Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:07

Miran schreef:
* Komt even binnenvallen *

Ik heb dit product al in mijn handen gehad en het lijkt in de verste verte niet op een bestaand product van Pavo hoor. Buiten dat is de nieuwe Dieetmix doorgemeten als zijnde heel goed voor een van mijn paarden, terwijl zij totaal niet tegen de producten van Pavo kan. Ik heb iig een zak besteld en ga het ook laten doormeten op mijn insuline-resistente paard, ben erg benieuwd!

Dat een voermerk onder een zelfde moederconcern valt zegt echt niet dat het hetzelfde product levert. Subli heeft sowieso wel meer producten die geen standaard kopieen van andere merken zijn, denk bijv ook aan de ponybrok met het lage zetmeel- en suikergehalte.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 20:11

Tsja, alle fabrikanten moet je op hun blauwe ogen geloven. Voergezond meldt dat zij maaien van gecontroleerde biologische velden.
Agrobs is er ook wel duidelijk over dat het van braakliggende terreinen in de bergen komt.

MBT "natuurlijk": de toegevoegde spullen zijn vaak wel natuurlijk: dat wil zeggen zoals ze in de natuur voorkomen, of kruiden die zijn toegevoegd ofzo. Een voer geheel van 'natuurlijke' ingredienten zoals mais, tarwe etc IS idd natuurlijk. Zoals de natuur het gemaakt heeft, geen chemische zooi etc... Maar dat is NIET wat ik als TS bedoel emt "natuurlijk". Ik doel namelijk op: Wat het paard van nature eet. Dus het dieet waar zijn spijsvertering van oudsher op ingesteld is.

Waar al de fabrieken staan en wat ze allemaal maken: geen idee. WEL weet ik (van die fabrikant zelf) dat Voergezond een EIGEN productielijn heeft waar alles gemaakt wordt emt door hun zelf ontwikkelde machines.

Maar het blijft het woord van al die fabrikanten.... Zelf op onderzoek uit gaan lijkt me wat ver gaan :D

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:22

Zilfstar schreef:
Tsja, alle fabrikanten moet je op hun blauwe ogen geloven. Voergezond meldt dat zij maaien van gecontroleerde biologische velden.
Agrobs is er ook wel duidelijk over dat het van braakliggende terreinen in de bergen komt.

MBT "natuurlijk": de toegevoegde spullen zijn vaak wel natuurlijk: dat wil zeggen zoals ze in de natuur voorkomen, of kruiden die zijn toegevoegd ofzo. Een voer geheel van 'natuurlijke' ingredienten zoals mais, tarwe etc IS idd natuurlijk. Zoals de natuur het gemaakt heeft, geen chemische zooi etc... Maar dat is NIET wat ik als TS bedoel emt "natuurlijk". Ik doel namelijk op: Wat het paard van nature eet. Dus het dieet waar zijn spijsvertering van oudsher op ingesteld is.

Waar al de fabrieken staan en wat ze allemaal maken: geen idee. WEL weet ik (van die fabrikant zelf) dat Voergezond een EIGEN productielijn heeft waar alles gemaakt wordt emt door hun zelf ontwikkelde machines.

Maar het blijft het woord van al die fabrikanten.... Zelf op onderzoek uit gaan lijkt me wat ver gaan :D

Misschien kan iemand een rondleiding regelen in een van de fabrieken ;) Voergezond, Subli of Hugo.............
Verslag lezen we dan hier wel op bokt :D

DubbelFun

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:24

Dan zie je nog steeds niet waar het spul vandaan komt :)
Van Duitsland is iig bekend dat ze lang zo moeilijk niet doen over bijv. JKK.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:25

en mocht er iets zijn wat ze niet willen laten zien, zal dat ook heus niet gebeuren... Zo gaat dat helaas.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:31

Zolang mijn paardje er bij loopt als een glanzende glimsteen, én ze het super goed blijft doen... geloof ik in dit voer! :D

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 09:28

jomaro schreef:
Misschien kan iemand een rondleiding regelen in een van de fabrieken ;) Voergezond, Subli of Hugo.............
Verslag lezen we dan hier wel op bokt :D

dat kan sowieso niet bij hugo; die heeft geen eigen fabriek, maakt gewoon gebruik van standaard productieprocessen met standaard ingrediënten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:11

