Metazoa horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:24

Hahaha

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:56

Calcium hoort hoger te zijn dan magnesium 2:1 is ideaal..Het probleem met metazoa is dat de calcium fosfor magnesium verhouding niet goed is..Fosfor gehalte is te laag en dat zorgt voor een disbalans dus denk ik ook voor een verminderde magnesium opname..

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:02

maar dit hebben bijna al die vitamine brokjes

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:17

Ja dat is erg vreemd vind ik want het klopt niet..Als je granen voert trek je de verhouding weer recht,dus wellicht is dat de achterliggende gedachte..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:53

Maar zou je dan granen bij metazoa moeten voeren of bij alle supplementen?
Granen zijn juist uit de metazoa gehaald vanwege de suiker. Dus als je dan granen bij voert kan de magnesium beter opgenomen worden?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:33

pleiada schreef:
Ja dat is erg vreemd vind ik want het klopt niet..Als je granen voert trek je de verhouding weer recht,dus wellicht is dat de achterliggende gedachte..

Wij voeren al jaren en jaren granen, hoofdzakelijk haver en gerst. In granen zit geen suiker maar zetmeel, dat wordt in het lichaam omgezet in suiker, maar is dus een heel ander verhaal dan wanneer je voer geeft waar suiker aan is toegevoegd. Veel voedsel wordt omgezet naar "suiker" omdat er energie nodig is in het lichaam, dit is echter niet hetzelfde als de witte, geraffineerde suiker, die men in thee/ koffie doet!
Wij voeren dus ongeplette granen, ca. 500 gram per dag tot max. 1 kilo per dag als er echt zwaar gewerkt moet worden ( en dat gebeurt eigenlijk nooit ;) ) . Daarbij onbeperkt goed, lange stengel, natuurhooi ( zonder enge plantjes ;) ) en lucerne, we hebben nu weer de zakken van Hartog, die bevallen prima. Omdat we op het moment zo weinig granen voeren krijgen de paarden er wat geweekte wiesencobs bij, dat is natuurlijk ook gewoon hooi/ gras, en dus de Marstall Force, ca. 70 a 80 gram per dag.
Resultaat 2 glanzende energieke hengsten, met keiharde voeten en eigenlijk nooit ziek! We zijn ooit op deze manier gaan voeren ( ca. 10 jaar geleden!) toen bleek dat het rantsoen wat de paarden, toen nog in pension, funest was. Beide hadden een overbelasting van de lever en 1 ook nog van de nieren, waarschijnlijk veroorzaakt voor te rijk kuilgras en brok. We zijn toen dus overgestapt, op advies van een DA / voedingsdeskundige, op het huidige dieet en de resultaten spreken voor zich. De meeste paarden worden veel te rijk gevoerd ( kuil, brok, muesli, vitamine koeken, etc). Dat geeft enorme belasting van lever en nieren of zoals een bevriende deskundige ooit wel eens zegt: een paard kan van oude kranten nog voedingsstoffen maken ( bij wijze van spreken!) dus we stoppen er te snel te veel in!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:01

Er wordt tegenwoordig zo negatief gedaan over het voeren van granen..Daarom is het goed te lezen dat jou paarden het zo goed doen op hun dieet met granen elcid!Dat een teveel aan voedingstoffen of energie grote belasting is voor de organen is wel iets om te onthouden..Ik heb het zelf gemerkt dat de paarden door hoge concentraties vitaminen/mineralen juist niet beter werden en dat sluit weer aan met wat jij aangeeft..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:43

Granen/suiker/eiwitten/natuurlijk etc, allemaal hypes.
MAAR, er zijn zijn wel degelijk paarden die hier negatief op reageren en er dus baat bij hebben.

Een IR paard raad ik zeer zeker geen grote hoeveelheden suiker EN zetmeel aan!
Mijn paard mag best wat suiker hebben maar reageert wel op gras. Vooral het voor en najaars gras. Ik pas bij hem dus zeker wel op met wat ik er in stop. Hij krijgt momenteel overdag weidegang met graaskorf, voordroog, pulp, metazoa en binnen kort wat zemelen.

Mbt het brokken voeren ben ik het absoluut met je eens!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:04

Natuurlijk, je moet dit ook per paard bekijken! Net als mensen kunnen paarden negatief reageren op bepaalde voedingsstoffen. Een IR paard is een geval apart, net als bijv. paarden met PSSM of Hypp! Maar de angst die ons wordt opgedrongen m.b.t. granen, en dan vooral haver, is echt onzin. Paarden worden niet heet van haver, de echte werkpaarden deden het vroeger op een dieet van haver en goed hooi ( en geen kuil! wat in diverse opzichten geen paardenvoer is) , ik ken fokkers/ trainers in Amerika die de paarden ook puur op haver en hooi/ lucerne hebben staan en die paarden moeten iets harder werken dan het gros van de paarden hier.
Maar ik heb ook wel eens gehoord van een paard wat allergisch was voor lucerne, dus ik ga zeker niet zeggen dat onze manier van voeren voor alle paarden het ei van Columbus is, maar voor veel paarden zou het zeker een heleboel problemen vermijden en ze beter in hun vel krijgen.
Granen/ haver en goed hooi voer ik al zolang ik een paard heb ( dat is nu ca. 36 jaar!) en tot nu toe hebben ze het daar allemaal goed op gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:43

