Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:07

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:41

haukieboy schreef:
Voer al een aantal maanden alleen lucerne met vitaminepoeder en gekookt lijzaad. Beval mij nog steeds super en is ook zeer fijn voor de portomonnee.

Alleen luzerne...dat heeft een scheve calcium/fosfor verhouding, wist je dat?
Bevat het vitamineprodukt en/of je ruwvoer genoeg calcium dan?
Lijnzaad hoef je niet te koken: is slecht vr de omega vetzuren (ik denk dat je het net daarvoor geeft).
Gewoon malen in je koffiemolen ofzo en 100-150 gr pd geven.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:45

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:53

Assiepassie schreef:
haukieboy schreef:
Voer al een aantal maanden alleen lucerne met vitaminepoeder en gekookt lijzaad. Beval mij nog steeds super en is ook zeer fijn voor de portomonnee.

Alleen luzerne...dat heeft een scheve calcium/fosfor verhouding, wist je dat?
Bevat het vitamineprodukt en/of je ruwvoer genoeg calcium dan?
Lijnzaad hoef je niet te koken: is slecht vr de omega vetzuren (ik denk dat je het net daarvoor geeft).
Gewoon malen in je koffiemolen ofzo en 100-150 gr pd geven.

Lijnzaad moet altijd gekookt worden tenminste als je de lijnzaadjes heb.

Omdat lijnzaad in ongekookte vorm giftig is, dien je het te koken voordat je het aan je dier voorzet. Een kookduur van 20 minuten volstaat om de giftige stoffen te deactiveren. Neem een pan met 2L water en doe daar een of twee flinke koppen lijnzaad in. Dit breng je aan de kook, wel er bij blijven staan want het kookt erg snel over. Als het eenmaal kookt, kun je het vuur lager zetten en het nog twintig minuten laten pruttelen, daarbij af en toe omroeren. De massa begint een slijmerige vorm aan te nemen. Na de 20 minuten kooktijd kan het na afkoelen aan het dier gegeven worden, of vermengd worden met zemelen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:43

Dit klopt deels. Zwarte of liever gezegd bruine lijnzaad moet gekookt worden, maar de gele lijnzaad niet.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:47

Ik voer nu al een paar maanden Voergezond. In het begin vond m'n haflinger het echt super lekker, vrat het meteen op. nu laat hij het vaak staan (dan is het savonds wel weg) maar hij eet veel liever al het andere wat er ligt...

hebben meer hier 'last' van?

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:49

mirim schreef:
Dit klopt deels. Zwarte of liever gezegd bruine lijnzaad moet gekookt worden, maar de gele lijnzaad niet.

Ja klopt , maar voordat mensen denken dat het voor alle lijnzaadsoorten geldt even deze info neergezet.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:00

Millanka schreef:
Ik voer nu al een paar maanden Voergezond. In het begin vond m'n haflinger het echt super lekker, vrat het meteen op. nu laat hij het vaak staan (dan is het savonds wel weg) maar hij eet veel liever al het andere wat er ligt...

Ja hoor. De mijne ook. In het begin at hij het wel. Daarna een periode heel erg slecht. Maar het was 's ochtends altijd wel weg. Nu 3 maanden later heeft hij opene het licht gezien en eet hij het elke keer als hij het voor z'n neus krijgt helemaal goed op.

Dus er is nog hoop. Gewoon even volhouden... :+

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:32

Millanka schreef:

Same here. Na slokdarmverstopping ben ik ermee opgehouden.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:10

Al moet ik er wel bij zeggen dat als hij ook tegelijk een hooinet krijgt hij toch eerst voor z'n hooi gaat en afentoe een hap brok neemt. Maar dat is natuurlijk niet erg. Het is voor het paard zoizo altijd beter om eerst hooi te eten. :)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 08:34

De mijne eet het nu weer heel goed, ik denk dat ze de wintervariant het lekkerst vind :j Daarnaast staat ze niet meer op het land en zal dus meer nodig hebben :j

ik haal nu 1 zak per keer ipv 2, mss helpt dat ook, telkens een verse, maar dat is een gok hoor heb geen onderbouwing :D

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:38

Weet iemand hier eigenlijk waar je die regels voor de etiketten/grondstoffen kan vinden op het internet?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:54

UniFlap schreef:
Weet iemand hier eigenlijk waar je die regels voor de etiketten/grondstoffen kan vinden op het internet?

ik dacht bij productschap diervoeder, moet je even op de site zoeken :)
http://www.pdv.nl/

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:57

Dat kan het inderdaad ook zijn, ik heb toen maanden geleden 3 zakken gehaald met het idee dat ik toch sowieso echt niet van plan was over te stappen. Het kan zijn dat deze brokken gewoon minder lekker zijn en/of oud worden.... Over een halve maand moet ik toch weer nieuwe halen dus dan zullen we het wel zien :) hoe een grote schep geven jullie per keer?

