Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 21:09

Dat is een half maatbekertje he.
Die geef ik ook,maar dan dus om de dag :j

Chesss

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 21:29

Ik ben ook op zoek naar een vitaminebrok, alleen dan 1 die niet geperst wordt met luzerne.
Ik ben nu uitgekomen bij kernbrok van treurniet. Iemand ervaring hiermee?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 21:29

Ik heb gekeken naar wat het CVB ( http://www.cvbdiervoeding.nl/pagina/100 ... loads.aspx ) en het NRC ( https://www.nap.edu/catalog/11653/nutri ... ed-edition ), wat zij als minimale hoeveelheden aanhouden voor volwassen paarden in rust en dan heb ik steeds de hoogste waarde genomen voor een veilige marge.

Daarnaast heb ik de waardes van het CVB genomen voor het ruwvoer en dan heb ik dat gebruikt om het basisrantsoen te bepalen qua vitamines en mineralen (dus hoeveel er in Nederlands ruwvoer zit).

Marstall Force is relatief laag in koper en vitamine E. Waren die twee ingrediƫnten dubbel zo hoog geweest, dan had je slechts de helft van Marstall Force hoeven voeren.

En toch bevalt het bij een hoop paarden erg goed. Alleen vinden niet alle paarden het lekker.

Ik heb geen duidelijke voorkeur, hoewel ik niet snel zal kiezen voor Metazoa. Het feit dat je zelfs met dubbele dosering nog niet volledig het seleniumgehalte dekt, vind ik aardig bizar. Maar tegelijkertijd weet ik dat ook voor dit product weer geschikte gebruikers zijn, want je mag er wel het meest van voeren en het voegt al flink luzerne toe aan het rantsoen.

Hoewel, Aveve mineralenmix vind ik geen goed product. Met 40g/100kg paard voer je netaan de benodigde hoeveelheid koper en zink, bijna dubbel zoveel selenium en maar de helft van de optimale hoeveelheid vit. E.

Op het moment staan onze minishetten op Summerfit (ieder een halve) en het grote paard staat op een combinatie van Nature's Best en pavo Vital (eerder kreeg hij VitalComplete, maar dat wordt niet meer geleverd). Ons vorige paard stond op Marstall Force.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 00:49

Ik had op de zak marstall force dacht ik gelezen 100 gram voor een paard van 500 kg? Ik mocht van Da hoger inzetten dus 130 gram gaan voeren. Ik ben sinds vandaag mijn shet het ook gaan voeren. Moeten mijn andere paarden maar de rest van het voer opeten, maar wellicht dat die dan ook overgaan op de force.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 06:46

Chesss schreef:
Ik ben ook op zoek naar een vitaminebrok, alleen dan 1 die niet geperst wordt met luzerne.

Marstall force is ook zonder

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 07:38

pleiada schreef:
Chesss schreef:

Marstall force is ook zonder

En VS200 ook. Of de vitaminebrok van Agrobs.
Kernbrok zit dacht ik niet geweldig met zijn waardes maar weet het niet 100% zeker

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 07:46

Pure feed is ook zonder lucerne en laag in ijzer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 10:03

Vitalbix noemt dat het veel aminozuren heeft maar in jouw
Tabel Mizora vind ik ze toch niet echt heel bijzonder verschillen qua waardes met bv pavo of jpgef.
Hier een schrale weide en wat schraal hooi.
Maakt t dan echt veel verschil welk brokje je nou geeft....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:16

Ik lees het regelmatig, mijn paard word druk van vitamine korrel x of y.

Kan dat nu echt op die hooguit 100 gram?

Ik kan het me voorstellen als je nog nooit vitamine hebt gegeven en er dan mee begint omdat het paard tekorten had die dan opgelost worden en hij zodoende actiever word.
Maar ook tussen de wissel van x of y verschil, is dat echt mogelijk? Of is het toch meer wat mensen zelf denken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:24

Ja, het kan echt. Mijn paard werd extreem schrikachtig van een halve schep c4l erbij (dus 300g maximaal), terwijl er verder niets verandert was en hij ook 2kg cornmuesli, een kg basisbrok, een kg luzerne en een schep grasbrok (naast een baaltje hooi per dag) kreeg.

Ik had in eerste instantie niet door waar het door kwam, pas toen de zak op was en ik er mee stopte, merkte ik dat hij binnen 2/3 dagen dat we gestopt waren hij weer zijn oude zelf werd. Terwijl de hoeveelheid vitaminen en mineralen in die 300g echt het verschil niet maakten, en ik later marstall stalriegel ernaast ging voeren, en hij toen dus nog veel meer vitaminen en mineralen binnen kreeg. Daar reageerde hij helemaal niet op. Producten met haver gingen overigens ook niet goed, dan werd hij ook knetter, zelfs al ging het maar over maximaal 100g haver (10% haver in een kg muesli) in totaal. Hoewel hij dan niet schrikachtig werd maar gewoon bokkend en wel door de bak ging, was ook niet zo'n succes. Terwijl hij uiteindelijk een periode op 3.4kg cornmuesli heeft gestaan en dat was geen enkel probleem, bleef hij keurig rustig op, terwijl dat ook een sportmuesli is.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:31

Ik heb sinds augustus mijn eerste 10kg emmer Marstall Force opgevoerd en zojuist een nieuwe besteld :j Ik geef het door het voer heen, en hij eet het gewoon op.

