Metazoa horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Valerie_V

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:18

Bedankt ElCid voor de uitleg. Het is lijkt mij dus toch beter wanneer je een supplement bij voert waar minder tot geen kobalt in zit?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:32

Als je gaat kijken zit er in heel veel soorten paarden voer Kobalt/cobalt, en in diverse nog wel een hoger percentage dan in Metazoa.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:37

Moderatoropmerking:
Dit topic gaat over Metazoa, het is dan ook niet de bedoeling hier echt vanaf te wijken. Als jullie het over andere voersoorten willen hebben kan dit in andere topics.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 00:00

Maar als metazoa ruwvoer gebruikt als basis voor het brokje, zit daar dus al wat kobalt in denk ik?

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 00:43

Ik denk dat er in het ruwvoer al voldoende kobalt zit ja :j

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:23

Wat ik me trouwens af vraag is hoe ze de brokjes zo klein krijgen zonder melasse? Hoe kleiner de brok, hoe meer melasse er nodig is toch? Ik ken bijvoorbeeld een merk dat wat grotere brok heeft maar daardoor bijna geen melasse hoeft te gebruiken. Weten jullie hoe dat zit?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:34

In Fibra wat ik voer zit ook een heel klein brokje zonder melasse. Dit brokje wordt langzaam geperst met extra stoom. Of het mogelijk is is ook afhankelijk van de samenstelling.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:37

Thanks voor de uitleg. Eigenlijk dus niet zo duurzaam (kost veel energie) om zo'n brokje te persen := daar wordt eigenlijk nooit over nagedacht..

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:04

Nee.... tja zo zou je het ook kunnen zien! Nooit over nagedacht! Maar ja dan kunnen we nog wel even, zijn veel dingen die gezonder zijn maar niet per definitie ook duurzamer denk ik.....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:35

Dan kun je je ook afvragen waarom alles in een brokje moet? reden is vaak dat paarden het dan makkelijker of beter eten, maar dat is gewenning. Als ze puur natuur moeten eten, mogen ze best een beetje hun best doen en hoeft ook niet alles in 1x op.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:55

superpony schreef:
Dan kun je je ook afvragen waarom alles in een brokje moet? reden is vaak dat paarden het dan makkelijker of beter eten, maar dat is gewenning. Als ze puur natuur moeten eten, mogen ze best een beetje hun best doen en hoeft ook niet alles in 1x op.

Dat is 1 van de redenen waarom ik Fibra voer! Helemaal mee eens dus!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:32

superpony schreef:

Ik denk dat paarden dan hun supplementen niet meer eten. Vaak vinden ze het niet lekker dus laten ze het liggen. Poeder wordt dan ook vaak gemengd met wat water en ander voer zodat het daar aan vast plakt. Dus dat de metazoa in een brokje is "verpakt" is helemaal zo gek niet. Het wordt daardoor iets makkelijker gegeten en ander voer er bij geven niet (vaak) niet noodzakelijk meer.

Mijn paard krijgt nu een maand geen metazoa meer. Helemaal niets van supplementen. Twee weken geleden had hij jeuk. Ik heb hem gewassen en het is weer over.
Zowel MET als ZONDER metazoa reageert hij op gras in de vorm van staartschuren. Ik moet er gewoon voor zorgen dat hij niet te veel gras eet.
Wel krijgt hij bietenpulp met wat wortelen voor zijn darmflora. Hij heeft mooie mest en lijkt zich goed te voelen.
Ik laat het even zo.
Woensdag wordt hij weer geschoren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 01:05

Het ging om de manier van een brokje persen. Men biedt een natuurlijk brokje aan, maar het wordt niet op een duurzame manier geperst.

Ik had het niet over poeder, maar de natuurlijke ingrediënten laten zoals ze zijn, maar dan bijv gedroogd. Als je er supplementen door wil doen, kan je het altijd natmaken of olie toevoegen.

Of idd een papje van bietenpulp met poeder erdoor.
Ik zou trouwens de wortels weglaten bij schuren.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:33

Dan heb ik je verkeerd begrepen.

