En daarnaast de olie, die ik gewoon graag aan dieren geef ( onze hond en katten krijgen allemaal zalm olie, het zijn echt spiegeltjes

Is het dan zo, dat ik in de winter eventueel wat extra's moet voer? Of gewoon een schep meer Naturell?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Limonade schreef:Oké, dus de Naturell zou voldoende voor Sintra moeten zijn.
En daarnaast de olie, die ik gewoon graag aan dieren geef ( onze hond en katten krijgen allemaal zalm olie, het zijn echt spiegeltjes).
Is het dan zo, dat ik in de winter eventueel wat extra's moet voer? Of gewoon een schep meer Naturell?
Ninaka schreef:Ook hier een adviesje gevraagd.
Heb in het najaar een advies gevraagd bij marstall en die kwamen met de faser light op de proppen.
Dit heb ik in de winter gevoerd en dit was prima en heeft haar een stuk verbeterd.
Even vanaf het begin.
Mijn paard krijgt tijdens het binnenseizoen (1 nov t/m 30 april, dan komt ze overigens nov en dec overdag wel nog op het land van 08.00 tot 16.00 uur) 2x per dag een halve schep subli basisbrok en kuil. Dit wordt gevoerd vanuit stal. Als ik gereden heb, geef ik haar graag wat extra en tot dan toe voerde ik Pavo Nature's Best. Maar na alle suiker en jeuk verhalen op internet, wilde ik toch wat anders gaan proberen, aangezien mijn paard haar staart al kapot heeft geschuurd en ze heeft veel last van mok. Ik kreeg dus het advies om Marstall Faser Light te gaan voeren, ook omdat ik iets laag in suiker, zetmeel enz ivm angst voor hoefbevangenheid (heeft ze overigens niet gehad).
Tot nu toe heeft de aanvulling van Faser Light prima gewerkt, ze vind het heerlijk en de jeuk en de mok zijn aanzienlijk verminderd. Succes dus.........maar.........
Sinds 1 mei staat ze dus weer op het land. In eerste instantie alleen overdag (van 08.00 tot 19.00 uur meestal), maar dat ben ik aan het uitbouwen naar 24/7 weidegang, met 1 à 2 keer per week een nacht binnen. Nu krijgt ze dus elke ochtend een halve schep Faser Light met Lucerne mix. En als ze 's avonds op stal komt, wacht haar geweekte bietenpulp (droog een halve schep) en weer een halve tot hele schep Faser Light (afhankelijk van wat ik gedaan heb met haar). Maar ik merk nu aan haar dat ze tekort komt. Te weinig energie en ze komt (te) moe van het land af. Dus heb het idee dat Faser Light in het weideseizoen niet voldoende is, dus vandaar de vraag moet ik Faser Light blijven voeren of raad iemand wat anders aan?
Ze wordt 3 à 4 keer in de week gereden, waarvan 2 à 3 keer in de bak en 1x per week een stevige buitenrit (vaak 1,5 à 2 uur). Daarnaast ook vaak 1x per week longeren.
mirim schreef:Je hebt een pb.Kabouterdans schreef:@mirim: Welke hoeveelheid zou je geven van de combinatie H+C aan een schrale NRPS E pony die weinig werk doet en luchtzuiger is??
Is dan van beide 2x per dag half/half een idee??
Als de pony een luchtzuiger is dan zou ik als ik jou was een voedingsadvies vragen aan Marstall zelf en/of een DA raadplegen. Het zou namelijk kunnen zijn dat jouw pony luchtzuigt omdat hij maagproblemen heeft. Ik weet niet of je daar al naar hebt laten kijken en of dat uitgesloten is of niet?
Die ( eventuele) maagproblemen zouden ook de oorzaak kunnen zijn van het schraal zijn.
Dan kun je er wel een voer in stoppen wat hem dikker zou moeten laten worden, maar als er een onderliggende oorzaak is die je niet aanpakt, zet dat geen zoden aan de dijk.
Mochten maagproblemen of andere medische oorzaken niet de aanleiding zijn van het luchtzuigen dan hoor ik het wel
Dribbelkont schreef:vraagje
heb mijn tinker voor het eerst op ijzers staan maar tijdens draven tikt ze enorm aan sinds ze de ijzers draagt.
vindt het best vervelend en zat al te overwegen om ijzers er af te laten halen.
nu rij is wel altijd buiten (3 keer in de week) .
voor de ijzers reed ik nog niet veel buiten maar zag wel dat haar voorhoeven er onder te leiden hadden. haar achterhoeven niet echt.
nu kwam ik vandaag op stal en had ze 1 ijzer er afgeslagen.
ze heeft de ijzers nu 3,5 week onder zitten.
nu denk ik helemaal ben ik wel goed bezig??
zit nu aan te denken om ze er toch onder weg te halen(hoefsmid komt morgen al dus moet snel beslissen!!)
en dan huf regulator of rondo te voeren .
is dit een goede optie?
wil dat de hoeven goed tegen het asvalt kunnen en desnoods laat ik de hoefsmid 1 keer per 3 a 4 weken komen om hoef goed weer bij te vijlen zodat hij mij rond blijft aan onderkant.
wat zouden jullie doen???
mirim weet jij raad voor me??
denise04 schreef:mirim schreef:Het is vakantietijd en ik weet van in ieder geval 1 adviseur dat hij nu vakantie viert......
Haha okee, dan weet ik dat het nog gaat komen...![]()
Heb zelf pas in september vakantie dus had er niet helemaal bij stilgestaan