Metazoa horse

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koeke

Berichten: 872
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 16:28

Vitaminen snap ik, dat is bekend dat die verdwijnen. Daarom vul je vitaminen in de winter ook aan en afhankelijk van je ruwvoeranalyse mineralen. Maar ik snap echt niet hoe gras en hooi/voordroog van hetzelfde perceel significant in mineralengehaltes kunnen verschillen.

edit: Inmiddels is de chemicus hier terug op de basis. Even gevraagd en hij snapt het evenmin.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:18

koeke schreef:
No_No schreef:
ik heb het gelezen. wat hij zegt klopt kwa verhoudingen (voervergelijken.nl) fosfor/calcium behoefte en de afgifte van ruwvoer. Het verhaal is alleen allemaal gebaseerd op HOOI, gras heeft hele andere verhoudingen. Calcium is in gras veel hoger dan in hooi terwijl de fosfor andersom is. Fosfor is in hooi dus hoger dan in gras.
Heb je daar een bron van? Ik zou heel simpel denken dat hooi (of voordroog) gedroogd gras is, dus hoe de mineralenverhouding dan ineens anders kan zijn snap ik niet zo goed.


Ik heb dat allemaal van voervergelijken.nl
Uiteraard zijn de waardes niet betrouwbaar omdat iedere grondsoort en grassoort weer anders is. Het zijn gemiddelde waardes begreep ik.

Het stukje in het artikel over te veel ijzer, wat ik ooit gelezen heb is dat juist wel schadelijk voor paarden..? Ik zou dat moeten opzoeken

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:21


Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:39

Ja dat stond mij ook bij No_No, mede omdat een overschot aan ijzer de opname van koper/zink tegengaat.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:46

Dat van het koper staat mij ook bij ja.
Was het ook niet dat magnesium daar door ook moeilijker opgenomen wordt?
Van te veel ijzer is de weerstand ook slechter meende ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:06

MartineC1711 schreef:
Ja dat stond mij ook bij No_No, mede omdat een overschot aan ijzer de opname van koper/zink tegengaat.

En bij hele grote hoeveelheden kunnen de nieren beschadigd raken. Http://edepot.wur.nl/222035

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:17

Klinkt als iets wat ik niet graag over-gedoseerd zou willen hebben..

kiki1976

Berichten: 16922
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:20

Grote hoeveelheden ijzer zijn schadelijk.
In betreffend artikel hebben ze het over 30 mg per liter.
Een paard drinkt toch wel zo'n 30 liter per dag (minimaal)
30gram * 30 liter = 900 gram wat dus schadelijk is.
In Metazoa zit 924 mg p/kg
Een paar dat 500 kg weegt, krijgt 250 gram Metazoa per dag, dus 231 gram ijzer. In dat geval valt het wel mee, of je moet dagelijks 1 kilo Metazoa voeren.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:32

Ook in ruwvoer zit ijzer, dat staat er nu niet bij in je berekening toch? Of lees ik daar overheen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:36

Uit het interview met de man achter Metazoa:

Citaat:
Meer calcium dan fosfor is trouwens niet erg, want een paard kan nooit te veel calcium opnemen. Dat is een lichamelijk beschermingsmechanisme. Los daarvan vind ik zelf dat paarden veel meer calcium moeten binnenkrijgen dan in de meeste andere paardenvoeders zit.


Voervergelijk:

Citaat:
"De calcium/fosforverhouding van luzerne is erg scheef, ca. 4:1. De gewenste calcium/fosforverhouding in het rantsoen voor een volwassen paard is 2:1. Indien een paard grotere hoeveelheden luzerne (meer dan 3 kg per dag) krijgt. Dan dient de calcium/fosforverhouding gecompenseerd te worden met fosforrijke producten. Bijvoorbeeld granen of zemelen. Voornamelijk bij jonge paarden is dit van belang, omdat een scheve calcium/fosforverhouding schadelijk kan zijn voor de botontwikkeling"

En
"Een overschot aan calcium in het rantsoen kan namelijk de absorptie van magnesium in de weg staan. "


:?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:40

Meneer metazoa is niet echt geloofwaardig vrees ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:45

Uit het interview met dr man achter Metazoa

Citaat:
van Metazoa komen?
Zeker niet. Een paard ontwikkelt niet van de ene op de andere dag een magnesiumtekort, dat was dan waarschijnlijk al aanwezig.