ElCid schreef:
pleiada schreef:

Wij voeren al jaren en jaren granen, hoofdzakelijk haver en gerst. In granen zit geen suiker maar zetmeel, dat wordt in het lichaam omgezet in suiker, maar is dus een heel ander verhaal dan wanneer je voer geeft waar suiker aan is toegevoegd. Veel voedsel wordt omgezet naar "suiker" omdat er energie nodig is in het lichaam, dit is echter niet hetzelfde als de witte, geraffineerde suiker, die men in thee/ koffie doet!

Het is in zekere zin wel hetzelfde. De zetmeel uit graan wordt in de darmen met behulp van het enzym amylase omgezet in glucose in het bloed. Er komt dus na het eten van graan, net als na het eten van geraffineerde suiker, een glucosepiek in het bloed. En sommige paarden, die resistent zijn voor insuline, kunnen die piek niet goed opvangen.

Het tweede probleem met zetmeel is dat het paard maar beperkt in staat is het om te zetten. Paarden kunnen namelijk maar een beperkte hoeveelheid amylase produceren. Het deel zetmeel dat niet omgezet wordt, gaat naar de dikke darm. Daar fermenteert het. Fermentatie van zetmeel resulteert in zuur. En dat zuur levert weer gezondheidsklachten op.

Dat laatste gebeurt trouwens vooral bij grotere hoeveelheden zetmeel (Volgens dit artikel zelfs 2,2 kilo en meer http://www.ker.com/library/equinews/v14n2/v14n209.pdf). Dus of er nou een beetje graan in die piepkleine portie mineralenbrok zit, maakt in dat opzicht waarschijnlijk niet veel uit. Dat leidt vast niet tot fermentatie en dus tot zuur. En voor die glucosepiek in het bloed zal het ook weinig verschil maken, denk ik. Als je kijkt naar wat een paard al aan glucose binnenkrijgt via ruwvoer, stelt dat zetmeel uit zo'n klein beetje mineralenbrok niets voor.

Aan de andere kant zijn granen namelijk een belangrijke leverancier van fosfor. En door het weglaten van die granen is de proportie fosfor dus ook heel laag geworden, zeker in verhouding tot de calcium.

Ik denk dus dat Metazoa het graan niet uit de brok heeft gehaald omdat het beter is voor de paarden, maar omdat het de consument een beter gevoel geeft. Want dat is uiteindelijk wat ze verkopen: een gevoel. Ze spelen wat dat betreft erg in op sentimenten als "natuurlijk is goed" en "granen zijn gevaarlijk". En dat werkt vast heel goed, want ik heb de indruk dat de meeste mensen paardenvoer kopen op basis van gevoel en niet op basis van wat erin zit. Ikzelf ook, toen ik het kocht.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 00:16

Volgens mij omdat metazoa het aanbood als "graan vrij"? Maar er bleek toch graan in te zitten. En dat moet er dus uit.
Ik kan er naast zitten hoor! Maar volgens mij was dat de rede..

Ik zou het ze wel willen vragen.. Al was het alleen maar om te kijken of ik antwoord krijg O:) :x

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:44

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:37

kiki1976 schreef:
Hier een nieuw stukje van Metazoa zelf
http://natuurlijkpaarden.nl/interview-m ... it-broxxx/

Leuk om te lezen bedankt voor het delen!

Er staat in dat paarden er geen magnesium tekort van kunnen krijgen. Maar in dit topic waren toch wel een aantal ervaringen met paarden die er een magnesium tekort van hadden gekregen?

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:40

Er zijn in dit topic inderdaad wel paarden bekend met een magnesium tekort, maar het is natuurlijk nooit zeker te zeggen of dit door (alleen) metazoa komt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:44

ik heb het gelezen. wat hij zegt klopt kwa verhoudingen (voervergelijken.nl) fosfor/calcium behoefte en de afgifte van ruwvoer. Het verhaal is alleen allemaal gebaseerd op HOOI, gras heeft hele andere verhoudingen. Calcium is in gras veel hoger dan in hooi terwijl de fosfor andersom is. Fosfor is in hooi dus hoger dan in gras.
Gaat het daarom verkeerd met de magnesium opname van diverse paarden?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:54

Ik heb het calium/fosfor gehalte van mijn paard uitgerekend uitgaand van 500 kg geen arbeid (hij doet niet zo veel). Hij krijgt gemiddeld voordroog hooi (6kg) en staat met een graskalf om in de wei. Gras zal hij ongeveer 9 kg van kunnen eten (hij kan goed eten met dat ding om).

calcium heeft hij nodig 26 gr = hij krijgt uit hooi18 gram en uit gras 81 gram totaal 99 gram
fosfor heeft hij nodig 18,5 gr = hij krijgt uit hooi 13,2 gram en uit gras 6,3 gram totaal 19,5 gram

Calcium/fosfor is in mijn paard geval dus 5/1? Heb ik dat goed uitgerekend?

