[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:17

Geen idee Mandyke. In de tijd dat mijn paard een antibioticakuur moest volgen, deed ik dat in zemelen. Volgens mij zit daar ook niet veel in (maar dat zou je even moeten nagaan).

Daya staat weer op de piste, zielig te wezen. Als ze nu 's nachts op het gras gaat vreet ze zich werkelijk vol (maar er staat helemaal niets! :n ) . Ik heb haar nu dan ook geen hooi gegeven. Vanmiddag krijgt ze weer een plukje in de slowfeeder.

Welke graasmaskers kennen/hebben jullie en welke raden jullie aan? Ik zat naar deze te kijken: http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/ne ... raaskorven de deluxe versie. Heb even gemaild naar daar. Iemand andere voorstellen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:21

Ik vind die niet echt handig, heb hem ook, maar mijn pony's worden echt sjachie van dat ding. Ik vind dat vierkante bakje vriendelijker over komen met die gleuven ipv een rondje erin.

Klein beetje appelmoes kan vast geen kwaad. Zelf heb ik een tijdje buut gevoerd over een klein stukje brood met appelstroop. Dat plakt lekker en ze vonden het wel lekker. Nu los ik het op in water en meng ik het door de brokken.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:23

De greenguard dan? Ik lees zo weinig ervaringen over de verschillende korven (of ik kan niet goed zoeken).

Ik wil een die op zichzelf al een halster is, die zacht is, stevig maar niet schurend, met een panieksluiting zodat ze niet vast kan zitten... Voor de rest maakt het me niet zoveel uit.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:24

Die bedoel ik ja. Volgens mij kunnen ze daar beter mee eten. Als mijn gras te hoog is dan duwen ze het plat met die andere korf en worden ze boos. Amber probeert hem altijd af te krijgen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:35

Ik heb de greenguard en deze vind ik de beste. De andere korven gaan sneller stuk en dat enkele gaatje onderaan in sommige korven is dikwijls toch net wat te weinig ruimte om nog door te eten zonder chagrijnig te worden.
Voor de greenguard hebben ze een speciaal halster, maar je kan ook gewoon je eigen halster gebruiken. Ik raad wel aan om rond de lederen riempjes waarmee de korf aan het halster wordt vastgemaakt nog eens van die plastieken sluitingetjes te doen (die dingen die je vasttrekt en niet meer loskrijgt, snappie :+ )

Ik zal het anders maar eens met appelmoes proberen, misschien hebben ze wel een variant met gereduceert suikergehalte voor diabetici :)*

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:45

Snelbinders bedoel je? :D
Waar heb je die graasmaskers gekocht (mag per pb hoor)? Zijn die niet veel duurder dan een gewoon masker? Niet dat ik het er niet aan wíl geven hoor, maar het is een blijft een maflinger en als ze die stuk maakt... Misschien is het een betere optie om die greenguard aan te schaffen als ze een goedkope goed verdraagt :D Ik vind hem er ook vriendelijker uitzien. Dan heb ik wel nog geen panieksluiting, want mijn halsters hebben dat niet, gheghe. Dat wordt even zoeken naar een goed weidehalster ook.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:08

Via de paardendrogist kan je die greenguards een week op proef krijgen. Daar heb ik mijn greenguard ook gekocht.
Bij ons op stal zijn er enkele paarden die regelmatig aan de graaskorf moeten waaronder een een paar slopers en de greenguard is eigenlijk de enige die zich goed houdt. Ze gaan natuurlijk niet voor eeuwig mee maar ze doen dikwijls toch het weideseizoen uit terwijl andere korven dikwijls na een week al onherstelbaar beschadigd zijn.

Nog 1 tip ivm de greenguard. Je kan best de achterzijde (dus de zijde die onder kin hangt) afplakken met stevige waterdichte tape (van die zilvertape) Zo schuren ze hun kin niet open aan de korf!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:11

ponyzotje schreef:
Snelbinders bedoel je? :D

Noemt dat snelbinders dan? :P

Deze dingetjes dus
Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:14

Dat zijn tiraps of hoe je het mag schrijven :D

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:25

tie-wraps? Hier heet dat snelbinders :D ja die dingen dus.

een paardendrogist kennen wij hier niet maar ik zal even zoeken naar verkooppunten ;-)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:29

Paardendrogist.nl dat is gewoon een online shop :)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:41

Inderdaad www.paardendrogist.nl Goede service daar!

Ik denk dat ik ondertussen ook een oplossing heb voor het supplement gedoe. Zemelen! Stalgenootje deed daarnet een schepje van in mijn bak om te proberen en alles ging goed naar binnen ;) Zemelen zou ook niet aanzetten, dus dat is zeker een plus voor mijn dikke knolliebollie :)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:29

ponyzotje schreef:
Geen idee Mandyke. In de tijd dat mijn paard een antibioticakuur moest volgen, deed ik dat in zemelen. Volgens mij zit daar ook niet veel in (maar dat zou je even moeten nagaan).
Zoals ik al zei dus :P ;-)

Handige site!! Zitten die riempjes daar dan bij, waarmee je het masker aan je halster kan vastmaken? Ik ben echt bang dat Haffie die kapot maakt, denk dat ik toch maar die "gewone" eerst bestel. Als dat goed gaat lijkt de Greenguard me inderdaad een heel fijn modelletje!!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:30

Mandyke schreef:
Ik raad wel aan om rond de lederen riempjes waarmee de korf aan het halster wordt vastgemaakt nog eens van die plastieken sluitingetjes te doen (die dingen die je vasttrekt en niet meer loskrijgt, snappie :+ )

Dat had ik eerder moeten weten, want ben nu al verschillende riempjes kwijt.

