fransje23 schreef:mirim schreef:Denk er wel om dat zowel in de luzerne als in het compactgras vrij veel melasse zit. Persoonlijk zou ik je niet aanraden om dat te voeren. Je voert dan aan de ene kant de Vito om hem zo min mogelijk te belasten, maar aan de andere kant geef je dan de luzerne en de compactgras waardoor je hem extra belast.
In Hartog luzerne zit inderdaad melasse in die van Subli niet, hangt dus van het merk luzerne af. In compactgras zit helemaal geen melasse!
Je hebt gelijk
Ik heb me vergist. Ik heb het nagezocht en kan het inderdaad niet terugvinden. Wel weet ik dat het voor paarden die gevoelig zijn i.v.m. stofwisselingsproblemen ( hoefbevangen, spierbevangen, IR) niet het allerbeste ruwvoer is wat je geven kan. Het is vrij rijk aan eiwitten. Ik wil niet zeggen dat mijn paard er toentertijd ziek van geworden is, want er speelde veel meer mee, maar toen ik ben gestopt met luzerne en compactgras is hij weer een heel eind opgeknapt. Het was voor hem veel te rijk, hij kon het niet verwerken. Overigens voerde ik het graag en het werd ook erg graag gegeten........maar het komt nu bij mij niet meer in de voerbak. Natuurlijk als je een gezond paard hebt is er niets mis mee, maar we hadden het hier over een paard waarvan de stofwisseling nu niet bepaald goed is.