[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:36

Ik geef een klein beetje krachtvoer voor de nodige vitamine en mineralen. Ik heb echt geen flauw idee wat er in het voerdroog zit. Vandaar dat ik er wat musli bij geef zodat hij (hopelijk) alles binnen krijgt wat hij hebben moet.

nynke55

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:37

Waarom geef je musli en geen biks?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:39

Flosje446 schreef:
Ik vind Pavo Enjoy minder geschikt als dieetvoer. Het heeft nog een redelijk hoog %suiker-zetmeel. Zoek naar voer wat onder de 15% suiker-zetmeel zit. Pavo Vital en ook de Force kan je gewoon geven zoals je 'normaal' krachtvoer geeft. Je kan ook vragen of je paard 2x per dag een klein handje muesli krijgt.

Ik had je post even over t hoofd gezien. Maar in Pavo Vital zit weer 5 Mg Selenium per Kg. Selenium is ook slecht als het te veel word gegeven toch? Hoeveel Mg Selenium mag een paard max per dag hebben?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:40

nynke55 schreef:

Biks is niet zo best voor de maag vind ik. Musli moeten ze beter kauwen waardoor ze meer speeksel aan maken. Dat is beter voor de maag ivm maagzweren.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:41

@Marcella: Maar dan moet je wel een goede kwaliteit ruwvoer geven als je paard geen krachtvoer krijgt. Ik vraag me af in hoeveel gevallen het ruwvoer voldoende is. Sowieso moet je je paard dan wel een goede liksteen geven.
Senna is 20 jaar oud. Zij krijgt wel een supplement omdat ze gewoon meer nodig heeft. Krachtvoer krijgt ze alleen om de supplement doorheen te mengen (1/3 schep Marstall Faser Light per dag)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:43

Darkness85 schreef:
Flosje446 schreef:
Ik vind Pavo Enjoy minder geschikt als dieetvoer. Het heeft nog een redelijk hoog %suiker-zetmeel. Zoek naar voer wat onder de 15% suiker-zetmeel zit. Pavo Vital en ook de Force kan je gewoon geven zoals je 'normaal' krachtvoer geeft. Je kan ook vragen of je paard 2x per dag een klein handje muesli krijgt.

Ik had je post even over t hoofd gezien. Maar in Pavo Vital zit weer 5 Mg Selenium per Kg. Selenium is ook slecht als het te veel word gegeven toch? Hoeveel Mg Selenium mag een paard max per dag hebben?

Daar hoef je niet bang voor te zijn. Je geeft een klein handje per dag, wat bij lange na geen kg is. Senna wilde de Vital niet eten. Force at ze wel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:51

Darkness85 schreef:
nynke55 schreef:

Biks is niet zo best voor de maag vind ik. Musli moeten ze beter kauwen waardoor ze meer speeksel aan maken. Dat is beter voor de maag ivm maagzweren.

Als je iets goeds wil voeren voor de maag zou ik eerder voor luzerne gaan. Hier moeten ze ook goed op kauwen en speeksel aanmaken. Zit je alleen weer met de scheve calcium/fosfor verhoudingen.

Zit trouwens te kijken Nature's Best, maar die is ook iets uit verhouding. Hierdoor loop je het risico dat het magnesium gewoon wegvalt en dus helemaal geen nut heeft.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:56

Flosje446 schreef:
@Marcella: Maar dan moet je wel een goede kwaliteit ruwvoer geven als je paard geen krachtvoer krijgt. Ik vraag me af in hoeveel gevallen het ruwvoer voldoende is. Sowieso moet je je paard dan wel een goede liksteen geven.
Senna is 20 jaar oud. Zij krijgt wel een supplement omdat ze gewoon meer nodig heeft. Krachtvoer krijgt ze alleen om de supplement doorheen te mengen (1/3 schep Marstall Faser Light per dag)

Daarom vermeld ook dat je goede kwaliteit ruwvoer moet hebben. Hier word te goed ruwvoer verstrekt voor een fjord, maar die heeft al veel minder nodig dan een warmbloed. ;) Er word trouwens door mij nog wel een vit/min. gegeven door het voer, maar niet de aanbevolen hoeveelheid en kijk gewoon per dag hoe hij eruit ziet.

Op het moment Hollands welvaren wegens voorgaande weken weinig kunnen doen wegens sneeuw. Maar wel allemaal appeltjes op zijn velletje. Nog even geduld hebben en dan word hij verhuist en word het een graszaad rantsoen.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:01

@ Marcella: Wat moet er ook alweer tegenover Magnesium staan? Calsium ofzo? Wat was het ook alweer? Iets met een C iig... :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:12

Calcium - Fosfor horen 2 op 1 te zijn en ik hou zelf voor die fjord van me aan dat het magnesium gelijk moet zijn aan het fosfor. En zie eigenlijk liever dat het fosfor iets hoger (minimaal) is dan het calcium waardoor de magnesium optimaal opgenomen word. Heb namelijk een ex-spier-/hoefbevangen.

