Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:15

Hier staan ze nu 2 weken op vitalbix en zag ik er 1 gisteren en vandaag zand eten.
Dat heb ik haar nog helemaal nooit zien doen.
Meer mensen die ervaring?

Hier voor had ze metazoa maar de leverancier hier in de buurt is zo'n drol dat ik geen zin heb nog een poging te doen het daar te halen.
Daarnaast heeft metazoa hun dealer lijst echt totaal niet up to date.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:16

bruintje123 schreef:
Hier staan ze nu 2 weken op vitalbix en zag ik er 1 gisteren en vandaag zand eten.

Hier voor had ze metazoa maar de leverancier hier in de buurt is zo'n drol dat ik geen zin heb nog een poging te doen het daar te halen.

Hier eten ze ook zand maar ik heb nooit wat anders gevoerd dus ik heb geen vergelijk..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:09

bruintje123 schreef:

Dat ging die van mij juist doen op marstall force. En mestballen van andere paarden eten..
Vitalbix niet..

MarloesHJ

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:07

Ik heb een keer gehad dat een van mijn paarden mest ging eten op vitalbix. Heb toen de hoeveelheid opgehoogd en daarna eigenlijk nooit meer zien doen. Zand eten doen ze hier ook niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:14

Ze krijgen allemaal 250 gr per dag. Voor 500 kg dus.
Maar deze weegt dat niet. Is 2 jaar, wel in de groei nog. Maar is maar 1,42 groot. Dus te weinig lijkt me niet.
Staat daarnaast nog de hele dag op het gras met nog steeds strip begrazing, dus geen kaal stukje.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:16

MarloesHJ schreef:
Ik heb een keer gehad dat een van mijn paarden mest ging eten op vitalbix. Heb toen de hoeveelheid opgehoogd en daarna eigenlijk nooit meer zien doen. Zand eten doen ze hier ook niet.

Na het ophogen is het mest eten hier inderdaad wel gestopt, maar zand likken blijven ze doen op de wei.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:17

bruintje123 schreef:
Ze krijgen allemaal 250 gr per dag. Voor 500 kg dus.
Maar deze weegt dat niet. Is 2 jaar, wel in de groei nog. Maar is maar 1,42 groot. Dus te weinig lijkt me niet.
Staat daarnaast nog de hele dag op het gras met nog steeds strip begrazing, dus geen kaal stukje.

Je moet eigenlijk 75g/100kg voeren als je naar de mineralenhoeveelheid kijkt (ik ben het niet eens met de geadviseerde hoeveelheid van de fabrikant, daarnaast adviseert deze tussen de regels door 65g/100kg. 50g/100kg is als ze er nog wat naast krijgen. Maar het staat er onduidelijk). Maar 250g is dus eigenlijk maar voor 330kg en vanaf een jaar kan je rekenen met hun volwassen gewicht en ze moeten eerder nog wat meer krijgen dan wat minder.

Ik heb de NRC- NRH tabellen voor een paard van 500kg opgezocht, om inzicht te geven in wat ik bedoel.
https://www.nap.edu/read/11653/chapter/18#298

Bovenaan de pagina staat Mature body weight (500kg), ze rekenen dus niet met het huidige gewicht (in het geval van een jong dier of een drachtige merrie) maar met het volwassen ideaalgewicht. Als je de onderste kolom neemt en dan de derde van boven, is dat behoefte op 12 maanden. Een hoop mineralen en alle vitaminen hebben dan al minimaal evenveel en vaak zelfs meer nodig dan hun volwassen versie op rust. Ik zou een jong paard eerder op 100g/100kg zetten dan op 50g/100kg, maar op zich hoeft het niet per se boven de 75g/100kg, maar die hoeveelheid zou ik wel doen. Nummer 7 van boven/5 van onder is die van 24 maanden en dan zie je dat een 2-jarig paard alleen een lager kalium- (nooit een tekort in Nederland), natrium-, chloor- (zijn samen zout) en magnesium-behoefte heeft dan een volwassen paard. Opvallend hoger is de eiwitbehoefte (50% hoger), calciumbehoefte (75% hoger) en fosforbehoefte (50% hoger), en de vitamines A (30% hoger), D (75% hoger) en E (75% hoger).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:21

Dank je wel.

Citaat:
Geen arbeid 50 gram per 100 kg lichaamsgewicht 250 gram (paard 500 kg)

En dit zal ook wel haar uiteindelijke gewicht worden.
Daarom dacht ik goed te zitten.
Uiteraard omdat ze daarnaast nog op gras staat (paardenmengeling) en uiteraard hooi.

