Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:55

mirim schreef:
[Jammer }:) Verkeerd gegokt!
De Marstall lijn/distel olie kost per 1,5 liter 11,90
De Lijnzaadolie bij de paardendrogist kost per 1 liter 9,95.

Eerst even nakijken voordat je wat roept :D

Je voelt je wel aangesproken he?
Heb je die smiley niet gezien?
Tssssssk....

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:24

Limonade schreef:
Oké, goed dat je het zegt want ook daar kan ik verder naar kijken.
De Naturell sprak mij ook wel aan. Het is de intentie om lekker wat buitenritjes te maken met haar op het strand, en 1 a 2 keer per week een les te volgen.
Verder zal ze zomers 24/7 buiten staan, en in de winter alleen in de nacht op stal.

Ik vind haar nog wel wat dikkig, maar ze heeft ook al meerdere veulens gehad wat je ( helaas ) een beetje ziet. Bij mijzelf trouwens ook, hahahaha ( alleen dan baby's natuurlijk :D )
Maar goed, nu wordt er niets aan haar conditie gedaan, daar wil ik toch wel een beetje aan werken, haar een beetje in vorm krijgen.

Lijnzaadolie kan ik daar gewoon naast geven trouwens?

Ja hoor, de olie kun je er gewoon overheen doen of apart bijgeven dat is geen punt. Of het nodig is weet ik niet, maar dat kun je zelf natuurlijk prima beoordelen.
Wat een heerlijk leven gaat jouw paardje tegemoet :) Ik heb zo'n 10 jaar bijna op het strand gewoond ( op 5 min. loopafstand) en was daar dagelijks met mijn paard of de honden te vinden. Ik mis dat nu best wel eens.

Dat je paardje wat dikkig toont door de veulens........ja dat houdt ze misschien wel, maar daar doe je dan niets meer aan. Ik vraag me af of je dat er af kan trainen. Misschien een beetje, maar buikig zal ze waarschijnlijk wel blijven. Ach, in plaats van een mooie strakke sportbuik heeft ze een paar mooie veulens ter wereld gebracht :D Je kan niet alles hebben!

Dribbelkont

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:35

ik heb eindelijk het goede voer voor zoe gevonden.

de ijslander robust 1 schep per dag met 70 gram lijndistelolie
en als ze arbeid heeft verricht krijgt ze dik 3/4 ijslander met aanvullend tot schep champion en 70 gram lijndistelolie

had geprobeerd de naturell met force maar was ze niet echt gek op
toen de vito omdat ze mokgevoelig was maar vondt ze ook niet lekker
toen de faser light maar vondt ik niet geschikt met arbeid erbij.
nu de ijslander en champpion bij arbeid heerlijk vindt ze het

ze doet 3 keer per week buitenritten van 2 keer een uur en 1 keer van 2 uur ongeveer
de rest in weide van paardengras. saonds op stal om 22.00 nog beetje hooi.

even zien hoe het van het winter gaat.

moet je het dan opschroeven de muesli mirim?
krijgt smorgens eerst kuil(erg droog) ook van paardengras gemaakt.
dan gaan ze de bak in. en smiddags kuil en dan komen ze om 17.00 binnen weer kuil en dan 22.00 kuil.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:32

Waarom wil je de hoeveelhied muesli eventueel opschroeven in de winter? Bedoel je omdat ze dan geen gras meer heeft?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:41

ik wil het niet maar vraag advies of het moet. nee dus ;)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:23

Nee, het hoeft inderdaad niet altijd. Maar als je ziet dat je paard te kort komt ( dus afvalt of minder energie over houdt ) dan kun je altijd wat meer voer gaan geven. Maar dat zie/merk je zelf vast snel genoeg :) Het is natuurlijk wel zo dat de herfst en winter meer energie vragen,ze moeten zich warm gaan houden, dat kost ook energie.
De hoeveelheid ruwvoer wordt gemeten in droge stof. In de winter eten ze hooi en geen gras, ze krijgen over het algemeen dan al meer droge stof binnen. Dus meer muesli voeren is niet standaard nodig, maar wel in de gaten houden natuurlijk. ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:41

