Weer zo'n psyllium-topic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:54

DuoPenotti schreef:
c_alsemgeest schreef:
Even een update over de moeilijke merrie, is naar de kliniek geweest, en alles was gelukkig schoon.
Dus de pavo die ze wel eet in de hoge doseringen had wel zijn werk gedaan gelukkig.

Was ze eerder bewezen wel vol zand?
En hoeveel heb je gegeven?

Maar wat een geruststelling dat het nu goed is.

Is niet mijn merrie.

Maar had 3x een positieve zand test (mest/water methode, geen foto)

600gram psyllium, dus ze heeft het omgerekend met hoeveel er in zit, ipv de 200gram wat voorgeschreven is volgens pavo werden het dus flinke scheppen die ze gaf.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 14:03

Ik heb vlozaad bij Horseflex besteld.
Heb het nu in bakjes gedaan voor een week.

275 gram in de ochtend en 275 gram in de avond.
Dus 550 gram per dag voor een paard geschat op ongeveer 550/575 kg.

Ik ga het door zijn brokken met lucerne geven. Geen slobber. Eens kijken of hij het wil...

Klopt het zo wat ik doe? Of zit ik ernaast? :)

Ik kreeg het advies, omdat hij nog nooit psyllium heeft gehad, de kuur zo'n 2 á 3 weken te doen..?

Paard heeft nog nooit een zandkuur gehad, ook nooit koliek gelukkig... maar hij is aan de schrale kant, dus toch eens kijken of dit iets oplevert.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 14:15

Naar mijn weten zou je het eigenlijk in 1 keer moeten voeren. Want het volume zorgt voor het afvoeren? En 2 a 3 weken nog nooit gehoord ook eerlijk gezegd.

Maar succes, mijne is geen lastige eter maar zonder slobber heb ik er nog geen 1 gehad die het op at en waarbij het niet in de mond bleef plakken. Vooral niet bij iets als luzerne waar ze langer op moeten kauwen. Dan wordt het snel een mond vol zaadjes ipv doorslikken. Het zijn eigenlijk 2 dingen waarbij je het tegenovergestelde wil, de zaadjes zo snel.mogelijk naar binnen en door slikken en luzerne juist om langer te kauwen en bezig te zijn.

Hilary

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 15:48

In één keer is beter, maar als dat ingewikkeld is kan in twee keer ook, werd mij verteld door Utrecht.
Ik heb mijn pony ook wel eens twee weken achter elkaar gegeven; een week na starten op de foto gezet en daarin zag je dat het zand wat meer aan het ronddwarrelen was in de darmen.
DA gaf aan dat het nu mooi in beweging was, dus nog een week blijven geven om de afvoer te bevorderen.

Het doel van de psyllium is activeren van de darmperistaltiek. Twee keer de helft doet ook al een hoop.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 15:59

Ooooh dan heb ik de verkeerde maat bakjes meegenomen :+ maar dan zal ik het in één keer geven...

Zoals ik het lees wordt het dus toch een zak slobber halen ergens, krijgt meneer een week lang een extra voerbeurt :D Ik weet alleen niet hoe ik dat het beste aanpak. Normaal moet je opbouwen met nieuw voer toch? Alleen dit is maar voor een kuur, normaal krijgt hij geen slobber... hoeveel gram / kg slobber kan ik dan het beste gebruiken?

Toegevoegd: ik wil het ook best meegeven bij de ochtend of avondmaaltijd, maar weet niet of het dan teveel in één keer wordt qua voer...

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 16:39

Ik geef maar een maatbekertje per dag per paard per maand voor een week door een halfje slobber en nog nooit zand in mijn mest gehad met onderzoeken.

Zou dus gewoon een klein beetje slobber maken en het daar goed doorheen roeren en meegeven met een verbeurt of zelf los voeren. Hoeft niet veel te zijn. :-)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 16:47

Mestonderzoek is niet betrouwbaar.

