[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 09:53

Ik voer op dagen dat ze werkt 1,5 schep SP en op andere dagen 1 schep, verder 3 tot 4 scheppen lucerne en 2 bekertje omega mix...
het heeft lang geduurd maar nu eindelijk begint het weer een beetje paard te worden!

DromenLies

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:58

@ nouvel; voer jij 1.5 schep SP ongeweekt of doe je er nog water bij en is het dan meer dan 1.5 schep?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:05

ik doe 1,5 schep ongeweekt, geweekt wordt dat dus een stuk meer...

een halve schep in een emmertje zet ik klaar, dat voert de staleigenaar bij haar avondeten...

een hele schep maak ik als ik kom aan met heet water (waterkoker) en dat voer ik na het rijden...

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:51

En wat krijgt je paard verder aan voer per dag? En weet je toevallig ook of een voerschep gelijk is aan een kilo SP?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:54

in totaal zo'n 10 tot 12 kg ruwvoer (compactgras, lucerne en geweekt hooi), halve schep muesli, 2 maatschepjes omega mix...

mijn merrie kan weinig krachtvoer hebben, wordt ze erg gespannen van en ze is van de zomer hoefbevangen geweest...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 09:50

Mijn paarden reageren nooit op krachtvoer door drukker te worden (misschien als ik ze op zou sluiten).
Hoe is de maag van je paard?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:23

mijn merrie komt uit Portugal, is erg snel heet/gespannen van zichzelf en nooit gewend geweest om krachtvoer te krijgen, daarnaast is ze van de zomer hoefbevangen geweest (door omstandigheden), waarom zou ik haar dan meer krachtvoer gaan geven...
advies van de veearts om haar voller te krijgen was zoveel mogelijk goed ruwvoer...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:22

Ik zeg niet dat je meer moet geven, alleen uit ervaring heb ik geleerd dat gedrag ook met maagproblemen te maken kan hebben.
Het veulen wat wij destijds op stal hadden staan kreeg veel ruwvoer, 2x per dag half schepje krachtvoer en was of aan het eten of aan het donderjagen terwijl mijn veulens dat helemaal niet hadden. Ze werden allemaal gek van hem. Een bijkomend iets was dat hij in de hand wel rustig was maar veel te gapen en dan achter elkaar. Na een maag endoscopie had hij maagzweren, waarschijnlijk van de verhuizing. Hij is toen zeer angstig geweest op de wagen en moest gesedeert worden om te kalmeren. Na behandeling van zijn maag veranderde zijn gedrag maar na een 2e endoscopie was het nog niet voldoende genezen, na nog een kuur ging het beter en kwam hij ook aan.
Daarom mijn vraag of er iets bekend is over de maag van het paard.

Nog een ervaring in deze richting is een van mijn merrie's. Zeer nerveus, maar het heeft nooit echt geklopt, want ondanks grote trauma's is ze na veel poeha wel gewoon te overtuigen het te doen en doet het dan in rust, dus naast een klein deel aanleg was dit in mijn ogen gedrag dat was ontstaan in de jaren om zich beter te kunnen voelen of omdat ze zo druk en verward in haar koppie was dat het er zo uit kwam.
Ik ben haar leem en lijnzaad gaan voeren en omdat ze daar zo goed op reageerde heb ik de maagcompositum van de groene os aangeschaft en gevoerd. Het gedrag is niet over maar ze staat niet meer dagelijks te weven en met haar hoofd te zwaaien, kan het gedult opbrengen om te knuffelen en loopt niet constant te schrapen, lipflappen en draaien als ze haar zin niet krijgt.
Ze is nu zelfs dik voor haar doen (heb haar nog nooit zo dik gezien) en ik merk dat ze in haar kracht begint te komen. Ipv als een kip zonder kop rond te rennen, verdedigd ze nu haar eigen plekje en haar vriendinnen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:24

Bedankt voor je uitleg!

Ik geloof niet dat zij een maagzweer heeft, ik heb er al eerder aan gedacht en heb er veel info over opgezocht, maar ze heeft geen van die tekenen als gapen, flemen, etc...
Ze heeft altijd voldoende ruwvoer gehad, ze krijgt omega mix (waar ook lijnzaad in zit) en lucerne, wat aangeraden wordt voor paarden met een maagzweer...

