Metazoa horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chouchou

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 23:49

Ik heb zelf geen eczeempaard dus daar kan ik je niet specifiek mee helpen. De Fries van een stalgenoot wel, maar dit is niet verminderd met Metazoa. Echter zijn er zeker wel veel andere eczeempaarden die baat hebben gehad bij Metazoa.

Ik geloof dat je beter alleen de Superfit Broxxx kan voeren, niet de HP23. SFB is hetzelfde als Superfit Broxxx (afkorting). HP23 is een in een brokje geperste luzerne, ik dacht dat luzerne niet bevorderlijk is voor eczeem door de eiwitten.

Hoeveel je moet geven staat ook op hun site: 50 gram per 100 kilo lichaamsgewicht per dag.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 23:51

Bedankt voor je reactie!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:10

Heeft je paard eczeem van de suikers?
Dan zou ik zeker geen brok, muslie en wortelen voeren. Geef dan liever alleen een wortel of zo.

Mijn paard schuurt ook zo nu en dan. Hij heeft twee soorten jeuk. Een soort komt van te veel suiker (onbeperkt grazen veroorzaakt jeuk aan de staart en als je het suiker niet terugbrengt ook de manen) hij staat tijdens veel fructaan in het gras met een graaskorf op.
De andere is van een vette en vuile huid met broei. Hij wordt in de winter dus geschoren en het hele jaar door probeer ik hem met regelmaat te wassen. Zweet wordt altijd afgesponsd en dekjes moeten schoon zijn.

Metazoa maakt bij hem echt geen verschil, hij heeft het 9 maanden gehad en krijgt het nu een aantal maanden niet. Ik merk geen verandering.
Wel krijgt hij bietenpulp voor een gezonde darmflora, zijn mest is nu veel mooier!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:32

Van de oude eigenaar heb ik te horen gekregen dat ze zomereczeem heeft, dat is door de suikers als ik het goed heb.
Ze heeft dus alleen in de zomer (als het boven de 10-15 graden is) jeuk. Zowel staart als manen.

Alleen wortels voeren vind ik een beetje weinig (als ze gewerkt heeft). Wil er liever wat bij geven.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:34

Ik heb een tijdje metazoa gebruikt maar ben toch overgestapt op Marstall. Mijn paarden gingen hun eigen poep eten, dat betekent meestal dat ze iets te kort komen. Na overgang op marstall hebben ze dit niet meer gedaan.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:38

Begin eens met een vitaminebrokje zoals metozao (gebruik zelf liever Marstall overigens), en kijk daarnaast of ze echt wat nodig heeft. Als dat het geval is moet je echt kijken naar suikerarme muesli.
Marstall heeft bijvoorbeeld Eczem muesli, maar Fraser Light staat ook heel laag in eiwitten, melasse en zetmeel.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:47

Ik zou ook eerder Marstall dan Metazoa gaan voeren. Mijn ervaring is ook dat ze snel een tekort opbouwen met de Metazoa..

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:04

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:08

Koekeroekus schreef:
Zag dit op Facebook langs komen. Misschien interessant voor de mensen die vragen hadden of de calcium/fosfor verhouding en de magnesium.

http://natuurlijkpaarden.nl/interview-m ... it-broxxx/

tjsa, als je niets te doen hebt kan je inderdaad deze onzin lezen....
Lang geleden dat ik zoveel onzin in een paar alinea's gelezen heb.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:12

madamX schreef:
Koekeroekus schreef:
Zag dit op Facebook langs komen. Misschien interessant voor de mensen die vragen hadden of de calcium/fosfor verhouding en de magnesium.

http://natuurlijkpaarden.nl/interview-m ... it-broxxx/

tjsa, als je niets te doen hebt kan je inderdaad deze onzin lezen....
Lang geleden dat ik zoveel onzin in een paar alinea's gelezen heb.

Jammer dat jij dit onzin vind. Er zijn namelijk mensen die wel tevreden zijn over de metazoa! Beetje rara reactie!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:17

Ik heb het over de hoeveelheid onzin die erin vermeld staat, dat brengt me overigens zwaar aan het twijfelen over het product. Met een beetje googlen zal je vast wel achterhalen wat ik bedoel.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:36

madamX schreef:
Ik heb het over de hoeveelheid onzin die erin vermeld staat, dat brengt me overigens zwaar aan het twijfelen over het product. Met een beetje googlen zal je vast wel achterhalen wat ik bedoel.

