Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 23:20

Stanley heeft soms beetje geen stevige ontlasting. Meestal is 1 hoop niet stevig en de rest mooie drollen

Dit ben ik niet van hem gewend. Nu twijfel of ik toch over zou gaan op de Vitalbix. Hoe is jullie ervaring ermee?

Kwa biks staat hij op de dieetmix en basis brok. En is pas nog ontwormd

Toen ik de equilin basic gaf was het echt super. Maar ben al lang mee gestopt vind t namelijk nogal prijzig

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:24

Hier over gegaan van de VB op Marstall Force en gezien mijn paarden alles eten meteen 20kg gekocht.
Wat een ramp -O-

Diva stond de eerste keer voeren meteen met een slokdarmverstopping, dus droog voeren maar niet meer.
Maar nu eet ze het dus sindsdien ook gewoon echt niet, geweekt niet, gemengd niet, door de slobber amper |o
Kim doet niet moeilijk, die vreet het gewoon en eet daarna de bak van Diva nog leeg ook..

Ben dus maar weer aan het overwegen terug te gaan op Vitalbix, hoewel de Agrobs naturmineraal ook goed klinkt.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 05-10-17 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:30

Deed je het nergens doorheen? De Force is ook heel klein. Agrobs fetura is geen vitamine brokje.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:32

superpony schreef:
Deed je het nergens doorheen? De Force is ook heel klein. Agrobs fetura is geen vitamine brokje.

Ik deed het met de subli alteet en een handje lucernebrok.
Nu met slobber maar moet echt wel veel slobber doen wil ze het eten :o
Ik bedoelde natuurlijk de mineralenbrok :')

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:17

Azmay schreef:
superpony schreef:

Ik deed het met de subli alteet en een handje lucernebrok.
Nu met slobber maar moet echt wel veel slobber doen wil ze het eten :o
Ik bedoelde natuurlijk de mineralenbrok :')

Ik ben absoluut geen voedingsdeskundige of dergelijke, maar waarom precies lucerne brok erbij mengen? Volgens mij hebben ze meer baat bij gewone losse lucerne zodat ze er beter op kauwen en meer speeksel creëren. Brok + brok lijkt me een beetje zegmaar logisch dat ze dan last krijgen van hun slokdarm omdat ze daar weinig speeksel bij aanmaken naar mijn gevoel. Met meer speeksel zal het voer ook beter getransporteerd worden en een verstopping komt dan minder snel voor.

(+ in losse lucerne zit meestal minder melasse bij dan lucernebrok heb ik me laten wijsmaken)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:29

Luzernebrok is vaker melassevrij dan loss luzerne, omdat door het persen het sowieso al een stofarmer product wordt en de fijne deeltjes zijn de reden dat er melasse (of olie) wordt toegevoegd.

Luzerne is calcium- en vezelrijk en werkt daardoor als een buffer. Daarnaast is het een relatief goedkope eiwitbron. Losse luzerne zorgt voor speekselaanmaak en rustiger eten, waardoor het vriendelijker is voor de maagwand, mits deze niet al beschadigd is door maagzweren, want dan blijkt het prikkelende effect van de losse luzerne schadelijker te zijn dan de winst die de speekselaanmaak oplevert. Je kunt dan dus beter compact gras o.i.d. toevoegen, met zachtere vezels.

De slokdarm is in principe geen probleem, behalve als je grove luzernebrokken (duimdik meestal) voert die sowieso geweekt moeten worden. Als brokken meer dan 3-4x groter worden als je er water bijgooit, is het vaak verstandiger om te weken.

2 andere voordelen van luzernebrok is dat luzernebrok goedkoper is gemiddeld gesproken (arie blok luzernebrok, met 4% suiker (in totaal, niets toegevoegd), kost 13.5€/25kg. Hartog luzernemix kost 12€/20kg, subli luzerne kost 9€/10kg), en een schep luzernebrok weegt 1.2kg in plaats van 250g. De paarden eten er bijna even lang over, dus als je erop moet wachten is het fijn als het niet eeuwig duurt.

