Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rohol

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:32

Aha duidelijk. Ben altijd benieuwd waarom mensen beginnen met zo iets. Ik lees veelal dat het geen kwaad kan en dat ze een overschot uitplassen.
Mijn merrie is ook met teveel dingen in haar hoofd bezig en kan daar ook erg van gaan zweten. Was in het begin ook erg nerveus, maar denk vooral omdat ze mij niet zo goed vertrouwde. Daarnaast is ze 7 jaar fokmerrie geweest en nu in, voor haar doen, intensieve training. Om die twee redenen begin ik nu met magnesium.
Hoor qua spier herstel en opbouw ook veel goede verhalen over vitamine e + selenium. Is dit goed te combineren met magnesium?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:34

Teveel selenium is erg slecht. Dat alleen bijvoeren bij een bewezen te kort met bloedtest.
Liever alleen vit E dan :)

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:42

Ik ben gaan beginnen omdat mijn paard énorm springerig en schrikkerig was. Wij zijn op advies van meerdere partijen het gaan proberen en merken nu zeker verschil. Veel relaxter en laat dingen veel makkelijker langs zich heen gaan. Hij heeft het een periode slecht gegeten, nu mengen we het super goed met olie maar toen niet heel goed waardoor hij de poeder er tussenuit viste. Dit resulteerde in een overduidelijk gespannen paard dus nu mengen we het goed en gaat het veel beter. Echter geven wij wel meer dan de aanbevolen hoeveelheid, eerder werkte het niet. Maar dat baart mij wel enigszins zorgen dat hij blijkbaar zoveel nodig heeft. Dus binnenkort even een bloedonderzoekje oid.

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:45

@Keet waarom vind jij dat selenium slecht is? Heb er toch veel positieve verhalen over gehoord.
Uiteraard is het het beste om pas supplementen te gaan geven na onderzoek. Heb ook nog geen intenties om selenium of vitamine e bij te voeren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:25

Mirgino, dan is voor die van ons een klein beetje gewoon voldoende naast hun ''gewone'' eten. Mijn d-ruin had een tekort in bloed en de shet later bij bloedonderzoek ook. Ik geef de merrie en hengst die later zijn gekomen daarom uit voorzorg mee.

Ik merk niks in gedrag, hooguit dat de d-ruin wat meer met de wereld om zich heen bezig wil. Maar dat is allemaal goed op te lossen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:34

Ons paard begint na vier weken echt hanteerbaar te worden. Hij was niet uit de wei te halen en alleen met list en bedrog op te tuigen en het hoofdstel en bit waren een ramp. Nu kan ik hem benaderen en aanhalen in de wei, ik heb hem er nog niet uit gehaald om hem niet te laten schrikken (even nadenken over het beleid) Het optuigen gaat nu prima. Het hoofdstel dat blijft nog een heel ritueel, maar dat komt denk ik ook doordat er een ander bit nodig is. Hij is namelijk heeeel erg gevoelig. We rijden hem op de bril en met onze pinken. Daardoor hebben we soms wat te weinig in handen maar dat is een ander verhaal.
Het mooie is ook dat als hij eenmaal ingespannen is het een super top paard is zowel op wedstrijd als in het bos. En dat veranderd niet door de magnesium. Dit was een goed idee.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:46

Rohol schreef:
@Keet waarom vind jij dat selenium slecht is? Heb er toch veel positieve verhalen over gehoord.
Uiteraard is het het beste om pas supplementen te gaan geven na onderzoek. Heb ook nog geen intenties om selenium of vitamine e bij te voeren.

Selenium kan giftig zijn bij overdoseren,
Citaat:
Een tekort veroorzaakt zoogproblemen bij veulens en stijfheid,  een verminderde weerstand en groei bij volwassen dieren. Een overschot veroorzaakt evenwichtsproblemen, bloedarmoede, ademhalingsproblemen en uitval van de manen en staart.
(paardendrogist was eerste resultaat, dus even hun tekst geleend)

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:53

Dat selenium giftig kan zijn weet ik. Maar wil graag weten waarom Keet vind dat het slecht is. Als je je aan de juiste dosis houdt kan je paard er enkel baat bij hebben lijkt mij?

En mrie, fijn dat het zo goed bij jullie heeft gewerkt!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:12

Rohol schreef:
Dat selenium giftig kan zijn weet ik. Maar wil graag weten waarom Keet vind dat het slecht is. Als je je aan de juiste dosis houdt kan je paard er enkel baat bij hebben lijkt mij?

En mrie, fijn dat het zo goed bij jullie heeft gewerkt!

Als je paard geen te kort heeft aan selenium, heb je dus altijd een overdosis.
In 1e instantie zal je daar niks van merken, maar dat stapelt zich alleen maar op.
En kan uiteindelijk nare gevolgen hebben.
Zo legde mijn arts het uit, mijn paard heeft 1,5 jaar selenium/vit E gekregen ivm spierbevangen.
Was al veel langer als nodig, maar de waardes bleven niet stabiel.
Ik geef het nu alleen nog wanneer we extreem getraind hebben. Als ik dat niet doe. Is ze de volgende dag bevangen. Haar spieren hebben zo'n oplawaai gehad. En ze zal altijd gevoelig blijven.

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:34

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Zoals ik al eerder zei heb ik geen intenties om het te gaan voeren. Eerst even kijken wat de magnesium uithaalt.
Mijn merrie heeft onwijs lang stilgestaan en wordt nu ineens opgepakt. Is voor haar spieren best zwaar. De dagen na intensieve training merk je het ook aan haar, ze heeft gewoon spierpijn. Omdat selenium + vitamine e dan toch vaak worden genoemd op internet, wilde ik er toch iets meer over weten!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:50

dat was idd mijn punt ook eigenlijk.. zaken die giftig kunnen zijn bij overdoseren zou je nooit op de gok moeten gaan bijgeven, maar alleen op bewezen noodzaak.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:06

Een gezond paard zou gewoon aan moeten kunnen.
Bij twijfel zal ik eerst bloed afnemen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:20

Ik doelde niet op jouw situatie Marjo, meer algemeen, omdat mensen nog steeds vrij snel iets bij geven zonder dat ze weten of het nodig is.
Dat is met een hoop dingen niet zo een probleem(alleen zonde van je geld) alleen soms is het niet handig

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:26

Die van mij krijg soms wel klein schepje vit.E met selenium, maar dan inderdaad bij zwaar trainen of als ik voortekenen zie van spierspanningen. Die van mij is al diverse keren spierbevangen geweest.

Maar geef nog steeds het liefst een beetje vers gemalen lijnzaad door het voer.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:29

Sonja_vR schreef:
Ik doelde niet op jouw situatie Marjo, meer algemeen, omdat mensen nog steeds vrij snel iets bij geven zonder dat ze weten of het nodig is.
Dat is met een hoop dingen niet zo een probleem(alleen zonde van je geld) alleen soms is het niet handig

Ik reageerde op jou boven buurvrouw idd.
Spierpijn is niet erg. En te snel geven zijn ze dol op tegenwoordig.
Of training aanpassen & langzamer opbouwen.
Ik wou dat ik zonder sommige middeltjes kon.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:49

Oeps :+ naja zo komen we er toch weer uit.
Sja weet je, als het niet nodig is is het errug fijn, maar goed, als het nodig is, is het fijn dat het er is...

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 07:22

@TanteFlavie", als ik het goed gelezzen heb haal jij de Magnesium bij de Horta. Heb je daar toevallig een artikelnummer of foto van of dergelijke? Dan kan ik deze bij de Horta in Lanaken ook bestellen.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:08

Skip mijn vorige bericht.. Ik heb het al gevonden.. Was nog vroeg.. ;)

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:43

@ AlexVB

Goed dat je het vond! Deze is de goede (voor andere geïnteresseerden). Niet alle Horta's kunnen het bestellen. Horta Malle kan het niet krijgen, Horta Baarle-Hertog dan weer wel.
Aveve.... mee opletten, die wilden me meststoffen verkopen "kan geen kwaad"... de vrouw in kwestie beweerde zelfs dat ze zelf regelmatig van die meststoffen oploste in een glas water en opdronk als ze geconstipeerd was....
Ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen daden... maar meststoffen zijn en blijven meststoffen... terwijl dit de voederversie is...
Ook de dierenarts gaf me gelijk ivm de meststoffen van Aveve...

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:50

Oh dat vind ik wel even leuk om te weten van die meststoffen versie, Tante Flavie.

Had ik het toch wel goed begrepen inderdaad, van die niet eetbare versie.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:31

Ik geef het magnesiumcitraat nu een goede 2 weken en lijk toch al verschil te merken, mijn merrie lijkt toch al veel evenwichtiger qua gemoed en minder schrikkerig. Ook als we gaan wandelen is ze moediger en in groep lopen we het meeste van de tijd voorop *\o/*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:35

De niet meat versie zOu ik idd ook echt niet voeren, magnesium is magnesium, maar joost mag weten wat er meer in zit.
Voederkwaliteit zegt vaak toch wat over zUiverheid van het totaalprpduct.

Je kunt de mestversie wel in de bak strooien tegen aanvriezen.
Voeren zou ik hem ook niet

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:13

Ik heb net magnesium bij de welkoop besteld. Hier zit het in een bakje van ik geloof 1kg.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:22

kvulden schreef:
Ik heb net magnesium bij de welkoop besteld. Hier zit het in een bakje van ik geloof 1kg.

Degene die de meeste hier voeren zit in een zak van 20 kg voor 14 euro. Wellicht hebben ze paardenmagnesium voor je bestelt ipv de koeienversie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:54

Heeft de welkoop ook een paardenvariant Keet? Weet jij hoeveel die kost? En zit daar geen ijzer in? Iemand daar toevallig een linkje van? Daar ben ik wel erg benieuwd naar?