Weer zo'n psyllium-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lavitabella

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 13:20

Ik geef het nu in 1x en dan 650 gram. Door de Seniores Priores geef ik het. Dat eet ze tenminste.. Ik heb eigenlijk nooit gehoord dat zo'n hoeveelheid niet in 1x mag dus misschien heeft iemand een beter antwoord.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 16:11

Gewoon de grote hoeveelheid in één keer geven. Het wordt een uitdaging wanneer je paard het niet lekker vindt, maar als ze het goed eten is het beter om in één keer te geven.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:21

Ik geef mijn paard ook gewoon 600 gram in 1x.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:26

Mijn Noord Zweedse geef ik het in een keer, 750 gram, maar goed zij eet ook isolatie materiaal als ik niet oppas.. Zij is niet zo moeilijk }:0

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:04

Sintara schreef:
Mijn Noord Zweedse geef ik het in een keer, 750 gram, maar goed zij eet ook isolatie materiaal als ik niet oppas.. Zij is niet zo moeilijk }:0

Oei, dat geeft weer andere uitdagingen ja :=

Paard eet t goed in 1 keer, dus blijf het maar geven.

Geven sommige ook Epson zout erbij?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 15:31

Vraagje, hebben jullie het bij de grammen over psyllium zaadjes of de husk? Of maakt dat niet uit?

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 21:37

Rizette schreef:
Vraagje, hebben jullie het bij de grammen over psyllium zaadjes of de husk? Of maakt dat niet uit?

Zelf deed ik van de Husk de helft van wat ik van de zaadjes voerde dus ipv 1 gram per kg lichaamsgewicht deed ik 0,5

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 21:40

Ik heb proberen te zoeken maar ik lees vooral een zandkuur Na koliek maar ik vroeg mij af of jullie ervaringen hebben met koliek/buikpijn Na/tijdens een zandkuur?

Een paard wat ik rij heeft nu bij de laatste 2 zandkuren lichte koliek verschijnselen als in verminderde eetlust (hooi), met ogen knijpen, flemen, dr gebruikelijke vitamine korrel niet willen eten. We zijn voor nu gestopt omdat we ook geen maagzweren willen natuurlijk door haar gebrek aan eetlust..

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:06

Een gezond paard zou een zandkuur goed moeten kunnen verdragen. Het kan zijn dat jouw paard al dusdanig veel zand in de darmen heeft, dat de brei van Psyllium teveel wordt. Lastig oordelen vanaf de computer.

Ik zou even een foto van de buik laten maken op de kliniek. Dan kun je dat uitsluiten. Je paard laat al serieuze koliekverschijnselen zien.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:13

Blaze1994 schreef:
Ik heb proberen te zoeken maar ik lees vooral een zandkuur Na koliek maar ik vroeg mij af of jullie ervaringen hebben met koliek/buikpijn Na/tijdens een zandkuur?

Een paard wat ik rij heeft nu bij de laatste 2 zandkuren lichte koliek verschijnselen als in verminderde eetlust (hooi), met ogen knijpen, flemen, dr gebruikelijke vitamine korrel niet willen eten. We zijn voor nu gestopt omdat we ook geen maagzweren willen natuurlijk door haar gebrek aan eetlust..

Geef je gelijk de volle dosis of bouw je 'm op?
Ik gaf laatst mijn paard gelijk de volle dosis, maar dat was te veel. Die voelde zich ook niet lekker. Gelijk gestopt, week gewacht en toen wat langzamer opgebouwd. Toen ging het wel goed. Hij wilde na het eten van de psyllium graag gelijk drinken, dus ik gaf de zandkuur en zetten hem daarna gelijk bij de waterbak (badkuip en IBC-vat) in de paddock.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:44

Blaze1994 schreef:

Inladen en naar de dierenarts voor een foto van de darmen.. waarschijnlijk zit ie vol zand en omdat het iets verplaatst krijgt je koliek

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 12:44

Hoi! Ik wil mijn paard ook graag psylliumzaad geven. Moet dit ook geweekt worden? En zo ja, hoe lang? :)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 14:05

Emperor schreef:
Hoi! Ik wil mijn paard ook graag psylliumzaad geven. Moet dit ook geweekt worden? En zo ja, hoe lang? :)

Dat hoeft niet. Niet alle paarden vinden het zo droog lekker.
Wij doen het meestal door de geweekte Fibrebeet of Weightlift. En dan vlak voor het voeren er doorheen scheppen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:08

Iemand die toevallig uit heeft gezocht waar momenteel de psyllium het goedkoopste is?

*iets met lui en geen zin in dubbel werk O:) *

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 13:25

Met de code Benthe10 heb ik bij Horseflex 5 kg besteld voor €47

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 14:19

Laatste keer dat ik het bekeek was dat bij Horseflex, met die benthe en met een bedanktcode (en grote hoeveelheid). maar dat was wel voor de BTW stijging.

LolaTFB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 17:25

Hoi, ik volg dit topic nu een een tijdje en ik denk dat ik het meeste wel snap m.b.t. het voeren van psyllium maar voor de zekerheid even jullie idee over het volgende:
Ik heb een moeilijke eter, als ie merkt dat ik iets door z'n voer/slobber doet stopt ie met eten ervan.

