[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:23

Even een stomme vraag misschien. Maar is mijn paard nu te dik? Foto 1 is 2 jaar geleden toen we nog vol in dressuur sport reden (M2) Foto 2 is van vandaag. Ik rij geen wedstrijd meer. We zijn echt een recreatie combinatie nu. De afgelopen 6 weken heeft hij niet anders dan 20/30min per dag stappen aan de hand en 2,5u paddock met 2 vriendjes gedaan. Dit ivm de vorst. Dit is de 1e winter op de nieuwe stal. En dus de 1e winter waardoor ik niet kan rijden door de bevroren bak.

Ik vond t op zich nog wel mee vallen. Tot ik een foto van een jaar of 2 geleden erbij pakte. }:0

Hij is nu 16jr.

Afbeelding

Afbeelding

ARIEKOOS

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:49

Verhoudingsgewijs vindt ik het reuze meevallen, zoals je al schrijft.
Van topsport en bijbehorende training naar recreatie en al weken niets doen,
komt er logischerwijs wel wat verandering met name in de bespiering.
Denk zelf dat de extra kilootjes er zo weer afgereden zijn straks.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:24

gronings of tuigers bloed??

Vind het nog wel meevallen, ietwat een opgeblazen buikje, maar meer ook niet.
Zou je niet al teveel zorgen maken nu, alleen even opletten dat ie niet teveel tussendoortjes enzo krijgt.
Beter voorkomen dan genezen.

edit: wat krijgt hij te eten?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:31

Tines (Martijn) is half tuiger half basispaard. (Farao X Pygmalion)

Hij krijgt 3 grote hooinetten gevuld met ruwvoer wat tussen hooi en kuil in zit. Daar is hij de hele dag mee bezig. Hij staat nooit zonder gevuld hooinet. Behalve heel even in de late nacht / vroege ochtend uurtjes. Aan krachtvoer krijgt hij 3/4Kg Pavo Enjoy Nature's Best verdeeld over 2 voerbeurten. ('s ochtends en 's avonds). Verder krijgt hij een appel of 2 en een winterwortel of 4. En soms een sneetje brood als mn moeder van t oude brood af wil. :o

muntendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:46

ik heb zelf een haflinger en die heb ik dun gekregen door haar regelmatig te rijden ( ja een halfinger dun :D )
( 5x per week) en ook echt intensief te rijden.
Niet een beetje rondhobbelen maar ze echt aan het werk te zetten. laat ze maar zweten dan verbrande ze ook wat. ( en jezelf ook:XD:)

en ik voerde haar gewoon onbeperkt hooi (een goeie kwaliteit hooi, echt super spul.) verder kreeg ze dagelijks 2 handjes kruiden musli ( geen biks daar groeide ze alleen maar van) en verder had het bij haar geen nut.

zo kreeg ik mijn hafje dun. :o

mischien een idee en oplossing voor anderen :D

( inmiddel is ze niet meer dun ) door dit weer kan ik niet rijden, ik ben niet gezegend met een binnebak :'(

suc6 er mee ;)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:05

Ik vindt hem toch echt wel wat te dik, sorry dat ik het zeg. Misschien toch een beetje minderen met het voer. Maar zoals de andere al zeiden, als je weer flink met hem aan de gang kan, is het er waarschijnlijk oook zo weer af. Moet je hem natuurllijk niet meer gaan voeren. :D

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:31

In de zomer krijgt hij hetzelfde krachtvoer. Namelijk ook 3/4Kg Pavo Enjoy over 2 voerbeurten. En hij staat dan op de wei van 10.00u tot 22.00u. En voor de nacht heeft hij 1 groot hooinet. En elke dag 1 appel.

Dus dat is niet meer dan in de winter. Ja meer gras en minder hooi/kuil. }:0

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:22

Ik vind hem ook te dik. Het krachtvoer kan je ook wel een stuk minderen. 1kg lijkt me voor wat hij nu doet meer dan genoeg. Aan het hooi zou ik niets veranderen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:06

Bedoel je echt 3 tot 4 kilo, of 3/4 kilo (dus 3 kwart kilo)???
Want 3 kwart kilo is niet veel, maar 3 of 4 kilo wel voor het werk wat ie verricht.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:14

Ik bedoel 3 kwart kilo. Dus nog geen kilo... ;)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:19

Oeps, haha. Ik had het anders gelezen.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:25

Zoveel krijgt hij niet vind ik zelf. :D Dus iemand nog een idee hoe ik m iets dunner kan krijgen? Minder voerdroog geven misschien? :+

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:28

Ik denk dat vooral trainen voor jullie een uitkomst kan zijn. Maar er zijn nog wel alternatieven.
Als hij de hele dag door kan eten, is dat natuurlijk ideaal voor zijn vertering. Maar dan zou ik hem dus eerder hooi geven dan voordroog, of toch beperktere porties voeren. Een niet al te ingrijpende verandering kan ook zijn twee hooinetten in elkaar gebruiken zodat je wel minder voordroog kan voeren, maar hij toch even lang bezig is met zijn eten en dus langer een gevulde maag heeft.
Je zou kunnen de wortels/appels wat terugschroeven of het krachtvoer, maar ik denk dat bij jou misschien de clou toch is dat het ruwvoer te rijk is om de hele dag door te eten :-)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:41

Ik heb al een hooinet met super duper fijne maas. Hij moet echt zn best doen om het er uit te krijgen. En hij kan maar kleine plukjes tegelijk eten. En ik snap dat flink bewegen de beste remedie is. Maar als alles spekglad is en de bak stijf bevroren. Dan kun je geen kant op. Behalve de weg op. En dat doe ik dan ook elke dag. We stappen 20 tot 30 min flink door aan de hand. De dagen dat de bak het ook maar enigzins toelaat longeer ik hem ook. Soms met touwtjes, soms los. Maar als hij zo lang stil heeft gestaan. Dan kan ik natuurlijk niet in 1x dik 30min gaan knallen aan de longe. Dan krijgt hij het op zn spieren.

