[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

biancavos

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:18

je paard nooit ineens op een hongerdieet zetten, te snel afvallen is niet goed.
je moet altijd minstens een kg droge stof per 100 kg aan ruwvoer blijven geven (hooi is 80% droge stof)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:40

ponyzotje schreef:
Ah leuk zeg van die pony!

Ja, graasmasker, want pony blijft tonnetje rond hoewel ze niet meer wordt bijgevoerd.
Gisteren echt geschrokken, ineens was de schoft weer verdwenen die al een aantal dagen terug zichtbaar was, bovendien liep pony heel licht kreupel (maar was niet aan het ontlasten). Ze had natuurlijk ook wel extreem zot gedaan met die wind dus wrs verstapt, maar verdorie ik was echt geschrokken.
Dus meteen pony op de piste en op hongerdieet. Nu krijgt ze dus drie keer per dag een handje hooi en niets meer, en blijft ze 24/24 op de piste.
Dusseh, bijvoederen als een pony op wintergras staat? Neuh. Hier staat bijna niets meer of ligt het in de modder, is allemaal al bevroren en besneeuwd geweest en toch slaagt madam erin om te blijven verdikken.

Maar gisteren, dat klopte toch echt niet hoor, ineens die schoft weg. Hier wordt soms wel wat over de draad gegooid, maar normaal gesproken niet in de weide waar ze nu opstaan. Toch kan ik me bijna niets anders voorstellen, zo plots :n .

Graasmasker is besteld maar helaas nogal een levertijd... Nu mag ze het me echt niet lappen hoor.

Let wel een beetje op met een pony die blijft verdikken ook al krijgt het dier amper voer. Grote kans dat ze net vet aan het opslagen is omdat ze te weinig krijgt, hierdoor denkt het lichaam dat ze reserves moet gaan opslaan en dat schiet ook niet op natuurlijk.
Geef je pony voldoende arm ruwvoer zodat de darmen ten allen tijde gevuld blijven en laat ze inderdaad niet meer op de wei, kort gras bevat namelijk zeer veel suiker, zeker in de winter als het koud is en het zonnetje schijnt!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:12

Ik lees en post hier al langer mee hoor ;-) Het gaat om Daya en ik heb zowat alles geprobeerd nu.
biancavos, ik geef haar wel genoeg om inderdaad leververvetting te voorkomen. Drie keer daags een pluk kreeg ze bij de vorige eigenaresse ook en daar stond ze heel goed mee (ietsje vetjes, maar het viel reuze mee). Nu krijgt ze dus drie keer per dag wat meer dan een pluk, omdat ze uiteraard vet te onderhouden heeft ook, voorlopig.

Mandy, ik denk niet dat ze vet aan het opslaan is omdat ze te weinig krijgt :? Hoe kan dat nu, al maanden aan een stuk? Ze is al van deze zomer steeds zwaarder aan het worden, en deze winter is het echt erg. Ze wordt al een kleine twee maand amper bijgevoerd, laatste weken niets meer. Dus schijnbaar haalt ze nog genoeg energie uit het wintergras, inderdaad behoorlijk wat fructaan. Nu ze er terug hele dagen op stond longeerde ik wel elke dag :-)
En ik zag dus ook echt verbetering met niet bijvoeren en wel longeren, ze ging echt serieus wat afvallen.
Tot vanmorgen dus, ik vermoed echt dat er vannacht weer eten gegooid is :(

Ik heb uiteraard wel stro bijgemengd onder het hooi maar dat reken ik niet als "voer", dat is buikvulling.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:37

Een dier wat amper wat te eten krijgt, slaat datgene wat ie nog wel binnen krijgt om in vet, zodat die daar langer op kan teren ;).
Enige wat je ermee bereikt is dat je het lichaam verwaarloost.