Voervergelijk :
Citaat:
Het magnesiumgehalte in het bloed daalt meteen wanneer een paard minder eet


Voervergelijk heeft trouwens een leuk stukje online staan voor al die mensen die zich zo'n zorgen maken over tekort aan magnesium en dat wijten aan het voer: http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... n-of-onzin

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:50

Stalgenootje van me was eerst erg enthousiast over metazoa (ik voer het niet, ben van mening dat mijn paard wat meer nodig heeft dan alleen een premix). Haar paard was gevoelig voor mok en heeft er nu geen last meer van dus dat is erg fijn.
Alleen het paard is laatst plotseling spierbevangen geweest. En natuurlijk is het niet zeker of het met metazoa te maken heeft maar ik vind het wel "verdacht". Paard is in top conditie en ze had nog nooit zoiets gehad. Verder likt ze ook veel zand op bepaalde plekken in de paddock. De andere paarden krijgen geen metazoa en doen dat niet. Verder krijgen ze alleen hooi (en de mijne nog ander voer er bij). Apart toch?
Stalgenootje wilt nu overstappen naar iets anders (niet te duur voer) maar weet nog niet wat.

koeke

Berichten: 872
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:10

No_No schreef:
Heel blond, maar zie daar geen Ca/P verhouding van gras in staan. Hierin wel: http://edepot.wur.nl/48007 en daarin zie ik geen noemenswaardige verschillen met hooi/voordroog.

Gevaar van ijzer is m.n. ijzerstapeling in de lever. Bij een waarde van meer dan 500 mg per kg ds (ruwvoer) moet je maatregelen nemen.

Ben zelf overigens nog wat op zoek naar alternatieven voor Metazoa. Heb er nog twee paarden 'half' opstaan. Ik krijg niet echt scherp waar ze een tekort aan hebben, maar ze lijken het op C4L bijvoorbeeld beter te doen. Subli likemmers bevallen hier ook goed. Zandeten is sindsdien helemaal over.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:07

koeke schreef:
No_No schreef:
Heel blond, maar zie daar geen Ca/P verhouding van gras in staan. Hierin wel: http://edepot.wur.nl/48007 en daarin zie ik geen noemenswaardige verschillen met hooi/voordroog.

Gevaar van ijzer is m.n. ijzerstapeling in de lever. Bij een waarde van meer dan 500 mg per kg ds (ruwvoer) moet je maatregelen nemen.

Ben zelf overigens nog wat op zoek naar alternatieven voor Metazoa. Heb er nog twee paarden 'half' opstaan. Ik krijg niet echt scherp waar ze een tekort aan hebben, maar ze lijken het op C4L bijvoorbeeld beter te doen. Subli likemmers bevallen hier ook goed. Zandeten is sindsdien helemaal over.


Hmmm.. Ik kan het ook niet meer vinden.. Maar ik ben ook blond :o ik zal later wel even zoeken waar ik die wijsheid vandaan heb! Misschien wel van een andere site :oo
Het hooi etc komt wel van voervergelijk dinges.

De link naar de magnesium. Wat een verwarrend stukje! Of ligt dat ook aan mij?
Weet iemand hoe dat echt zit?

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:22

Em_ schreef:
Stalgenootje van me was eerst erg enthousiast over metazoa (ik voer het niet, ben van mening dat mijn paard wat meer nodig heeft dan alleen een premix). Haar paard was gevoelig voor mok en heeft er nu geen last meer van dus dat is erg fijn.
Alleen het paard is laatst plotseling spierbevangen geweest. En natuurlijk is het niet zeker of het met metazoa te maken heeft maar ik vind het wel "verdacht". Paard is in top conditie en ze had nog nooit zoiets gehad. Verder likt ze ook veel zand op bepaalde plekken in de paddock. De andere paarden krijgen geen metazoa en doen dat niet. Verder krijgen ze alleen hooi (en de mijne nog ander voer er bij). Apart toch?
Stalgenootje wilt nu overstappen naar iets anders (niet te duur voer) maar weet nog niet wat.