Ik heb weidekoeken. Ze breken bij mij prima in vieren. En ze vinden ze inderdaad wel smakelijk. :j
Ik voer het op de dagen dat ik geen tijd heb ze allemaal een bak voor hun neus te zetten waarin Marstall Force zit met voor elk paard nog wat. (Subli ponybrok voor de ene, en Spillers Happy hoof voor de ander).
De Force uit de hand voeren gaat hier niet. Te gulzige pony waardoor alles de grond op gaat en daarnaast vinden ze het niet echt lekker.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:53

even een vraagje zo tussendoor...

Vandaag is echt duidelijk geworden dat mijn merrie lichthoefbevangen is...
Advies is alleen hooi en een vitaminekoek of korrel, maar ik wil haar toch graag wel wat voeren als de rest ook eten krijgt, en ook omdat ze zo snel afvalt.
Ze kreeg al een paar weken Marstall Vito en dat eet ze goed.
Dus ik wil haar 2x per dag daar een beetje van geven voor het idee, zou 2x 1/4 schep dan teveel zijn?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:14

Ik zou je aanraden om je aan het advies te houden als het advies tenminste van de DA afkomt. Geef dan anders een handje Vito. Wat ik je wel aan zal raden is om jouw merrie Hufregulator te geven. Uit eigen ervaring en die van vele anderen weet ik dat het heel goed werkt. De paarden eten dat ook wel graag, dus misschien neemt ze genoegen met een maatbekertje Hufregulator en een handje Vito?.. heeft ze toch wat in de voerbak.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:21

bedankt voor je reaktie!
ik heb haar nu ook een handje gegeven inderdaad, voor het idee...
wat is Hufregulator voor iets?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:36

Nouvel schreef:
bedankt voor je reaktie!
ik heb haar nu ook een handje gegeven inderdaad, voor het idee...
wat is Hufregulator voor iets?

Even een deeltje uit de brochure:Hufregulator bevordert de doorbloeding en activeert de celvorming. Door jarenlange samenwerking met dierenartsen en hoefsmeden werd deze receptuur samengesteld uit hoogwaardige en hoefregulerende ingrediënten.Met name bij hoefbevangenheid is het belangrijk dat het paard behalve een intensieve veterinaire behandeling en een precies afgestemde voeding ook nog ondersteunende, hoogwaardige organische werkzame stoffen binnenkrijgt. Het is uiteindelijk de bedoeling om de doorbloeding in het algemeen en in het bijzonder die in de lederhuid van de hoef te verbeteren.

Het is een kleine pellet en de paarden eten het voor zover ik weet graag.
Ik heb het zelf gegeven aan mijn paard die insuline resistent was en tegen hoefbevangenheid aanzat. De hoefsmid was heel verbaasd dat hij nooit hoefbevangen geworden was of ook maar enigszins gevoelig was geweest. Hij zei zeker te weten dat dat door de Hufregulator moest komen, want gezien het hele beeld van het paard zou hij echt hoefbevangen moeten zijn.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:22

bij mijn 5 liter tank kreeg ik er een schenk tuit bij maar ook dat werkt niet super.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:50

mirim, klinkt goed, bedankt!
ik ga even googlen! :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:22

Nouvel schreef:
even een vraagje zo tussendoor...

Vandaag is echt duidelijk geworden dat mijn merrie lichthoefbevangen is...
Advies is alleen hooi en een vitaminekoek of korrel, maar ik wil haar toch graag wel wat voeren als de rest ook eten krijgt, en ook omdat ze zo snel afvalt.
Ze kreeg al een paar weken Marstall Vito en dat eet ze goed.
Dus ik wil haar 2x per dag daar een beetje van geven voor het idee, zou 2x 1/4 schep dan teveel zijn?

