[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:24

Het is een grote E-pony, Duits Warmbloed, dus rond de 500/550 kilo. Ik rij met hem dressuur,springen,sgw en buiten. Op het moment heb ik een gebroken enkel dus krijgt hij wel minder krachtvoer en beweging. Normaal krijgt hij 1 kilo 's ochtends en 1 kilo 's avonds maar dan gemengd met gras-mix . Ik rij gemiddeld 5x in de week, op een rustdag krijgt hij minder krachtvoer. elke week dressuurles, om de week springles en sgw training verschild. Het is wel een onrustig/druk/sensibele pony. Het is nog meer een voerplan dus nog niet in het echt zo vandaar dat ik hier nog meningen vraag. Krachtvoer hoeveelheid heb ik eigenlijk overgenomen van een andere bokker en van deze 'voerregel': De geadviseerde hoeveelheid krachtvoer per dag : 0 - 0.5 kg per 100 kg lichaamsgewicht. Het krachtvoer wat hij dan 's middags zou krijgen is gemengd met ruwvoer

we gaan nu zoiets voor hem maken:
https://lh5.googleusercontent.com/-AA_C ... 6.11-1.JPG

dus dat 's ochtends dan vol met hooi. 's middag eventueel aanvulling als het nodig is en 's avond weer aanvulling.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:29

Ik blijf zoveel krachtvoer echt veel vinden zeker voor een pony ! Zeker als de pony al onrustig etc is. Om je een idee te geven bij ons op stal krijgen de paarden hooguit 1 kg krachtvoer per dag met daarnaast veel hooi.
Je kan beter meer ruwvoer geven. Iets van 10 - 12 kg per dag b.v.

Veel krachtvoer kan er ook voor zorgen dat een paard/pony te dun wordt. Gewoon omdat er teveel gevraagd wordt van de darmen om dat krachtvoer te verteren. daarom altijd eerst meer ( of betere kwaliteit ) ruwvoer geven als een paard te mager wordt !

Damelza

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:35

Hij krijgt nu 2 kg op een dag en daar loopt hij goed op :j Dus dat hou ik dan zo en dan 's middags geen krachtvoer. krachtvoer gaat dan ook op het hooi dus dat gaat er wel een beetje tussenzitten. Ruwvoer gaat hij met dit plan en zijn nieuwe 'bak' al zeker meer krijgen :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:35

grasmix en lucerne wegen bijna niks, vooral van de grasmix kun je best meer geven dan een schep...

ik geef zelf zo'n 6 kg compactgras per dag (ipv hooi) en dan nog 1x hooi en zo'n 4 scheppen lucerne...
(beetje voor het idee...)

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 01:27

En ik wil dan een keuze maken tussen grasmix en lucerne (anders neemt het zoveel ruimte in beslag). Wat zou dan een goede keus zijn?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:58

mijn ervaring is dat ze van de lucernemix meer aanzetten dan van de grasmix

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:54

Mijn ervaring is dat paarden grasmix lekkerder vinden.

Grasmix is zachter dan lucerne en in grasmix zit een klein beetje brokjes in.
Bij beide kwam mijn paard goed aan.

Bij ons is grasmix en lucerne even duur. ik zou gewoon beide proberen en kijken waar je paard het best op reageert en het lekkerst vind.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:02

de grasmix vind mijn paard inderdaad lekkerder dan de lucerne :j
Het zit nu ook gemengd door zijn krachtvoer en dan eet hij het zo op maar als hij alleen de lucerne heeft en ook hooi laat hij het liggen. Denk dat ik het gewoon wisselend koop en dan ook een beetje meng door zijn krachtvoer

joooy3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:51

hoihoi :)
ik heb ook een vraagje. mijn e-pony is ook aardig wat afgevallen deze winter en dat heeft ze eigenlijk nog nooit echt gehad.
ze is altijd normaal op gewicht geweest. je kan haar ribben nu wel wat zien (eerder niet, toen voelde je ze alleen), en het is de laatste 3 weken eigenlijk
een beetje gekomen. ik voerde haar in de zomer 4 plakken per dag en in de winter 5 a 6 plakken. ik heb echt geen idee wat ze heeft, maar ik hoorde ook de boeren een slecht jaar / oogst hebben gehad en dat het hooi dus van mindere kwaliteit zijn/ minder voedingsstoffen in zitten. ook hoorde ik dat een paard veel vet verbrand in de winter dus ook wat kan afvallen (ze heeft wel dikke deken opgehad en nogsteeds een deken op)
ik maak mij eigenlijk wel een beetje druk om haar omdat ze eigenlijk nooit ergens last van heeft gehad.
ik voer haar nu 6 plakken hooi (of zelfs meer) en 1.5 kilo slobber en 0.5 kilo musli+biks per dag.
ik weet niet hoe snel je zou moeten zien dat je paard aankomt, maar ik hoop dat ze snel wat aankomt, en dat het dus hopelijk niet aan wat anders ligt.
verder gedraagt ze zich gewoon hetzelfde:)

hebben jullie misschien een idee waar het aan kan liggen?
xx

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:12

Heb je wormen en tanden en rug en alles gecheckt?
Anders neem ik aan dat ze hiervan binnenkort wel zal moeten gaan aankomen, maar mijn pony valt ook altijd wat in in de winter vanwege de kou, dus wie weet als de lente lekker doorbreekt dat het snel weer beter zal gaan! en een beetje de ribben zien is niet zo heel erg hoor!

