[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silver_Bolly

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:01

Nog een vraagje, ik heb het idee dat ik voor de eerste keer een beetje veel heb gemaakt. Kan ik ook de helft laten staan tot morgen? Wil toch een beetje rustig aan opbouwen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:53

met deze kou zul je vast wel iets kunnen laten staan denk...

ik gooi eigenlijk zelden water weg, of er moet echt veel te veel in zitten, het is meer een controle of er genoeg vocht in zit...
even emmertje schuin houden en kijken of er nog wat vocht tevoorschijn komt...

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:30

Hallo dames!

Mag ik hier om advies vragen? mijn paardje is wat afgevallen, en ik vermoed dat dit komt door de kou. (mestonderzoek is gedaan en ik krijg zsm uitslag ivm wormen).

nu heb ik wel het een en ander gelezen hier over Seniores Priores van subli. dus misschien dat de mensen die dit product kennen mij kunnen helpen.
ik heb Seniores Priores van subli gekocht en wil hem dit bijvoeren om zo wat aan te komen. nu krijgt hij per dag 3/4e brok (gewoon basis) en genoeg ruwvoer. hij word 5 x in de week gereden / gelongeerd.
hoeveel van de Seniores Priores moet ik ongeveer per dag / week voeren. kan het kwaad dat ik dit iedere dag voer?

alvast bedankt!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:45

hoi, seniores priores is er juist voor gemaakt om iedere dag te geven.
Begin eens met 1 kg ongeweekte sp per dag ( en dan natuurlijk wel water erbij om te weken !!). Daar komen ze vaak al goed van aan.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:22

De Weide Plus brok van HH vind ik beter; hoef je ook niet te knoeien met water.

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:54

Maris: kan ik dit gewoon in combinatie geven met zijn brok? o: 1/2 schep en savonds 1/4e schep ? of moet ik zijn brok minderen? want hij krijgt opzich niet veel brok voor wat hij doet. ik snap idd wat je bedoeld met 1 kg ongeweekt.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:52

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:37

Flosje446 schreef:
Komen ze daar dan van aan?

Ja

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:24

Ik heb het idee dat ik nu al verschil merk sinds het voeren van de subli SP. Ik voer het nu een week en ik kreeg gister de singel al minder makkelijk vast als normaal.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:08

nr_1 schreef:
Maris: kan ik dit gewoon in combinatie geven met zijn brok? o: 1/2 schep en savonds 1/4e schep ? of moet ik zijn brok minderen? want hij krijgt opzich niet veel brok voor wat hij doet. ik snap idd wat je bedoeld met 1 kg ongeweekt.

Ja hoor, door de sp kan je gewoon muesli of brok mengen.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:33

Ik ben vanaf vandaag begonnen met het voeren van SP en ik had 2 kg (ongeweekt) aangemengd, maar ik heb het gevoel dat het echt veel te veel is. Hoeveel kg SP voeren jullie je paarden en over hoeveel porties (op een dag) hebben jullie dit dan verdeeld?

Ik werk namelijk hele dagen dus heb alleen de mogelijkheid om 's avonds een keer SP te geven en 's ochtends..

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:41

Het ligt er een beetje aan wat je paard weegt, hoeveel hooi en krachtvoer hij er verder nog naast krijgt en hoeveel er aan moet. 2 kg ongeweekt is best veel om mee te beginnen denk ik eigenlijk.
Ik hield zelf een kwart van de aanbevolen dosering aan. Normaal is de SP een volledig voer, maar om alleen dikker te worden hebben ze lang niet zoveel nodig natuurlijk.

Als volledig vervangend voer houdt Subli aan: 1 kg ongeweekt per 100 kg lichaamsgewicht, verdeeld over minimaal 4 voerbeurten. Ik heb daar dus een kwart van genomen. Dus voor mij was dat 250 gr X 2 = 500 gr per dag. En dat heb ik rustig opgebouwd ben begonnen met 100 gr per dag ongeweekt. Maar nu heb ik ook een heel klein paardje, die ook nog eens gevoelig is op nieuw voer.