Beter iets bij blijven voeren, is niets mis mee, en dan meer beweging.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:41

Ik geef ook iets ;-) alleen minder dan voorheen, want ze viel niet af, en ik longeer.
Krijg nu eigenlijk net tegengestelde reacties aan toen ze nog op de weide stond :D Mensen, ik laat d'r niet verhongeren hoor - zoals ik hierboven zei reken ik stro niet als voer en dat krijgt ze ook.
Maar als ik denk aan wat ze maar kreeg bij haar vorige eigenaresse, waar ze het schitterend op deed... Dan krijgt ze nu toch nog meer met d'r drie plukjes per dag.

Vergeet niet dat je geen vet kan maken van iets dat je niet binnenkrijgt he ;-) Zeker niet gedurende maanden. Als níet bijvoeren een paard niet laat afvallen, is het teveel, punt. Opslaan in vet is allemaal waar, als het ook aangevoerd wordt.
Bovendien longeer ik en worden er ook spiertjes getraind. Alleen nu met een slijkbak (en een oningereden paard dus) is dat weinig mogelijk. En omdat ik zo geschrokken ben, gaat ze nu dus nog strenger op dieet :-)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:26

Dan moet je het helemaal zelf weten, maar dat gaat dan wel ten koste van het lichaam van je dier, erg jammer.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:29

_CS_ schreef:
Dan moet je het helemaal zelf weten, maar dat gaat dan wel ten koste van het lichaam van je dier, erg jammer.
Ik vraag me af waarom? Waarom moet ik haar laten verdikken? Ze staat al dik genoeg. Hoe meer ik geef, hoe dikker ze wordt. Dus geef ik minder. In combinatie met meer bewegen. Waar en hoe is dat onlogisch? Dat is toch net afvallen? Minder eten + meer bewegen. En hooi vervangen door stro, hetgeen ik ook doe. Sorry, maar ik wil geen hoefbevangen paard dus ga haar echt niet nog dikker laten worden :n
_CS_ het was net jij die me ook vroeg hoe ze bij de vorige eigenaar gestald en gevoerd werd ;-) Dat gaf ik hierboven aan. Ze kreeg toen nog minder en stond echt prima. Goeie conditie, mooi slank (als iets, dan nog eerder iets te dik).
Pony staat overigens heel goed te blinken in d'r vel - amper wintervacht, want ze heeft het absoluut niet koud - zelfs niet bij -10°C. Dat zegt voor mij ook al dat ze ruím geïsoleerd is.
Laatst bijgewerkt door ponyzotje op 09-01-11 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:33

Wat voor een stro heb je, want hiervan kunnen ze ook dik worden. Zeker als het tarwestro is die slecht gedorst is. Dan zitten er namelijk nog allemaal graantjes in de halmen. Dan kan je beter een plukje geweekte/gespoeld hooi erbij gooien.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:36

Ik heb het ergens op pagina 44 ofzo ook al tegen je gezegd.

Een paard heeft stoffen nodig, krijgen ze die niet, maak je een heleboel organen kapot.
Er is een verschil tussen voeren en beweging EN VERANTWOORD voeren en bewegen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:41

Neen is stro zonder veel aartjes.
Doet weken en spoelen zoveel aan de voedingswaarde? Bij paarden met stofallergie geven ze toch ook niet meer hooi omdat het nat is?

_CS_ toen zei ik ook al dat je enkel met een bloedonderzoekje tekorten kunt nagaan en er zomaar wat ingooien ook niet verantwoord is. Tevens is het nu veel te vroeg om tekorten op te sporen, tot hiertoe is ze goed gevoerd, heb ik kruidenhooi gegeven en is het rijk en divers gras geweest. Ze zal hiervan geen tekorten oplopen. Ik kan weinig doen in haar geval, omdat zij nu zo weinig verdraagt. Er komt een graaskorf aan en ik verwacht dat eens ze wat afgevallen is, ze weer meer zal kunnen eten.

Ik snap niet hoe jij een paard kan laten afvallen door hetzelfde (of zelfs meer want je vond het vorige rantsoen ook te weinig?) te voeren... Meer bewegen doe ik al maar is absoluut niet voldoende. Ik kan ook alleen maar longeren en dat uren per dag doen lijkt me funest voor de gewrichten. Verantwoord voeren, tja, er zomaar een kuurtje ingooien is zoals ik al zei ook niet verantwoord.