Kostolany schreef:
Subli heeft geen nieuwe voer. Maar ze verkopen het graag wel zo:) Ze hebben Pavo overgenomen he:) En alles wat Pavo in het assortiment had gaan zij voeren onder hun eigen naam en wat Pavo nog in het vooruitzicht had gaan ze ook voeren onder hun eigen naam. DUs Subli is gewoon alles van Pavo erbij en hun eigen assortiment onder de naam Subli:) En het komt altijd al allemaal uit dezelfde fabrieken. Alleen het heeft een andere naam. Cavallor komt daar ook vandaan:)

Ik ben sinds kort helemaal om naar de producten van voergezond. Zij zijn echt goed bezig op de juiste manier met ontwikkelen van de juiste brok met eerlijke inhoud in de brokken. De suikers erin worden steeds verder terug gebracht door op het juiste moment te maaien. Ook maaien ze echt van Biologische gronden die vrij zijn van onkruid, wat bijvoorbeeld bij Agrobs niet het geval is daar maaien ze in Duitsland van braakliggende gronden en daar zit van alles tussen alleen het wordt zo vermalen en gedaan dat je er niets van merkt:)

Dat idee heb ik dus nu ook....Ik heb de basisbrok van pavo van de week gekocht en tot mijn verbazing van die kleine brokjes die Subli heeft, en ik wil juist graag grote brokken zodat ze lekker kunnen kauwen...Ik ken Pavo niet met kleine brokken..

Als Pavo nu Subli is, dan is het dus ook Subli ingredienten en Subli fabriek, dan moet ik ook op zoek naar een ander voer, want met Subli heb ik juist weer geen goede ervaring...mijn paard werd er dof, mat en sloom van...De inhoud is minder de prijs gelijk???of is basisbrok ineens zo duur geworden??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:16

En heeft Voergezond dan wel een eigen fabriek, of alleen net zoals waarschijnlijk bv Hugho en anderen een eigen receptuur wat ze in een algemene fabriek laten maken? Ik vind het verhaal van Voergezond wel fraai klinken: een beetje Willy Wortel-achtig - eigen machines zoals ze niet eerder bestonden, eigen gecontroleerde weilanden.. vantevoren bestellen zodat het gegarandeerd vers is.. ik vind vooral dat laatste nogal ongeloofwaardig. Ik zie het voor me: jij besteld je zakjes brok, meneer Voergezond rent z'n gecontroleerde wei in, maait het gras, gaat de drogerij in en dan de bijzonder machine in waar het tot brokjes geperst wordt en hey presto, daar is je verse voer. Gras heeft de neiging om zeer wisselende, weersafhankelijke percentages voedingsstoffen op te slaan. In de USA is meermalen getest dat bv gras en hooi van bodemgecontroleerd land per jaar anders kan zijn door hogere of lagere percentages van bv mineralen. Voor de meer wetenschappelijken onder ons: Lees de verslagen van Equi-Analytical er maar eens op na. Wie controleert de percentages bij VG?

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:33

Nou ik zou dus ook wel een poging willen wagen om die voederfarbikanten eaan te spreken op rondleidingen!

Want zoals het op mij overkomt is de voederindustrie een beetje een mafia gebied :')

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:44

Kostolany schreef:
Subli heeft geen nieuwe voer. Maar ze verkopen het graag wel zo:) Ze hebben Pavo overgenomen he:) En alles wat Pavo in het assortiment had gaan zij voeren onder hun eigen naam en wat Pavo nog in het vooruitzicht had gaan ze ook voeren onder hun eigen naam. DUs Subli is gewoon alles van Pavo erbij en hun eigen assortiment onder de naam Subli:) En het komt altijd al allemaal uit dezelfde fabrieken. Alleen het heeft een andere naam. Cavallor komt daar ook vandaan:)

Ik ben sinds kort helemaal om naar de producten van voergezond. Zij zijn echt goed bezig op de juiste manier met ontwikkelen van de juiste brok met eerlijke inhoud in de brokken. De suikers erin worden steeds verder terug gebracht door op het juiste moment te maaien. Ook maaien ze echt van Biologische gronden die vrij zijn van onkruid, wat bijvoorbeeld bij Agrobs niet het geval is daar maaien ze in Duitsland van braakliggende gronden en daar zit van alles tussen alleen het wordt zo vermalen en gedaan dat je er niets van merkt:)

Wat een onzin roepen mensen toch :n
Dit is een paar pagina's terug gepost. Betreft gewoon twee volledig verschillende bedrijven met hun eigen voerlijn:
Zilandra schreef:
Sorry dat ik even off topic ga maar op deze opmerking moet ik even reageren. Ik begrijp de onduidelijkheid, misschien kan ik een beetje helpen.