Mijn paard eet het overigens ook zonder slobber, gewoon de pure zaadjes. Mafkees.
Ik bouw het bij hem wel op, trouwens. 2 dagen 125 gram, dan 2 dagen 250 gram, dan 2 dagen 375 gram en dan 600 gedurende een week. Ook een keer zonder opbouwen geprobeerd, maar daar kreeg hij toch een beetje buikpijn van.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 17:55

Hilary schreef:
In één keer is beter, maar als dat ingewikkeld is kan in twee keer ook, werd mij verteld door Utrecht.
Ik heb mijn pony ook wel eens twee weken achter elkaar gegeven; een week na starten op de foto gezet en daarin zag je dat het zand wat meer aan het ronddwarrelen was in de darmen.
DA gaf aan dat het nu mooi in beweging was, dus nog een week blijven geven om de afvoer te bevorderen.

Het doel van de psyllium is activeren van de darmperistaltiek. Twee keer de helft doet ook al een hoop.

Ja, op advies omdat het in beweging is snap ik het advies van 2 a 3 weken. Maar omdat het de 1e keer is?

En inderdaad, mestonderzoek zegt helemaal niks. Dat daar geen zand in zit kan net zo goed betekenen dat het te zwaar is om eruit te komen.
Ik zou echt niet maar een klein beetje voeren. De adviezen van dierenarts artsen zijn niet voor niets een stuk hoger.

Ik geef het minimale en dat is echt wel flinke hoeveelheid, maar houd me wel aan advies van dierenartsen en nu ze een tijd op heel kort gras heeft gestaan krijgt ze ook hogere dosis.

Maar ik ben wel slecht en slobber laat ik ze niet rustig aan wennen. Geef normaal een andere slobber, maar die vindt ze niet lekker genoeg om te eten met de zaadjes. Dus de ene week krijgt ze een slobber die ze heerlijk vindt. (Of als ze medicatie of supplementen moet die ze niet zo lekker vindt, dan geef ik ook meteen de lekkere slobber en bouw niet rustig op)

Hoeveel je geeft aan slobber hangt er helemaal vanaf. Ik geef niet zo heel veel, kwart voerschep misschien. Was even uittesten, het is precies genoeg dat ze de zaadjes in 1 keer op eet en niet halverwege stopt. Want als ze het laat staan, ook al is het een kwartier, wordt het te veel behanglijm :') ik kocht vaak gewoon zo'n kleine zak pavo slobber, wat is dat 6 kilo ofzo, en die maakte die niet op in een week. Kon er wel 2,5 week mee doen ofzo. Ik weet het niet helemaal uit hoofd.

Je kan het proberen met de luzerne he? Maar kijk daarna even goed in de mond :') het kan een enorme plakzooi worden in de mond haha. Maar als dat niet gebeurd en hij eet het is het ideaal. Dus de 1e keer er zelf even bij zijn is wel handig dan

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 18:34

Toen mijn pony zand had moest zij ook 2 a 3 weken was het advies van de dierenarts. Zand was toen wel vastgesteld op foto en pony heeft toen ook even op de kliniek gestaan vanwege koliek. Ik moest na terugkomst nog 2 weken geven.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 19:14

Tancreda4 schreef:
Sintara schreef:
Mijn Noord Zweedse geef ik het in een keer, 750 gram, maar goed zij eet ook isolatie materiaal als ik niet oppas.. Zij is niet zo moeilijk }:0

Oei, dat geeft weer andere uitdagingen ja :=

Paard eet t goed in 1 keer, dus blijf het maar geven.

Geven sommige ook Epson zout erbij?

Beetje spuit11, blijkbaar had ik het topic al een hele tijd niet bijgelezen :o , maar ik heb vorig jaar een hele tijd ook Epson zout bijgegeven naast de psyllium. Ook op aanraden van de DA. Hij kwam alleen niet met een concrete dosering :+ Uiteindelijk kwam ik hier op Bokt een onderzoek tegen waarin gesproken werd over een 1:1 dosering Epson zout:psyllium. Ik heb een paard van 600kg dus dat zou eigenlijk 600gr psyllium en 600gr Epson zout betekenen. Zover ben ik alleen nooit gegaan, klonk vrij heftig := Ik heb toen 5kg, bij ik denk DocHorse?, besteld. Daar zat al een schepje in van ik geloof grofweg 50gram. Uiteindelijk heb ik het opgebouwd naar 3 schepjes, dus ong. 150 gram per dag. Nu schijnen ze wel wat koliekerig te kunnen worden van Epson zout omdat het als het ware laxerend werkt dus heb dat wel vanaf 1 schepje langzaam opgebouwd. Heeft bij mijn paard iig geen problemen opgeleverd.