Helemaal mee eens! en dan heb ik het nog niet over de "kwaliteit" van het voer! Hier ook hele slechte ervaringen met het voer en met meneer Jansen, die echt niet weet waar hij het over heeft en ook nog onbeleefd is en zijn beloftes niet na komt.
Leuk dat er paarden zijn die het goed doen op Metazoa, kan je nagaan hoe goed het met die paarden zou gaan als ze echt goed voer zouden krijgen en de vraag rijst dan ook wat ze in vredesnaam voor die tijd gevoerd kregen!? iets wat nog slechter was dan Metazoa, waarschijnlijk!

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:45

ElCid schreef:
madamX schreef:

Helemaal mee eens! en dan heb ik het nog niet over de "kwaliteit" van het voer! Hier ook hele slechte ervaringen met het voer en met meneer Jansen, die echt niet weet waar hij het over heeft en ook nog onbeleefd is en zijn beloftes niet na komt.
Leuk dat er paarden zijn die het goed doen op Metazoa, kan je nagaan hoe goed het met die paarden zou gaan als ze echt goed voer zouden krijgen en de vraag rijst dan ook wat ze in vredesnaam voor die tijd gevoerd kregen!? iets wat nog slechter was dan Metazoa, waarschijnlijk!

Moet ik hiermee concluderen dat ik mijn pony bagger voer geef?

Jammer dat volgens jullie dat artikel vol onzin staat en hoe beleefd of onbeleefd die vent is zal mij een zorg zijn. Ieder paard zijn eigen voer, misschien doet die van mij het op de marstall wel veel slechter. Ieder half jaar van voer veranderen lijkt me ook niet bevordelijk.

Ik heb al eens eerder aangegeven dat dit voer misschien meer geschikt is voor paarden die op een semi-pensioen staan. Paarden die vol in de sport staan hebben wellicht te weinig aan metazoa.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:46

Zo jij durft wel heel wat te beweren ElCid.
Dus omdat mijn paard het goed doet op Metazoa heb ik hiervoor altijd slecht gevoerd naar jouw zeggen.
Nou weet je, mijn paard deed het erg slecht op het voer waar jouw paarden het goed doen. Bij de Marstall Force stond ze regelmatig mest te vreten. Om de haverklap heel veel natte slappe mest.

Op de Metazoa eentje die super in haar vel zit, geen slappe mest meer, glimt als een spiegel en energie voor 10.
En heeft onlangs een bloedonderzoek gehad en heeft geen tekorten.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:47

kiki1976 schreef:
Zo jij durft wel heel wat te beweren ElCid.
Dus omdat mijn paard het goed doet op Metazoa heb ik hiervoor altijd slecht gevoerd naar jouw zeggen.
Nou weet je, mijn paard deed het erg slecht op het voer waar jouw paarden het goed doen. Bij de Marstall Force stond ze regelmatig mest te vreten. Om de haverklap heel veel natte slappe mest.

Op de Metazoa eentje die super in haar vel zit, geen slappe mest meer, glimt als een spiegel en energie voor 10.
En heeft onlangs een bloedonderzoek gehad en heeft geen tekorten.

Dat dus! Roerend mee eens!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:53

Nu twijfel ik weer :')

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:55

Celine_Famke schreef:
Nu twijfel ik weer :')

Gewoon kijken hoe jouw paardje het doet. Mijn zomereczemer doet het prima!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:07

Paardje ging van zo

Afbeelding

Naar zo

Afbeelding

Maar net als met ieder ander voer, het ene paard doet het er goed op en de andere niet.
Dat maakt het voer nog niet slecht, maar gewoon niet het geschikte voer voor jouw paard.
Ik vind Marstall bv helemaal geen slecht voer, maar is gewoon niet het voer voor mijn paard. Evenals de Pavo Vital, dat is het hem ook niet voor mijn paard.
Kraak ik daarom die merken af? Nee waarom?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:04

Als je het niet probeert weet je niet wat het doet metje paard.

Metazoa is eigenlijk bedoeld voor paarden die alleen (liefst onbeperkt) hooi krijgen. Als je paard gevoelig is voor suikers en je Zal alleen hooi gaan voeren zal je paard daarvan opknappen. Blijf je er suikers bij voeren (brok, muslie en wortelen) zal je niet weten wat er gebeurd en krijg je geen eerlijk beeld. Metazoa is geen krachtvoer! Veel mensen maken daar een fout. Er wordt dus snel al bijgevoerd omdat het paard afvalt of spieren verliest. Metazoa i een vitamine korrel.

Daarbij is ook het vermoeden dat de knut , het vliegje wat de jeuk veroorzaakt, af komt op paarden die gevoelig zijn voor suikers omdat die het opslaan in hun lijf.
Ook in de winter zal je paard dus slecht overweg kunnen met de suikers alleen valt dat niet zo op omdat de knut er niet is. Metazoa is geen medicijn, het gaat om wat je verder voert en wat je paard doet aan beweging.

