[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DromenLies

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:42

Bietenpulp moet wel goed weken he (minimaal 6 uur) ... anders zet het uit in de maag, zou het dat kunnen zijn waar je paard last van heeft?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:46

DromenLies schreef:
Bietenpulp moet wel goed weken he (minimaal 6 uur) ... anders zet het uit in de maag, zou het dat kunnen zijn waar je paard last van heeft?

Ik heb het alle keren minimaal 10 uur laten staan met ruim voldoende water :j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:50

oei sterkte

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:19

Eliine schreef:
DromenLies schreef:

Ik heb het alle keren minimaal 10 uur laten staan met ruim voldoende water :j

Oke nou dan zal het dat wel niet zijn. Veel sterkte aan jou en je paardje. Gaat het al wat beter of weet je wat meer?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:46

DA is vanochtend geweest, uitgebreid onderzocht. Ook inwendig onderzoek kunnen doen want ze was niet zo groot (Umpire is maar 1 meter dus bij (grote) mannen is het soms een probleem), darmen waren goed, geen gas geen verdikkingen oid en alle organen lagen ook nog op hun plek. Ze heeft ook zn gebit gecontroleerd, maar was ook keurig. Tja het kunnen nu nog verschillende dingen zijn maar dat zal bloed en mestonderzoek uit moeten wijzen. Dus morgen hoor ik als het goed is meer. Hij heeft nu een pijnstiller en ontstekingsremmer gehad en moet dat morgen nog een keer. Ze vond m ook te mager, en sluit ook niet uit dat het een wel met het ander te maken kon hebben. Als hij wil eten mag hij het ook, en graag zelfs want met zn insuline resistentie is het nogal 'gevaarlijk' voor zn lever als hij ineens niet meer eet. Iets met vetverbranding en daardoor bloedvervetting.

Maargoed nog niet veel wijzer dus, al ben ik erg blij dat het geen koliek is. Hopelijk wijst het bloedonderzoek iets uit. Ze vond een wormbesmetting overigens niet zeer waarschijnlijk maar uiteraard wordt het onderzocht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:49

jeetje sterkte ermee...
hopelijk weet je snel wat het is!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:19

Nou de uitslagen zijn binnen

Hij heeft heel duidelijk ergens een ontsteking in zn lijf:
- witte bloedcellen te laag
- rode bloedcellen te laag
- eiwit te laag
Hij moet nu aan de metacam en een ijzerdrankje voor zn rode bloedcellen. 2 weken absolute rust om te herstellen daarna 2 weken heel rustig weer opbouwen. Voor de zekerheid zo min mogelijk krachtvoer en onbeperkt hooi en evt. wat lucerne erbij voor de eiwitten. En dan maar even hopen dat ie niet nog verder afvalt, maar anders zijn ze bang voor hoefbevangenheid bij absolute rust.

Glucose en leverwaardes waren gelukkig helemaal goed dus zn insulineresistentie is onder controle. Waar de ontsteking precies vandaan komt weten ze niet, kan in de darmwand zijn of ergens anders in het het lichaam. Meestal wordt de reactie doorbroken door metacam te gaan geven. Over een maand weer op controle voor bloedafname.

Nou ben wel blij dat ze er zo snel achter zijn :) Dus nu maar een maandje flink verwennen en hopen dat ie zich snel weer beter voelt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:33

nou je weet in ieder geval wat er ong aan de hand is, dat is wel weer een prettig idee...
hopen dat je het nu snel onder controle kan krijgen...

leggen ze geen verband tussen ontstekingen en mogelijke bloedworminfectie?

dat was bij mijn vorige paard aan de hand nl...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:36

Nou zowel in het bloed als in de mest waren geen tekenen van een worminfectie/besmetting. Ze ging het bloed nog wel op nog een paar dingen laten onderzoeken, maar weet niet of dat er ook bij zat. Maar het gaat iig om een ontsteking, ik weet niet precies meer wat ze nu nog verder liet onderzoeken.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:33

@Eliine: hopelijk is geneest de ontsteking snel en wordt hij weer wat dikker

Mijn paardje is ook steeds wat magerder aan het worden, bloed en wormen zijn gecontroleerd.
Ik voer hem nu: onbeperkt 3de snee hooi uit slowfeeders hooinetten, s'ochtends 3/4 schep ongeweekte Seniores Priores ( ik week het nog wel 10 uur met water hoor!) en 1 handje gebroken mais
s'avonds 1/3 kilo basisbrok en 3 handjes daily plus en 1 handje gebroken mais.

