Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caballos

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:17

Ik meen mij te herinneren dat er een topic was met een lijst van deze schadelijke stoffen en in welk voer het zat...............

Zelf voer ik om die rede healthy herbs van voergezond.nl
En mede daarom voer ik mijn hond rauw.
Eigenlijk schandalig dat dat in diervoeding zit, maar ja onze dieren staan "onder aan" en eten onze "afval verwerking" op............

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:42

Meestal geven ze wel aan wat er in zit als je ze daar over belt, ze mogen er nl. ook niet om liegen, 't hoeft alleen niet letterlijk op de zak te staan. En ja, dat 100% natuurlijk op de zakken van Havens is BS en zou dus volgens mij ook niet mogen...
In welk topic staat dat het in Marstall zit dan? Want ik had destijds (ook al weer een paar jaar terug) Marstall en Equisanum als twee merken die vrij waren, daarom ben ik dat toen gaan voeren (dat was nog voor ik ook op suiker ging letten, equisanum bevat wel melasse. Marstall heeft suikervrije voertjes maar is altijd nog allemaal zetmeel dus ook dat voer ik nu niet meer).
Hier een lijstje:
haboshof @ [VS] Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 19:07

Dat lijstje is het inderdaad maar als je verder naar onderen leest dan lijkt het of deze verouderd is of niet helemaal klopt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:14

Dat zag ik maar ik weet niet beter dan dat Marstall vrij is. 't Is ook maar vrij beperkt houdbaar (is vaak een indicatie) en degene die dat postte wist het ook niet zeker dus ik ga er van uit dat mijn info nog klopt. Maar om zeker te weten kun je ze gewoon bellen, ik heb altijd gewoon netjes antwoord gekregen en ook es per mail een complete samenstellingslijst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 23:38

jajaja,ik negeer de rode letters even...

was erg benieuwd of de mensen uit dit topic nog allemaal 'natuurlijk'voeren??

ik heb het namelik geprobeerd en mijn pony haalde er niet genoeg uit.

toch wil ik het nogmaals proberen als mijn huidige voer op is..

liefste een volledig supplement wat ik dan aanvul met bijvoorbeeld grasbrok,ruwvoermix,oid..

ben alleen zo bang dat ie er weer niet genoeg energie uit haalt...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:06

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:33

Ik heb de marstall force, maar ditw as nagemeten door den hoek en doet helemaal niets bij mijn merrie :+ Beetje jammer dat ik net een nieuwe emmer besteld had :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:34

wat zonde...
dat nameten,hoe werkt dat precies?
en wat voer je nu dan?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:00

nog steeds de force :') Vind zonde om een neiuwe emmer weg te gooien. T kan geen kwaad, maar t doet ook niets. Ze krijgt kuilgras ( mooi spul, geen koeienkuil ) en een handje marstall vito.

Nameten doen ze met een ? Biosensor of zoiets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:27

ja,weggooien is zonde..
maar ik denk dan,het doet toch altijd wel íets??
er zitten zoveel vitaminen en mineralen in...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:59

Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar in force zitten enkel anorganische vit en min. Ik denk dat dat de reden is dat het er niet goed uitkomt met testen.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:15

hoe bedoel je dat maris?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:18

Organische vit en min zijn veel beter opneembaar. Ik heb al meer gehoord dat om die reden force als niet goed werd uitgetest.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:28

Ik heb mijn vorige paard altijd Wiesencobs aangevuld met vitaminen gevoerd. Eerst de Marstall Force maar doordat het een korrel is en hij maar een héél klein handje cobs kreeg ging hij dat minder goed eten. Toen overgestapt op NAF en dat ging prima. Hij deed het daar altijd super op.
Met Raya ben ik ook begonnen met Wiesencobs maar die at ze minder goed en die vind ik voor haar te veel aanzetten (ze moet heel nodig afvallen juist), dus nu ben ik als test met een zak Fibra anti-itch bezig. Een compleet gemaakt ruwvoer op basis van lucerne en timothee met nog wat toevoegingen als spelt, íets maisvlokken (je kunt ze tellen) e.d. Mooi voer, ze eet het beter dan die Wiesencobs maar laat 't ook wel eens staan (ze krijgt als ze 's avonds op stal gaat een rubberen bak met een beetje Fibra in haar stal).
Liefst zou ik haar graszaadhooi voeren maar omdat ze overdag bij andere paarden in een paddock staat die wel gewoon weidehooi moeten gaat dat niet lukken. Het minder lekkere eet ze dan 's nachts gewoon niet en probeert zich overdag vol te stouwen met het betere spul. Dat werkt op dit moment dus alleen maar averechts.

