Pavo nieuw voer SpeediBeet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:54

DebbieNL schreef:
hey als t geweekt is is t zo'n 6 kg.. (erg goed uitgelekt)
dan is haar voerbak bijna tot de rand vol..
emmer is met deze hoeveelheid al vol.. dus hoe veel emmers zou ik wel niet moeten gebruiken dan?!
Ik doe nu 2 schaaltjes die een inhoud hebben van een halve liter.. dus 1 liter droge speedi..

Voor de toegevoegde waarde qua voedingsstoffen en energie moet je rekenen per kg droge stof die je voert, volume en gewicht dat je toevoegt aan water worden ze niet dikker van. Is wel een goede vulling voor de darmen.

Mizora

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:21

Je moet speedibeet niet uit laten lekken en bij 1L droge speedibeet (dat is zo'n 450g) moet slechts 3L water. Dat is bij elkaar dus nog geen 4L, gezien er in de liter speedibeet ook een hoop lucht zit. Het hoeft zich niet 100% vol gezogen te hebben, alleen de ergste groei moet eraf zijn. Ook biks en hooi nemen water op, toch zorgt dat ook niet voor verstoppingen.

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:03

om een lang verhaal kort te maken??
Is 1 liter droge speedi weinig of voldoende???
ze krijgt extra veel hooi, lucerne muesli en summerfit koek elke dag..
Dus speedi is een extra er boven op.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:13

Ik zou het eens wegen om de werkelijke hoeveelheid te bepalen. Mijn ervaring is dat dat bij iedereen anders is. Maar een halve kg speedibeet is gelijk aan een halve kg biks (dus een 1/3e voerschep biks) en daarvan spoel je nog een deel van de voedingsstoffen weg omdat je het water afgiet en je voert pas maximaal een maand deze hoeveelheid, gezien je 18 december nog schreef dat je van 2 handjes naar 3 handjes bent gegaan. Dus hoeveel vooruitgang verwacht je? Ik denk dat het voor de hoeveelheid die je geeft het dier logisch gegroeid is.

Pavo geeft aan dat je het dier, om aan te komen, de verhouding van 1kg bietenpulp op 5L water moet geven. Ik zou eens proberen werkelijk die 1kg bietenpulp te geven en het eerst dus te wegen. Geen handjes, geen halve liters, maar de weegschaal erbij. Je doet het toch thuis, dus die heb je waarschijnlijk wel staan.

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 23:49

thanks! Ik heb t vandaag gedaan zoals gezegd met maatbeker de juiste hoeveel water erbij en niet afgegoten.. maar t zet niet zo veel uit als hoe ik t eerst deed... bijna de helft minder.. kan dat geen kwaad dan? want het kan dus nog meer uitzetten eigenlijk..
vind dat dus een beetje een eng idee :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 23:55

Nee, dat geeft niet. Je moet voor de grap maar eens dezelfde hoeveelheid biks nat maken, daar kan ook een flinke slok water in voordat je water op de bodem krijgt. Het gaat erom dat de ergste groei eruit is, dat is waar de slokdarmverstoppingen van komen (en dat is weer het grote gevaar van bietenpulp voeren. De maag heeft geen risico's mits je geen belachelijk grote hoeveelheden droog voert).

Op het moment dat je bietenpulp droog voert blijft het, als je pech hebt, een beetje aan de wand van de slokdarm plakken, daar zet het dan uit waardoor er meer aan blijft plakken en je dus al snel een grote verstopping krijgt. Als je het nat voert, ook als het niet helemaal uitgezet is, blijft het niet meer zo aan de slokdarmwand plakken en zet het niet meer snel uit waardoor de doorgang verstopt raakt. Nu kan de slokdarm de restjes zelf naar beneden werken.

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:56

ok thanks! dat klinkt best logisch +:)+

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:12

Naar wat mij geleerd is: water erbij, na tijdje kijken en met je hand erdoorheen gaan. Als het korrelig en droog voelt, meer water erbij. Ik voer het altijd als het sponzig is, vochtig genoeg maar geen drek.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:48

Mijn ervaring is dat er minder geknoeid wordt door mijn senior als ik het minder nat maak.
Eerder deed ik ook vaak ruim water. Maar tegenwoordig dus zo dat ik geen harde stukjes meer voel, maar dat de brei wel redelijk droog aanvoelt.

iesie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:25

Ik ben ook zeer tevreden met de bietenpulp. Ik vermeng het met 4x de hoeveelheid water. Droog is geen aanrader om te voeren

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:11

Hier gaat 400 g bietenpulp plus eenzelfde hoeveelheid muesli plus 3 liter water bij elkaar. Dat geeft ook een mooie structuur. Te nat is idd. kliederen geblazen voor de merrie :))

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:50

Ik ook blij met de speedibeet. Doe het altijd een beetje op de gok in een emmer, vier volle handen en dan berg water erbij zodat het ruim onder staat. Knutsel er nog een schep kruidenmuesli doorheen en een scheut olie, anders vreet ie het niet, verwend nest.
Hoorde van een stalgenoot dat dr paard niet meer aan de dunne is geweest sinds ze speedi voert dus erg fijn om de vezels mee aan te vullen!

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 03:02

op t moment staan bijna alle paarden hier aan de dunne... behalve de mijne.. zou idd goed aan de pulp kunnen liggen... en ben een van de weinige die lucerne voert.. dat zou t ook kunnen zijn...

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:29

Blijkbaar voer je hoe dan ook iets waar de darmen blij mee zijn! Mijne had vorig jaar ook sneller dunne, dit jaar nog niet. Ben er nog niet achter of we gewoon beter voer hebben of dat het idd van de speedi komt, maar ben er wel blij mee!