Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pleiada schreef:Ja dat is erg vreemd vind ik want het klopt niet..Als je granen voert trek je de verhouding weer recht,dus wellicht is dat de achterliggende gedachte..
ElCid schreef:pleiada schreef:Ja dat is erg vreemd vind ik want het klopt niet..Als je granen voert trek je de verhouding weer recht,dus wellicht is dat de achterliggende gedachte..
Wij voeren al jaren en jaren granen, hoofdzakelijk haver en gerst. In granen zit geen suiker maar zetmeel, dat wordt in het lichaam omgezet in suiker, maar is dus een heel ander verhaal dan wanneer je voer geeft waar suiker aan is toegevoegd. Veel voedsel wordt omgezet naar "suiker" omdat er energie nodig is in het lichaam, dit is echter niet hetzelfde als de witte, geraffineerde suiker, die men in thee/ koffie doet!
Chouchou schreef:Er zijn in dit topic inderdaad wel paarden bekend met een magnesium tekort, maar het is natuurlijk nooit zeker te zeggen of dit door (alleen) metazoa komt.
superpony schreef:Chouchou schreef:Er zijn in dit topic inderdaad wel paarden bekend met een magnesium tekort, maar het is natuurlijk nooit zeker te zeggen of dit door (alleen) metazoa komt.
Ik durf wel te zeggen dat dit bij onze shet wel moest komen door de metazoa.
Hij had magnesium tekort en ook spiertrillingen. Wij hebben hem al 14 jaar, dus kennen hem aardig. Het begon na een tijd over te zijn gegaan op metazoa.
Wij hebben inmiddels een ruwvoeranalyse van onze stal gekregen en daar komt het niet door. Geen scheve verhoudingen en ook geen tekorten in het ruwvoer.
We zijn inmiddels alweer een aantal weken terug op de Force en hij doet het weer super.
Aan de anderen merkte ik weinig.
superpony schreef:Chouchou schreef:Er zijn in dit topic inderdaad wel paarden bekend met een magnesium tekort, maar het is natuurlijk nooit zeker te zeggen of dit door (alleen) metazoa komt.
Ik durf wel te zeggen dat dit bij onze shet wel moest komen door de metazoa.
Hij had magnesium tekort en ook spiertrillingen. Wij hebben hem al 14 jaar, dus kennen hem aardig. Het begon na een tijd over te zijn gegaan op metazoa.
Wij hebben inmiddels een ruwvoeranalyse van onze stal gekregen en daar komt het niet door. Geen scheve verhoudingen en ook geen tekorten in het ruwvoer.
We zijn inmiddels alweer een aantal weken terug op de Force en hij doet het weer super.
Aan de anderen merkte ik weinig.
No_No schreef:Heb je daar een bron van? Ik zou heel simpel denken dat hooi (of voordroog) gedroogd gras is, dus hoe de mineralenverhouding dan ineens anders kan zijn snap ik niet zo goed.ik heb het gelezen. wat hij zegt klopt kwa verhoudingen (voervergelijken.nl) fosfor/calcium behoefte en de afgifte van ruwvoer. Het verhaal is alleen allemaal gebaseerd op HOOI, gras heeft hele andere verhoudingen. Calcium is in gras veel hoger dan in hooi terwijl de fosfor andersom is. Fosfor is in hooi dus hoger dan in gras.
No_No schreef:dat het na het weide seizoen bleek dat er tekorten zijn geloof ik wel. Voordat de tekorten er echt zijn gaat wel een tijdje overheen, net als het weer aanvullen van de tekorten toch? Of zeg ik nu iets heel blonds?
Zoals ik het begrijp is metazoa dus niet geschikt voor paarden die ook op de weide lopen.
koeke schreef:No_No schreef:Heb je daar een bron van? Ik zou heel simpel denken dat hooi (of voordroog) gedroogd gras is, dus hoe de mineralenverhouding dan ineens anders kan zijn snap ik niet zo goed.ik heb het gelezen. wat hij zegt klopt kwa verhoudingen (voervergelijken.nl) fosfor/calcium behoefte en de afgifte van ruwvoer. Het verhaal is alleen allemaal gebaseerd op HOOI, gras heeft hele andere verhoudingen. Calcium is in gras veel hoger dan in hooi terwijl de fosfor andersom is. Fosfor is in hooi dus hoger dan in gras.