S'middags gaat hij nog 2 uurtjes op de wei, de rest van de dag staat hij in een paddock met schuilstal met zijn shetlandervriendje. s'avonds gaat hij op stal zodat mijn shet niet mee kan eten en hij rustig kan eten en ook om zijn energie niet te veel kwijt te raken aan warm blijven maar juist de kilo's aan te komen.
Ik rij hem recreatief ongeveer 3 a 4 keer per week en het is een fjorden kruising.

iemand ideeën wat ik kan proberen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:53

Eliine: dat moet wel serieus zijn, normaal stijgen de witte bloedcellen bij een ontsteking. Dus de jouwe is immuungedeprimeerd... Hopelijk geneest hij snel...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:55

Ja klopt, ik was eerst ook verbaasd, het moet toch juist hoger zijn? Maar de waardes van de witte bloedcellen zijn duidelijk verlaagd helaas -O-

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:52

Ik wil bij mijn paard nu ook de seniores priores bij gaan voeren, op internet staat dat dit 6 uur moet weken, maar is er ook nog verschil tussen of je het met heet of koud water laat weken? Of maakt dit niets uit qua tijd? En hoeveel water op hoeveel sp moet je doen?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:59

Ja dit maakt wel uit. Met kokend heet water is het, mits je de goede verhouding hebt, na 1.5 uur al klaar om te voeren maar officieel, volgens Subliregels, moet je het ook dan 6 uur laten weken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:39

ik maak het met de waterkoker heet voor ik ga rijden en erna voer ik het dan, gaat prima!
met goed heet water is het heel vlot klaar!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:24

hmm vandaag heeft de hoefsmid bevestigd wat ik al zag, te mager en door de compact gras beginnend bevangen. Ik heb er andere paarden ook slecht op zien reageren, maar toch het geprobeert...
Ze vertelde dat zodrag gras gemaait wordt er meteen een proces start, als je het dan kunstmatig droogt door verhitten bevordert dat het allemaal niet en als je het dan ook nog hakseld wordt het nog slechter verteerbaar wordt. Dus ga nu dagelijks bietenpulp, zemelen en lijnzaad pap ernaast voeren en minder compact gras.
iemand daar ideeën over?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 08:11

Mijn merrie is van de zomer licht hoefbevangen geweest.
Omdat ze van gewoon hooi niet aanzet ben ik weer heel langzaam grotendeels overgegaan op compactgras en dat gaat prima, helemaal geen problemen!

Ik geef verder hooi, lucerne, omega mix, subli SP en een halve schep muesli, mijn merrie begint er nu eindelijk na een half jaar weer ronder uit te zien en weer in de bespiering te komen...
Subli SP is grotendeels bietenpulp en vrij eiwit- en suikerarm, is dat niks voor je?
in combinatie met olie of omega mix?

In zemelen zit ook nog vrij veel zetmeel heb ik me laten vertellen...

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:30

Ik heb gisteravond de subli SP klaargemaakt voor mijn paard om vanavond te geven. Hoort het zo ´droog´ aan te voelen of moet het er echt uit zien als een slobber? Het voelt nu vrij droog aan dus ik twijfel of er meer water bij moet?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:26

Droog aanvoelen ?? De pulpbrokjes moeten helemaal uit elkaar gevallen zijn, je moet dus geen harde stukjes meer voelen in de sp. 1 voerschep droge sp + 3 voerscheppen water erbij is de goede dosering.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:08

ik doe er altijd zo ruim water bij, dat er altijd nog wat vocht overblijft wat je er evt uit kunt gieten, dan weet ik zeker dat alles wat op moet lossen en zwellen dat gedaan heeft...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:16

lailapri schreef:
hmm vandaag heeft de hoefsmid bevestigd wat ik al zag, te mager en door de compact gras beginnend bevangen. Ik heb er andere paarden ook slecht op zien reageren, maar toch het geprobeert...
Ze vertelde dat zodrag gras gemaait wordt er meteen een proces start, als je het dan kunstmatig droogt door verhitten bevordert dat het allemaal niet en als je het dan ook nog hakseld wordt het nog slechter verteerbaar wordt. Dus ga nu dagelijks bietenpulp, zemelen en lijnzaad pap ernaast voeren en minder compact gras.
iemand daar ideeën over?

klopt, gras dat gemaaid is wil toch blijven verder groeien ook al is de toevoer van voedingstoffen (suikers) afgesneden. Hierdoor verbruikt het tijdens het droogproces nog heel wat "overtollige" suikers, die wij paardeneigenaars liever niet hebben. Dus indien gras na het maaien onmiddelijk gedroogd wordt, zijn er ampers suikers (en eiwitten) verbruikt. Vandaar dat kuil iets rijker is dan gewoon droog hooi (2-3dagen drogen tov 4-5 dagen drogen)

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:37

dus je kan beter teveel water erbij doen en dat erna weg schudden?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:40

sommigen raden idd aan om hooi te weken om overtollig suikers weg te spoelen, maar ik persoonlijk heb mijn bedenkingen bij de hoeveelheid suikers je er daadwerkelijk kan uitspoelen...

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:41

@petitparis: Is dit een reactie op mijn bericht? Ik had het namelijk over de Subli SP

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:56

uhm ja, verkeerd geïnterpreteerd.
Als je de SP met overmaat water overgiet en dit na het wellen weer wegdoet, verleis je wel eendeel voedingsstoffen.