Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:34

Kaaaren schreef:
Ik heb alle 48 pagina's niet door gelezen maar..
misschien is dit wel wat je zoekt? Havens heeft namelijk een nieuw voer, Natural Balance

http://www.paardenvoeders.nl/files/31_c ... e%20NL.pdf

Wij hebben er nu een zak van staan en we zijn er heel tevreden over.

Gebruik je het voor sport? Het is nl het meest energierijke voer dat Havens heeft.. En bevat 55% koolhydraten waaronder 36,7% zetmeel.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 16:24

Hoe zit dat precies met die CA/P verhouding in lucerne? Dat wordt toch pas ernstig boven de kilo of 3 ofzo? Beide krijgen hier 2 maal daags een flinke hand lucerne. Dus dat is wat 250 gram ofzo per paard? En daarbij dus een hand Voergezond. Dan hoef ik me toch geen zorgen te maken over die waarden of wel? (verder krijgen ze nog kuil natuurlijk...)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:27

Volgens mij hoef je je idd geen zorgen te maken, pas bij kg's lucerne ( of bietenpulp ) moet je de verhouding echt rechter zien te maken door b.v. granen of zemelen bij te voeren.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 16:31

OK, pfoei! Ik als heir zoveel erover dat ik me zorgen ging maken.

Nou ze eten het beide hier prima. Pony ook. Ze heeft een dikke shet-vacht. Is echt een beer aan het worden en dat voor een Welsh x Arabier die altijd een deken op had in de winter.... Het leuke is dat ik kan ZIEN dat ze goed in d'r vel zit. Ze krijgt zelfs over haar dikke lange vacht een koperen glanzende gloed. Beest straalt je tegemoet in een donkere stal haha.
De Fries heeft allemaal appeltjes in zijn geheel zwarte vacht. :D

petitparis

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:58

Nee ivm de luzerne moet je idd pas zorgen maken als je kilo's per dag gaat voeren. dus die 200-300grams doet amper iets aan de verhouding van je dag rantsoen.

Citaat:
Calcium-Fosfor verhouding:
Aanbevolen verhoudingen zijn: Ca:P = 2:1 – 1,2:1. (minimaal!). Het is beter als Ca = 3 en P = 1 dan Ca <1 en P = 1 of hoger! Paarden (nb volwassen dieren!) kunnen in ieder geval voor korte tijd Ca:P = 6:1 verhouding tollereren.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:25

Mijn hengst krijgt nu al zo'n 8 jaar elke dag een hangvoerbak vol lucerne en het laatste bloedonderzoek was helemaal top.
Het enige waar ik zelf wel mee uitkijk is opgroeiende paarden, die krijgen hooguit een handje om iets door het voer te mengen.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:02

Djilna schreef:
Kaaaren schreef:
Ik heb alle 48 pagina's niet door gelezen maar..
misschien is dit wel wat je zoekt? Havens heeft namelijk een nieuw voer, Natural Balance

http://www.paardenvoeders.nl/files/31_c ... e%20NL.pdf

Wij hebben er nu een zak van staan en we zijn er heel tevreden over.

Gebruik je het voor sport? Het is nl het meest energierijke voer dat Havens heeft.. En bevat 55% koolhydraten waaronder 36,7% zetmeel.

Nee we hebben het nu voor 1 keertje om uit te proberen. Weide paardje bij ons krijgt af en toe een beetje.
Wij gaan het verder niet regulier gebruiken :)

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:43

ik moet voor mijn tinker , met erg last van mok, (erg gevoelig voor eiwitten) op zoek naar voer waar weinig eiwitten, zetmeel en melasse inzit.

Bij voervergelijk kwam ik dan uit op hugho kruiden mix en kruiden brok

hebben jullie misschien nog ander voer waar bovenstaand weinig in zit?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:04

healthy herbs brok of grasbrok

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:29

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 16:34

puur schreef:
ik moet voor mijn tinker , met erg last van mok, (erg gevoelig voor eiwitten) op zoek naar voer waar weinig eiwitten, zetmeel en melasse inzit.

Bij voervergelijk kwam ik dan uit op hugho kruiden mix en kruiden brok

hebben jullie misschien nog ander voer waar bovenstaand weinig in zit?

Producten van voergezond.nl zijn de enige (zij zijn ook marktleider op het gebied van echt natuurlijk voeren); hugho (kuch) bevat nog steeds 24% suikers/zetmeel en wordt op een standaard manier geproduceerd = dus MET toevoegingen, o.a. vitaminen.......

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 16:37

de andere bovenstaande genoemden, lijken mij ook erg goed !

en hebben ook minder suikerzetmeel heb ik gezien

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 17:27

Heb vandaag de baal Hugho Lucerne binnen gekregen. WAT een verschil met de Hartogh Lucerne mix zeg!!! GEEN stof, GEEN toegevoegde brokken waarvan je niet precies weet wat het is, GEEN klonten, geen toevoegingen....

