Metazoa horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:31

Ben benieuwd naar het antwoord!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:46

Ik ga over op marstall als metazoa op is.
Heb wel eerst 1 emmer gekocht als proef. Met 3 paarden gaat alles net iets sneller. Maar uitgerekend ben ik 180 gram force per dag kwijt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:57

Mijn Arab staat sinds 21 augustus op de Metazoa, maar ik begin nu qua gedrag wel het één en ander te merken. En niet positief helaas :n Vooral onder zadel. Precies waar een paar pagina's hiervoor ook over gesproken werd. Ik zit er sterk over te denken om hem weer terug op zijn oude voer te zetten om te kijken of het dit voer is wat de verandering veroorzaakt of mss toch het wat intensievere trainen wat we ook ongeveer rond die tijd zijn gaan doen.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:19

Marjo89 schreef:
Heb wel eerst 1 emmer gekocht als proef. Met 3 paarden gaat alles net iets sneller. Maar uitgerekend ben ik 180 gram force per dag kwijt.

Heb je van marstall probeer emmers? Mijn paard is namelijk een erg moeilijke eter.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:25

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:45

Valerie_V schreef:
Marjo89 schreef:

Heb je van marstall probeer emmers? Mijn paard is namelijk een erg moeilijke eter.

10 kilo. Niet echt een probeer emmer.
Maar met 3 paarden gaat het best hard. Ik heb nog halve ton metazoa.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 01:14

Ik heb ook nog best veel Metazoa over, 21 oktober voor het laatst gekocht en hoewel ik het normaal fijn vind als het lang duurt voordat ik nieuwe hoef te kopen, vind ik het nu vervelend haha. Zal pas ergens in januari op zijn als ik het door blijf voeren, maar dat duurt nog wel lang. Maar op zich is het niet eens zo'n slecht idee om wel gewoon nu al met Marstall te beginnen zodat ik nog Metazoa als backup heb als het toch niet bevalt - dan hoef ik niet gelijk weer een nieuwe zak te kopen.

Maar ik wacht nog wel even mailtje af over het Kobalt verhaal. En ik had ook al snel even wat gelezen over de Marstall slobber en dat hier lijnzaad in zit, waardoor je niet meer apart zandweg of andere vormen van psylliumvezels hoeft te voeren ter voorkoming van zandkoliek. Hier op stal is vorige week een paard naar de kliniek afgevoerd met zandkoliek, we zijn dus allemaal erg geschrokken en hebben nu allemaal een kuur met psylliumvezels. Zou wel handig zijn als het risico ook zonder die kuurtjes afneemt door het lijnzaad in de slobber :) Maar dan zit ik ook nog met een zak Pavo slobber waar nog zeker 12 kilo in zit, zonde!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 01:50

Ik wilde van de metazoa af, maar vond het ook wel zonde. Heb het laatste gemengd met de force.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 07:22

Chou chou. Bij divoza verkopen ze kleine zakjes van pavo. Alles hebben ze er.
Deze kocht ik ook. Nu grote gekocht ivm ziek/mager paard.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 08:48

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 10:14

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 10:16

superpony schreef:
Ik wilde van de metazoa af, maar vond het ook wel zonde. Heb het laatste gemengd met de force.

Ik heb het restant van de probeer emmer op de mesthoop gekiept, durfde het echt niet meer te voeren na mijn ervaringen! De DA is duurder dan dat voer en ik had er weinig behoefte aan om die nog een keer te moeten bellen!

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:31

ElCid schreef:
Er zijn wel 4 kg emmertjes, maar misschien kan je eens informeren bij Marstall of een dealer of ze proefzakjes hebben. Of iemand vragen die het voert of je een keer wat mag lenen?
http://www.marstall-shop.nl/nl/plus/for ... ction_ms=1

Ik ga inderdaad even informeren naar proefzakjes! 4 kg is best veel als mijn paard het niet lust :P

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:55

Is er niemand die Ultimate Balancer van dodson & horrel gebruikt?
Dit geef ik nu.... Geen idee of er echt een wezenlijk verschil is.... Maar de mest lijkt wel iets mooier....

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:12

Misschien zie ik het verkeerd hoor..... maar volgens mij gaat dit topic toch over metazoa? (Overigens ben ik ook een twijfelaar wat betreft metazoa) maar misschien kunnen we het niet teveel off topic laten lopen gezien het feit dat er al een algemeen topic loopt over alle vitamine mineralen brokken?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:56

ElCid schreef:
superpony schreef:

Ik heb het restant van de probeer emmer op de mesthoop gekiept, durfde het echt niet meer te voeren na mijn ervaringen! De DA is duurder dan dat voer en ik had er weinig behoefte aan om die nog een keer te moeten bellen!

