Weer zo'n psyllium-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:44

xMyrth schreef:
Als je dan 590 gram per dag voert... Doe je dat dan in één keer?
Of verdeel je het dan over de meerdere voerbeurten? Bij ons op stal krijgen de paarden twee keer per dag brok, zou je dan twee keer de helft voeren?

In 1 keer juist en ik geef het niet door de brok. Juist door de slobber. Sowieso geef ik 'extra' dingen allemaal zelf en in een aparte voerbak. Maar de psyllium hoef ik niet zonder slobber te geven. Dan wordt het 1 grote plakzooi in de mond, want brok staan ze toch te kauwen en dan wordt het al slijmerig en dan weigert ze alles te eten.

c_alsemgeest

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:49

Vraagje voor een bokt loze kennis.
Weten jullie toevallig of de zandweg kuur van pavo goed werkt?
Deze wordt niet snel slijmerig, wordt door droge muesli met een beetje lijnzaad gegeven. Is het enige wat haar merrie eet. Al het andere psyllium in alle vormen weigerde ze.
Ook de slobber etc heeft ze geprobeert.
Deze eet ze makkelijk ook in de grotere hoeveelheden die je moet geven.

Heb haar sowieso aan geraden om na de kuur of 2 kuren even een zand foto bij de DA te laten maken. Ze moet er toch heen voor controle blessure. (Ze had een kleine hoeveelheid zand in de mest met de water/handschoen test).

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:51

c_alsemgeest schreef:
Vraagje voor een bokt loze kennis.
Weten jullie toevallig of de zandweg kuur van pavo goed werkt?
Deze wordt niet snel slijmerig, wordt door droge muesli met een beetje lijnzaad gegeven. Is het enige wat haar merrie eet. Al het andere psyllium in alle vormen weigerde ze.
Ook de slobber etc heeft ze geprobeert.
Deze eet ze makkelijk ook in de grotere hoeveelheden die je moet geven.

Heb haar sowieso aan geraden om na de kuur of 2 kuren even een zand foto bij de DA te laten maken. Ze moet er toch heen voor controle blessure. (Ze had een kleine hoeveelheid zand in de mest met de water/handschoen test).

Ik had deze gegeven en verteld tegen mijn DA toen deze er toevallig was. Ze zei dat ik net zo goed overnieuw kon beginnen met een andere kuur want deze stelt echt niks voor door het lage percentage wat er in zit. Mijn DA verkoopt het ook niet meer om de reden dat het weinig tot niks doet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 12:41

Ja klopt, je moet er ook echt veel meer van geven dan op de verpakking staat, dat doet ze nu ook.
Maar ga het even doorgeven, volgens mij ging ze sowieso die zandfoto al laten maken en dan eventueel even met de VA overleggen wat ze kunnen doen als er idd zand te zien is. Of hoe ze de psyllium naar binnen gaat krijgen :P

Doordat hij zo mooi droog blijft tov de andere zand supplementen (en haar moeilijke merrie het dus wel eet) kreeg ze twijfels of het wel wat ging doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 12:58

Ze kan ook lijnzaad proberen? Dat kan ook werken en vinden de meeste paarden lekker. Het is voor zover ik begrepen heb wat minder werkzaam en niet de voorkeur maar het is misschien iets. Ik geef het vanwege andere reden enndus andere hoeveelheid maar paard is er gek op en die van stalgenootje die echt een zeur is ook. Die ging zelfs eerst de slobber eten ipv de wortels

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 14:40

c_alsemgeest schreef:
Ja klopt, je moet er ook echt veel meer van geven dan op de verpakking staat, dat doet ze nu ook.
Maar ga het even doorgeven, volgens mij ging ze sowieso die zandfoto al laten maken en dan eventueel even met de VA overleggen wat ze kunnen doen als er idd zand te zien is. Of hoe ze de psyllium naar binnen gaat krijgen :P

Doordat hij zo mooi droog blijft tov de andere zand supplementen (en haar moeilijke merrie het dus wel eet) kreeg ze twijfels of het wel wat ging doen.

Dat is al een goede inderdaad! Op de verpakking staat echt heel erg weinig..