Ik voer echter wel 100 gram in de zomer (weide seizoen) en 150 gram in de winter (paddock). Volgens mij stond dat op de emmer zelf? Ik dacht het ergens te hebben gelezen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:36

Oke, dus het kan wel.

ik heb er nu een die is op het moment wel zo'n vliegmachine. Niet erg is pas 2,5 en in de winter hoort dat er ook wel extra bij. Maar ik vroeg me af of het door de metazoa kan komen die ik ook sinds 2 maandjes geef. Of dat het puur de winterkou/wind is. ( al vliegt ze afgelopen windstille warme dagen ook :P )
Nog even en hij is op, dan ga ik eens kijken naar wat anders, benieuwd of ik dan verschil merk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:04

Bruintje..,zie filmpje vorige pagina :')
Mijn oudje heeft het vaak wel.
Maar ja het is ook wat prutweer geweest,konden ze zoch niet echt uitleven op de wei , en de bak is niet glad.
tja dan zit er sowieso wel energie in.
Al deed het 6 jarig arabiertje niet erg mee ,maar die krijgt ook geen extra vitamines ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:54

Ja ik had je leuke filmpje gezien :D
Maar dan heb ik zoiets van, kan dat echt? Op die 100 gram of zo.

Hier hebben ze dus dagelijks de hele dag buiten gestaan, ook gebokt en gerend. Glad valt hier altijd mee gelukkig.
Ik vind het prima als ze levendig is hoor, maar op het moment is het wel erg maf :+
De andere die het ook krijgen reageren zo dus totaal niet. Hoeft natuurlijk ook niet.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:46

10 gram kan al problemen veroorzaken....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:08

Echt nooit verwacht. :)
Maar omdat ik het hier zo vaak lees en Mien vliegmasjien vandaag wel weer heel blij was had ik ineens zoiets van, is dat niet begonnen toen ik metazoa ben gaan voeren?

Kimalian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:26

Ik heb vandaag een kleine emmer marstall force gehaald. Ben benieuwd hoe ze het erop gaan doen en of ze het lusten. Ik Ben wel heel tevreden over de resultaten van pavo vital. Jammer dat ze het niet luste. Alhoewel die pony van mij de ene keer wel eet en de andere keer niet.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 23:39

Heb niet helemaal het topic gelezen. maar wat is nu het verschil tussen de Pavo Summerfit en de nieuwe Pavo Vital?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 01:43

bruintje123 schreef:
Ik lees het regelmatig, mijn paard word druk van vitamine korrel x of y.

Kan dat nu echt op die hooguit 100 gram?

Ik kan het me voorstellen als je nog nooit vitamine hebt gegeven en er dan mee begint omdat het paard tekorten had die dan opgelost worden en hij zodoende actiever word.
Maar ook tussen de wissel van x of y verschil, is dat echt mogelijk? Of is het toch meer wat mensen zelf denken.

Het is niet zo zeer druk, als in meer energie, maar echt schrikachtig. (bang en gespannen om helemaal niets) Het heeft niets met een actiever te maken, het was gewoon zielig om te zien. Ik heb het met 3 verschillende soorten korrel gehad en nee, ik heb het me toch echt niet verbeeld bij mijn anders zo dappere Lusitano. :D

Ook kreeg mijn paard daarvoor een andere vitamine korrel en in het begin gewoon een dekkende portie krachtvoer, dus het is ook geen kwestie geweest van te korten die opgelost moesten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:01

Ik geef nu vitalbix maar zie in een schema van Mizora dat vitalbix niet eens heel veel verschilt van de pavo vital korrels ( wel in prijs...)
Wat zouden dan voordelen van vitalbix zijn?
Pony die 24/7 buiten loopt op schrale weide met wel vrijwel onbeperkt ruwvoer waar niet veel eiwit inzit ( biologisch hooi). Hij is niet dik. ( koudbloed).

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:29

Pavo vital zit veel hoger in calcium en veel lager in magnesium ivm de vitalbix,en zo zijn er nog wel meer verschillen..

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:31

Anoniem schreef:
Ik geef nu vitalbix maar zie in een schema van Mizora dat vitalbix niet eens heel veel verschilt van de pavo vital korrels ( wel in prijs...)
Pony die 24/7 buiten loopt op schrale weide met wel vrijwel onbeperkt ruwvoer waar niet veel eiwit inzit ( biologisch hooi). Hij is niet dik. ( koudbloed).

Voor mij is het grootste verschil tussen die twee dat er in die van Pavo WEL granen en melasse (en soya) zitten.
Is voor mij al iets waarom ik het voor die van mij nooit zou kopen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:32

Kayleigh327 schreef:
Anoniem schreef:

Voor mij is het grootste verschil tussen die twee dat er in die van Pavo WEL granen en melasse (en soya) zitten.
Is voor mij al iets waarom ik het voor die van mij nooit zou kopen.

Melasse en granen zitten er niet meer in

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:52

Mizora schreef:
Ik ben nieuwsgierig naar Subli Omnia. Een ruwvoervervanger die niet geweekt hoeft te worden: http://www.subli.nl/omnia/

Het is nu al even op de markt. Wat vindt jij ervan? Mijn paarden vinden het allebei erg smakelijk, zowel droog als geweekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 11:13

pleiada schreef:
Pavo vital zit veel hoger in calcium en veel lager in magnesium ivm de vitalbix,en zo zijn er nog wel meer verschillen..

Nou die gehaltes schelen elkaar dus nauwelijks..