier jaar heel goed gedaan ;-) .

Maar die pluk als zijnde een handje, dat was blijkbaar een groot misverstand :+ alsof je 500kg kan onderhouden met een handje. Een pony als Daya laten vasten is vragen om leververvetting.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:20

ik zou willen dat mijn haffen er zo uitzagen ;-)