Ik kijk naar wat het beste is voor mijn pony :-) ik doe niet klakkeloos zomaar wat minder voeren. Het kan gewoon niet anders, want de dingen die ik ervoor heb geprobeerd werken niet. Jouw advies is verantwoord voeren, maar dan snap ik niet wat ik moet veranderen, behalve volgens jou méér voeren. En dat wil ik echt niet, zoals gezegd, ik wil geen HB....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:50

Wat je eventueel zou kunnen is zorgen dat je pony gewogen word en dan 1,5% van zijn lichaamsgewicht voeren verdeelt over de dag. En zorg dat je dan ook je hooi afweegt dan weet je namelijk percies wat je geef. Het ene plak kan weer anders van gewicht zijn dan het andere plak.

Vraag anders even in het HB topic over het hooi weken. Word namelijk vaak gedaan ook bij paarden die HB gevoelig zijn (of gehad hebben). Eventueel kan je nog kijken voor een aanvullend vit/min. suppelement om te zorgen dat alles toch in verhouding blijf.

Weet niet meer waar ik het gelezen heb. Maar als de verhouding van vit/min uit verhouding zijn in een lichaam (disbalans). Kan er een teveel aan vet worden opgeslagen door het lichaam. En hebben ze ook heel veel moeilijk met het afvoeren van afvalstoffen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:55

Dat snap ik, en dat begrijp ik, maar ik vind het persoonlijk niet verantwoord om zonder indicatie een kuur vitaminen en mineralen te geven. Ik vind het altijd stom om zeggen dat ik het uit ervaring weet, maar het is zo, het zou niet het eerste paard zijn wat wordt binnengebracht met een overdosering aan vooral vitaminen. Een eindje wat minder eten kunnen paarden best verdragen - en aan Daya te zien en haar rantsoen de eerste vier jaar van haar leven, volstond dat zeker. Beestje zag er schitterend uit (zie ook de foto's die ik postte).
Ik zie echt geen enkele andere manier om haar te doen afvallen dan geportioneerd relatief weinig voeren (dat is vermengd met stro nog steeds een hele hoop, zo uit elkaar getrokken, zeker 2 of 3 magen, maar in vergelijking met mijn draver is het niks) en meer bewegen - maar dat meer bewegen heeft zijn grenzen bij een niet-ingereden pony en een blubberbak van 15m doorsnee.
En dan vind ik het persoonlijk jammer dat er geroepen wordt verantwoord voeren (imo doe ik dat, ik laat haar niet staan zonder enige buikvulling en met risico op maagzweren en leververvetting) en er klakkeloos een vit/mineralensuppl ingooien - want een tekort de komende weken kan nu nog niet in het bloedbeeld gezien worden en een andere manier om veilig te suppl is er niet, tenzij je erg weinig geeft, maar wat het nut dan is?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:13

Geef die van mij wel een vit/min sup. maar niet de aanbevolen hoeveelheid. Hij glimt je wel tegemoet is vrolijk en actief (incl. appeltjes over zijn hele lichaam). Kijk per dag wat en hoeveel hij nodig heeft en soms geef ik een paar dagen niks, maar vaak kan ik dat dan gelijk weer zien aan zijn vacht en slomer.

En als ik hoor dat een pony die al op rantsoen staat toch aankomt dan klop er ergens iets niet. Heeft hij geen IR of iets anders. Misschien toch even voor de zekerheid een bloedonderzoekje laten doen, want hij zou kunnen dat er al langere tijd een te kort was. Of misschien een ernstige wormen besmetting (bloedwormen ofzo).