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:37

Mijn paarden krijgen,

Bio-Chi voor Grazers
Natuurlijke vitamine en mineralen voeding / kruidenbooster

Bio-Chi is een bijzonder product gemaakt van grondstoffen afkomstig van biologische en biologisch-dynamische teelt.

Het is zeer rijk aan natuurlijke vitaminen en mineralen welke volledig organisch gebonden zijn aan de grondstoffen en dus volledig opgenomen kunnen worden.

Koudgeperst
Er zijn dus absoluut GEEN syntetische vitaminen of anorganische mineralen aan toegevoegd.

Bio-Chi is vanzelfsprekend koud geperst (zonder melasse) voor behoud van de hoge kwaliteit grondstoffen.

Grondstoffen 100% bio en BD kwaliteit
◦
Oliekoek van mariadistel, kummel, bernagie, druivenpit, hennep en div. noten.
◦fruit
◦groenten
◦
kruiden
◦specerijen
◦bierborstel
◦verder niets.

De olie-koek is het eindproduct wat over blijft na de eerste koude persing van, in dit geval, biologisch-dynamische olien.
Dit is het hoofdbestanddeel van deze booster en bevat, naast vele andere waardevolle voedingstoffen, nog een groot deel van deze kostbare en heilzame olien.

Verder zijn hier seizoens fruit, groente, kruiden en specerijen aan toegevoegd en bierborstel wat het tot een zeer smakelijk product maakt.
We hebben al geconstateerd dat dieren, met overgewicht, zelfs afvallen door de booster.

voor analyse kijk even op de site http://www.bio-ron.com/producten/voedingssupplementen/bio-chi-vitaminen-a-mineralen-booster/bio-chi-grazers.html

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:43

He leuk een nieuw product van bio-ron. Maarre zitten er ook mineralen en sporenelementen zoals zink, koper , selenium in ?

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:50

Dat is toch ook gewoon een afvalproduct of ben ik te cynisch? Maar omdat het bio is...

Mijn paard krijgt Pre Alpin Aspero, Equifyt Natural base en Equilin. Heb tijd lang graanloos gevoerd, omdat dat beter zou zijn voor je paard, maar voor de mijne was dat niet zo. Uit graan halen ze toch bepaalde aminozuren die ze niet zelf kunnen aanmaken, dus toen maar op zoek gegaan naar een muesli. Na wat omzwervingen uitgekomen bij Equifyt (itt wat ik hier las, zit daar geeeeeeen melasse in). Stalbenen heb ik nooit meer gezien en meneer ziet er goed uit.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:52

@ Maris: ik kan er best inkomen dat organische vitamines en gebonden mineralen beter opneembaar zijn dan anorganische MAAR het is toch een algemeen gegeven dat al onze gecultiveerde gewassen minder vitaminen en mineralen bevatten dan vroeger om over de voedingswaarde nog maar te zwijgen (uitputting van de gronden en overbemesting als compensatie)
Dus ik vraag me af in welke mate "zo natuurlijk mogelijk" haalbaar is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:54

dat is ook ( bijna ) niet haalbaar. Maar force is dus enkel en alleen anorganisch. er zijn ook supplementen die ook organische vit en min bevatten. Of op basis van enkel kruiden natuurlijk

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:57

Wij voeren nog steeds naar volle tevredenheid de HH van voergezond en ze halen er genoeg energie uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:54

HH blijft an sich best interessant als ik meer info zou mogen ontvangen van de leverancier.tot op heden heb ik geen reden dit weer te voeren.
mijn pony krijgt nu granen,flink ook trouwens(voor zijn doen dan,rond de 1,5 kilo)in de vorm van muesli.
samen met lucernemix,subli sp en hooi(veel).
om bij te trekken,wat nu eindelijk lukt
ben ook begonnen met een kuurtje Opkikker van NAF omdat hij er gewoon echt slecht uitzag..

zo lastig.
heb al best veel geprobeerd..

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:52

HH Mijn pony at het niet... En voor mijn twenter, met "verhaal" werd het afgeraden ivm de kruiden die erin zitten en omdat het grasbrok is ( let op, dit is MIJN ervaring dus niet om HH af te raden voor een ieder). Ze krijgen nu spelt met muesli en doen het er goed op, en eten het graag.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:43

Mijn oudje van 28 staat op de subli senior en doet t daar ook goed op :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 23:45

de slobber bedoel je?
die is wel fijn ja..

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:27

Jep die :) hij vindt t alleen niet super lekker dus is niet altijd op