Zolang een paard onbeperkt ruwvoer heeft maakt het voor de maag niet uit of je luzernebrok of losse luzerne voert, het pakt eerder gunstig naar de brok dan naar het losse spul uit. En onbeperkt voeren is vaak toch de eerste stap.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:31

Kategida schreef:
Ik ben absoluut geen voedingsdeskundige of dergelijke, maar waarom precies lucerne brok erbij mengen? Volgens mij hebben ze meer baat bij gewone losse lucerne zodat ze er beter op kauwen en meer speeksel creëren. Brok + brok lijkt me een beetje zegmaar logisch dat ze dan last krijgen van hun slokdarm omdat ze daar weinig speeksel bij aanmaken naar mijn gevoel. Met meer speeksel zal het voer ook beter getransporteerd worden en een verstopping komt dan minder snel voor.

(+ in losse lucerne zit meestal minder melasse bij dan lucernebrok heb ik me laten wijsmaken)

Ze kreeg het ook met compact gras maar ze laat de brokjes uit haar mond vallen en eet ze het gras op }:0

De lucerne brok (normale brokjes grootte)was vooral omdat het nog eens op moet, voor de lekker en om het wat volume te geven in de emmer. Was totaal nog geen 200 gram anders.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:37

Als ze iets niet moeten, krijg je het er zo niet in. Ik gaf bijv magnesium los in het voer en daar werd echt netjes omheen gegeten. Net als psyllium husk en zaadjes bijv. Ik heb nu de vitalbix slobber gehaald om er wat in te doen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 06:16

Ik lees laatste tijd wel vaker over slokdarmverstopping.

Maak de formaat brok daar echt bij uit? Mijne krijgt nu basisbrok van subli met formaat konijnenbiks. Of kan ik beter over gaan op een groter brok?

Ik geef ook subli dieetmix die meusli is groffer dus kan dat er ook door mengen

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 08:37

Die van mij kreeg het van healthy herbs. Echter was daar denk ik het probleem dat mijn paard erg kwijlt, het dan uitzet voor t in de maag is en daar kwamen grote samengesmolten brokken uit zn neus. Die kreeg hij er gelukkig nog zelf uit.

Denk dat formaat bij katten of honden misschien wel uitmaakt, maar bij een paard niet perse. Maar dat is een aanname.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 08:42

Van de vitalbix heeft Diva nooit last gehad, dat at ze super graag en ze kreeg er geen verstopping van. Heb het toch bijna 2 jaar gegeven.

febe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 09:48

Hier een paard wat vitalbix dc opeens niet meer moet. Eerste maand ging het er prima in. Tweede maand liet ze het af en toe staan, maar nu laat ze het vaker staan dan dat ze het opeet. -O- Ik weet niet zo goed wat ik daarmee moet. Als ik er lekkere brokken doorheen meng eet ze het lekkere er gewoon tussen uit. := Ander voer durf ik eigenlijk niet aan, want ze doet het hier echt super op. Glimt als een spiegel en ze is een stuk minder heet, wat ik weer heel prettig vind. Iemand tips?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 09:57

Slokdarmverstopping komt in deze tijd van het jaar inderdaad vaker voor, als het gras begint op te raken en de paarden meer trek dan normaal hebben, kunnen sommige gaan schrokken. Inderdaad iets van structuur zoals losse luzerne meemengen wil helpen en natuurlijk eerst ruwvoer dan krachtvoer. Zelfs dan is het niet te voorkomen, die van mij heeft 3x slokdarmverstopping gehad, waarbij 2x van voordroog en 1x van gras....

Febe6 is het een idee om de daily complete brokjes evt met vitalbix nutrimash mee te laten weken? Paarden zijn echt gek op de Nutrimash. Ook de active+ vinden ze erg smakelijk maar als ze de daily complete laat liggen schiet het dus niet op met iets te mengen..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 10:06

@febe6: ik zou er ook slobber van maken. Ik doe er ook een beetje mash bij voor de lekker.
Maar dat werk natuurlijk alleen als je het zelf geeft.
Als iemand anders het dagelijks geeft is het misschien een idee om te mengen met active+? Dat is opzich wel fijn, dus minder makkelijk om er tussen weg te vissen.