Wat dan wel? (Het betreft de lucerne grof): een mooi pak grof lucerne-hooi. Buitenkant lijkt het goudgeel (door lichtinwerking iets verkleurd denk ik), binnenin ook prima groenige sprieten gezien. Mooi droog, ook onderin de baal (doorzichtig folie) geen stof te zien. Niet olie-achtig terwijl er dus een plantaardige olie in zit om de stof te binden. Pony en Paard een handje gegeven. Ging er met gemak in. Moet de Hartog nog opmaken maar heb in de bakjes van vanavond en morgen ook hiervan een handje gedaan. Eens kijken wat er morgen op is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:59

Het is idd heel mooi spul van Hugho.
Ze vinden het hier ook erg lekker :D

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:00

mooi en duur haha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:01

Het is idd niet goedkoop, al moet ik zeggen dat je van de fijne toch wel langer doet als van de grove.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:02

Inmiddels iemand ervaring met dat nieuwe voer van Subli? Klinkt mij wel als heel oke in de oren, vooral omdat dat hier gemakkelijk te verkrijgen is.

Kwam er laatst achter dat ik bijna hetzelfde (qua basis-grondstoffen) voer als de Subli Zonder, namelijk gerst en mais, lucerne en vitaminekorrel :)
Denk dat ik voor deze mix nog even doorga de komende tijd, pony's doen het er best goed op (wanneer het wel geweekt is, anders is de lucerne wat droog/stoffig en eten ze de granen minder goed)

In het weekend maak ik altijd een slobbertje van de Zonder met 1/5 zemelen. Zijn ze altijd erg blij mee (extra'tje na het werk)

Tot ik dus las dat ik eigenlijk hetzelfde al dagelijks voer, maar dan goedkoper, haha! Want losse zakken mais, gerst en lucerne zijn echt nog wel een goedkopere m,engeling als Zonder. En geen conserveringsmiddelen ed :)

Welke Lucerne was nou ook weer het proberen waard (heb nu Subli?)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:16

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:23

Subli heeft geen nieuwe voer. Maar ze verkopen het graag wel zo:) Ze hebben Pavo overgenomen he:) En alles wat Pavo in het assortiment had gaan zij voeren onder hun eigen naam en wat Pavo nog in het vooruitzicht had gaan ze ook voeren onder hun eigen naam. DUs Subli is gewoon alles van Pavo erbij en hun eigen assortiment onder de naam Subli:) En het komt altijd al allemaal uit dezelfde fabrieken. Alleen het heeft een andere naam. Cavallor komt daar ook vandaan:)

Ik ben sinds kort helemaal om naar de producten van voergezond. Zij zijn echt goed bezig op de juiste manier met ontwikkelen van de juiste brok met eerlijke inhoud in de brokken. De suikers erin worden steeds verder terug gebracht door op het juiste moment te maaien. Ook maaien ze echt van Biologische gronden die vrij zijn van onkruid, wat bijvoorbeeld bij Agrobs niet het geval is daar maaien ze in Duitsland van braakliggende gronden en daar zit van alles tussen alleen het wordt zo vermalen en gedaan dat je er niets van merkt:)

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:30

Kostolany schreef:
. Ook maaien ze echt van Biologische gronden die vrij zijn van onkruid, wat bijvoorbeeld bij Agrobs niet het geval is daar maaien ze in Duitsland van braakliggende gronden en daar zit van alles tussen alleen het wordt zo vermalen en gedaan dat je er niets van merkt:)

Wat mij opvalt is dat iedereen die voergezond oftewel Healthy Herbs verkoopt op wat voor manier andere merken proberen met onjuiste voorlichting in een kwaad daglicht te zetten , dit is erg jammer!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:56

*knip*

Verkeerde topic :+

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:57

Is er iemand die dit tegen kan spreken? Dus het land waar er van gemaaid wordt, welke fabrieken ed?
Daar ben ik ook heel benieuwd naar.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 20:02

UniFlap schreef:
Is er iemand die dit tegen kan spreken? Dus het land waar er van gemaaid wordt, welke fabrieken ed?
Daar ben ik ook heel benieuwd naar.

Welk voer bedoel jij nu?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:05

@kostolany: klopt niet wat je zegt. Pavo en Subli verkopen nog steeds eigen producten, dit is al eerder ter sprake gekomen. Weet niet precies hoe het zit, staat in dit topic een aantal pagina's terug.
Hoezo de uitspraak dat het geen nieuw voer is? Zowel pavo als Subli verkoopt niets met deze samenstelling.. Dus ben wel benieuwd waar je uitspraak op gebasseerd is.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:06

Over alles eigenlijk..
wat voor type land wordt er gemaaid (dus dat braakliggen of juis dat biologische land)
Welke fabriek maakt pavo, subli masters uuhh hugho die zegt dat alles natuurlijk is maar wel toegvoegingen in zitten dat soort dingen..
Waar halen we/ze de info vandaan?