Maar dan ga ik ophogen eens proberen.
Metazoa gaf ik eigenlijk gelijk maar zag ik het probleem niet.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:30

Ik geef sinds 2 dagen DC. Haflinger met PPID die gelukkig eigenlijk alles eet. Ze eet t met smaak en kwijlt er flink van. Ik meng t nu nog met wat dieetmix maar t bevalt nu al qua eten. Hoe ze t er verder op doet weet ik dus nog niet. Ik geef haar zon 240 gr ook naar t advies op de site. Ze heeft bijna geen arbeid, ongeveer 1x per week een bosritje. Verder krijgt ze gras via strook begrazing en een plak hooi smiddags.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 15:34

Nou ben ik toch eens benieuwd he, maar ik was in de veronderstelling dat VB een van de goedkopere vitaminebrokken was. Ben ik gaan rekenen met de aanbevolen hoeveelheid van een paar merken en is het bijna de duurste :')
Alleen die van Je Paard Gezond en Fit zou nog duurder zijn, de andere 3 opties waren goedkoper.

Ik kan alleen nergens een makkelijk overzicht vinden met hoeveel van de voedingsstoffen je dan daadwerkelijk voert, dat vind ik wel vervelend want ik wil wel goed veranderen als ik ga veranderen. Van de lucerne af zou al niet verkeerd zijn vermoed ik.

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:46

Azmay schreef:
Nou ben ik toch eens benieuwd he, maar ik was in de veronderstelling dat VB een van de goedkopere vitaminebrokken was. Ben ik gaan rekenen met de aanbevolen hoeveelheid van een paar merken en is het bijna de duurste :')
Alleen die van Je Paard Gezond en Fit zou nog duurder zijn, de andere 3 opties waren goedkoper.

Ik kan alleen nergens een makkelijk overzicht vinden met hoeveel van de voedingsstoffen je dan daadwerkelijk voert, dat vind ik wel vervelend want ik wil wel goed veranderen als ik ga veranderen. Van de lucerne af zou al niet verkeerd zijn vermoed ik.
Op deze site kan je heel goed voer en hun inhoud (mits deze vrijgegeven is) vergelijken. :j
http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer-vergelijken

Overigens heb ik zelf nog een vraagje.. mijn paard krijgt momenteel per dag: bietenpulp (1,5kg - 2kg), luzerne (een halve emmer) en geplette gerst (400gr) sinds ik hem heb. Dit was mij aanbevolen maar ik vind eigenlijk niet echt dat hij er beter van wordt. Hij is niet echt mager, maar ook niet op goed gewicht. Schraal zeg maar met nog weinig spiermassa.

Nu ben ik geïnteresseerd in Vitalbix DC. Ik heb al proefzakjes besteld vorige week en hoop deze morgen te ontvangen.
Vanochtend zag ik dat mijn bietenpulp bijna op is (iemand anders maakt deze voor de hele stal dus ik weet de inhoud van mijn zak niet altijd) en dacht ik eraan om de bietenpulp te vervangen met Nutrimash.
Idealiter gesproken (als paard het goed opneemt) zou ik dus Nutrimash, DC en Luzerne willen geven. Krijgt mijn paard dan alle vitaminen, mineralen en dergelijke binnen? Of moet ik nog granen bijvoeren?

Op google vind je zoveel verschillende dingen over "aanbevolen percentages mineralen dit, vitaminen dat, etc" dat ik het zelf allemaal niet meer zo goed kan onderscheiden. |o

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:51

Die ken ik Kategida maar die geeft het weer per kg en niet per hoeveel je moet voeren, plus dat ik dan nog niet weet of "11" veel of weinig is van iets.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:58

Moet je gewoon omrekenen

Afbeelding

Calcium bij jpef is een typefout. Moet 10 zijn

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 17:09

Azmay schreef:

Oh das gek, ik kwam bij uitrekenen uit dat Vitalbix duurder is dan Je Paard Gezond en Fit. Wellicht heb ik gerekend met een hoger gram/kg paard rantsoen voor Vitalbix (aangezien daar marges in zitten, voor paardne op rust tot zware arbeid).

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 17:11

Nessa schreef:
Moet je gewoon omrekenen

[ [url=m/jxwdDo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is die Dodson & Horrel ook nog ergens te krijgen hier? Vind verschillende soorten van hun maar geen vitaminebrok.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 17:21

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 17:42

[qute="Nessa"]
Moet je gewoon omrekenen

Afbeelding

[/quote] Bewust verklote quote i.v.m. het plaatje zichtbaar houden

Ik vind het een prachtig schema, maar ik ben het niet helemaal eens met een paar waarden die gebruikt worden.

Selenium is afhankelijk van welke richting je volgt minimaal 0.2 of 0.3mg/100kg paard, dus veiligheidshalve altijd de bovenste volgen komt uit op 1.5mg voor een paard van 500kg. En is vanaf 1mg/100kg paard mogelijk giftig (officieel is de grens zelfs 4mg/100kg paard), dus 5mg voor een paard van 500kg.

Bij vitamine E is 100IU/100kg paard (IE en IU zijn hetzelfde) is de minimale dosis (dus 500IU), maar de optimale dosis is 300IU/100kg paard (dus 1500IU voor dit paard), als bovengrens wordt 1000IU/100kg paard aangehouden. In mg is meten is niet handig omdat er een flink verschil zit tussen natuurlijk en synthetische vitamine E. Het kan tot de helft schelen in opname.

