Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:52

superpony

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:55

Ze worden verkocht als 200 gram bekertjes. Kosten geen drol, dus had hem toen meteen bij besteld. Je kan hem evt over gooien in je schep en een streepje zetten bijv? Of gewoon afwegen op weegschaal wat je wil geven en dat met streepje in je schep aangeven? Ik weeg wel vaker wat af met simpel weegschaaltje.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:55

Mizora schreef:
Dat zijn geen milliliters maar grammen. Ik denk eigenlijk dat de vraag is waarmee je de maatbeker van vitalbix kan vervangen.

Daarvoor heb ik gewoon een bekertje gepakt, brok erin, wegen, kijken hoeveel 250 gram was en daar een stuk tape geplakt :Y)

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:25

Sorry, had over de ml heen gelezen aangezien ik met voer zelf altijd met gram werk.
Als je precies de ml wil weten, kan je ook even een maatbeker nemen. Even 100ml in je maatbeker afmeten daarna even overgieten en zelf noteren hoeveel ml erin past. Zo weet je precies hoeveel ml er in je bekertje past. :)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:29

Ik heb zelf de pavo supplementen maatbeker in gebruik (die had ik nog, dus even afgewogen).
Een vol schepje = 130 gram DC en 115 gram A+

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:45

Ik dacht dat het maatbekertje wel in de zak zou zitten maar dat is niet zo. Ik heb bekertjes van JPGF en die zijn volgens mij 200ml. Dus vroeg me af of die van vitalbix vergelijkbaar zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:47

Nee die berkertjes moet je los kopen. Kosten 2 euro of zoiets.
Ik heb er toevallig ook nog twee liggen van de pavo vital. En ook afgewogen met een weegschaal.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:54

Ik gebruik de bekertjes van de force. Bekertje dc is 100gr en bekertje mash is 70 gr :)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:54

400 ML staat ongeveer gelijk aan 300 gram Daily Complete

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:25

Ik voer ongeveer 480 gram daily complete, ik vul mijn maatbeker (bij Hema gekocht) tot 700ml.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:14

200 gram is hier een leeg 300ml soepblikje (1 persoons unox of eigenmerk) gratis en met enkel keertje afwassen hergebruik van wat anders afval is. Andere maten gaan hier eigenlijk ook op die manier. Gewoon blikje vullen, leeggieten in de bak van je weegschaal en je weet welke maat je vol moet hebben, deels gevuld is altijd veel lastiger dan gewoon helemaal vol doen.

simoneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 22:04

Ik voer nu sinds een paar maanden de Vitalbix DC aan mijn fjord. Ze at het in het begin heel gretig. Altijd leuk als je opeens nieuwe brokjes krijgt, zal ze gedacht hebben. Nu zag ik gisteren dat er nog brokjes in haar bak zaten. Toen ze dus vanavond terug op stal ging even gerammeld in de bak. Maar nee hoor, mevrouw trok haar neus ervoor op. Nog meer mensen hier ervaring mee? Heb het voor nu maar even gemixt met wat muesli van Pavo wat ik nog had. Maar dat is uiteindelijk niet echt de bedoeling natuurlijk...

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 22:17

Handigste is gewoon je beker / potje wegen :)

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:26

simoneeee schreef:
Ik voer nu sinds een paar maanden de Vitalbix DC aan mijn fjord. Ze at het in het begin heel gretig. Altijd leuk als je opeens nieuwe brokjes krijgt, zal ze gedacht hebben. Nu zag ik gisteren dat er nog brokjes in haar bak zaten. Toen ze dus vanavond terug op stal ging even gerammeld in de bak. Maar nee hoor, mevrouw trok haar neus ervoor op. Nog meer mensen hier ervaring mee? Heb het voor nu maar even gemixt met wat muesli van Pavo wat ik nog had. Maar dat is uiteindelijk niet echt de bedoeling natuurlijk...