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:02

Maar ze verkopen toch ook 150 kg tonnen?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:05

Of een zak wat langer ligt of nieuw is maakt bij mijn paard geen fluit uit. Hij eet het als hij er trek in heeft. En anders laat hij wat staan. Paarden eten het ook alleen maar als ze het "nodig" hebben he. Omdat dit natuurlijk voedsel is. Die andere zoete suiker musli's is gewoon snoep wat ze in 1x naar binnen schrokken. Dat heeft niks met behoefte aan voedsel te maken... :n

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:13

Wij voeren onze paarden al vele jaren met een puur, ongeplet, granenmengsel( hoofdzakelijk blank haver en gerst); zo bij de boer vandaan, dus onbewerkt zonder toegevoegde suikers, etc. Daarbij krijgen ze ca. 3 kg lucerne per dag ( zonder toevoegingen, uit grote balen) en 1e kwaliteit grofstengelig hooi. Ze krijgen er wel een vitamine korrel bij ( Marstall Force) en soms een wortel of een appel.
Onze paarden zijn al jaren super gezond, nooit stofwisselings problemen, goed in de vacht, harde voeten ( zonder ijzers) prima conditie, vrolijk, etc. Ze lopen overigens wel altijd buiten ( als ze willen; inloopstallen!).

Voordeel van deze manier van voeren is dat het niet alleen erg goed is voor de paarden maar ook voor onze portemonnee, wat toch ook wel prettig is. Als ik zie wat al dat commerciele voer kost dan ben ik ervan overtuigd dat daar hoofdzakelijk de voerfabrikant beter van wordt, niet de paarden/ eigenaren in 1e instantie.

Zeker al die zgn. "natuurlijke" voeders ( die toch allemaal bewerkt worden voor ze in de zakken terechtkomen) zijn i.m.o. een prachtige verkooptruc. Ons voer wordt gemaaid, gedroogd, gedorst en verder niet bewerkt. Misschien niet allemaal het voer wat een paard in de natuur zou eten, maar het benadert het heel aardig. En aan onze paarden te zien, al jaren en jaren, gaat het heel goed met ze 8-) :D

Dus bij ons komt al die commerciele rommel niet binnen, er is nooit onderzoek naar gedaan of het nou wel of niet echt goed is, er wordt gewoon ingespeeld op de vraag naar "natuurlijk". Op het moment dat we op onze paarden gaan rijden en prestaties gaan vragen zijn we het stadium "natuurlijk" al gepasseerd en zullen we moeten zorgen dat ze genoeg energie hebben en krijgen om prestaties te leveren.
Dat zijn inderdaad geen ( bewerkte) suikers en melasse, maar alleen op hooi en kruiden zie ik onze paarden niet doen wat wij graag van ze willen en dat is soms gewoon werken!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:15

UniFlap schreef:

Die moeten op een flapje staan, of op de achterkant; stel je er niks bij voor, deze ingredienten, vitaminen en mineralen worden gemeten voordat alles ( evt. bewerkt) in de zak verdwijnt en opgeslagen wordt. Tegen de tijd dat jij het voert zijn de gehaltes beduidend anders.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:18

ElCid schreef:
UniFlap schreef:

Die moeten op een flapje staan, of op de achterkant; stel je er niks bij voor, deze ingredienten, vitaminen en mineralen worden gemeten voordat alles ( evt. bewerkt) in de zak verdwijnt en opgeslagen wordt. Tegen de tijd dat jij het voert zijn de gehaltes beduidend anders.

ze bedoeld volgens mij de regels ervoor, dus wat moet er verplicht op en wat mogen ze weglaten ;)

Je mag bv geen vitamines op een etiket zetten die in de grondstoffen zelf al zitten, je mag alleen de toegevoegde vitamines op een etiket zetten :j

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:30

Verkeerd gelezen, maar ik vraag me af of er echt regels voor zijn. Misschien informeren bij de daartoe bevoegde instanties?!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:31

ElCid schreef:
Verkeerd gelezen, maar ik vraag me af of er echt regels voor zijn. Misschien informeren bij de daartoe bevoegde instanties?!

ja er zijn echt regels voor :j vandaar mijn link naar de site :)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:35

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:37

Ja ik ben niet zo thuis in de voederindustrie dus vandaar dat ik niet zo goed weet waar te zoeken :P Ik heb namelijk vernomen maar dat wil ik zelf ook uitzoeken voor ik het aanneem; dat bijv suikerwater of snoepresten ook gebruikt worden voor het plakken van de stoffen. En dat dit nergens vermeld hoeft te worden.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:41

Ja dat zijn ook producten die gebruikt worden, het ligt eraan of het vermeld moet worden of niet, daar zijn dus die regels voor :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:26

Kaaaren schreef:
Ik heb alle 48 pagina's niet door gelezen maar..
misschien is dit wel wat je zoekt? Havens heeft namelijk een nieuw voer, Natural Balance

http://www.paardenvoeders.nl/files/31_c ... e%20NL.pdf

Wij hebben er nu een zak van staan en we zijn er heel tevreden over.

38,5% zetmeel+suiker :j