Ik geef mijn paard psyllium met fibrebeet. Dat is ook de enige keer dat ze ip nog slobber krijgt, en ik geef dr dan rustig een aardige emmer vol :o Maar die van mij lijkt daar gelukkig niet zo op te reageren. Hier verder ook gewoon 600-620 gram per keer, meestal geef ik het zo'n 10 dagen ipv een week. Maar heb vorig jaar heel veel ellende gehad met zandkoliek, dus ik ben daar misschien wat neurotisch in :o Geloof dat paard toen wel een maand of 3-4 vrijwel elke dag psyllium gehad heeft waarvan, op aanraden van de DA, ook een hele tijd 1kg per dag (2x 500gram per dag).
Mijn paard heeft trouwens na de 1e keer 500gram psyllium (nav koliek) nóg een koliekaanval gehad, maar dat kwam wrs door het zand wat toen in beweging kwam. Heb nog ergens een foto dat dr mest bijna meer zand dan mest was |(

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 08:43

En toch doe ik dit al 10 jaar zo op advies van meerdere veeartsen en mestonderzoeken.. dat iedereen zijn eigen manier en mening heeft tot daaraan toe maar ik ga me er niet druk om maken. Het werkt blijkbaar voor mijn paarden goed :-).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 10:49

Maar mestonderzoeken zeggen niks over de hoeveelheid zand. Zijn op bokt ook zat voorbeelden met schone onderzoeken of maar mini beetje die vervolgens met zandkoliek op de kliniek stonden kantje boord. Met kilo's zand erin. Dat is namelijk het hele probleem van zand, dat het neerdaalt in de darmen en zwaar is waardoor het niet zomaar mee komt als er echt behoorlijke hoeveelheid zit. Dat is niet alleen een mening... En als je al graag toch mestonderzoek wilt doen is het al niet genoeg om maar van 1 keer mest te pakken, dan moet je al meerdere hopen en dagen gaan controleren want als het er wel uitkomt gaat het in vlagen.

Ik heb de voorgaande 27 jaren geen kuren gegeven, pas de laatste 3 jaar, en nooit zandkoliek gehad. Maar dat is meer geluk dan bewijs dat dat werkt. De kuur is niet de enige oplossing, nee. Management moet je ook goed hebben want voorkomen werkt veel beter.

Dus dat jij het doet moet je helemaal zelf weten, maar zo makkelijk erover doen dat het niet veel hoeft te zijn en anderen aanraden dat een beetje genoeg is vind ik gevaarlijk. Het advies gedeelte wat tegen de voorschriften in gaat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 12:07

Maar als er hier bij mestonderzoek geen zand komt en ik vraag, hoef ik dan geen zandkuur te geven zeggen ze ook gewoon nee hoeft niet....

Het enige wat zekerheid geeft is rontgen.
En ik blijf me verbazen dat het bij een rontgenkeuring bij aankoop geen vast gebeuren is.
Niet dat je daar 15 jaar later wat aan hebt, maar dat zou al paarden eruit halen en wellicht ook veel info geven betreft hoe vaak het nu echt voorkomt.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 12:59

Maar een volwassen paard (in mijn geval KWPN, 1,68m) de buik van op de foto zetten is ook bijna geen doen. Tis dat 1 DA bij mijn normale kliniek het wel aandurfde en vaker deed, maar in eerste instantie gaf de assistente daar ook aan dat ze het niet bij volwassen paarden doen. De kliniek waar mijn paard nu op revalidatie staat deed het ook niet toen ik daar voor belde. Utrecht kon wel, maar had dan wel een doorverwijzing nodig. Pony's deden ze wel allemaal, die zijn "klein genoeg".