Ja, snap ik, maar zo erg was het gelukkig bij ons niet. We hadden een hele zak en was een klein beetje wat ik over had. Is inmiddels ook al even op.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:28

Ik heb antwoord terug van de voedingsadviseur van Marstall over Kobalt:

Citaat:
Bedankt voor je opmerking over voervergelijk en ik zal daar achter aangaan want dat is een fout van hun. Ik stuur je de samenstelling van de Force als bijlage mee. Marstall is al jaren een van weinige producenten die Kobalt niet aan haar paardenvoeders toevoegt omdat het niet echt nodig is en voor de medewerkers in de fabriek niet veilig ten aanzien van de gezondheid. Voor je paard is het wellicht geen probleem omdat ze niet zo oud worden, maar persoonlijk vind ik het geen prettig gevoel om mijn paard dagelijks een kankerverwekkende stof te voeren.

De bijlage was de pdf met de samenstelling in het Duits van de site van Marstall. Hierop staat inderdaad geen Kobalt.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:13

En kobalt zit dus wel in metazoa?

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:14

Ja, op hun site staat 3 mg per kilo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:45

Maar wat is nou precies het probleem met kobalt? Voordat iedereen maar klakkeloos aanneemt dat het schadelijk en overbodig is, zie ik toch graag een onderbouwing daarvan...

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:52

Ja dat weet ik ook nog niet helemaal. Het is voor mensen dus (waarschijnlijk) kankerverwekkend. Ik zit nu op m'n telefoon dus kan op dit moment ook niet zo makkelijk opzoeken.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:14

safina schreef:
Maar wat is nou precies het probleem met kobalt? Voordat iedereen maar klakkeloos aanneemt dat het schadelijk en overbodig is, zie ik toch graag een onderbouwing daarvan...
Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Kobalt is een essentieel sporenelement (voor mensen en paarden), dus hoe die meneer bij die onzin komt. Verhaal rammelt sowieso, want er zit wel B12 in en dat is cobalamine (een kobaltverbinding).

Wel jammer, ik had Marstall als alternatief voor Metazoa op mijn lijstje, maar kan dat nu waarschijnlijk afvoeren. We hebben hier kobaltarm ruwvoer, dus daar moet een supplement voldoende in voorzien.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:36

Cobalt of kobalt (Co) zit ook in ruwvoer, gemiddeld in voordroog zit 85 ug en in hooi 108 ug per kg product. Dus 0,085 en 0,108 mg. Dat is het gemiddelde, dat kan oplopen tot ongeveer 4 keer zoveel! Van ruwvoer eet je paard veel meer kilo's dan van een brok of muesli.....

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:53

Misschien dat de kobalt in ruwvoer voldoende is voor de behoefte maar dat dit niet ook nog extra toegevoegd hoeft te worden?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:13

Een paard heeft 0,001 mg kobalt per kg lichaamsgewicht nodig, voor een groot paard van 600 kg is dat dus 0,6 mg. Kans is dus groot dat als je Metazoa voert het paard te veel kobalt binnen krijgt ( bij 250 gram Metazoa komt dat dan al op 0,75 mg per dag!) als je daar dan ook nog ruwvoer bij geeft kom je waarschijnlijk op een teveel uit. Zo te lezen op internet is het wel een essentieel mineraal maar kan een teveel dus schadelijk zijn maar dan gaat het wel om fikse hoeveelheden, maar een toevoeging in een supplement kijkt dus weinig zinvol.

Citaat:
60Co is een krachtige γ straler en kan daardoor kankerverwekkend zijn. Kobalt (chloride) kan allergische reacties veroorzaken (kobaltallergie).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kobalt

http://wetenschap.infonu.nl/techniek/11 ... obalt.html

http://www.voervergelijk.nl/begrippen/113/kobalt

Citaat:
Ook voor de mens is kobalt essentieel, omdat het bestanddeel van vitamine B12 is. Zo bevat het menselijke lichaam ongeveer 0,02 ppm van het element. Er is slechts een heel geringe hoeveelheid, namelijk circa 2 μg dagelijks, van de vitamine nodig. Wordt kobalt niet in vorm van vitamine B12 ingenomen, wordt het ongebruikt weer uitgescheden. Zo zijn ook de in drinkwater aanwezige 0,1-10 ppb voor de essentiële opname niet van belang.
Kobaltverbindingen hebben waarschijnlijk slechts een geringe toxische werking. Treedt deze op, komt het tot een vergroting van de schildklier en een beschadiging van het hart. Dit wordt echter pas vanaf een dagelijkse inname van 25-30 mg vermoed. Elementair kobalt geldt bovendien als kankerverwekkend. Ook treedt kobalt in wisselwerking met ijzer. Een verhoogde opname van het ene element vermindert de resorptie van het andere.
Een tekort aan vitamine B12 leidt tot anemie, omdat het lichaam niet meer voldoende rode bloedcellen voor het zuurstoftransport kan produceren. Naast deze functie stabiliseert het het zenuwweefsel en helpt het bij de omzetting van energie uit koolhydraten en vetten.

Read more: http://www.lenntech.nl/elementen-en-wat ... z3LPEqPxr0
http://www.lenntech.nl/elementen-en-wat ... -water.htm