Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ponyzotje schreef:Ah leuk zeg van die pony!
Ja, graasmasker, want pony blijft tonnetje rond hoewel ze niet meer wordt bijgevoerd.
Gisteren echt geschrokken, ineens was de schoft weer verdwenen die al een aantal dagen terug zichtbaar was, bovendien liep pony heel licht kreupel (maar was niet aan het ontlasten). Ze had natuurlijk ook wel extreem zot gedaan met die wind dus wrs verstapt, maar verdorie ik was echt geschrokken.
Dus meteen pony op de piste en op hongerdieet. Nu krijgt ze dus drie keer per dag een handje hooi en niets meer, en blijft ze 24/24 op de piste.
Dusseh, bijvoederen als een pony op wintergras staat? Neuh. Hier staat bijna niets meer of ligt het in de modder, is allemaal al bevroren en besneeuwd geweest en toch slaagt madam erin om te blijven verdikken.
Maar gisteren, dat klopte toch echt niet hoor, ineens die schoft weg. Hier wordt soms wel wat over de draad gegooid, maar normaal gesproken niet in de weide waar ze nu opstaan. Toch kan ik me bijna niets anders voorstellen, zo plots.
Graasmasker is besteld maar helaas nogal een levertijd... Nu mag ze het me echt niet lappen hoor.
_CS_ schreef:Ik vraag me af waarom? Waarom moet ik haar laten verdikken? Ze staat al dik genoeg. Hoe meer ik geef, hoe dikker ze wordt. Dus geef ik minder. In combinatie met meer bewegen. Waar en hoe is dat onlogisch? Dat is toch net afvallen? Minder eten + meer bewegen. En hooi vervangen door stro, hetgeen ik ook doe. Sorry, maar ik wil geen hoefbevangen paard dus ga haar echt niet nog dikker laten wordenDan moet je het helemaal zelf weten, maar dat gaat dan wel ten koste van het lichaam van je dier, erg jammer.
ponyzotje schreef:Ik lees en post hier al langer mee hoorHet gaat om Daya en ik heb zowat alles geprobeerd nu.
biancavos, ik geef haar wel genoeg om inderdaad leververvetting te voorkomen. Drie keer daags een pluk kreeg ze bij de vorige eigenaresse ook en daar stond ze heel goed mee (ietsje vetjes, maar het viel reuze mee). Nu krijgt ze dus drie keer per dag wat meer dan een pluk, omdat ze uiteraard vet te onderhouden heeft ook, voorlopig.
Mandy, ik denk niet dat ze vet aan het opslaan is omdat ze te weinig krijgtHoe kan dat nu, al maanden aan een stuk? Ze is al van deze zomer steeds zwaarder aan het worden, en deze winter is het echt erg. Ze wordt al een kleine twee maand amper bijgevoerd, laatste weken niets meer. Dus schijnbaar haalt ze nog genoeg energie uit het wintergras, inderdaad behoorlijk wat fructaan. Nu ze er terug hele dagen op stond longeerde ik wel elke dag
![]()
En ik zag dus ook echt verbetering met niet bijvoeren en wel longeren, ze ging echt serieus wat afvallen.
Tot vanmorgen dus, ik vermoed echt dat er vannacht weer eten gegooid is![]()
Ik heb uiteraard wel stro bijgemengd onder het hooi maar dat reken ik niet als "voer", dat is buikvulling.