Zolang hij niet schuurt krijgt hij wortelen. Hij schuurt nu niet en heeft geen jeuk dus ik zie geen rede om hem geen wortelen te voeren.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:30

Waarom zouden wortelen bijdragen aan jeuk? De hoeveelheid suiker moet je zoveel mogelijk beperken in het rantsoen van een paard met jeuk. Wortelen bevatten 4% suiker. Ruwvoer gemiddeld 10%. Appels bevatten gem 10% suiker, die zou ik niet voeren maar is in dit geval niet van toepassing.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:54

Omdat ik alles bij elkaar optel en zoveel mogelijk weg laat.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 23:35

Mijn paard krijgt nu sinds een kleine twee weken geen metazoa meer, maar weer zijn oude sportmuesli. Hij heeft zo'n vier maanden op de metazoa gestaan.

Een wereld van verschil: niet meer tegen het been, geen protest meer bij aangalopperen, veel fijner aan te pakken. Blijkbaar heeft voer toch meer invloed dan ik dacht... Mijn vroegere paarden deden het overal wel op, maar deze geeft het dus duidelijk aan dat de metazoa niet voor hem is. Voor mij helder dus!

Ik heb overigens geen bloedtests laten doen oid, maar de gedragsverandering is dusdanig opzienbarend en ook duidelijk te linken aan de dag dat ik ermee gestopt ben, dat het voor mij onomstotelijk vastsstaat dat er toch iets niet lekker zat in zijn lijf.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:54

Mijn merrie krijgt nu 4 maanden metazoa. Glimt goed en meer energie dan voorheen. Dus een positieve ervaring.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 01:48

Dat glimmen doen ze hier ook echt heel goed sinds ze op metazoa staan!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:39

Ik lig helemaal in deuk hier.
Ik heb 2 pony's en een quarter. En alle 3 eten ze liever metazoa als marstall force

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:55

Dat herken ik wel Marjo, mij merrie (en haar toenmalige buurman op stal) waren ook niet weg van de Marstall Force.
Zolang ik het gaf met een klein handje lucerne, scheutje lijnzaadolie en een handje muesli dan werd het op gegeten maar niet van harte.
Nu is mijn merrie sws al een aparte, want ze is ook niet weg van slobber. Maakt overigens niet uit welke hoor.
Maar goed af en toe moet ze eraan geloven bij een kuurtje tegen zand.
Ik maak het dan al in de voerbak klaar en kan ze het opeten als ze binnenkomt. Maar eigenlijk eet ze dan liever haar hooi. Uiteindelijk is het de andere dag wel altijd op.

Hier ook eentje die tegen je op glimt, lekker actief is en goed in haar vel zit.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:26

Hoi allemaal!

Ik wil graag de overstap gaan maken naar voer met weinig suikers etc met mijn Friese merrie. Dit omdat zij zomereczeem heeft en door voer schijnt dat haast te kunnen verdwijnen. Dit wil ik weleens uitproberen :)
Nu wilde ik eerst de Friesche brok gaan voeren. Want dat scheen goed te zijn voor paarden met eczeem en grotere kans op mok en mijten etc..
Alleen kwam ik nu door een stalgenootje Metazoa tegen. Dat klinkt allemaal heel positief en in een folder die ik er van kreeg stond ook dat paarden met eczeem daardoor soms geen eczeem meer hebben. Is dit echt waar of is dit overdreven? En zijn er Bokkers met ervaringen met Metazoa? Hoeveel moet je je paard daarvan geven? En zou ik dan de Metazoa SuperFit Broxxx moeten geven of de Metazoa SFB of de Metazoa HP23? En luzerne erbij?

Momenteel voer ik Subli. Als ze heeft gereden een halve kilo 'basisbrok' en een halve kilo 'muesli met kruiden'. 'S ochtends krijgt ze ook nog ongeveer een kwart kilo 'basisbrok' en een kwart kilo 'muesli met kruiden'. + wortels :)

Graag advies, haha :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:39

Volgens mij is dit een 49blz lang topic met allerlei ervaringen met het voer. En staan ongeveer al je antwoorden er in. Rechtsonder het topic staat een zoekvenster waarmee je in dit topic kan zoeken

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 23:25

Ik had al onder eczeem gezocht in dit topic en een aantal reacties gelezen.
Maar bijvoorbeeld over hoeveel je moet geven en welk Metazoa geven zie ik er zo snel even niet tussen staan :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 23:29

Staat er echt in hoor ;) ook op de website van het product trouwens