Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caballos

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:29

Die brokjes waren ook heel "vettig" zat ook aan je hand als je het in je hand hebt gehad

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:34

Omdat de fabrikanten ook niet helder definieren wat ze onder suikers verstaan... Geef je alleen toegevoegde suikers zoals bv. Melasse weer op de zak, of tel je ook de koolhydraten en geef je die netjes apart weer in suikers en zetmeel...? Als je als fabrikant geen melasse oid gebruikt, kun je in het eerste geval zeggen dat het geen suikers bevat. Dat het verder misschien en koolhydraten bom is, zie je dan als consument niet. Niet dat dat nu het geval zou zijn, maar ik bedoel maar.... Zo kun je dus als fabrikant het precies zo sturen dat het goed uitkomt.
Overigens ging het nu om de RiceBran

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:49

Maar rijst, dat is toch ook niet gezond?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:20

De samenstelling van Subli dieetmix, wie kan mij vertellen of dit goed is?

ruwe as 86 g
Ruwe eiwit 105 g
ruw vet 35 g
ruwe celstof 260 g
zetmeel en suiker 120 g (12% is interessant)
calcium 10,25 g
fosfor 4.75 g
natrium 7 g
magnesium 5.9 g

toegevoegd vitaminen
A 30250 ie
D 2260 ie
E 249 ie
B1 5.99 mg
B2 9.98 mg
B6 6.24 mg
B12 294 mcg
Biotine 1022 mcg
Ijzer 92 mg
Koper 21 mg
Mangaan 67 mg
Zink 137 mg
Cobalt 1,5 mg
Jodium 2 mg
Selenium (deels in chelaatvorm) 0,43 mg

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:23

Jotoma schreef:
Maar rijst, dat is toch ook niet gezond?

Rice bran is niet aan te bevelen voor IR paarden. Het is te hoog wb zetmeel. De ERS pellets zijn niet geschikt voor recreatiepaarden of paarden op rust - er zit een hoog vet\oliegehalte in wat prima is als je een competitiepaard hebt, of een die in ieder geval heel hard moet werken. Een hoog vetgehalte kan insuline resistentie veroorzaken.

Subli dieetmixzit op 12% suiker+zetmeel. Voor gezonde paarden is dat uitstekend. Voor paarden met Cushing en IR is het aan de hoge kant - de grens voor hen is bij voorkeur onder de 10%. Als je paard echter voldoende werkt kun je het wel overwegen omdat bij 'werk'' sowieso een deel van de glucose ( omzetting van zetmeel +suikers in de dunne darm) verbrandt wordt. Staat je paard op rust ( bv door hoefbevangenheid) dan zou ik het niet geven.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:32

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:58

Ik ben begonnen met de RiceBran en ERS-pellets te voeren omdat mijn bonte te mager was en niet leek aan te komen, érg sloom was in het werk en dus wel wat 'pit' kon gebruiken.
Ik voer een kwart schep Ricebran en een halve schep ERS per dag, samen met een schep luzerne (hugho) en 2 handjes Fibra.
Ze is nu meer op gewicht en duidelijk energieker.
Dus voor mij voldoet het aan wat ik er van verwachtte.

Overigens vind ik de ERS-pellets helemaal niet 'klef' aanvoelen. Ze zijn droog en hard en geven niet af.
Op de Reiskleie/Ricebran kan ik niet terugvinden dat er melasse in zit (maar ik zal nog eens goed op het etiket kijken). Maar het zijn poederachtige brokjes en die hebben vast wel 'iets' nodig om brok te blijven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:19

Tenzij je heel hard werkt met je paard zou ik liever gekozen hebben voor bietenpulp ( Kwikbeet bv) om gewicht en energie op peil te krijgen. Laag is suiker en geen risico's op te veel vet. Ricebran zou ik je echt afraden- vanwege het hoge zetmeelgehalte ( en da's ook suiker)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:33

Ik snap alleen niet hoe jullie uitkomen op zetmeel/suiker ???
Als er dit inzit:
Citaat:
Inhaltsstoffe:
Rohprotein: +/- 13%
Rohfett: +/- 20%

Er wordt helemaal niet gesproken over suiker (in welke vorm dan ook) en zetmeel = stärke en dat zit er dus ook niet in.
Nogmaals ik zal vanavond eens op de zak zelf kijken of daar nog meer info qua inhoud op staat.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:49

Dubbeldun, waar haal jij de ricebran? Het is natuurlijk een mooie bron van vet. Wat is het vit. E gehalte?
Ik voer nu veel paarden de subli omega 369 mix maar niet allemaal eten ze dat graag maar olie door het voer lusten ze ook niet allemaal :+

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:39

madamX schreef:
Omdat PAVO overgenomen is door Subli en Subli niet ineens 'zomaar' nieuwe producten kan ontwikkelen/testen/op de markt zetten; de snelste en goedkoopste en snelste manier is bestaande producten in een nieuwe verpakking te stoppen.....
Kreeg dat vorige week te horen, was er indirect bij betrokken (soort van leden vergadering)

Sorry dat ik even off topic ga maar op deze opmerking moet ik even reageren. Ik begrijp de onduidelijkheid, misschien kan ik een beetje helpen.

Pavo (onderdeel van Hendrix) is overgenomen door ForFarmers. ForFarmers heeft aandelen in Subli. Maar Subli is in eigendom van meerdere cooperaties. In eerste instantie betekent dat helemaal niets voor deze twee merken paardenvoer. Subli is geen Pavo en Pavo is geen Subli.
Zodra er meer informatie is komt dat via de officiele weg naar buiten, dat wil zeggen de websites van Nutreco, Hendrix, ForFarmers, Pavo of Subli. Zogenaamde 'insiders'-informatie is niet betrouwbaar.

Groeten, Carolien Staal
Marketing en Communicatie van Pavo

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:05

DubbelDun schreef:
Ik snap alleen niet hoe jullie uitkomen op zetmeel/suiker ???
Als er dit inzit:
Citaat:
Inhaltsstoffe:
Rohprotein: +/- 13%
Rohfett: +/- 20%

Er wordt helemaal niet gesproken over suiker (in welke vorm dan ook) en zetmeel = stärke en dat zit er dus ook niet in.
Nogmaals ik zal vanavond eens op de zak zelf kijken of daar nog meer info qua inhoud op staat.

Rice bran is niets anders dan zemelen, maar ipv graan is het van de rijstkorrel. Bij 'gewone' zemelen , van graankorrels, zul je je vast niet afvragen of daar koolhydraten inzitten. Welnu, dat schilletje van de rijstkorrel bevat naast inderdaad vet ook gewoon koolhydraten. Er is nóg een nadeel wb rice bran: de calcium-fosfor verhouding is zeer scheef. Het Fosforgehalte in rijstzemelen is zo hoog dat het de opname van calcium in het lichaam afremt en dat is niet de bedoeling.

Bij lucerne is dat overigens omgekeerd: daar is calcium hoger dan fosfor, maar met dit verschil dat calcium niet de fosfor-opname verhindert, er zit gewoon te weinig forfor in lucerne om nog effectief te zijn. En nee, het is niet zo dat als je nou maar lucerne bijvoert, de nadelige effecten van de scheve c/ph verhouding van ricebran opgeheven wordt. Een veiliger manier om je paard extra vet te geven zonder de nadelen van ricebran is en blijft bietenpulp.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:13

@Jannepauli : dank voor je uiteenzetting.
Maar wat zouden dan de verhoudingen moeten zijn om via de Luzerne scheve c/ph 'recht' te trekken.
Want in theorie moet je die 2 toch kunnen matchen ?? De grote voermakers doen niet anders tenslotte :) anders zouden ze nooit iets als 'totaalvoer' mogen aanbieden ??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:24

Om de scheve verhouding in lucerne recht te trekken zou je het totaalplaatje van je voeding moeten berekenen, dwz de inhoudstoffen van je hooi en andere voeding precies moeten weten. De voerfabrikanten gaan van gemiddelden uit.
Maar.. een scheve C/PH verhouding in lucerne zou je kunnen rechtzetten door extra fosfor te geven in de gewenste verhouding die nodig is voor een paard.
Het nadeel van jouw rice bran is, is dat het fosfor zo hoog is dat het de opname van calcium afremt. Dat is dus niet goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:32

Zou een scheve verhouding ook niet uit een totaalbloedbeeld komen ??

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:33

bedankt Jannepauli om erop te wijzen dat voeding zonder koolhydraten, suikers dus, niet bestaat.

Hallo, alles wat groeit en/of bloeit heeft suikers, eiwitten en vetten nodig om te kunnen bestaan. De "structuur" in hooi, stro,... is cellulose en jawel hoor, dat zijn suikerketens... Alleen kan ons paard deze niet zelf afbreken, maar doet het hiervoor beroep op de bacteriën in z'n darmen.
Dus ja ik kan begrijpen dat je geen voer wil met extra toegevoegde suikers en laag in zetmeelgehalte (afkomstig van granen). Maar compleet suikerloos, laat me niet lachen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:34

Maar is het ook niet zo dat juist de toegevoegde suikers (in welke verschijningsvorm dan ook) juist het probleem geeft bij paarden die moeite hebben met 'suiker' ??

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:37

de Ca-spiegel in het bloed is zelf regulerend, dus bij te weinig Ca-opname gaan de botten ontkalken om de bloedspiegel goed te houden, dus ik zou denken dat je het niet noodzakelijk in het bloedbeeld moet zien of pas ziet als er al redelijk wat schade is...

@ dubbeldun: tuurlijk: maar niet elk analyse maakt onderscheid tussen toegevoegd of natuurlijk en sommigen al beginnen steigeren bij het zien van het woord suiker en zetmeel

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:02

Ik denk dat heel veel paarden ook problemen hebben met suikers omdat het mode is :o
Vraag me af hoeveel paarden idd op bloedwaarden e.d. getest zijn.
Ik blijf het griezelig vinden dat mensen heel fanatiek bepaalde voedingsstoffen willen vermijden zonder regelmatige checks.
Een deel zal dat heus wel doen maar ik lees soms ook dingen waarvan ik denk je hebt geen idee waar je mee bezig bent...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:22

DubbelDun schreef:
Maar is het ook niet zo dat juist de toegevoegde suikers (in welke verschijningsvorm dan ook) juist het probleem geeft bij paarden die moeite hebben met 'suiker' ??