Ik zeg altijd kijk naar je paard en kijk wat hij nodig heeft om in een strak velletje (dus zonder overtollig vet) en nog goed en mooi uit blijf zien. Het ene paard heeft dit nog en een ander paard weer dat. ;)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:20

Pffffft... Wat een uitzoekerij zeg... :oo

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:24

Heb niet gezegd dat het makkelijk zou zijn, maar wel de moeite waard om je eens in te verdiepen. Vroeger stond ik op een stal waar kilo pavo sportbrok gevoerd werd. Ook die fjord van me kreeg dan 3 kilo ervan en gek zeg dat hij iedere winter knettergek was. Nooit bij nagedacht, maar sinds ik op deze stal staat ben gaan nadenken hoe of wat. ;)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:29

Dat heb ik dus ook wel een beetje. Op mijn vorige stal waar ik tot 4 juli 2010 heb gestaan was dat dus ook zo. Daar werd gewoon biks gevoerd. En vraag me niet wat voor. Er werd per dag gewoon 3 kilo in de bak gegooid en dat vond ik normaal. }:0 Ook werd daar erg weinig ruwvoer gegeven. |o

Ik sta sinds afgelopen zomer dus op een veel kleinere stal waar dus wel zat ruwvoer word gegeven. En musli ipv biks. Dat vond ik maar vreemd, dus ik ben me er idd ook een beetje in aan het verdiepen. Maar ik vind t moeilijke leerstof... :oo

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:50

Ach wat ik nu allemaal weet heb ik al zo'n 2/3 jaar overgedaan.

Op mijn oude stal werd ook heel weinig tot geen ruwvoer of zeer slechte kuil gevoerd (zwart en/of vol schimmel). Wat resulteerde bij die van mij in rare koliekachtige verschijnsels, maar het was geen koliek. Ben toen zelf al luzerne bij gaan voeren (is ook ruwvoer) en op een gegeven moment werden de rare koliekachtige verschijnsels minder. Die van mij mag nu ook absoluut geen appels meer daar krijg hij dus gewoon buikpijn van (hoewel hij ze nog steeds heerlijk vind).

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:53

Maar hoe kom je er dan achter wat je paard echt nodig heeft? Ik bedoel, de mijne is fris en fruitig. En glimt 365 dagen per jaar tegen je op. Hij heeft alleen een beetje een hooibuik nu. Maar ja, we doen momenteel ook geen reet.... :O

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:05

Zou kijken of het echt wel nodig is om muesli te voeren. En voor de rest uitproberen.

*Toevallig ook weg bij oude stal en gestopt met pavo sportbrok en de mok die mijn fjord had was ook binnen korte tijd weg. Heel raar maar wel waar en tot op heden nog niet terug gekeerd. Ondanks het feit hij regelmatig in een modderige wei staat of nat zand.
*Had toen nog wel een drukke schrikkerige fjord en ben toen Subli Zonder gaan voeren wegens nette verhoudingen en hoog magnesium gehalte.
*En nu als ik weer merk dat ik een druk/schrikkerig paard heb moet ik weer magnesium bijvoeren.
*Hij wil nog wel eens na arbeid ineens kort/stijf lopen en dan weet ik dat er vit.E bijgevoerd moet worden.
*Vorig jaar eind winter ongeveer bij zijn flanken met poetsen rug wegdrukken. Bleek een natrium te kort en richting uitdroging te gaan. Moest toen een theelepeltje zout en een eetlepel donkerbruine basterdsuiker geven. En ja hij heeft een himilaya liksteen liggen in zijn voerbak, maar is een schuif object.

Allemaal kleine dingen. De kunst is dat je paard leert lezen op alles wat hij doet en gebeurt en daarop kan handelen en toepassen. En als je iets niet vertrouw gewoon even een bloedonderzoekje doen of alle verhouding nog goed zijn in het lichaam van je paard.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:46

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:03

Jolliegirl gewoon rustig aan opbouwen aan beweging en eventueel stoppen met brok en een vit/min. brokje gaan geven. En dan kijken hoe hij afval gaat dat goed kan je eventueel later weer iets beginnen met brok, maar zou dan eerder 2x een kwart schep doen. Maar persoonlijk zou ik gewoon een vit/min. brokje bleven geven en genoeg ruwvoer.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:43

Jolliegirl ik denk dat dit met vaak rijden (en zo te horen kan je dat) wel bijna vanzelf goedkomt hoor ;-) ! Een manegepony die echt veel moet lopen heeft natuurlijk wel een uitzonderlijk goede conditie en de overgang naar niets doen is misschien een beetje teveel van het goede geweest ;-)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:08

Het is géén manegepony geweest....! Absoluut niet. :)
Hij heeft op een manege gestaan als stalling ;) net als dat hij nu op een pensionstal staat.

