Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kategida

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 23:12

Na enkele weken te mengen met vorige rantsoen nu overgestapt op Vitalbix DC in combinatie met lijnzaadolie, luzerne en bietenpulp. Paardje knapt er echt super goed van op en zit heel goed in zijn vel op het moment. Heerlijk om te zien. :D

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:31

Hebben meerdere mensen last van paarden die het niet opeten?
Mijn paard en enkele andere vissen de brokjes eruit.
Eerst gaf ik het ipv biks met alleen luzerne. Maar brokken lieten ze liggen.

Nu gemengd met hun eigen brok en vital en luzerne maar alles eten ze op behalve de vital brokjes.
Overigens laten ze het ook liggen als ik lijnzaad eroverheen gooi maar dan word niks meer gegeten ook de gewone brokken niet. En ze zijn volhouders want ik kan het gerust 2 dagen in de voerbak laten liggen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:40

Mijn 19-jarige merrie vindt de Daily Complete brokjes ook niet bepaald lekker. Ik geef het vanaf januari dit jaar maar ze eet het echt met lange tanden. Ik combineer het met de Active+ en dat vindt ze wel smakelijker. Toch heeft ze de neiging om de brokjes te laten liggen, uiteindelijk is het wel op.
Maar om haar nu te blijven 'pesten' met brokjes die ik graag per se wil geven.., ben ik nu toch maar overgegaan op enkel de Active+ aangevuld met wat Pavo 18plus muesli. Ze heeft niet per se extra energie nodig maar is inmiddels wel een senior, dus extra eiwit en aminozuren wil ik wel aan kunnen blijven bieden. Enkel de Active+ voeren (1,5 kg/dag) vind ik wat duur worden dus dan maar de combi met 18plus.
Ze likt nu de bak schoon dus is duidelijk een stuk smakelijker. Natuurlijk ook wel wat weer meer zetmeel met de toevoeging van de 18plus. Even kijken hoe dat uitpakt en wat de ideale verdeling is, ook qua energie.

Foster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:01

Als je de Active+ erbij voert, geef je dan voldoende eiwitten (in het algemeen)? Mijn oude paard had extra eiwitten nodig naast Vitalbix. Daarom raadde de veearts 1,5 kilo lucerne aan. Maar mijn nieuwe paard vindt helaas lucerne niet lekker.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:20

Ik had de afgelopen paar dagen het idee dat mijn paard mest aan t eten was. Het kan ook alleen snuffelen zijn, het was te ver weg om te kunnen bepalen. Maar dat deed hij bij force ook.
Ik kan het me haast niet voorstellen, want hij ziet er zo goed uit en zit zo goed in zn vel. Maar ik houd het even goed in de gaten. Paard van 450/500 kilo krijgt nu:
300gr dc
70gr mash
70gr bietenpulp
40ml lijnzaadolie
Magnesium, glucosamine en fir carbonclay

Bij voorkeur zou ik alleen nog dc geven, maar qua waarden ontkom ik er niet aan om magnesium te geven en ook de glucosamine moet altijd apart en geef ik elke keer in slobbervorm.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:24

Ze eet op het moment de brokjes slecht. Hopelijk is het een tijdelijk iets. Heb nog 2 zakken staan. En net mijn ton weer gevuld. Dus 3 zakken eigenlijk...
Zou zuur zijn als ze het niet meer eet

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:36

Dat zou zuur zijn ja.. Mijn merrie bleef het uiteindelijk wel eten maar echt met lange tanden, pas als het hooi op was en ze zo'n beetje alles uit het stro had gevist, was 's ochtends de bak met brokjes ook een keer leeg. Sowieso echt duidelijk voorkeur voor gewoon hooi boven de Daily complete brokjes.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:36

Mixen met de nutrimash? Toen die van mij t wat minder at, mengde ik t met de mash en toen werd t weer goed gegeten!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:37

En dan was het bij mij dus gemengd met de Active+

Verder was ik overigens wel super tevreden (gezond, energiek maar niet te, spanning vloeide sneller af, minder opgeblazen buik, jeuk beter onder controle).
Dat moet nu met een mengeling van Active+ met Pavo 18plus maar blijken of dat ook goed gaat. Voorlopig dus even geen DC meer.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:51

Foster schreef:
Als je de Active+ erbij voert, geef je dan voldoende eiwitten (in het algemeen)? Mijn oude paard had extra eiwitten nodig naast Vitalbix. Daarom raadde de veearts 1,5 kilo lucerne aan. Maar mijn nieuwe paard vindt helaas lucerne niet lekker.

Ik denk dat het per paard verschilt hoeveel eiwitten nodig zijn en ook belangrijk hoe paarden reageren op (meer) eiwitten. Volgens mij zit de Active+ wat hoger in eiwit en aminozuren, is namelijk ook op basis van luzerne, in vergelijking met bijv. (basis)brokken of andere muesli's die niet specifiek voor sportprestatie of senioren bedoeld zijn.

simoneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 22:10

Die van mij at het eerst prima, maar liet uiteindelijk ook brokjes in haar bak liggen. Ik heb het nu in een kleinere bak gemengd met een schepje nature's best van PAVO. Dat had ik nog liggen. Nu eet ze het weer beter. En het zit er echt maar minimaal doorheen. Toch net wat meer (zoete) smaak, maar zo weinig dat het te verwaarlozen is. Misschien een idee.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:50

Ja gemengd met muesli eet ze het wel.
Maar dat wil ik echt liever niet.