Mijne at het een tijd geleden ook met wat minder smaak tot ik het ging mengen met zn sportbrok. En toen de sportbrok weer af gaan bouwen. Inmiddels gaan we alweer bijna 9 maanden goed op de dc. Maakt niet meer uit of ik het meng of los geef.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 10:12

madelief88 schreef:
Slokdarmverstopping komt in deze tijd van het jaar inderdaad vaker voor, als het gras begint op te raken en de paarden meer trek dan normaal hebben, kunnen sommige gaan schrokken. Inderdaad iets van structuur zoals losse luzerne meemengen wil helpen en natuurlijk eerst ruwvoer dan krachtvoer. Zelfs dan is het niet te voorkomen, die van mij heeft 3x slokdarmverstopping gehad, waarbij 2x van voordroog en 1x van gras....

Febe6 is het een idee om de daily complete brokjes evt met vitalbix nutrimash mee te laten weken? Paarden zijn echt gek op de Nutrimash. Ook de active+ vinden ze erg smakelijk maar als ze de daily complete laat liggen schiet het dus niet op met iets te mengen..

Bij die van mij is meer trek niet zo relevant momenteel, heeft onbeperkt hooi.

febe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 12:58

Er wordt inderdaad gevoerd en wil niet anderen met extra last opzadelen door iets wat moet weken. Als het echt niet anders kan dan een slobber maken kan ik dat wel dagelijks een keer zelf voeren, maar makkelijk is anders.
Zou ze van active+ niet te veel energie krijgen en heet worden? Van 2x een halve schep Cavalor Tradition Pellet was ze eigenlijk al vervelend, terwijl ze toen regelmatig beweging kreeg. Nu doet ze maar 1x per week iets en ze is de rust zelve. (Naast dagelijks een uur of 10/12 buiten lopen, natuurlijk)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:08

Die van ons hebben 24/7 mooi hooi en kunnen vrij bewegen, dus denk dat dit toch echt al enorm scheelt. Ze schrokken niet en de vertering werkt gewoon optimaal.

Toch vind ik de Force zo echt veel te klein, dus deden wij toen ergens doorheen.

De Vitalbix geven we met Equifyt Sainfoin hay en nu 's avonds met Vitalbix mash.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:14

Hier wordt 2x per dag gevoerd op stal. Ik heb een grote ton staan met voer. Zit nu luzerne gemengd met muesli in maar wil vitalbix gaan voeren. Zou het liefste voor de 'extra' mengen met luzerne maar vraag me af of dat qua verhouding goed gaat en pony heeft last van manen en staart eczeem dus zit eraan te denken de luzerne weg te laten.
Zou ik het kunnen mengen met iets anders? Grasbrok oid?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 13:12

Even vraagje tussendoor, kan je van Active+ gewoon slobber maken door het te laten weken in warm water? En maakt het dan uit wat de verhouding water/muesli is? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:34

Probeer het, zou ik zeggen? Zie niet in wat er mis kan gaan, behalve dat het geen pap wordt maar brok in water blijft.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 16:04

Nou hij vond het lekker :+ was bang dat t misschien te plakkerig zou zijn en hij het niet weg zou krijgen maar ging prima!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:45

Goed om te weten! :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 23:59

De DC valt sowieso snel uit elkaar. Ik heb voor mn ruin nu ook de mash, maar de andere 3 krijgen dan ook een beetje voor het idee. Zodra het nat wordt, is de DC ook weg.

Foster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 22:50

Majabeestje schreef:
Hier wordt 2x per dag gevoerd op stal. Ik heb een grote ton staan met voer. Zit nu luzerne gemengd met muesli in maar wil vitalbix gaan voeren. Zou het liefste voor de 'extra' mengen met luzerne maar vraag me af of dat qua verhouding goed gaat en pony heeft last van manen en staart eczeem dus zit eraan te denken de luzerne weg te laten.
Zou ik het kunnen mengen met iets anders? Grasbrok oid?

Moet je grasbrok niet weken? Of is dat geen probleem?

Ik meng mijn vitalbix alleen met lijnzaadolie. Dat vindt hij heerlijk!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 23:03

Hangt af van het type grasbrok. Gooi het in een emmer water, zwelt het meer dan 3x zijn oorspronkelijke grootte, dan weken.