Nee.. Hoeveel paarden worden hoefbevangen van gras? Daar zit toch geen toegevoegde suiker in de vorm van melasse ed over heen en het bevat geen granen :+
Dus het is met zoveel dingen, TEveel (suikers en zetmeel in dit geval) is slecht. In welke vorm dan ook. Zolang het niet in grote hoeveelheden (ineens) binnenkomt en het paard het verbruikt voor onderhoud en inspanning is het geen probleem.
Nodig heeft een paard het wel, net als eiwitten. Eens met wat PetitParis en MarijeR zeggen, opletten wat je paard binnenkrijgt is heel goed, maar het slaat wel een beetje door. Eerst met de eiwitten, nu met de suikers en zetmeel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:35

Tja Marije.. het mag dan wel een mode zijn, maar wat mij betreft dan toch wel een verstandige mode.
Voor het gemak van de eigenaren is de laatste decennia het gebruik van krachtvoer zeer toegenomen - krachtvoer|muesli bestaat vooral uit granen in verschillende bewerkingen (ontsloten, gemalen etc.) en granen bestaan bijna volledig uit koolhydraten ( de vitamines/mineralen laat ik nu even buiten beschouwing). Als het voer de maag gepasseerd is, komt het in de dunne darm terecht waar de hoolhydraten omgezet worden naar... suikers ( glucose| fructose). Er zijn genoeg paarden die daar redelijk mee kunnen omgaan, maar er zijn er ook een heleboel die dat niet kunnen. Daardoor ontwikkelen zich aandoeningen als obesitas, hoefbevangenheid, EMS, Cushing, Insuline Resistentie. En deze aandoeningen zijn de laatste jaren zeer toegenomen.

Nu is het zo dat een paard bij arbeid de glucose heel goed kan verbranden: een sportpaard ( en dan bedoel ik dus een écht sportpaard) kan de glucose goed verwerken - het wordt door de arbeid verbrandt en niet als vet in het lichaam opgeslagen. Die vetlagen die wél bij sommige paarden opgeslagen worden ( hals, schouders, rug naast de ruggengraat, billen) zijn zo onschuldig niet: de vetten genereren afgifte van hormonen en voor je het weet gaat het lijf van het paard enigzins op tilt en kan in een soort van infectiestaat komen. Een goed voorbeeld is die dikke en harde manenkam, dat is in feite een doorlopende infectiebron door hormoonafgifte in je paard.

Natuurlijk heeft een paard koolhydraten en suikers nodig, maar met mate! De natuur voldoet daar heel goed aan want in gewoon gras en ook in hooi zitten genoeg koolhydraten om het paard gezond te houden. Waar het echter wel vaak aan ontbreekt zijn de juiste vitamine en mineralen. Simpel gezegd zal een gewoon recreatiepaard het prima moeten doen op gras, hooi en een goed vitaminesupplement. Een goed vitamine supplement is er een die voornamelijk uit natuurlijke stoffen en chelaten bestaat, die zijn beter opneembaar.

Heb je een paard wat zwaar getraind wordt dan spelen er andere zaken mee en zal je dus de totaalgift c.q. totaal beschikbare koolhydraten|suikers\vit + mins moeten gaan verhogen naar behoefte.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:48

De meeste paarden worden helemaal niet zwaar getraind. Gewoon hooi met een vitamine korrel zou dus prima werken.
Of ipv een schep brok een halve geven, scheelt al de helft aan suikers en koolhydraten. En vitamines worden voor een heel groot gedeelte door het paard zelf aangemaakt.
En als mensen dan zeggen dat er in een vitaminekorrel (waarvan je bv 100 gram p/d voert) teveel suiker zit, die hebben het niet helemaal begrepen...

Paarden die écht wat mankeren of waar zware inspanningen van verwacht worden, ja dan moet je dingen gaan aanpassen in het voer.
Maar het gewone HKT paard heeft dat heel niet nodig.
Alleen mensen denken op het moment dat ze een startkaart aanvragen dat ze hun paard als een topsporter moeten gaan voeren.
De betutteling is toegenomen, niet de echte medische problemen...
Waar de producenten trouwens heel mooi gebruik van maken :D

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:20

Net voer gehaald.
Marstall Faser-light om te proberen, maar weet nu al dat ik volgende keer toch de Vito meeneem :) Ik heb de verpakking gelezen net thuis (toen ik de zak al had gescheurd en het voer in de voerton had gekiept :o en toch ergens achteraan staat er 'appelmelasse' vermeldt, terwijl ik toch liever een melasse-vrij voer heb..... Maar ziet er verder wel goed uit, paard vind het ook lekker. Dus voer hem op en ga dan toch voor de Vito.

En Wiesen-Fasern, dus een grasmengeling.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:37

Bojangles, ik voer de Naturell van Marstall met de Provacal.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:58

Is Provacal ook iets van Marstall?