Ze is op het moment enorm aan het kwijlen van de slaframine op het gras. Hopelijk is dat het probleem. Dus even afwachten

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:54

Hoi! Ik kom hier even een vraag stellen als dat mag :)

Ik voer sinds juni/juli ook Vitalbix DC met een handje luzerne en wat vitamine E olie, mijn paard vond het super lekker altijd en ze at haar voerbak er bijna bij op.
Echter sinds eergisteren eet ze een beetje en wil er dan niks meer van weten. Gisteren precies hetzelfde.

Heeft iemand de ervaring met Vitalbix dat ze het opeens niet meer hoeven?

Mijn paard is normaal een veelvraat en eet eigenlijk alles wat je haar aanbiedt :+

Voor ons niet erg handig dat ze het nu niet meer lust, ze krijgt haar magnesium (wat ze krijgt omdat ze een tekort heeft) ook door dit voer.

Edit; niet goed gelezen :o , zie nu hierboven dat meer mensen dit hebben.

Mixen met Pavo muesli ook geprobeerd, dan eet ze het min of meer maar wel met lange tanden.
Ik heb t ook liever niet, mengen met muesli. Maar vanwege de medicatie nu zo snel even geen andere oplossing..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:31

eventueel de medicatie op een vochtige boterham geven?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:56

Hallo! Even een vraagje aan de kenners hier. Onze merrie van nu 27 is enorm ingevallen geweest na een peesblessure + PRP behandeling + een maand in de kliniek in januari. Ze is gelukkig alweer een stuk bijgetrokken maar ik wil toch proberen om haar ruggetje en billen weer ietsjes ronder te krijgen, het laatste stukje zeg maar.
Op dit moment krijgt ze:

's ochtends
halve schep biks, halve schep senior muesli van Cavalor
Goed kuil in een net

Lunch
halve schep senior Muesli van Cavalor
Grote bak hooi

's avonds
1 schep Equifit Zupa, 2 uur geweekt in veel heet water
halve schep biks
groot hooinet met goede kuil (die de volgende dag vaak nog niet helemaal leeg is)

Ik lees goede verhalen over de Vitalbiks, maar is dat een goede aanvulling of zou ik dan 1 van de dingen hierboven ermee kunnen vervangen? Wie heeft tips?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:15

Ola Gulpje! Wat een pech voor Dees... maar wat fijn dat het nu iig een stuk beter met haar gaat! Bovenlijn, heb ik me laten vertellen, heb je met name hoogwaardige eiwitten en aminozuren nodig.
Ik voer Vitalbix, en luzerne of esparcette om eiwitten aan te vullen. Maar heb dit ook wel op andere manieren gedaan voorheen (een supplement).
Je zou eens vrijblijvend advies kunnen vragen aan deze dame:
https://www.purepaardenvoeding.nl

Ook Mizora op Bokt heeft vaak goede ideeën!

Ik voer trouwens al 2 jaar vitalbix, en zowel mijn eczemer als gevoelige darmenklant zijn erop vooruitgegaan!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:25

Ninx schreef:
Ola Gulpje! Wat een pech voor Dees... maar wat fijn dat het nu iig een stuk beter met haar gaat! Bovenlijn, heb ik me laten vertellen, heb je met name hoogwaardige eiwitten en aminozuren nodig.
Ik voer Vitalbix, en luzerne of esparcette om eiwitten aan te vullen. Maar heb dit ook wel op andere manieren gedaan voorheen (een supplement).
Je zou eens vrijblijvend advies kunnen vragen aan deze dame:
https://www.purepaardenvoeding.nl

Ook Mizora op Bokt heeft vaak goede ideeën!

Ik voer trouwens al 2 jaar vitalbix, en zowel mijn eczemer als gevoelige darmenklant zijn erop vooruitgegaan!

Dank Ninx! Ik heb ook net even voeradvies gevraagd aan Vitalbix zelf, dus ben benieuwd.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:20

Ze raden me aan om de muesli en biks te vervangen door Breed & Grow en nog aan te vullen met Luzerne. Verder had ze het ook nog over hun slobber maar ik wil het eerst op deze manier proberen, plus we zijn tevreden over de Equifit :)

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 22:04

Hun slobber lijkt me heel interessant :~ maar wel best prijzig jammer genoeg.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 22:16

Ik geef de slobber ook voor het lekkere, dan geef ik maar 70gr zo’n 4x in de week, dus doe ik 50 weken mee. Dat is bijna een jaar. Als ik het goed berekend heb. Dus dan prima betaalbaar :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 22:19

Ik geef sinds kort ook vitalbix DC en ga de slobber Proberen voor mijn oudere merrie..Vooral mijn ruintje met overgewicht lijkt er super op te reageren..Hij was wat mat en stijf,maar na twee weken lijkt hij veel vrolijker en minder opgeblazen en stijf..

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 22:53

Slobber hier ook alleen voor de lekker na hard werken.
Vandaag at mevrouw de DC een stuk beter!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 14:32

Wat is het specifieke verschil tussen de Vitalbix A+ en Breed & Grow?

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 21:19

Jotoma schreef:
Ik geef de slobber ook voor het lekkere, dan geef ik maar 70gr zo’n 4x in de week, dus doe ik 50 weken mee. Dat is bijna een jaar. Als ik het goed berekend heb. Dus dan prima betaalbaar :)

Dat is nog geen slecht idee om het zo voor de lekker te geven. Bij mijn volgende bestelling ga ik het eens een keertje proberen. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:34

Niet dat ik op het moment wat zinnigs te melden heb, maar wilde graag dit topic en jullie ervaringen met Vitalbix even blijven volgen.
Ik speel met het idee om over te stappen naar Vitalbix en heb inmiddels een voeradvies aangevraagd bij hun. Daarbij is het lezen van jullie praktijkervaringen geen overbodige luxe :-)