Ik had precies hetzelfde met mijn fjord, maar dan al na een paar dagen. Moest het echt mengen met iets anders wou hij het eten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:08

simoneeee schreef:

Ik denk dat je dit altijd wel houdt. Het ene paard eet het beter dan de ander. Dat is met andere vitaminebrokken ook wel de ervaring.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:07

Ik meng de dc ook met een handje muesli (omega v.Horsefood), anders vind mijn fijnproefster het ook niet zo lekker. Ze valt er nu nog niet op aan, maar eet het wel op voor de volgende voerbeurt. Doet t er verder heel goed op.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 18:13

Hoi!
Vraagje.. Ik voer mijn pony sinds een poosje Havens muesli maar daar reageert ze niet zo goed op (schuurt). Nou wil ik DC gaan voeren en vraag me af of alleen DC voldoende is of ik het ga combineren met brok van stal zelf (draversbrok).
Er wordt 2x brok gevoerd en 2x ruwvoer (hooi). Overdag nog een aantal uren op het gras, ook in de winter (hoewel er dan niet veel staat..).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:28

Volgens mij is in principe DC genoeg, dacht toch dat het gemaakt was voor paarden die enkel gras/hooi kregen en dus als complete vitaminen/mineralenbrok (met wat extra aminozuren). Die van mij krijgen ook totaal geen krachtvoer, maar wel nog een berg bietenpulp (zijn al wat ouder) en ze moeten niet echt werken. Dus denk dat je beetje moet kijken of je paard genoeg kan halen uit het hooi met wat extra vitaminen. Maar ik ben geen deskundige ;)

Gisteren van die van mij nog eens foto's gemaakt. Niet echt foto's om te vergelijken, maar ik vind dat ze er nog steeds goed uit zien <3

Afbeelding

Afbeelding
(met wat fantasie kan je er toch wat in zien :P )

Meer foto's staan in mijn onderschrift, maar niet echt duidelijke lichaamsfoto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:29

Mijn voer is op en nu twijfel ik enorm wat ik moet bestellen.... Ik heb nu de Marstall Force geprobeerd en paard eet het netjes op. Maar gevoelsmatig neig ik toch weer terug naar VitalBix (waarom weet ik niet, kan het niet onderbouwen want ik ben geen kenner :') Maar paard deed het er altijd super op, heb alleen de Marstall eens geprobeerd omdat het qua kosten een stuk voordeliger is en paard eet het gelukkig netjes en is ook een complete aanvulling op ruwvoer).

Nu zag ik op de site van Marstall nog een voer dat goed klinkt, maar is dan wel weer relatief duur: Marstall Faser-Light. Hier zitten prebiotica in. Is dit een waardevolle toevoeging?

Kan iemand mij uit m'n twijfel trekken? :D

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:37

Dan doe je toch gewoon lekker de DC voeren en een klein bodempje fasern light. Dan is 1 zak even prijzig maar dan doe je er wel langer mee.
Ik las wel op bokt dat sommige de fasern light vrij stoffig vinden. Ik weet niet hoe erg want heb zelf geen ervaring mee. Maar als je ook nog lijnzaadolie voert en je roert het dan ben je het kwijt.

Ik voer ook altijd dat gene wat goed voelt. Vaak is je gevoel gewoon goed namelijk.

Succes :D

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:37

Ik niet want ik ben zelf weer terug naar Marstall en erg enthousiast over hoe mijn paard nu is.
Faser Light is een heel goed voer, het is alleen erg fijn (gruizig). Ik geef die zelf dagelijks 1 bekertje als slobber voor de supplementen.
Als hoofdvoer geef ik de Optimal, is een geconcentreerde muesli met een hoog vit./mineralen gehalte waar ze ook niet veel van hoeven. Die van mij hoeft maar 400 gram en hij vindt het heel erg lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:53

Bedankt dames!

Ik vraag me eigenlijk af of prebiotica een waardevolle toevoeging is aan het rantsoen. Want anders kan ik misschien beter kijken naar een supplement om naast de DC te geven?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:19

Prebiotica kan een goede toevoeging zijn, maar dan moet je denk ik wel de aanbevolen dosering per dag geven. Anders zal het weinig effect hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:43

Oké, toch maar weer een lading VitalBix besteld, voelt toch beter :D Heb net gelezen dat prebiotica geen bewezen gunstig effect hebben, dus dat supplement laat ik achterwege. Ik weet dat pro- en prebiotica voor mensen erg goed is maar paarden zijn natuurlijk compleet anders dus vandaar dat ik het me afvroeg.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:00

Anders kun je de nutrimash voeren, zit ook pre of probiotica in.