Wel echt vervelend dat het paard het niet eet. Ik heb het toen in seniores priores gedaan en daar ook olie bij gevoegd. Maar waarschijnlijk heeft ze al vanalles gedaan haha. Wel grappig, die van mij hadden meer moeite met de Pavo dan met de zaadjes.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 17:16

Ze geeft er inderdaad al lijnzaad olie doorheen.

Die merrie is gewoon een beetje raar... denk dat het meer komt doordat het glibberig wordt. Ze is bv ook geen fan van slobber of andere soorten nat voer :') maar muesli, grasmix etc gaat er wel in. Gelukkig eet ze muesli met lijnzaad en de pavo wel.
Ze had ook sonnelein van Marstall geprobeert, daar deed die van mij het altijd goed op in het paddock seizoen... maar ook dat at ze niet, droog en geweekt -O-

Ben dan altijd blij met mijn eigen paard, die vreet echt alles :')
Wormenkuur of andere medicatie vind hij een heerlijke amuse _O- hij moest een tijdje geleden ventipulmin hebben voor een hoest/virusje... kon dat zo met het pompje in zijn mond spuiten.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 22:23

Die van mij houdt ook niet van het plakkerige. Met olie werkte best goed. Maar toen ik het droog over de luzerne met wat zemelen gooide werd ze er blij van. Ze krijgt de 400 gram dus nu gewoon over haar voer. Nu onderop een laagje geweekte biks en dan bovenop de psyllium. Maar als ik dat vergeet te weken dus op een halve emmer luzerne. Beetje zemelen onderin om de restjes mee op te vangen. Ik houd de emmer wel vast en schudt steeds een beetje zodat het gemengd blijft.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 23:29

Droog eet ze het ook niet helaas, ze neemt het wel in haar mond maar spuugt het weer uit en eet de rest dan niet meer :')
Eigenaar heeft echt veel verschillende manieren geprobeert en door van alles heen. Ook bv met appelmoes, grasmix, meusli... etc misschien omdat het glibberig voelt zodra ze gaat kauwen oid :')
Van slobber etc is ze sowieso geen fan. Ze eet vrijwel niks wat "nat" is.

Tot op heden is de pavo de enige die naar binnen gaat. :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 07:19

c_alsemgeest schreef:

Die merrie is gewoon een beetje raar... denk dat het meer komt doordat het glibberig wordt. Ze is bv ook geen fan van slobber of andere soorten nat voer :') maar muesli, grasmix etc gaat er wel in. Gelukkig eet ze muesli met lijnzaad en de pavo wel.
Ze had ook sonnelein van Marstall geprobeert, daar deed die van mij het altijd goed op in het paddock seizoen... maar ook dat at ze niet, droog en geweekt -O-

Wormenkuur of andere medicatie vind hij een heerlijke amuse _O- hij moest een tijdje geleden ventipulmin hebben voor een hoest/virusje... kon dat zo met het pompje in zijn mond spuiten.

Nee geen lijnzaad olie maar lijnzaad. De olie doet niks voor zand, maar het hele product kan dat wel juist.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 11:06

MyWishMax schreef:
c_alsemgeest schreef:

Nee geen lijnzaad olie maar lijnzaad. De olie doet niks voor zand, maar het hele product kan dat wel juist.

Had in een van de eerdere berichten al gezet dat ze dat ook niet eet helaas. Gewoon lijnzaad niet, maar ook de sonnelein niet.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 19:18

Kan ik veilig 550 gram psyllium geven aan een paard van 500 kilo? Ik weet niet zeker of hij zand in de darmen heeft, maar hij staat wel op zandgrond.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 19:42

Ja hoor!

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 21:45

Mijn pony staat veel op een zandpaddock, heb vlozaad besteld om een preventieve kuur te geven. Nu lees ik 0,5 gram per kilo lichaamsgewicht. Hoe zwaar zou mijn pony ongeveer zijn? Betreft een E pony van 1.53

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 22:20

MarjanB schreef:
Ja hoor!