Als een paard zonder graskalf in de wei loopt zal het dus meer gras eten waardoor de calcium dus NOG hoger wordt.

**verduidelijkt.. hoop ik**

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:01

Chouchou schreef:
Er zijn in dit topic inderdaad wel paarden bekend met een magnesium tekort, maar het is natuurlijk nooit zeker te zeggen of dit door (alleen) metazoa komt.

Ik durf wel te zeggen dat dit bij onze shet wel moest komen door de metazoa.

Hij had magnesium tekort en ook spiertrillingen. Wij hebben hem al 14 jaar, dus kennen hem aardig. Het begon na een tijd over te zijn gegaan op metazoa.

Wij hebben inmiddels een ruwvoeranalyse van onze stal gekregen en daar komt het niet door. Geen scheve verhoudingen en ook geen tekorten in het ruwvoer.

We zijn inmiddels alweer een aantal weken terug op de Force en hij doet het weer super.

Aan de anderen merkte ik weinig.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:06

superpony schreef:
Chouchou schreef:

Hij had magnesium tekort en ook spiertrillingen. Wij hebben hem al 14 jaar, dus kennen hem aardig. Het begon na een tijd over te zijn gegaan op metazoa.

Wij hebben inmiddels een ruwvoeranalyse van onze stal gekregen en daar komt het niet door. Geen scheve verhoudingen en ook geen tekorten in het ruwvoer.

We zijn inmiddels alweer een aantal weken terug op de Force en hij doet het weer super.

Stond je pony ook op het gras?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:10

Nee, ze stonden al voor ze op de metazoa gingen op een mini pp met onbeperkt ruwvoer.

Maar dan nog, komt het ruwvoer van het gras en is de bodem en het bemesten bekend bij ons.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:12

superpony schreef:
Chouchou schreef:

Hier ook, na bloedonderzoek bleek ook een magnesiumtekort. "opmerkelijk" genoeg deed zich dit voor ná het grasseizoen, gek he.. Nu ik dit zo gelezen heb valt er wel een en ander op z'n plaats.
We voeren nu Care4Life van Pavo en ze is weer fit, vrolijk en energiek.. Ik weet dus genoeg ;)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:17

dat het na het weide seizoen bleek dat er tekorten zijn geloof ik wel. Voordat de tekorten er echt zijn gaat wel een tijdje overheen, net als het weer aanvullen van de tekorten toch? Of zeg ik nu iets heel blonds?

Zoals ik het begrijp is metazoa dus niet geschikt voor paarden die ook op de weide lopen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:26

No_No schreef:
ik heb het gelezen. wat hij zegt klopt kwa verhoudingen (voervergelijken.nl) fosfor/calcium behoefte en de afgifte van ruwvoer. Het verhaal is alleen allemaal gebaseerd op HOOI, gras heeft hele andere verhoudingen. Calcium is in gras veel hoger dan in hooi terwijl de fosfor andersom is. Fosfor is in hooi dus hoger dan in gras.
Heb je daar een bron van? Ik zou heel simpel denken dat hooi (of voordroog) gedroogd gras is, dus hoe de mineralenverhouding dan ineens anders kan zijn snap ik niet zo goed.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:28

No_No schreef:
dat het na het weide seizoen bleek dat er tekorten zijn geloof ik wel. Voordat de tekorten er echt zijn gaat wel een tijdje overheen, net als het weer aanvullen van de tekorten toch? Of zeg ik nu iets heel blonds?

Zoals ik het begrijp is metazoa dus niet geschikt voor paarden die ook op de weide lopen.

Metazoa is vooral geschikt voor paarden op een hooirantsoen inderdaad, ik heb het ergens gelezen maar weet even niet meer waar. Daarbij valt natuurlijk ook op dat de producent in het interview alleen maar over ruwvoer praat en niet over gras (in mijn ogen zijn dit nog steeds 2 verschillende dingen namelijk).

Tekorten aanvullen duurt zo'n 4 tot 6 weken heb ik van mijn dierenarts begrepen. Bij ons klopte dat wel.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:37

Dat Metazoa op een volledig hooirantsoen goed aansluit, betekent dat dan ook dat supplementen met een minder scheve verhouding hier minder goed op aansluiten? In de koude maanden groeit het gras hier niet en krijgen ze wel wat kleine puntjes gras mee, maar verder moeten ze het toch echt hebben van het hooi. In de lente en zomer krijgen ze juist weer meer gras dan hooi.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 16:09

koeke schreef:
No_No schreef:
Heb je daar een bron van? Ik zou heel simpel denken dat hooi (of voordroog) gedroogd gras is, dus hoe de mineralenverhouding dan ineens anders kan zijn snap ik niet zo goed.

klopt wel maar in gedroogd gras (hooi dus) gaan er al snel vitaminen en mineralen verloren door het droogproces.
Zo kan bijvoorbeeld een paard wat een weiderantsoen heeft minder snel een tekort aan vitamine E krijgen dan een paard op hooirantsoen. Vitamine E zit royaal in gras maar in veel mindere mate in hooi.