Pavo (onderdeel van Hendrix) is overgenomen door ForFarmers. ForFarmers heeft aandelen in Subli. Maar Subli is in eigendom van meerdere cooperaties. In eerste instantie betekent dat helemaal niets voor deze twee merken paardenvoer. Subli is geen Pavo en Pavo is geen Subli.
Zodra er meer informatie is komt dat via de officiele weg naar buiten, dat wil zeggen de websites van Nutreco, Hendrix, ForFarmers, Pavo of Subli. Zogenaamde 'insiders'-informatie is niet betrouwbaar.

Groeten, Carolien Staal
Marketing en Communicatie van Pavo

Edit, ik was niet de eerste die op deze post reageerde :+

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:54

russel schreef:
Dat idee heb ik dus nu ook....Ik heb de basisbrok van pavo van de week gekocht en tot mijn verbazing van die kleine brokjes die Subli heeft, en ik wil juist graag grote brokken zodat ze lekker kunnen kauwen...Ik ken Pavo niet met kleine brokken..

Als Pavo nu Subli is, dan is het dus ook Subli ingredienten en Subli fabriek, dan moet ik ook op zoek naar een ander voer, want met Subli heb ik juist weer geen goede ervaring...mijn paard werd er dof, mat en sloom van...De inhoud is minder de prijs gelijk???of is basisbrok ineens zo duur geworden??

Jij bedoelt de Basic+? Dat is idd de enige brok met een afwijkende maat bij Pavo (oké en de veulenbrok). De rest is allemaal die grote brok. Dan zou je de Condition moeten nemen. Dat is de basisbrok in groter formaat.
Die basic+ is er al langer dan dat bekend is dat ForFarmers Hendrix heeft gekocht en het is zelfs nog niet rond dus raar als dan ineens alles 1 fabriek zou zijn := Doen ze wel héél snel dan :+

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:14

Djilna schreef:
Kostolany schreef:

Wat een onzin roepen mensen toch :n
Dit is een paar pagina's terug gepost. Betreft gewoon twee volledig verschillende bedrijven met hun eigen voerlijn:
Zilandra schreef:
Sorry dat ik even off topic ga maar op deze opmerking moet ik even reageren. Ik begrijp de onduidelijkheid, misschien kan ik een beetje helpen.

Pavo (onderdeel van Hendrix) is overgenomen door ForFarmers. ForFarmers heeft aandelen in Subli. Maar Subli is in eigendom van meerdere cooperaties. In eerste instantie betekent dat helemaal niets voor deze twee merken paardenvoer. Subli is geen Pavo en Pavo is geen Subli.
Zodra er meer informatie is komt dat via de officiele weg naar buiten, dat wil zeggen de websites van Nutreco, Hendrix, ForFarmers, Pavo of Subli. Zogenaamde 'insiders'-informatie is niet betrouwbaar.

Groeten, Carolien Staal
Marketing en Communicatie van Pavo

Edit, ik was niet de eerste die op deze post reageerde :+

Volgens mij heeft het geen zin meer om dat aan te geven. Meerdere keren gezegd, maar mensen blijven denken dat als bedrijven onder 1 moederbedrijf gaan werken ze dan ook hetzelfde produceren... Misschien willen mensen het niet begrijpen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:28

Nee dat blijkt Jotoma ;)
Knappe fabriek dan die al die soorten voer van al die verschillende fabrikanten kan maken :=

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:28

Jannepauli schreef:
En heeft Voergezond dan wel een eigen fabriek, of alleen net zoals waarschijnlijk bv Hugho en anderen een eigen receptuur wat ze in een algemene fabriek laten maken? Ik vind het verhaal van Voergezond wel fraai klinken: een beetje Willy Wortel-achtig - eigen machines zoals ze niet eerder bestonden, eigen gecontroleerde weilanden.. vantevoren bestellen zodat het gegarandeerd vers is.. ik vind vooral dat laatste nogal ongeloofwaardig. Ik zie het voor me: jij besteld je zakjes brok, meneer Voergezond rent z'n gecontroleerde wei in, maait het gras, gaat de drogerij in en dan de bijzonder machine in waar het tot brokjes geperst wordt en hey presto, daar is je verse voer. Gras heeft de neiging om zeer wisselende, weersafhankelijke percentages voedingsstoffen op te slaan. In de USA is meermalen getest dat bv gras en hooi van bodemgecontroleerd land per jaar anders kan zijn door hogere of lagere percentages van bv mineralen. Voor de meer wetenschappelijken onder ons: Lees de verslagen van Equi-Analytical er maar eens op na. Wie controleert de percentages bij VG?

Klopt, voergezond heeft een eigen fabiek en eigen machines.
Ze werken met div. producten die onder eigen beheer worden geteelt en gemaaid en gedroogd. Hierdoor kunnen ze maken op bestelling. Ze kunnen zelfs op bestelling (bepaalde kruiden bijvoorbeeld) dingen weg laten in het voer.
De producten van voergezond worden geanaliseerd/getest in het lab. Daarbij kunnen ze ook bodem onderzoek doen.

Russel@ de weide brok is een grotere brok! En op aanvraag kunnen ze de rest ook in grotere brokken persen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:29

UniFlap schreef:
Nou ik zou dus ook wel een poging willen wagen om die voederfarbikanten eaan te spreken op rondleidingen!

Want zoals het op mij overkomt is de voederindustrie een beetje een mafia gebied :')

Klopt de afvalverwerking van "mensen" voer komt in diervoeding.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:54

Het is idd zo dat veel merken de productie van hun voer uitbesteden en bv alleen maar afzakken in het "moederbedrijf"
Mijten in België heeft zowel een eigen productielijn, maar besteed afhankelijk van de vraag bepaald muesli's uit. Vriendlief is zo toevallig bij een voor de grote menigte onbekend graanverwerkingsbedrijf geweest voor de explosiebeveiliging. Het stond daar vol met paletten van oa Mijten, maar eveneens veevoer van zogenaamd kleine lokale voerboeren...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:04

Caballos schreef:
Jannepauli schreef:

Klopt, voergezond heeft een eigen fabiek en eigen machines.
Ze werken met div. producten die onder eigen beheer worden geteelt en gemaaid en gedroogd. Hierdoor kunnen ze maken op bestelling. Ze kunnen zelfs op bestelling (bepaalde kruiden bijvoorbeeld) dingen weg laten in het voer.
De producten van voergezond worden geanaliseerd/getest in het lab. Daarbij kunnen ze ook bodem onderzoek doen.

Jij bent wederverkoper van voergezond.. waar is die fabriek? unnen we daar binnenkijken? Welk lab wordt gebruikt?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:07

Djilna schreef:
Nee dat blijkt Jotoma ;)
Knappe fabriek dan die al die soorten voer van al die verschillende fabrikanten kan maken :=

Op zich zou dat wel mogelijk zijn,
Heb bij Andrelon in het laboratorium gewerkt, daar maken ze voor verschillende merken de shampoo ;)

Zou dus goed mogelijk zijn dat subli het voer gaat maken van Pavo.
Maar om Pavo dan in een Subli zak te stoppen lijk mij een domme zet. Pavo is een duurder merk zou ik het andersom doen :D

Kunnen we de TNO niet inschakelen om een onderzoek te doen naar de samenstelling en inhoud.
Of zit er hier op bokt een analist die nog werkzaam is in een lab of een proefschrift moet maken dan hebben we toch en mooi onderwerp "paardenvoer en samenstelling"

Maar er zijn toch ook keurmerken voor paardenvoer.
EKO-keurmerk b.v.

Het EKO-keurmerk staat op producten uit de biologische landbouw. Biologische landbouw is een milieuvriendelijke manier van landbouw. Er worden bijvoorbeeld geen bestrijdingsmiddelen en kunstmest gebruikt. Bij de verwerking worden geen chemische synthetische geur-, kleur- en smaakstoffen of conserver................

Wie hebben er het EKO keurmerk?
Maar ja je heb tegenwoordig ook biologische bestrijdingsmiddelen en zo blijf je bezig :D Want biologisch is toch milievriendelijk maar je onkruid gaat er ook van dood als je er genoeg op spuit ;)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:08

Ik ben geen verkoper, ik ben afhaalpunt.....................
Het bedrijf is gevestigd in Voorschoten, wil je meer info over welk lab e.d. gebruikt wordt zou ik zelf even mailen met voergezond, zij kunnen je alle precieze details vertellen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:14

Het is inderdaad heel goed mogelijk dat één en dezelfde voederfabriek voor verschillende merken het voer maakt. Het verschil zit 'm dan vaak gewoon in het recept ( de mengeling) en de toevoegingen. Dat kan dus ook met Voergezond: de gewone grasbrokjesfabriek die een zak kan aanleveren van 6 euro maakt misschien ook een ander brokje wat praktisch hetzelfde is maar dan opeens tussen de 18-23 euro kost. En daar ben ik nou juist zo benieuwd naar. Neem de pindakaas van de supermarkt (B merk) en van Calvé (A merk), dezelfde fabriek, iets andere reclame, iets andere samenstelling - nauwelijks verschil, behalve de prijs. Een beetje kritisch zijn en om bewezen feiten vragen lijkt me een goede zaak.

Voorschoten... BWB International?

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:00

Inderdaad heel veel A merken produceren ook B merken zoals Jeannepauli schrijft, verschil is de prijs en waarschijnlijk ook iets andere ingredienten, dus is niet raar dat er in 1 fabriek verschillende soorten voer worden gemaakt.

Eko keurmerk is eigenlijk alleen Bio-Ron die heeft werkelijk op al zijn rpoducten een Eko keurmerk

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:29

Caballos schreef:
Het bedrijf is gevestigd in Voorschoten, wil je meer info over welk lab e.d. gebruikt wordt zou ik zelf even mailen met voergezond, zij kunnen je alle precieze details vertellen.

Toch denk ik dat je als afhaalpunt wel voordeel hebt van de verkoop van voergezond ?
Ik kan me voorstellen dat je zelf enthoussiast bent over het voer anders ga je niet als afhaalpunt fungeren, maar elke voerfabrikant heeft zijn eigen 'goede' verhaal. Alles is commercie en iedere fabrikant heeft er voordeel bij als mensen hun verhaal slikken en voer kopen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:36

Jannepauli schreef:
Het is inderdaad heel goed mogelijk dat één en dezelfde voederfabriek voor verschillende merken het voer maakt. Het verschil zit 'm dan vaak gewoon in het recept ( de mengeling) en de toevoegingen. Dat kan dus ook met Voergezond: de gewone grasbrokjesfabriek die een zak kan aanleveren van 6 euro maakt misschien ook een ander brokje wat praktisch hetzelfde is maar dan opeens tussen de 18-23 euro kost. En daar ben ik nou juist zo benieuwd naar. Neem de pindakaas van de supermarkt (B merk) en van Calvé (A merk), dezelfde fabriek, iets andere reclame, iets andere samenstelling - nauwelijks verschil, behalve de prijs. Een beetje kritisch zijn en om bewezen feiten vragen lijkt me een goede zaak.

Voorschoten... BWB International?

Voergezond heeft echt eigen productie. En de producten van Voergezond zijn niet te vergelijken met een "grasbrokje" van andere merken.
Ik proef trouwens wel degelijk verschil tussen calve pindakaas en andere merken.............
Kijk even op www.voergezond.nl daar staan de contact gegevens.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:45

mirim schreef:
Caballos schreef:

Toch denk ik dat je als afhaalpunt wel voordeel hebt van de verkoop van voergezond ?
Ik kan me voorstellen dat je zelf enthoussiast bent over het voer anders ga je niet als afhaalpunt fungeren, maar elke voerfabrikant heeft zijn eigen 'goede' verhaal. Alles is commercie en iedere fabrikant heeft er voordeel bij als mensen hun verhaal slikken en voer kopen.

Ik ben idd enthousiast over het voer van voergezond, mijn paarden doen het er goed op, klachten zoals jeuk zijn verdwenen enz.
Inderdaad heeft iedere fabrikant zijn eigen goede verhaal, goede marketing en goede commercie.
Het is niet zo dat ik hun verhaal "geslikt" heb. Ik geloof in hun "verhaal".
Hun marketing is toch ook echt anders dan dat van bijvoorbeeld Pavo.

Kijk eens naar hondenvoeding uit de supermarkt, op de verpakking staat "met gezonde groente en granen" en de mensen vallen ervoor omdat het er gezond uit ziet.......... Terwijl een hond toch echt geen graan eter is maar een carnivoor, ofwel vleeseter. Kijk dan op de achterzijde van de verpakking en et staat 3% kip en 2% dierlijke bijproduchten (veren van de kip bijv.) en de rest zijn vul en rest producten en toevoegingen........