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 13:51

Ligt er toch ook aan hoe groot het maatbekertje is? Mijn kleinste is 500ml en daar gaat 300 gram vlozaad in. Als de paarden van Aatrox niet meer dan 600kg wegen dan is het volgens onderhouddosering toch? :)

DuoPenotti, dat deed onze dierenarts idd ook. Mest inleveren, zij deed onderzoek en adviseerde wel / niet een zandkuur te geven.

Ik ga zo bakjes halen en dan geef ik vanaf morgen 600 gram in één keer, per dag voor de komende kuur... Maakt niet uit wanneer op de dag toch?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 14:04

Blacky94 schreef:
Maar een volwassen paard (in mijn geval KWPN, 1,68m) de buik van op de foto zetten is ook bijna geen doen. Tis dat 1 DA bij mijn normale kliniek het wel aandurfde en vaker deed, maar in eerste instantie gaf de assistente daar ook aan dat ze het niet bij volwassen paarden doen. De kliniek waar mijn paard nu op revalidatie staat deed het ook niet toen ik daar voor belde. Utrecht kon wel, maar had dan wel een doorverwijzing nodig. Pony's deden ze wel allemaal, die zijn "klein genoeg".

Utrecht en Krommerijnstreek kunnen het op hun eigen praktijk. Mocht je in de buurt zitten van Veenendaal, dan zou je De Klomp kunnen bellen of zij het op locatie kunnen. Mijn quarter van 1.50m (dus wel wat kleiner dan jouw paard) is door hen op stal op de foto gezet.

Misschien kan Krommerijnstreek het ook wel op stal, maar ik combineer dan tandartsbezoek met de foto en dan gewoon bij hun op de praktijk.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 14:32

Hilary schreef:
Blacky94 schreef:

Utrecht en Krommerijnstreek kunnen het op hun eigen praktijk. Mocht je in de buurt zitten van Veenendaal, dan zou je De Klomp kunnen bellen of zij het op locatie kunnen. Mijn quarter van 1.50m (dus wel wat kleiner dan jouw paard) is door hen op stal op de foto gezet.

Misschien kan Krommerijnstreek het ook wel op stal, maar ik combineer dan tandartsbezoek met de foto en dan gewoon bij hun op de praktijk.

Ik zit, normaliter, met mijn paard bij de Vijfsprong en heb daar vorig jaar zomer een buikfoto laten maken bij hun op de kliniek. Die deden het dus wel, iig 1 specifieke arts maar ook daar zei de assistente dus eerst van niet. Weet even niet of ik De Klomp toen ook gebeld heb of niet, maar een vaste rontgenbuis was eigenlijk al wel een vereiste. Zeker bij een (grote) warmbloed.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 14:33

Ik zal hem is wegen, volgens mij pak ik zon 450 gram hiermee zelfs.. had ik misschien wat duidelijker over mogen zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 19:11

Maar dat is toch geen beetje? Ik vind 450 niet vallen knder niet veel haha. Dan is het een misverstand en vatte ik hem verkeers op, sorry, mijn excuses!

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 20:14

Ja als ik de grammen zo las hier soms vond mijn mijn maatbekertje maar een beetje, excuus voor de verwarring.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 03:39

Blacky94 schreef:

Tot nu toe heb ik de kwpners allemaal op de foto gehad en ook gewoon goed te zien op de beelden. 1 bij de lingehoeve die dus vol zand zat en schone mest had terwijl ik dus een kuur gaf van 500gr. En die vervolgens 2 weken moest blijven en het allemaal net goed ging. De andere hier lokaal op de kliniek (peelkant) waarvan ze zeiden, die zou ik gelijk maar ff wat paraffine geven want die staat anders eerdaags ook op de lingehoeve.

M’n fjord wil ik ook nog ff op de foto laten zetten maar wil dat gelijk doen met sedatie voor tandarts en afgelopen jaar was dat niet nodig ivm tanden nog goed.