Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:22

Vit brokken zijn ook niet bedoeld om een dier op gewicht te houden of energie te geven.
Daar neem je zelf toch ook gewoon eten voor?

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:27

Equifyt heeft ook een graanvrije lijn. Daar zit veel minder zetmeel in, zetmeel zorgt voor snelle (explosieve) energie. De graanvrije varianten zorgen voor langzame (minder explosieve) energie.

Pre Active is de basis van de graanvrije lijn die je kunt aanvullen met Green Power voor meer energie.

Ik zit er zelf ook heel erg over te twijfelen om naar dit voer over te stappen. :)

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:30

Bedankt voor de tip ga ik eens naar kijken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:15

carika schreef:
Heeft hier iemand ervaring met hoeveler reformin plus?
Ik heb dit jarenlang gevoerd in DE maar toen was het huis aangeschreven als “goedkoop” en je kunt beter het luxe pavo voer geven.... pavo was toen flink duurder in DE.
Nu ben ik er inmiddels niet meer zo van om anderen gewoon te volgen en ga ik toch weer een emmer halen. O.a. Omdat het minder ijzer heeft dan marstall force. We hebben al veel ijzer in het water.

Ik heb een jaar Hoveler gevoerd tot ik er achter kwam dat het een aanvullende vitaminekorrel is. Het is niet een volledige balanceer dus.
Omdat mijn pony bijna geen krachtvoer krijgt voer ik nu pavo vital wat wel een balancer is en naast geen tot heel weinig krachtvoer gevoerd kan worden voor een VOLLEDIGE aanvulling. Hoveler is een aanvaller op volledig krachtvoer.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:12

Misschien kunnen jullie mij helpen. Op het moment voor ik mijn haflinger van 23 jaar oud Pavo vital balancer. Hiervoor pavo multivit15. Op beide doet ze het behoorlijk goed. De balancer is kwa prijs behoorlijk voordeliger.
Nu is ze nog regelmatig aan het werk maar merk dat toch dat haar bespiering wat minder word. Zou ik hiervoor iets bij kunnen geven? Ik zoek dan iets wat je dan na het werk/rijden kan bijgeven. Dus niet dagelijks.

Ik hoop dat jullie adviezen hebben voor mij.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:04

Bespiering krijg je niet terug met een vitamine brokje. Ik zou het dus niet zoeken in een vitamine brokje.
23 jaar, hoe kan het dat de bespiering verdwijnt? PPID? Moeite met op gewicht blijven in de winter?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:11

Minder opnemen of altijd toch net an niet genoeg in het voer is net zo goed mogelijk en dan is wat extra vitamines handig. Oudere pony heeft gewoon wat meer moeite met spieren kweken ook bij goede training dan jong dier die dat bijna vanzelf doet door rondkeutelen en keertje gekke 5 min.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:12

Natuurlijk is een extra vitaminetoevoeging goed. Alleen met een korreltje ga je een paard niet dikker krijgen. Daar zijn eiwitten en vetten voor nodig.
Ook moet je kijken waarom het dier spieren verliest. Komt het door de kou? Ziekte, zoals PPID? Problemen met de kiezen? Ruwvoer wat te weinig voedingsstoffen bevat? Of te weinig ruwvoer?

Je paard kan naar mijn idee seniores priores krijgen. Is een gezonde voeding voor oudere paarden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:35

Ik denk dat je inderdaad uit moet gaan van een optelsommetje. Oudere paarden zijn gebaat bij extra vitamine, maar ook extra eiwitten en andere dikmakers. Een vitaminebrok alleen houdt een oud paard niet op gewicht.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:10

Gewicht is het probleem niet. Ze is nu prima op gewicht heeft ook voldoende beschikking over ruwvoer en loopt ook s winters voldoende buiten zeker 7 uren. (weide). Ze word eerder snel te dik als te mager. Daarom ook voor een balancer gekozen. Heb zoals hierboven ook al gedacht aan pavo18+ of een seniore priores maar hiervoor niet gekozen omdat ze al snel te dik word.

PPID heb ik met de Da ook over gehad (met de jaarlijkse inenting) en ga er zeker serieus over nadenken om haar dit jaar te laten testen. Kiezen zijn voor haar leeftijd super goed.
Misschien verliest ze ook niet de spieren (wat altijd lastig te zien is). Maar echt er wat bij ook zie ik ook niet. Ze word natuurlijk ouder... ze ziet er ook nog goed uit voor haar leeftijd mensen schatten haar altijd minimaal 8 jaar jonger.

Als jullie nog andere suggestie hebben hoor ik het graag.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:20

Ik zou in jouw geval beginnen met wat luzerne bijvoeren, bij voorkeur arie blok luzernebrok. Dit is een melassevrije luzerne met een goed eiwitgehalte. Ik zou beginnen met een halve schep (per 5kg hooi kan je zonder te hoeven corrigeren rustig 0.5kg luzerne geven).

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:31

Nu heb ik weer een ander dingetje misschien hebben jullie een tip.
Ik geef de hoveler reformin plus, hij kan deze verdragen, MAAR deze vitamine ruiken sterk en niet prettig al zeg ik het zelf. Hij wil ze niet door zijn speciale muesli en ook niet in een handje voer waar die normaal een moord voor doet. Gezien zijn lastige spijsvertering/ lever kan hij niet alles verdragen. Het zijn brokjes de vitamine. Iemand ervaring met wellen in water? Ik dacht dan doe ik het in een spuit en dan krijgt ie het op die manier.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 09:17

Klopt, de brokjes ruiken erg naar vanille of zo iets.

Je zou het kunnen proberen met een spuitje al denk ik niet dat je paard dat heel leuk gaat vinden..

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 17:45

No_No schreef:
Klopt, de brokjes ruiken erg naar vanille of zo iets.

Je zou het kunnen proberen met een spuitje al denk ik niet dat je paard dat heel leuk gaat vinden..

In de slobber is ook geen succes, dus of ik ga ze mengen met beetje appelazijn dat ruikt mega sterk, en anders ga ik ze oplossen.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:02

No_No schreef:
carika schreef:
Heeft hier iemand ervaring met hoeveler reformin plus?
Ik heb dit jarenlang gevoerd in DE maar toen was het huis aangeschreven als “goedkoop” en je kunt beter het luxe pavo voer geven.... pavo was toen flink duurder in DE.
Nu ben ik er inmiddels niet meer zo van om anderen gewoon te volgen en ga ik toch weer een emmer halen. O.a. Omdat het minder ijzer heeft dan marstall force. We hebben al veel ijzer in het water.

Ik heb een jaar Hoveler gevoerd tot ik er achter kwam dat het een aanvullende vitaminekorrel is. Het is niet een volledige balanceer dus.
Omdat mijn pony bijna geen krachtvoer krijgt voer ik nu pavo vital wat wel een balancer is en naast geen tot heel weinig krachtvoer gevoerd kan worden voor een VOLLEDIGE aanvulling. Hoveler is een aanvaller op volledig krachtvoer.

Balancer is toch meer een hip wordt voor mineraalbrok?
Als ik de inhoud vergelijk met marstall force kom ik geen gekke verschillen tegen.

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 16:16

Ik zou mijn paard graag een vitaminebrok willen geven die vergelijkbaar is met de Advance Concentrate van Equimins. Het is een fijne brok, goede samenstelling en mijn paard doet het er goed op. Alleen vind ik het behoorlijk prijzig. Ik doe een maand of 2 met een emmer van 2 kilo en betaal daar zo'n 40EUR voor.

Het gaat om deze brok: http://www.pardoes-aurora.nl/pardoesbes ... trate.html

Heb het topic doorgelezen en veel brokken vergeleken maar er is zoveel dat ik een beetje het overzicht kwijt ben :Y)

Heeft iemand een idee welke brok een vergelijkbare samenstelling heeft?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:01

Sorry geen vitaminebrok maar een slobber. Klopt het nu echt dat de Agrobs Alpengrun Mash een volledig voer is en ik de vitamine brokjes dus weg kan laten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:24

Volgens mij niet?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:56

Anoniem schreef:
Volgens mij niet?

Kan niet echt goede info vinden hierover. Uit een oud topic haalde ik die info en in de beschrijving van de slobber staat wel dat er vitaminen inzitten maar dat is dan ook alles. Ging dus twijfelen...

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:59

IngridM schreef:
Sorry geen vitaminebrok maar een slobber. Klopt het nu echt dat de Agrobs Alpengrun Mash een volledig voer is en ik de vitamine brokjes dus weg kan laten?

Nee de AlpenGrun Mash is gewoon een slobber, geen complete vitamine "brok".

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:01

Dacht ik ook al maar werd 'misleid' door een bericht ergens van iemand die zei dat het volledig was. Overdoseren qua vitamines lijkt me ook niet geweldig goed dus vandaar mijn vraag :-) Thanks!

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:35

Goedemorgen, ik gooi mijn dilemma graag even hier in de groep. Wellicht dat er mensen dingen herkennen en een advies hebben.

Mijn ruin is nogal snel gespannen. Dit uit zich niet zozeer in nerveus gedrag, maar meer in het strak maken van zichzelf. Als hij bv op de spuitplaats staat en hij vindt het spannend worden, dan zie je dat hij z'n rug wegdrukt. Verder zie je niet veel aan hem. Op wedstrijd gaan vindt hij ook erg spannend. Bij het opzadelen naast de trailer zie je dan ook precies dit gedrag terug, het wegdrukken van z'n rug. Verder merk je niets aan hem, hij staat braaf stil, kijkt rustig om zich heen. Ik denk dat als je hem verder niet kent je denkt wat een ontspannen dier :+
Met rijden is hij dan wel weer wat strakker, maar niet onoverkomelijk. 9 van de 10 x kom ik er aardig doorheen en dan is hij redelijk te rijden. Maar ...... het komt helaas ook geregeld voor dat hij toch zoveel spanning heeft dat hij vluchtgedrag gaat vertonen, hij wil dan weg. Als ik eenmaal met hem op dat punt zit, is er geen houden meer aan, hij gaat overal dwars doorheen. Ik heb al diverse dingen geprobeerd hem te geven voor de wedstrijden dat kalmerend zou werken, maar ook dit werkt naar mijn idee zeer wisselend of soms zelfs juist versterkend in z'n doen. (Stressless, confidence, Naf magic injector)

Zijn er hier mensen met een advies?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:50

Wat is precies je vraag met betrekking tot vitaminebrok?

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:54

Niet zozeer vitaminebrok, maar meer in het algemeen vitamine/mineralen. Ik heb nu een pot pharmahorse magnesium besteld. Magnesium zou een ontkrampende werking moeten hebben?

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:24

Zijn er meer paarden die ineens de Marstall force weigeren te eten? Die van mij lijkt de nieuwe emmer force niet meer te willen eten. :(