* Edit: Ik denk idd dat het voerdroog wat te rijk is om in zo'n mate te geven. Maar hooi geven is geen optie. Ik sta bij een boer die voerdroog van eigen land heeft. Dus misschien toch de netten wat minder vol doen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:55

Darkness85 schreef:
Zoveel krijgt hij niet vind ik zelf. :D Dus iemand nog een idee hoe ik m iets dunner kan krijgen? Minder voerdroog geven misschien? :+

Misschien dat je hem voor de ochtend en middag iets minder voordroog kan geven, zodat hij niet continu kan eten. Avond zou ik niet doen, omdat hij dan al een paar uur zonder staat. Je zou de muesli kunnen vervangen door een vitaminebrokje. Bijvoorbeeld Pavo Vital of Marstall Force. Zo krijgt hij geen onnodige suikers/energie binnen, maar wel vitaminen en mineralen.

Voordroog hoeft trouwens niet meer suikers te bevatten. Ligt grotendeels aan het land en het tijdstip van maaien.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:58

Hoi bokkers,

Ik heb een verzorgpony Brammetje, even wat info;
85 cm
'T is een ruintje
Vos kleur

Voederschema:
Ochtend; niks
Middag; snoepje of wortel van mij, verder niks
Avond; Een hoop kuilgras (eet hij samen met een andere pony)

En het is echt een hele leuke shet die ook wel eens zijn streken heeft! :+

Ik stond laatst te kletsen op stal en toen zij een stalhulp; ik vind je shetlander echt veel te dik. Ik zij dat vind ik ook.
Maar die week daarna kwam ik met wandelen iemand tegen en die zij juist; veel te mager ponytje meteen extra voer geven en lekker op wei, er mogen ook wel wat spieren bij.
Dat van die spieren ben ik het ook wel mee eens.

En nu was ik wel benieuwd wat jullie ervan vonden!
Hier wat foto's;

Dit was in de zomer met het longeren, hij trekt trouwens heel erg bij het longeren.
http://img840.imageshack.us/i/brammetjeenflaime010.jpg/

Dit was ook weer in de zomer bij het longeren.
http://img832.imageshack.us/i/24juni2010007.jpg/

Dit was in de winter
http://img148.imageshack.us/f/brammetjesneeuw.jpg/

Groetjes Femke en Bram
Laat je een reactie achter?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:13

@ Flosje446: Kan je Pavo Vital zo los geven? Of moet je dat mengen met een kwartje musli? En de 3 hooinetten vul ik altijd gelijk. Want de boer pakt er altijd gewoon 1 en hangt m op. Hij kijkt er niet naar dat hij overdag 2 minder volle geeft en 's avonds een volle. :+

* Edit:

Musli vervangen is ook geen optie. Ze krijgen allemaal hetzelfde. En in Pavo Enjoy zit al erg weinig suiker. Ik quote even een stukje van de Pavo site:

Het natuurlijke suikergehalte in Pavo Nature’s Best is 2% en het zetmeelgehalte is 24%. Dat is bijzonder laag voor volledig krachtvoer. Hierdoor is Pavo Nature’s Best een lekkere en gezonde muesli met een lage energiewaarde.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:25

Zetmeel is ook suiker dus in totaal zit er dus 26% suiker in. Overal waar granen en mais in verwerkt word zit zetmeel in en dit word dus weer omgezet naar suiker.

Als ik heel eerlijk ben vind ik dat je paard ook aardig aan de dikker kant Darkness85 er is zeer duidelijk een hangbuik zichtbaar en volgens mij ook aardig laag vet op de hals.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:27

@ Marcella: Mijn paard heeft absoluut geen vet op de hals. ;)

Maar dan vraag ik me af hoeveel er in andere musli's zit aan suiker en zetmeel.. >;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:49

In alle muesli's zitten zetmeel, omdat er vaak allemaal granen in verwerkt zitten.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:01

Maar in welke musli zit het minste suiker en zetmeel? :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:07

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:20

Ik blijf toch voor Pavo Enjoy gaan. Als ik in jou link op het kopje "dikke paarden'' druk dan staat Pavo Enjoy bijna bovenaan. :P

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:29

Ik vind Pavo Enjoy minder geschikt als dieetvoer. Het heeft nog een redelijk hoog %suiker-zetmeel. Zoek naar voer wat onder de 15% suiker-zetmeel zit. Pavo Vital en ook de Force kan je gewoon geven zoals je 'normaal' krachtvoer geeft. Je kan ook vragen of je paard 2x per dag een klein handje muesli krijgt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:32

Misschien eens bij jezelf afvragen waarom voer krachtvoer (muesli valt hier ook onder). Krachtvoer is namelijk nog iets van vroeger toen de paarden nog de hele dag moesten werken. ;)

Als een paard goede kwaliteit hooi/voordroog krijg is er eigenlijk helemaal geen krachtvoer nodig dit is namelijk iets wat tussen de oren zit van een baas. ;)

Krachtvoer de naam zeg het al is voor het leveren van kracht prestaties. ;)