Dit afgelopen jaar hebben we af en aan gelopen naar de veearts (voor andere redenen) en haar door hem ook osteopatisch laten behandelen, en nooit is iets van maagzweer genoemd...

maar het is iets wat ik toch in gedachte zal houden en er bij een volgend veeartsbezoek zal ik er nog eens naar vragen...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:17

Wat je ook nog opzoeken is magnesium tekort, naast stress gedrag hoort koliek achtige verschijnselen daar ook bij.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:24

magnesium krijgt ze al een aantal jaar extra door het voer, evenals vit E en een totaal supplement (force) omdat ze zo weinig krachtvoer krijgt...

vorig jaar heb ik bloedonderzoek laten doen, daar kwamen geen tekorten uit...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:55

Dat scheelt dan in ieder geval.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:36

En net toen het zo goed leek te gaan... staat mn pony met koliekverschijnselen -O- Hij is sinds gister al niet lekker, wilde gisteravond niet eten, stond met hangend hoofd in de uitloop. Nu nog steeds niet fit :n niet heel ziek, ligt niet kermend over de grond te rollen, maar goed is t ook niet :\ Hij had vanmiddag ook eindelijk weer gemest sinds vanochtend vroeg (daarvoor weet ik niet wanneer het voor het laatst was toen stond ie nog in de uitloop, nu op stal) maar toen zat er een soort geel taai slijm iets doorheen :? Morgen voor de zekerheid DA maar bellen.

Maar nu de vraag, zou het door de SP of omega kunnen komen? Heb expres heel voorzichtig met de dosis gedaan, maar zou er verstopping oid kunnen ontstaan door dat voer? Of misschien toch een worminfectie? Zn mest vertrouw ik ook niet helemaal.

-O-

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:41

het zou beide volgens mij geen koliek tot gevolg moeten kunnen hebben...

olie werkt juist tegen verstoppingen, en bietenpulp is ook heel goed voor de darmen...

vreemd zeg, en vervelend...
sterkte ermee!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:43

Ik zou ook zeggen een wormenbesmetting

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:48

even mestonderzoek en/of bloedonderzoek laten doen anders...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:50

Ja ik dacht ook zoiets gelezen te hebben, iig van de olie. Dat moest ik m van de zomer juist geven na zn operatie toen ie na 3 dagen bijna niet eten zn darmen weer op gang moest krijgen.

Maar een wormbesmetting, midden in de winter? Hij staat niet op het land, eet alleen een uurtje paar keer per week wat gras bij de buurman, maar daar staan verder geen paarden/andere beesten op.

Ja ga morgen sowieso DA bellen voor bloed en mest onderzoek, en algehele controle. Heb zn mest van net ook bewaard, mss kunnen ze er iets mee.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:51

er kan best iets van wormen achtergebleven zijn wat nu last veroorzaakt...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:01

Rode bloedwormen kunnen zich innestelen waardoor ze kunnen overleven en ineens met zijn alle het paard kunnen gaan lastig vallen. Mijn hengst was ook besmet en is toen ontwormt. Dit kwam uit mest en bloedonderzoek.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:04

Oke klinkt aannemelijk :j Nou ga morgen direct bellen, hopelijk weet ik dan snel meer. Net nog even bij m gekeken, hij had weer gemest en daar zat niks bij verder gelukkig. Hij toont ook weer wat alerter, t gaat n beetje op en af heb ik het idee.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:17

bij mijn vorige paard dat steeds koliekerig was haalde ze ook een bloedwormbesmetting uit bloedonderzoek.
Ik weet eigenlijk niet of ze dat ook goed in de mest kunnen zien, ik laat nu wel regelmatig mestonderzoek doen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:19

als de wormen eieren leggen wel, en van de lintworm de schubben (om het maar een maar een naam te geven). Ingekapseld leggen ze geen eieren en zie je dus niets in de mest, maar wel in het bloed.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:20

oke, da's een duidelijk verhaal!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:27

Heb vorig voorjaar ook een volledig mest en bloedonderzoek laten doen omdat ie toen ook wat verschijnselen van besmetting vertoonde. Toen had ie geen wormbesmetting overigens.

Maargoed, ik was al van plan als ik na 2 weken geen verbetering zou zien qua wat dikker worden, dat ik een bloedonderzoek zou doen dus doe nu gelijk het hele pakketje maar even. Heb ik meteen duidelijkheid (hoop ik).

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:37

Nou DA komt er over 1,5 uur aan, trof m net weer liggend aan in de stal, maak me toch wel beetje zorgen nu :\