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:27

ponyzotje schreef:
Ik lees en post hier al langer mee hoor ;-) Het gaat om Daya en ik heb zowat alles geprobeerd nu.
biancavos, ik geef haar wel genoeg om inderdaad leververvetting te voorkomen. Drie keer daags een pluk kreeg ze bij de vorige eigenaresse ook en daar stond ze heel goed mee (ietsje vetjes, maar het viel reuze mee). Nu krijgt ze dus drie keer per dag wat meer dan een pluk, omdat ze uiteraard vet te onderhouden heeft ook, voorlopig.

Mandy, ik denk niet dat ze vet aan het opslaan is omdat ze te weinig krijgt :? Hoe kan dat nu, al maanden aan een stuk? Ze is al van deze zomer steeds zwaarder aan het worden, en deze winter is het echt erg. Ze wordt al een kleine twee maand amper bijgevoerd, laatste weken niets meer. Dus schijnbaar haalt ze nog genoeg energie uit het wintergras, inderdaad behoorlijk wat fructaan. Nu ze er terug hele dagen op stond longeerde ik wel elke dag :-)
En ik zag dus ook echt verbetering met niet bijvoeren en wel longeren, ze ging echt serieus wat afvallen.
Tot vanmorgen dus, ik vermoed echt dat er vannacht weer eten gegooid is :(

Ik heb uiteraard wel stro bijgemengd onder het hooi maar dat reken ik niet als "voer", dat is buikvulling.

Misschien een idee om het hooi in een hooinet met hele kleine maas te doen? Dan kan je paard het minder snel opeten.
Ik vind wel dat als je je paard minder ruwvoer gaat geven (3x daags een pluk klinkt erg weinig), dat je dan wel een vitaminekorrel moet geven. Want ik geloof niet dat je paard anders voldoende essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt die toch erg belangrijk zijn, ook voor het gezond afvallen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:31

Die fjord van me krijg trouwens 3x per dag een halve plak voordroog. Dit is nu niet om af te vallen omdat anders die van mij gigantisch aan de spuitpoep gaat. En krijg nog een aardige pluk stro erbij.

Dit zijn trouwens plakken van grote balen en aardig dikke geperste plakken.

En wat versta jij onder een pluk is dit een plak van van een grote, middelgrote of kleine baaltje. Zijn deze geperste of niet en hoe dik zijn de plakken. Beter gezegt wegen en dan weet je wat je in werkelijkheid voer. Misschien wel te weinig of misschien nog steeds teveel.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:36

Senna krijgt denk ik iets meer voordroog. Wij hebben voordroog balen waarin 2 rijen plakken zitten. 'S ochtends krijgen ze in de paddock te eten (voor hele dag) en 's avonds 1,5 a 2 plakken voordroog. In stal heeft ze ook wat stro liggen om aan te knabbelen. Het liefst vervang ik de voordroog van 's avonds voor graszaadhooi, want ze is nu weer behoorlijk aan de maat.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:38

Nou die van mij gaat verhuizen en gaat dan helemaal over op graszaadhooi de hele dag. Weet nu dat die bolle van het voordroog heel erg ga missen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:41

Haha, dat arme paard. :P
Senna kreeg vorig jaar 's avonds hooi. Vond ze niet leuk, ze had liever voordroog. Maar het was voor het goede doel en ik moet zeggen dat ze vorig jaar een stuk dunner (eigenlijk minder dik) dan was dan dat ze nu is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:42

Wat vinden jullie van wortels voeren?

Winterpenen.

Zit daar nou werkelijk zoveel in?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:44

Wortels = suiker en water.

Afhankelijk van hoeveel je voer.

Ik doe ongeveer 2/3 weken met een zakje van 1 kilo. :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:47

Ehmm.. :=
Mijn pony kreeg alleen maar hooi en flink wat wortels...
Heb hier nog 15 kilo staan, moet in 2 weken op. Zijn echt dikke winterpenen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:48

nee, nog 1 laatste keer, verantwoord bijvoeren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:49

_CS_ schreef:
nee, nog 1 laatste keer, verantwoord bijvoeren.

Tegen wie heb je het?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:51

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:56

Maar week je dan ook niet de vitamine en mineralen er uit?