Vandaag even de hoeveelheid maar gehalveerd. Zal morgen de hele bak geven :) dankjewel!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 00:09

Anja_Joost schreef:
Mijn pony staat veel op een zandpaddock, heb vlozaad besteld om een preventieve kuur te geven. Nu lees ik 0,5 gram per kilo lichaamsgewicht. Hoe zwaar zou mijn pony ongeveer zijn? Betreft een E pony van 1.53

De mijne met die hoogte weegt 500 kg, maar die is niet te dun of te dik. Die van een ex-stalgenoot was twee centimeter groter en 100 kg zwaarder, dus er zit nogal marge in :+

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 00:10

Ik heb de mijne net ook zo’n 725 gram gegeven, hij weegt 650 kg ongeveer. Anders bleef er net weer zo’n frutsje over dat ik dacht voer t maar gewoon, zo weinig is ook het bewaren niet waard. Was de laatste dag van z’n kuurtje.

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 00:39

Hilary schreef:
Anja_Joost schreef:

De mijne met die hoogte weegt 500 kg, maar die is niet te dun of te dik. Die van een ex-stalgenoot was twee centimeter groter en 100 kg zwaarder, dus er zit nogal marge in :+

Bedankt voor je antwoord. Denk dat ik zo’n 300 gram per dag ga voeren, dan moet ik aardig goed zitten

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:34

Zijn er ook kuren die je één keer geeft? Of is alles meerdere dagen?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 14:25

xMyrth schreef:
Zijn er ook kuren die je één keer geeft? Of is alles meerdere dagen?

Volgens mij altijd meerdere dagen. Kan me voorstellen dat het is omdat zand best zwaar is en elke keer er een deel mee uit gaat of iets meer wordt verplaatst. Er is geen product die eventueel aanwezig zand gelijk oplost of iets...

Hier net weer een kuurtje gehad. Zo blij dat m'n grote het lekker lijkt te vinden, want 600 gram per keer is echt veel. Ze krijgt het in een grote bak slobber (agrobs senior, agrobs grasbrokken om te weken. Flink zware bak bij elkaar.r

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 07:56

Oeps ik was dit topic kwijtgeraakt.
Bedankt voor je antwoord Tancreda4.

Ik ben me aan het oriënteren om ook een zandkuurtje te geven (preventief / onderhoud).
Paard staat op pensionstal dus ik ben aan het kijken dat ik het de stalhouders niet te moeilijk maak haha.

Paard weegt rond tussen de 550 / 600 kg, dus zeg 575kg :)

De meeste kuren geef je één keer per dag?
Geef je dat over het voer? Of is het een aparte voerbeurt?
Paard krijgt bv twee keer per dag brok ('s ochtends en 's avonds).

Geven jullie die kuur elke maand ?
Ik ken niemand bij ons op stal die het doet, dus dit is even nieuw voor mij... Mijn recent gekochte paard heeft (denk ik?) de afgelopen 5 jaar in elk geval geen kuur gehad...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 08:10

Kom je zelf niet elke dag? Want dit klaar zetten is wel een ding. Ik geef t door slobber heen, dat kan ik niet ver van te voren maken maar ook niet direct geven als er water bij komt moet t wel 10 minuten ofzo staan. En dan op laatste moment de psyllium, snel roeren en dan geven.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 10:23

Even een update over de moeilijke merrie, is naar de kliniek geweest, en alles was gelukkig schoon.
Dus de pavo die ze wel eet in de hoge doseringen had wel zijn werk gedaan gelukkig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 10:29

c_alsemgeest schreef:
Even een update over de moeilijke merrie, is naar de kliniek geweest, en alles was gelukkig schoon.
Dus de pavo die ze wel eet in de hoge doseringen had wel zijn werk gedaan gelukkig.

Was ze eerder bewezen wel vol zand?
En hoeveel heb je gegeven?

Maar wat een geruststelling dat het nu goed is.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:35

Tancreda4 schreef:
Kom je zelf niet elke dag? Want dit klaar zetten is wel een ding. Ik geef t door slobber heen, dat kan ik niet ver van te voren maken maar ook niet direct geven als er water bij komt moet t wel 10 minuten ofzo staan. En dan op laatste moment de psyllium, snel roeren en dan geven.

Ik kom bijna iedere dag, maar niet iedere dag...
Ik kan bv wel bakjes maken voor 5 of 7 dagen. Als het alleen maar over het voer gedaan hoeft te worden is het niet veel extra werk... maar ik weet dus niet hoe het werkt allemaal, lees zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie :+