Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:59

Ik vind 480 voor een pony ook niet persé zwaar hoor..
Madelief,hoe zwaar is jouw pré dan...die is toch ook ponymaat?
Mijne is 420 kilo,beetje zelfde bouw als een pré alleen geen idee wat voor ras erin zit.

edit: kunnen die kruiden geen kwaad als je altijd voert?

Hilli

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:50

Mijn merrie (Arabier, 1.51, rondgeribte bouw) is 460 kilo en ik denk nu misschien net wat lichter. Ik voer ong. een halve schep per dag, plus een schep lucerne. Bij arbeid krijgt ze als extraatje slobber omdat daar wat meer koolhydraten inzitten. Dat is op zich een prima schema, naast voldoende hooi. De C4L eet ze nog steeds Heel Erg Graag.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:00

Wel handig om te horen, de van mij is idd een PRE van 1.51 en nooit officieel gewogen.
Heb wel zo'n meetlint en die gaf 450 kg aan toen hij echt veel te dik was.
Vandaar dat het mij zoveel leek :o Toch eens echt laten wegen een keer.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:05

Ik heb mijn merrie een keer laten wegen op zo'n paardenweegschaal. Ik schatte haar zelf altijd op 450 kg, dus dat had ik aardig goed.

Je hebt ook van die formules, ik heb ze zelf nooit gebruikt, maar die kunnen je ook helpen om gewicht te schatten.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:26

Ik ga ook beginnen. Vandaag bij de PAVO fabriek geweest en we mochten een zak uitzoeken dus dan nemen we natuurlijk C4L! Ik ben benieuwd.. Met m'n eigen ogen mogen zien wat er nou in die zak zit ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:55

Mijn Lusitano merrie van 1.58 is rond de 530 kg
Ze ziet er nu goed uit, vorig jaar toen ze minder woog was ze echt mager en vond de veearts dit ook...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:04

Jones begint echt wel schraal te worden na zo'n zeven weken C4L.

Afbeelding

Ook onder het zadel heeft hij weinig looplust. Ik geef hem naast de aanbevolen hoeveelheid C4L (en heel erg veel hooi) nu ook maar dagelijks een halve schep energycontrol. Als hij daar weer van bijtrekt, weet ik dat C4L niet het voer voor hem is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:06

Hm ja, die is inderdaad wat schraal ja...

Ik ga het toch maar gewoon proberen.
morgen maar een zak zoeken.
Enige waar ik benieuwd naar ben is of de mijne er ook zo druk van wordt als ik hier weleens lees...

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:25

Sammyoo schreef:
Jones begint echt wel schraal te worden na zo'n zeven weken C4L.

[ Afbeelding ]

Ook onder het zadel heeft hij weinig looplust. Ik geef hem naast de aanbevolen hoeveelheid C4L (en heel erg veel hooi) nu ook maar dagelijks een halve schep energycontrol. Als hij daar weer van bijtrekt, weet ik dat C4L niet het voer voor hem is.

hij is zeker erg schraal, zeker als je in je profiel kijkt met een betere conditie en mooie glimmende vacht.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:35

Ik heb vandaag een zak C4L gehaald. Mijn pony is na 2 weken boxrust en daarna 2 maanden alleen stappen ivm blessure flink aangekomen en een beetje uit model :') Ik heb hem in die tijd afgebouwd naar 2x 1 handje basisbrok en 2x een halve schep lucerne. We zijn nu 2 weken aan het opbouwen en ik heb hem sinds gisteren volledig van de brok afgehaald omdat hij naast een dikzak ook een stuiterbal is. (verschillende mensen voeren, hebben verschillende interpretaties van '1 handje' oftewel de ene keer krijgt hij 1 handje, de andere keer een halve schep).
moet ik de aanbevolen hoeveelheid aanhouden, of zou ik er iets onder gaan zitten omdat hij niet op dit gewicht moet blijven maar moet afvallen? (E pony 1.55, zal rond de 450 kilo wegen)

malih schreef:
pfff... Mijn god.. Was helemaal naar een de hippo winkel gereden in nieuwegein... Betaal je daar dus gewoon normaal gesproken 20 euro voor zo'n zak. Is toch van de zotten ?

Vreemd, ik ben er vandaag geweest en de normale prijs is gewoon €16,95. En er zat €2 introductiekorting op dus ik betaalde €14,95 voor een zak van 15 kilo. Waren ze niet gewoon vergeten de korting er af te halen? Ik moest ze er ook nog even op wijzen :=

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:13

Mijn merrie krijgt nu 3/4 schep C4L, 1,5 schep lucerne, 3/4 schep Subli SP, 1/2 maatschepje omega 369 aan 'krachtvoer' en verder veel hooi en voordroog.

Mijn bijna 3 jarige ruin krijgt nu 1/2 schep C4L, 1,5 schep grasmix en veel hooi en voordroog, ziet er ook prima uit.

Merrie werkt zo'n 5x in de week en jonge paard werkt nog niet...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:22

Ik denk dat als je je paard ook nog normaal traint je best bij kan voeren met een beetje sportbrok bij. dan hebben ze toch iets meer energie nodig. Ik voer het mijn welsh a merrie, die vaak makkelijk dik wordt, nu 5 jaar is, en drachtig, 7.5 maand, ze krijgt nu een kleine schep smorgens en s avonds, vrij onbeperkt hooi, wortelen. met een paar weken gaat er d&h suregrow bij als suplement, want wil wel dat ze voldoende binnenkrijgt, en ook nog lucerne, dat geeft nog wat extra eiwit. merrie is nu mooi op gewicht; maar er zit weinig eiwit en koolhydraten in dit voer, een pony/paard wat goed op gewicht is, niet onbeperkt ruwvoer krijgt en ook nog eens aan het werk is, haalt hier te weinig uit vrees ik.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:17

Ik heb vandaag nog 4 zakjes à 2 euro gescoord :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:27

Zodra er geen korting meer op is stop ik met de C4L.

Pony waar het voor bedoeld was (ZE en gevoelig voor HB) eet het slecht. Alleen geweekt door de bietenpulp gaat het op. Ze vind het te harde stukjes als ik het droog voer.

Moet er bij zeggen dat deze pony sowieso lastig is met eten: de gewone muesli die ik nu voor haar gekocht heb eet ze ook niet graag. Mijn ruin daarentegen vind de C4L wel lekker, maar hij eet dan ook werkelijk alles.

Granenvrij bevalt wel: mijn ruin ga ik geen granen meer voeren. Hij krijgt nu grasbrok met vitaminekorrel. Andere pony krijgt nu wel weer granen. Ik moet iets vinden dat ze graag eet want ze is mager aan het worden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:48

Ik ben wel van plan om het voorlopig even door te voeren, tot nu toe doen ze het er beide goed op...
even kijken hoe dit gaat en dan zonder andere supplementen...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:27

Herkenbare situatie Safiera..
Vandaag lag er nog wel veel in zn bak, het verschilt per dag.
Mijn vriend gaf de left overs met de hand en toen at hij het wel weer op.
Ik blijf dus nog even aankijken hoe het gaat tot de zak leeg is..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:39

bij mij krijgen ze het samen met lucerne of grasmix en de bakken gaan altijd schoon leeg! :j
maar ik moet zeggen dat ze hier ook nog niet verwend waren met zoete brok en muesli's e.d...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:44

Nouvel schreef:
bij mij krijgen ze het samen met lucerne of grasmix en de bakken gaan altijd schoon leeg! :j
maar ik moet zeggen dat ze hier ook nog niet verwend waren met zoete brok en muesli's e.d...

Ik deed er ook altijd een handje grasmix door. Maakt niks uit, ze eet het niet op (laat de helft staan dus). Ook met water of olie er door blijft dat zo. Ze gaat ook moeilijk staan doen en laat de harde brokjes weer vallen.

Gewend aan zoet was ze ook niet; hiervoor voerde ik alleen grasbrok en grasmix. Omdat ze de grasbrok ook niet goed at heb ik C4L geprobeerd.
Vorig jaar heeft ze veel ruwe granen (maïs en gerst) gehad. Dat werkte om haar dik te houden, maar ook werd ze nog meer stresskipje met rijden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:45

Om die reden hier ook geen granen meer, mijn merrie kan er niet goed tegen, hoe meer granen/brok/suikers, hoe meer stress...

Om dikker te worden en te blijven krijgt ze lucerne, omega 369 mix, subli SP en veel hooi en voordroog...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:53

Ik heb het ook gehaald vorige week. .Alle paarden vinden het lekker behalve eentje, die tuft alles uit ook als ik het meng met andere dingen of ik maak het nat..Zowiezo lust hij nooit iets waar kruiden inzitten..Ik ben wel benieuwd hoe de anderen erop gaan reageren..Eerst gaf ik marstall vito, maar opeens lusten een aantal dit niet meer..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:55

Hooi voer ik ook al veel. Zo'n 8-10 kg voor een C pony. Daarnaast omega olie en bietenpulp.

SP heb ik mee in m'n handen gestaan, nog nooit geprobeerd. Omega 369 mix wil ik niet want daar zit weer graanproducten in. Ohja, dus veel compact gras en grasbrok van Hartog maakten ook geen verschil. Nu dus maar weer aan de conventionele muesli.

Pony mag best wat schraler worden in de winter, maar door de vele stress van het vuurwerk en de jagers is het nu wel te erg geworden.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:59

Is die van jou ook al afgevallen door stress van de jagers en vuurwerk dan? Hier wel eentje die door de jagers en vuurwerk nogal over de pis was en dus ook heel wat afgevallen is {:)-:

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 07:55

Ik moet zeggen dat mijn te dikke pony beter op gewicht komt sinds ze de C4L krijgt.
ze heeft lange tijd stilgestaan door een blessure en we zijn nu net weer wat aan het opbouwen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:27

pleiada schreef:
Is die van jou ook al afgevallen door stress van de jagers en vuurwerk dan? Hier wel eentje die door de jagers en vuurwerk nogal over de pis was en dus ook heel wat afgevallen is {:)-:

Ja zeker wel. Pony had simpelweg de rust niet om te eten. Dus kreeg te weinig binnen en rende ook nog eens een heleboel rondjes extra door het weiland.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:33

Hier ook hoor,erg jammer want eentje is nogal moeilijk op gewicht te houden en is naar mijn zin nu weer teveel afgevallen..