Links is CVB-grenzen, rechts is NRC (niet de krant) voor een volwassen paard (merrie of ruin) in rust (en niet drachtig of zogend).
Afbeelding

Ik heb zelf ook een aantal mineralenbrokken op een rijtje gezet, alleen dan heb ik het gecombineerd met 12kg grof voordroog en de dosering aangepast zodat het past. Hetzelfde idee als jij had, alleen dan anders benaderd. Ik heb de hoeveelheid het paard binnen kreeg gedeeld door de behoeftes van het paard. Een waarde 1 staat dan dus gelijk aan 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, een waarde 4 voor 400% van de ADH. De kleuren zeggen alleen iets ten opzichte van de hoogste (groen) en de laagste (rood) waarde in de kolom. Het is dus geen op absoluut oordeel. 1 is goed.

De meest linkerkolom is de kolom met alleen ruwvoer.
Afbeelding

Edit:
Dus voor het paard van 500kg
Marstall Force = 1.90-2.10€/kg, dus ±0.30€/dag
Pavo vitalcomplete = 2.36-2.80€/kg, dus 0.35-0.42€/dag
Vitalbix daily complete = 1.93€/kg, dus 0.73€/dag
Metazoa = 1.50€/kg, dus 0.75€/dag

De 2 bronnen:
CVB: http://www.cvbdiervoeding.nl/pagina/100 ... loads.aspx en dan Tabellenboek veevoeding Paarden Pony's 2016 2e paragraaf, 2e link van onder
NRC: https://www.nap.edu/read/11653/chapter/1

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:10

Ohhh nice! Heb je dit ook wel eens bekeken voor jpgef? En hoeveel gram/kg paard heb je als rantsoen voor de vital bix gebruikt bij de berekening?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:19

70g/100kg paard zie ik nu (onderaan zie je de hoeveelheid voor 500kg paard). Maar normaal raad ik 75g aan i.v.m. een iets beter vitamine E hoeveelheid. Daar is ook de prijsberekening op gedaan (dus op 375g voor 500kg paard).

JPGEF moet ik nog altijd doen. Die is een tijdje helemaal uit de picture geweest maar wordt op het moment veel gevraagd dus die moet ik aan mijn bestand gaan toevoegen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 19:47

K blijf het lastig vinden

Op moment krijgt mij haf die rond de 450 weegt

400 gram basis subli brok
100 gram Pavo vital (t schijnt dat deze hebben veranderd)
500 gram subli dieet mix

Overdags gras (9.00 tot 17.00) en dan 4 kg kuil

Van de winter 10/12 kg verdeeld over 4x

Ik wou de dc proberen alleen in de Pavo zit meer vitamine e

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 23:01

Mizora schreef:
70g/100kg paard zie ik nu (onderaan zie je de hoeveelheid voor 500kg paard). Maar normaal raad ik 75g aan i.v.m. een iets beter vitamine E hoeveelheid. Daar is ook de prijsberekening op gedaan (dus op 375g voor 500kg paard).

JPGEF moet ik nog altijd doen. Die is een tijdje helemaal uit de picture geweest maar wordt op het moment veel gevraagd dus die moet ik aan mijn bestand gaan toevoegen.

Mocht je die nog gaan doen geef dan even een seintje! Voerde altijd jpgef naar tevredenheid maar paard lust het niet meer. Nu overgestapt naar de dc.. Nog afwachten hoe het bevalt

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 03:16

Citaat:
Overigens heb ik zelf nog een vraagje.. mijn paard krijgt momenteel per dag: bietenpulp (1,5kg - 2kg), luzerne (een halve emmer) en geplette gerst (400gr) sinds ik hem heb. Dit was mij aanbevolen maar ik vind eigenlijk niet echt dat hij er beter van wordt. Hij is niet echt mager, maar ook niet op goed gewicht. Schraal zeg maar met nog weinig spiermassa.

Hoeveel en wat voor werk doet je paard? Want zonder trainen geen spiergroei. (En krijgt je paard nog iets van krachtvoer/vit.min.korrel, want alleen pulp, luzerne en gerst is niet volledig.)

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 07:55

MarChak schreef:
Citaat:

Hoeveel en wat voor werk doet je paard? Want zonder trainen geen spiergroei. (En krijgt je paard nog iets van krachtvoer/vit.min.korrel, want alleen pulp, luzerne en gerst is niet volledig.)

Momenteel matig werk. Hij heeft weinig spieren in zijn hals, rug en kont dus ik probeer deze nu met longeren aan te sterken. Rijden doen we nog niet zo veel omdat ik nog geen gepast zadel heb (zijn we mee bezig). Met rijden wil ik in de winter rustig aan mee beginnen en vanaf de lente echt intensief dressuur.

Daarnaast krijgt hij nu dus niets naast zijn pulp, gerst en luzerne... daarom dat ik op zoek ben naar beter aanvullend voer. Mij was aanbevolen om pulp, gerst, luzerne te geven maar dat vind ik idd ook niet volledig.
Ik weet alleen niet of ik nu granen moet bijvoeren als ik pulp (of slobber-> nutrimash), vitalbix dc en luzerne zou geven.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:40

Weet iemand hier hoeveel ml het maatbekertje van Vitalbix is?

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:28