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:17

ik lees even mee

joooy3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:21

ik heb haar net deze week weer de wormenkuur gegeven en 2 jaar geleden is de tandarts langsgeweest en die zei toen dat alles goed was en dat ze een goed gebit heeft en dat het niet noodzakelijk is om elk jaar langs te komen.. dierenarts was hier laatst ook even voor het paard van mijn buren en die zei ook dat ze gewoon verder goed in orde was.. maar als het langer zou duren toch even onderzoek moet laten doen.

ik hoop ook dat ze snel lekker aan gaat komen :)

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:29

joooy3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:29

ah dankjewel! ga ik echt proberen!

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:29

Ik heb een vraagje en ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Mijn vierjarige ruin van 1.70 is in een paar maanden tijd behoorlijk gegroeid in de lengte, en daardoor nu haast vel over been in de breedte. Het paard verricht om de dag lichte arbeid aan de longe of onder het zadel, staat verder dag en nacht buiten. Het is een paard met een heet karakter, en voer heeft hier best wat invloed op.

Normaal krijgt hij onbeperkt hooi en totaal per dag 2 kilo hippostar sportbrok en 1 kilo pavo musli.
Sinds een maand voer ik een slobber bij (hippostar havervrij 1 voerschep en 1 voerschep maismeel)

Dit houdt hem in ieder geval op gewicht, maar ik zou graag zien dat hij bij komt in gewicht. Wat doe ik goed en wat moet ik anders doen. Kunnen jullie mij adviseren?

Paard is recent door dierenarts en tandarts gezien, medische problemen kunnen daardoor worden uitgesloten!

joooy3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:50

Misschien is lucerne een optie? Daar hoor ik heel veel mensen over

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:54

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:07

hoeveel lucerne/grasmix krijgen jullie paarden op een dag? ik heb het idee dat het hooi wat hij nu krijgt niet super voedingrijk is dus zat ik er aan te denken om hem wat meer grasmix te geven (1 emmer op een dag) en daarnaast nog lucerne (halve emmer op een dag).

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:08

Ik ga dit even volgen..Mijn bijna 3 jarige,heeft last van het wisselen..Sinds ik equifyt zupa voer en geweekte gerst met mais geef heb ik het idee dat hij eindelijk aankomt...Sp van subli lust hij niet en dit vind hij heerlijk :j

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:57

Dit berichtje plaats ik ook even in het cushing topic en voeding voor ouderen topic.

Mijn kanjer is vandaag na 32 jaar en 2 dagen vredig ingeslapen. hij was gewoon op. Het is allemaal heel fijn gegaan en hij is opgehaald door het crematorium westerhout, fantastisch kan ik daar in een woord over zeggen! Het kost een duit maar het is nu al elke cent waard geweest. Een mooier en waardiger afscheid na 14,5 jaar samen had ik me niet kunnen wensen.

Ik heb echter nog ongeveer 40 kg subli seniores priores staan (even grof geschat, er passen 3 zakken in een ikea samla bak en hij is zeker wel nog voor 2/3 gevuld). En ik heb nog 30 pergolide tabletten van 1 mg. Die tabletten kan ik ook verzenden en deze wil ik dan ook graag geven aan iemand die er moeilijk/duur aan kan komen. Er zat ook iemand (of meerdere?) uit duitsland in dit topic die er slecht aan kon komen toch?
Voor de subli, woont er iemand in regio Groningen? Pony stond in de regio winschoten en ik zelf woon in Haren (direct bij groningen stad). Als iemand interesse heeft in de slobber is deze in regio winschoten of hier in Haren bij mij op te halen. (als het ergens daartussen ligt wil ik het ook wel even brengen).

Ik zou het fijn vinden als ik iemand hier nog een plezier mee kan doen dus dat hoor ik graag (per pb).

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:25

Heel veel sterkte

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:46

zou je subli sp ook alleen na arbeid kunnen voeren?
mijn pony is momenteel wat schraal na stress van verhuizen.
krijgt nu voergezond brok,en een halve schep marstall cornmusli.
daarnaast rond de 5 scheppen lucerne en grote bergen hooi de hele dag.
en maisolie.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:07

Ik voer het altijd na het rijden. Ik maak het klaar met kokend heet water. 1.7 liter op 500 gram subli (2 keer een blauw maatschepje)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:32

Ik geef het ook na het rijden, zet het voor het rijden klaar met heet water en erna kun je het makkelijk voeren