Ik heb besloten hem vanaf maandag gewoon elke dag te doen.
Rijden of longeren. Elke zondag rust.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:05

Oh sorry, dat heb ik inderdaad verkeerd begrepen ;-)
Maar alsnog, als hij dagelijks gereden werd en nu plots niet meer, kan dat wel een groot verschil maken. Ik denk dus nog steeds dat de sleutel hier weleens kan liggen puur bij meer bewegen.

Elke dag werken is prima, maar vergeet niet dat spieren best om de andere dag getraind worden om overbelasting te voorkomen en om ze de kans te geven sterker te worden. Ik zou dus wel maar om de andere dag intensiever werken.
Hopelijk komt het snel goed +:)+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:46

Geeft niet! :)

Hij is al aan het afslanken kreeg ik te horen vandaag van iemand op stal! Het viel ze op!
Goed teken dus! En dat in 2 dagen tijd. Buikje begint eraf te gaan.

Hij krijgt nu een handje brok(minimaal dus) wat hooi, en ik heb wortels achtergelaten voor tijdens het voeren.
Ik heb hier 15 KG wortels nog staan, en vind het doodzonde om ze weg te gooien.

Gaat de goede kant op dus op deze manier!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:26

Mooi toch :-) Dat komt wel goed.
Grappig dat jij dat bent van die slachterij trouwens. Heb dat topic echt járen geleden gezien op bokt geloof ik (was een wit paard, toch? kan me dat bloed erop nog goed herinneren). Vond ik echt dapper van je :-)

Hier is de pony nog niet drastisch aan het afvallen, maar het graasmasker wel besteld... Gaat er dus volgende week ergens op. Ben benieuwd...
Ik ga haar dan wel twee keer per dag een portie'tje moeten laten eten want met 't masker nu op de weide vindt ze helemaal niets meer (nu wordt ze niet bijgevoederd, verandert weinig tot niets).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:39

Volgens mij was ik toen niet mee met de excursie. Ik ben ze daarna pas gaan organiseren, en nu kom ik daar wekelijks over de vloer.

Leuk weetje....
De pony is van de slager(van zijn broer, die ook helpt in de slachterij) Geen slachtpony hoor,Zijn eigen pony, die heb ik gekregen voor de komende maanden omdat ik niemand hier ken en me zo verveelde en hier helemaal in m'n uppie zit op mijn stage adres.
Zo'n goeie band heb ik inmiddels met die gasten daar, krijg gewoon een pony mee.

Graasmasker op? Voor in de weide ofzo? Want er zit nu toch niets meer in het gras? of heb ik het mis?
Of begrijp ik het verkeerd?

Hier komt het wel goed, het is een kwestie van meer beweging denk ik!
Slager zal zn pony in april niet meer herkennen denk ik :=

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:56

Ah leuk zeg van die pony!

Ja, graasmasker, want pony blijft tonnetje rond hoewel ze niet meer wordt bijgevoerd.
Gisteren echt geschrokken, ineens was de schoft weer verdwenen die al een aantal dagen terug zichtbaar was, bovendien liep pony heel licht kreupel (maar was niet aan het ontlasten). Ze had natuurlijk ook wel extreem zot gedaan met die wind dus wrs verstapt, maar verdorie ik was echt geschrokken.
Dus meteen pony op de piste en op hongerdieet. Nu krijgt ze dus drie keer per dag een handje hooi en niets meer, en blijft ze 24/24 op de piste.
Dusseh, bijvoederen als een pony op wintergras staat? Neuh. Hier staat bijna niets meer of ligt het in de modder, is allemaal al bevroren en besneeuwd geweest en toch slaagt madam erin om te blijven verdikken.

Maar gisteren, dat klopte toch echt niet hoor, ineens die schoft weg. Hier wordt soms wel wat over de draad gegooid, maar normaal gesproken niet in de weide waar ze nu opstaan. Toch kan ik me bijna niets anders voorstellen, zo plots :n .

Graasmasker is besteld maar helaas nogal een levertijd... Nu mag ze het me echt niet lappen hoor.