Mijn paard heeft in de zomer ook meer jeuk. Dit komt doordat hij te veel gras kon eten en dus Als ik hem in de winter te veel suiker voer dan gaat hij ook staartschuren. Dan is er geen knutje te vinden. Dat deed hij laatst weer na wortelen en fruit eten.

Ik was eerst ook overtuigd van metazoa, ben ik wel van terug gekomen. Ook ik geloof niet veel van hun stukje. Er staan onwaarheden in. Mede Doordat ze niet reageren op kritische vragen en de informatie waar naar mijn idee dingen in staan die niet kloppen ben ik niet overtuigd van het product. Mijn paard staat nu zonder metazoa en zijn suiker houd ik in de gaten. Ik weet nu wat het probleem is en daar speel ik op in.
Het werkt tot nu tie prima.

Ik zou zeggen, probeer het! Kijk hoe het gaat. Je kan ook proberen om je paard alleen onbeperkt hooi te voeren en een andere fit korrel te voeren.
Hoe dan ook, ik ben erg benieuwd wat he gaat doen en hoe je pard daar op reageert

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:21

Ik had Bonte Jaopie ook op Metazoa vitaminebrokje, ben daar echter recent mee gestopt omdat hij een enorme "inzinking" kreeg gedurende zijn training, en het dus kennelijk niet voldoende was, er moest toch wat krachtvoer bij buiten het hooi (kuil eigenlijk).

Ben nu overgegaan op Omega 3 Power Mix van Horsefood (een muesli), dus dan is er ook geen apart vitaminebrokje meer bij nodig.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:27

Het blijft paardafhankelijk of het voer bij je paard past of niet. Ik vind voer één van de lastigste dingen om over te beslissen, je hebt ook gewoon zo veel soorten.

Ik ben een paar weken geleden overgestapt op Marstall Force. Merk geen verschil, maar misschien is het ook nog te vroeg om hier iets over te kunnen zeggen. Op beide brokjes doet ze het gewoon prima en heeft ze genoeg energie, maar zoals ElCid ook al aanhaalde was ik benieuwd wat een ander soort brokje met haar zou doen. Maar ik ben sinds kort eigenlijk een beetje terughoudend wat betreft mineralenbrokjes. Ik was er eerst heel positief over, maar toen ben ik eens gaan uitrekenen wat mijn paard allemaal al binnenkrijgt. Qua mineralen haalt ze al ruim voldoende uit haar hooi en gras, dus ik vond het eigenlijk onzinnig om dan een mineralenbrokje bij te voeren. Zeker gezien de kleine hoeveelheden die je voert van zo'n brokje, dat kan toch nooit het verschil maken... Alleen de vitamines zou ze missen als ik zo'n brokje weg zou laten, maar die zitten natuurlijk ook wel in andere dingen. Ik heb opnieuw een voedingsadvies aangevraagd bij Marstall en ook bij Pavo, tot die tijd blijf ik de Marstall Force gewoon voeren, ze vindt het ook erg lekker.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:30

Ja het is zo onwijs lastig.. Ik wil sowieso over naar iets met weinig suiker. Maar de keuze is zo lastig!
Friesche brok sprak mij wel aan maar lijkt 'te mooi om waar te zijn'. Haha.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:09

No_No schreef:
......Ook ik geloof niet veel van hun stukje. Er staan onwaarheden in. Mede Doordat ze niet reageren op kritische vragen en de informatie waar naar mijn idee dingen in staan die niet kloppen ben ik niet overtuigd van het product.....

Dat is precies wat ik bedoel. Ik heb het niet zozeer over het product maar over hetgeen 'de maker' beweert, en dat is volstrekte onzin. En als het product op basis van deze onzin is ontwikkelt kán het niet goed zijn, daar hoef je niet veel voor gestudeerd te hebben om dat te beamen. Paarden die het er wel goed op doen zou ik graag op langere termijn willen volgen want - in tegenstelling wat de maker beweert - is een overschot aan ijzer en calcium wel degelijk een gezondheidsrisico. Dus ik wacht af of die dieren na 3 á 4 jaar nog op hun hoeven staan....

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:40

Je moet niet alleen naar het suiker kijken maar ook naar het zetmeelgehalte in voer. Dat wordt namelijk in het lijf omgezet in suiker.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:50

No_No schreef:
Je moet niet alleen naar het suiker kijken maar ook naar het zetmeelgehalte in voer. Dat wordt namelijk in het lijf omgezet in suiker.

In plaats daarvan kan je voor de energie (indien nodig) beter kijken naar vetrijk voer en/of olie. Dit is een 'betere' energiebron dan zetmeel.