Misschien kan je de vitaminekorrel (Force), eventueel die hoefregulator en Vito mengen met een ruwvoer-achtige zoals luzerne zonder melasse, geweekt e wiessencobbs en er zit nog meer in het assortiment. Dan krijgt ze toch wat in haar bak en is is er ook nog even mee bezig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:26

Ja ik ben even aan het puzzelen wat ik nu het beste kan doen...

Ik heb geïnformeerd naar de Huf regulator, en als ze die op voorraad heeft ga ik die in ieder geval erbij proberen.
Ze krijgt nu 2x per dag een bodempje van de voerschep met de vito gemend met een klein handje lucerne en een klein handje compacgras, en dan de ene keer met force en de andere keer met equilin.

en tussendoor geef ik dan een bodempje zemelen met een handje senioren priores geweekt met de medicijnen erdoor.

verder alleen hooi en een pluk stro om te knabbelen...

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 13:15

Mirim, mag ik je om een tweetal adviezen vragen?

De eerst is voor mijn oudere paard van 21, ik heb hem nu aan 1 bak senior 's morgens en 1 bak naturell + bekertje force 's avonds. Paard wordt nog heel licht recreatief gebruikt, vind jij dit een correcte keuze? Hij heeft stofwisselingsproblemen vandaar de combinatie met naturell.

De tweede is voor een andalusier die ik binnenkort op stal krijg. Hij is vijf, net beleerd en iets aan de schrale kant. Ik wou hem maar gedeeltjelijk aan de nutripellet in combinatie met corn zetten, wat vind jij hiervan?

ben benieuwd hoe jij dit ziet.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:19

Hmmnmn die Hufregulator klinkt goed. Is wel een goede voor mijn jongste merrie.
Denk wel dat die bestelt moet worden :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:27

mirim, waarom adviseer je me de naturell terwijl ik al pavo vital voer...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:08

Nouvel schreef:
Ja ik ben even aan het puzzelen wat ik nu het beste kan doen...

Ik heb geïnformeerd naar de Huf regulator, en als ze die op voorraad heeft ga ik die in ieder geval erbij proberen.
Ze krijgt nu 2x per dag een bodempje van de voerschep met de vito gemend met een klein handje lucerne en een klein handje compacgras, en dan de ene keer met force en de andere keer met equilin.

en tussendoor geef ik dan een bodempje zemelen met een handje senioren priores geweekt met de medicijnen erdoor.

verder alleen hooi en een pluk stro om te knabbelen...

Denk er wel om dat zowel in de luzerne als in het compactgras vrij veel melasse zit. Persoonlijk zou ik je niet aanraden om dat te voeren. Je voert dan aan de ene kant de Vito om hem zo min mogelijk te belasten, maar aan de andere kant geef je dan de luzerne en de compactgras waardoor je hem extra belast.
Het is een heel gepuzzel inderdaad. En niets is zo frustrerend als de onzekerheid of je nu wel goed voert. Ik weet er alles van door mijn eigen ervaring met mijn vorige paard :\

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:14

aliealie schreef:
Mirim, mag ik je om een tweetal adviezen vragen?

De eerst is voor mijn oudere paard van 21, ik heb hem nu aan 1 bak senior 's morgens en 1 bak naturell + bekertje force 's avonds. Paard wordt nog heel licht recreatief gebruikt, vind jij dit een correcte keuze? Hij heeft stofwisselingsproblemen vandaar de combinatie met naturell.

De tweede is voor een andalusier die ik binnenkort op stal krijg. Hij is vijf, net beleerd en iets aan de schrale kant. Ik wou hem maar gedeeltjelijk aan de nutripellet in combinatie met corn zetten, wat vind jij hiervan?

ben benieuwd hoe jij dit ziet.