Ik ben zelf aan het kijken naar Marstall Force, zelfde idee als Metazoa maar dan minder scheve verhoudingen. Ook geef je Marstall Force naar prestatie en niet naar gewicht van het paard, dat geeft mij zelf ook een beter idee.

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:43

Marstall force lijkt mij ook goed spul, alleen wel duurder dan metazoa..

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:47

Nee joh goedkoper! Je voert veel minder :) Per dag kost Metazoa mij €0,38 (250 gram, paard 500 kilo) en Marstall Force zou me €0,19 kosten als ik 100 gram geef, of €0,23 als ik 120 gram voer. En ik denk dat ik op vrije dagen misschien ook wel minder zou voeren, 80 gram. Dus de aanschaf is even wat duurder, maar je doet er heel lang mee.

ElCid

Berichten: 9254
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:44

Em_ schreef:
Alleen het paard is laatst plotseling spierbevangen geweest. .


Mijn paard is na 1 x voeren van Metazao hoefbevangen geraakt.................paard ook in topconditie, mankeert nooit wat, de enige verandering was de Metazoa en die is i.m.o. dus ook verdacht.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:18

Ik las dat iemand zei dat het naast hooi/ruwvoer gegeven moet worden? Hier dus juist niet. Wij gaven het naast ruwvoer en ze stonden niet op het gras.

Een nadeel is dat men niet weet wat er in het ruwvoer zit 9 van de 10x. Metazoa gaat er vanuit dat de verhoudingen in ruwvoer scheef is en dat er tekorten zijn. In de praktijk kan dit dus weleens heel anders zijn.

Wij hebben nu een ruwvoeranalyse en dat verandert de zaak gewoon. Ook de bodem is getest en het ruwvoer komt van de weides.

Je verwacht tekorten en wil daarom een vitamine bij geven, maar dan moet het geheel wel kloppen.

XladyX

Berichten: 1386
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:18

Ik voer nu sinds augustus (dus inmiddels al ruim 4 maanden) metazoa naast onbeperkt ruwvoer. Mijn paard doet het er super op, zat zeer mooi in zijn vacht en erg werkwillig. Door alle verhalen uit oa dit topic, had ik besloten magnesiumoxide bij te gaan voeren. Binnen 3 dagen (!) begon mijn paard zand te eten, en dit stopte ook weer zodra ik stopte met het bijvoeren van magnesium. Ik heb het twee keer geprobeerd met twee keer hetzelfde resultaat. Ik weet dat er een connectie is tussen deze twee mineralen maar het fijne weet ik er niet van. Mijn paard heeft in ieder geval géén tekort aan magnesium. Ik voer nog steeds metazoa en mijn paard doet het er fijn op dus ik houdt het bij dit voer. Hij zit mooier en strakker in zijn vacht dan menig ander paard van stal (welke alleen basisbrok krijgen) dus ik heb geen enkele reden om over te stappen naar een ander soort brok.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:27

Als het goed bevalt kan je het gewoon lekker doorvoeren toch?
Mijn paard heeft nooit rotstraal gehad maar heeft het nu een keer heftig gehad (prachtig nazomerweer, droge weide, niet op stal)en twee weken geleden zag ik dat het weer begon. Ik voer metazoa vanaf februari ongeveer.
Ik ga nu wel een andere korrel proberen.

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:01

Ik heb even geleden een voeradvies aangevraagd bij Marstall, en (natuurlijk) raden ze hun eigen product aan tov Metazoa. Het advies voor mij was om de Force brokjes te voeren en eventueel in de winter nog wat slobber af en toe.

Hij sloot zijn advies af met:
Citaat:
Vermelden wil ik nog wel dat Metazoa Kobalt bevat. Een voor mensen vrijwel zeker kankerverwekkende stof en dus waarschijnlijk voor paarden ook, al worden die meestal niet oud genoeg, bovendien overbodig.


Hier heb ik zelf nog nooit eerder van gehoord.

Ik denk dat ik deze portie Metazoa nog op maak en dan overstap op Marstall.

Anoniem

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:22


Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:28

Ja ik heb net zelf ook al voervergelijk geraadpleegd en snapte het ook niet helemaal. Gekke is ook dat Force ook gewoon Cobalt bevat. Heb dus even een mailtje teruggestuurd en verduidelijking gevraagd.