Heb die van mij trouwens via josie van bokt gekocht en die bestel ze rechtstreeks in Engeland en afhankelijk van hoe de ponden staan is dat goedkoper.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:37

ponyzotje schreef:
ponyzotje schreef:
Zoals ik al zei dus :P ;-)

Handige site!! Zitten die riempjes daar dan bij, waarmee je het masker aan je halster kan vastmaken? Ik ben echt bang dat Haffie die kapot maakt, denk dat ik toch maar die "gewone" eerst bestel. Als dat goed gaat lijkt de Greenguard me inderdaad een heel fijn modelletje!!

;)

Die riempjes zitten erbij ja.
Moest ik jou zijn en je hebt echt een sloperige haf dan zou ik zelfs niet aan die goedkopere modelletjes beginnen, die gaan je veel duurder uitkomen want de echte slopers hebben ze binnen de paar dagen volledig naar * geholpen :+
Bij ons op stal zijn er een aantal verschillende exemplaren geprobeerd en de greenguard is echt de enige die de slopers hun gedragingen overleefd :+

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:56

Ze sloopt nog niet, maar het is een Haf natuurlijk :D Ik ga de paardendrogist ook even mailen voor de maten :-) Dankjewel :-)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:16

In mijn greenguard staan de bijtsporen in een poging om er doorheen te bijten. :roll:

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:32

Marcella schreef:
In mijn greenguard staan de bijtsporen in een poging om er doorheen te bijten. :roll:

Tja, als ze er niet rond kunnen proberen ze er gewoon door te gaan hé :+

Mijn paard is helemaal geen sloper. Bij haar kan ik gerust de goedkopere modelletjes graaskorven gebruiken, alleen dat enkele gaatje onderaan vind ik (en mijn paardje is het daarmee eens :o ) maar niets. Vandaar dat ik voor de greenguard kies, mijn paardje kan hier ook prima mee uit de voeten.

De slopers bij ons op stal echter ... die hebben die goedkopere modellen zo naar de * geholpen, de greenguards gaan veruit het langst mee, maar inderdaad, na even zie je daar al flink wat 'tandensporen' in staan :D

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:12

Hm, 't ding is, dat 'gewoon' graasmasker is nog goedkoper dan het speciaal halster voor Greenguard. Als deze dus ook een panieksluiting heeft, koop ik deze, sloopt ze hem dan hang ik de Greenguard daaraan en ben ik nog steeds goedkoper uit :D
Nu wel nog even horen of-ie een panieksluiting heeft, dat vind ik wel belangrijk.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:21

Welke oefeningen doen jullie om je pony's te doen afvallen? Ik heb hier enkel een kleine -modderige- bak. Ben nu een paar dagen aan het longeren maar ik merk dat dat erg snel saai wordt en ook niet zo fijn voor Daya's beentjes, zo'n kleine cirkels de hele tijd.

Lange lijnen wou ik wel proberen maar aangezien ze zoveel mogelijk moet draven moet ik daar dan ook in de modder achteraan. Wat doen jullie om hen te doen afvallen??

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:27

ponyzotje schreef:
Hm, 't ding is, dat 'gewoon' graasmasker is nog goedkoper dan het speciaal halster voor Greenguard. Als deze dus ook een panieksluiting heeft, koop ik deze, sloopt ze hem dan hang ik de Greenguard daaraan en ben ik nog steeds goedkoper uit :D
Nu wel nog even horen of-ie een panieksluiting heeft, dat vind ik wel belangrijk.

Mijn haf heeft een hele zomer gedaan met de gewone graasmasker, en hij is nog heel ! (Alleen heb ik het gaatje wat groter gemaakt)
Wat beweging betreft zit ik met hetzelfde probleem, enkel een modderige weide ter beschikking... En ik heb geen trailer, dus haar meenemen naar de manege gaat ook niet... Enkel wandelen schiet nog over (en dan mag het al niet glad zijn ...)

Off Topic : Ik zie net dat je ook uit West Vlaanderen komt, hallo !

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:45

Yoika inderdaad, zelfde probleem, ook geen trailer. Wandelen zal wel moeten lukken, maar dat is ook maar wandelen he... Ze zou eigenlijk veel en lang moeten draven in plaats... Lastig hoor zonder bak!

Kreeg daarnet ook de tip om haar voor de koets te zetten en dat staat wel in de planning, alleen kan ik niet mennen dus moet ik wachten op hulp, ook om haar te leren slepen.

Zijn hier mensen die hun pony's om af te vallen bvb het land laten slepen? :D

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:49

misschien proberen of ze naast de fiets wilt lopen?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:51

Ze wil ook aan de hand niet meelopen naast me :n daar wordt op geoefend. Is wel een goed idee naast de fiets! Alleen is ze nog jong en onbeleerd, dus ik ben er een beetje huiverig voor. Maar voor de toekomst een leuk idee!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:05

Mandyke@ misschien eens op www.voergezond.nl kijken, voer is echt laag in suiker en zetmeel en bevat toch nog vit. en min. ook hoef je er niet giga veel van te voeren.