Ik wil nu de vitalbix psyllium mash proberen. Paard weegt 590. Dan moet hij voor een kuur van 5 dagen bijna 1,2 kg krijgen, correct?
Ik vraag me dan wel af, is dat niet veel te veel in 1 x? Maar het is voor de werking van de psyllium wel het beste toch, dat het in 1 x binnenkomt?

Ik hoor toch graag even jullie ideeën erbij, alvast bedankt!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 18:57

Je voert dan per dag 590 gram zaadjes. Iets meer dan een halve voerschep. En dat 5-7 dagen lang. Ik weet niet wat de verhouding is in de slobber? Maar de gewone slobber van subli kan je ook gewoon pakken en daar de losse zaadjes in doen.

LolaTFB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 20:33

MarjanB schreef:
Je voert dan per dag 590 gram zaadjes. Iets meer dan een halve voerschep. En dat 5-7 dagen lang. Ik weet niet wat de verhouding is in de slobber? Maar de gewone slobber van subli kan je ook gewoon pakken en daar de losse zaadjes in doen.

Bedankt!

In de vitalbix zit 50%, vandaar dat ik op bijna 1,2 kg uit kom (2 maal 590). Alleen vind ik dat best veel in 1 voerbeurt.

Toen ik de zaadjes eerder door m'n gebruikelijke slobber voerde, liet ie het ook staan :+. Maar later las ik hier dat je ze dan ook eerst in olie kan doen, alvorens in de slobber, dus dat kan ik nog proberen ook.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 08:10

Welke olie bedoel je?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 08:32

Lijnzaadolie

LolaTFB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 08:32

Marije_jiplover schreef:
De olie zorgt ervoor dat het niet meteen slijmerig wordt.

Als ik de zaadjes gewoon door de pulp roer, wordt het slijmerig en daarna cement en laat die van mij het echt staan.

Ik gooi dus de hele dosis zaadjes in een voerbak en giet daar lijnzaadolie op (had ik hier in het topic als tip gelezen) en in een andere bak week ik een beetje pulp.
Ik roer er voor die van mij ook wat luzerne brok doorheen, omdat hij dat echt super lekker vindt.

En dan vlak voor het voeren roer ik het door elkaar.

En dus ineens 10 dagen lang steeds zijn eten op, mét psyllium er door, ipv op dag 1 een halve dosis, op dag 2 een kwart en op dag 3 niks meer van de psyllium erin krijgen.

Even teruggezocht, zag dat hier in het topic voorbij komen: lijnzaadolie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 08:45

Het enige nadeel aan die slobber vond ik dat je hem echt wel meteen moet geven. Maar ik heb hem ook staan, ik geef het alleen 7 dagen lang. Paard vond het beter als de zaadjes door de normale slobber, maar ik gooi er sowieso lijnzaadolie door. Vindt ze ook lekker. Maar ik gaf ook de 0,5 dosering vanwege preventieve werking. Als ik echt 1 gram per kilo of meer zou willen voeren zou ik wel de losse zaadjes nemen, want de slobber is toch niet helemaal zeker of je elke voerbeuet even veel geeft. En bij die grotere hoeveelheden werd die slobber hier te snel echt een hele dikke drap die ze niet meer at, lagere dosering had ze op voordat het zo enorm dik werd
Nu ben ik even met gewoon lijnzaad bezit, wissel de psyllium en lijzaad af.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 09:20

Als je dan 590 gram per dag voert... Doe je dat dan in één keer?
Of verdeel je het dan over de meerdere voerbeurten? Bij ons op stal krijgen de paarden twee keer per dag brok, zou je dan twee keer de helft voeren?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:06

Blaze1994 schreef:

Geef je het samen met het standaard voer of maak je dan bv slobber?

Mijn paardje krijgt normaliter een vitamine brok, handje luzerne, kurkuma en pompje lijnzaadolie.
Met zandkuur (hele zaadjes) erdoor krijgt ze wat meer luzerne of ik meng het met wat slobber of bietenpulp. Ook dit eet ze graag. Maar ik moet bv niet 3 dagen achter elkaar slobber voeren, lijkt ze toch wat op te reageren. Niet echt koliekerig, maar ongemakkelijk.

Paard van een oud stalgenote kreeg dagelijks een emmer slobber. Een keer een dag overslaan daarmee was geen optie. Gelijk licht koliekerig/ongemakkelijk.

Dus kan goed zijn dat ze wat reageren op de verandering.

Voor mensen die snel vergeten wanneer ze nou ook alweer de laatste keer de kuur hebben gegeven.
Iets wat wij wel eens hadden haha.
Nu starten we standaard op iedere 1e van de maand.

Qua dosering wisselen we af.
Ene maand 0,5 gram en andere maand 1 gram per kilo lichaamsgewicht.
Ook daarin hebben we een ezelsbruggetje bedacht. Oneven maanden 0,5 even maanden 1 gram.

En evengoed als maandelijkse reminder in agenda van telefoon