Paard 1: ik denk wel dat dit een goede keuze is. Als hij het er goed op doet dan zou ik gewoon zo doorgaan. Heb je zelf het idee dat het niet goed gaat? Of vraag je het voor de zekerheid?
Paard 2: zelf zou ik de combinatie Havervrij en Cornmuesli geven. Zelf heb ik twee paarden in mijn 'klantenbestand'( klinkt een beetje raar, maar ik weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven)die beiden 5 jaar zijn en schraal. Zij doen het uitstekend op de combi Havervrij en Cornmuesli. Overigens had ik dit voeradvies niet zelf bedacht, maar kreeg ik na een adviesaanvraag, deze combinatie van de voedingsadviseur van Marstall door. En zoals gezegd...het doet het goed voor deze paarden :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:15

mirim schreef:
Denk er wel om dat zowel in de luzerne als in het compactgras vrij veel melasse zit. Persoonlijk zou ik je niet aanraden om dat te voeren. Je voert dan aan de ene kant de Vito om hem zo min mogelijk te belasten, maar aan de andere kant geef je dan de luzerne en de compactgras waardoor je hem extra belast.

In Hartog luzerne zit inderdaad melasse in die van Subli niet, hangt dus van het merk luzerne af. In compactgras zit helemaal geen melasse!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:17

compactgras is inderdaad wel wat rijker, maar bevat geen melasse (grasmix wel), het is echt echt maar 1 klein handje wat ik erbij doe voor het even bezig zijn...

lastig inderdaad, maar ik puzzel nog wel even door... :D
mag olie eigenlijk voor een bevangen paard?
op voervergelijk stond iets dat je een bevangen paard dat wel mag geven, en dat zet tenminste nog een beetje aan...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:26

Anoniem schreef:
welk voer maakt niet heet, zonder melasse liefst...
mijn pony krijgt sowieso vital erbij(voor de vitaminen),olie en uiteraard ruwvoer.
mogelijk over een tijdje niet meer 24/7 weidegang maar 's nachts op stal.
en dan wil ik ook luzerne voeren erbij.
graag een musli. mag wel wat aanzetten,maar pit hoeft er absoluut niet in!

Anoniem schreef:
mirim, waarom adviseer je me de naturell terwijl ik al pavo vital voer...

Ik adviseer je de Naturell omdat je vraagt om een muesli, zonder melasse en waar hij niet heter van wordt. Als je de Naturell voert hoef je geen extra vitmaninen meer bij te voeren.
Je hebt dan twee in een...en een muesli en de benodigde vitaminen en mineralen :)
Als je een Marstall muesli voert is het toevoegen van vitaminen in de meeste gevallen niet nodig.
Maar eerlijk gezegd is jouw tweede vraag mij niet helemaal duidelijk. Misschien wil je je vraag toelichten voor mij?
Of heb ik hem ( onbewust) toch al beantwoord?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:31

momenteel voer ik pavo bij, omdat ik een zeer lage krachtvoergift verstrek...
en ik er dus eigenlijk vanuit ging dat ook bij een geringe hoeveelheid marstall(ongeacht welke)een aanvulling wenselijk is..
meestal moet je toch wel 2 kilo voeren van krachtvoer wil je de benodigde vitaminen en mineralen verstekken...vandaar mijn vraag.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:33

Nouvel schreef:
compactgras is inderdaad wel wat rijker, maar bevat geen melasse (grasmix wel), het is echt echt maar 1 klein handje wat ik erbij doe voor het even bezig zijn...

lastig inderdaad, maar ik puzzel nog wel even door... :D
mag olie eigenlijk voor een bevangen paard?
op voervergelijk stond iets dat je een bevangen paard dat wel mag geven, en dat zet tenminste nog een beetje aan...

Olie mag je volgens mij gewoon bij geven :j mocht mijn suikergevoelige bijna bevangen merrie ook gewoon olie bijgeven :)