En wanneer je niet zoveel geeft hoeft het ook niet over 4 keer natuurlijk. Het blijft een beetje afstasten denk ik, het ene paard heeft meer nodig dan het andere.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:44

Oke ja dat klinkt ook veel logischer ja. Ik heb dan wel een paard van 1.63 en hij heeft het wel echt nodig, maar krijgt hiernaast ook nog ruwvoer en pavo podo grow (maar wil binnenkort overgaan op ander voer). Ik denk dat ik dan wel genoeg heb aangemaakt voor vier dagen :+. Kan je het zolang bewaren? Of zou ik het gewoon weggooien en opnieuw beginnen met minder?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:53

Ik weet eigenlijk niet hoelang je het kunt bewaren, maar ik zou het geen 4 dagen laten staan. Tis toch geweekt enzo.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 14:26

Niet langer dan 24 uur laten staan. Daarna wordt het zuur..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:09

Ik geef een schep per dag (ongeweekt gemeten) en als ze werkt nog een halve schep extra.

Dit naast het ruwvoer, omega 369 en een halve schep muesli + supplementen...

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:20

Hoi allemaal,

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, mijn excuses hiervoor, dus misschien ga ik wel dubbele vragen stellen maar ik hoop dat het niet heel erg is.
Ik vroeg me namelijk af of iemand hier ervaring heeft met equifyt zupa? Mijn pony word nl erg mager, en alles is nagekeken. Nu hoorde ik hiervan dat het een goede dikmaker is, maar wat ik mij afvraag en wat ik niet echt kan vinden (misschien niet goed gezocht) is of hier suiker in zit en zoja hoeveel dan? Mijn pony mag absoluut niet teveel suiker hebben. En weet iemand ook hoeveel een zak ongeveer kost? Word ik ook niet wijzer van op de site!
Oh en natuurlijk niet onbelangrijk, of iemand ervaring met dit product heeft?

Heel erg bedankt alvast!
groetjes

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:27

Hier kun je wel het een en ander vinden over het voer: http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... pa-equifyt

al zie ik dat ze juist de suikerwaardes niet vrijgegeven hebben :+ Als je twijfelt, Subli Senioren Priores staat ook goed bekend als dikmaker. En daar zijn de suiker en zetmeelwaardes wel van bekend. Is ook speciaal gemaakt voor hoefbevangengevoelige paarden e.d.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:55

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:17

Voor de kenners. Is deze samenstelling geschikt voor dit paard te voeren?
Paard:
http://www.mijnalbum.be/Foto-BASZXUPH-D.jpg

Samenstelling voer:
haverpepellets, spelt luzerne, gerstvlokken, maisvlokken, gepofte granen, luzene vezel, vlaskafkorrel, getoast lijnzaad, cihoreipulp, soya olie, erwtenvlokken, wortelen, rietmelassen, biergist

Analytische bestanddelen:
ruwe as = 7,10 %
ruw eiwit = 10,50 %
ruw vet = 6,00 %
ruwe celstof = 15,00 %
fosfor = 0,50 %
calcium = 1,00 %
natrium = 0,16 %
magnesium = 0,25 %

Hij krijgt ook maïskuil en bijna onbeperkt voordroog.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:11

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:50

ik heb nu een voerplan gemaakt:
qua krachtvoer zit ik nog heel erg te twijfelen maar dit leek me wel geschikt

*'s Morgens:
- 2 plakken hooi
- 1kg Pavo Engergiecontrol

*s' Middags:
- een halve emmer Hartog Gras-mix
- 1kg subli structuurmuesli ( daar hebben we nog 2 zakken van..)
- eventuele aanvulling van het hooi

*Na het rijden:
- 1 pavo summerfit koek

*s' Avonds:
- 1 schep Hartog Gras-mix
- 1kg Pavo Energiecontrol
- een berg hooi
- wortelen/appels/brood

*Extra:
- 3x / week slobber
- omega-olie
- Snoepjes bij zijn oefeningen

wat vinden jullie ervan en hebben jullie nog eventuele toevoegingen/aanpassingen?

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:58

Zelf zou ik niet iedere dag appels, wortels en/of brood aan mijn paard geven! Verder heb ik er niet zoveel verstand van! maar wel lekker veel hooi, dat ziet er goed uit!

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:02

Dan verander ik dat en wordt het 1x in de week. Ik zit ook nog te twijfelen tussen de gras-mix en de lucerne-mix, wat is beter/verstandiger?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:05

damelza, misschien even handig om erbij te zetten hoe zwaar je paard weegt en hoeveel je er mee doet ( lichte arbeid of meer ).
2 plakken hooi zegt mij ook niet zoveel, hoeveel kg is dat ?
en waarom nog een pavo koek als je paard al 3 kg krachtvoer krijgt per dag ? En waarom zoveel krachtvoer ?

lucerne zet meer aan als grasmix. Maar bevat ook meer eiwitten, niet alle paarden kunnen dat goed verdragen + niet alle paarden vinden lucerne lekker.