Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:04

ah zo ok :) En hoe kom je daar achter?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:42

tja inoculeren is een medische term voor het aanbrengen van bacteriën. Dus als je merrie het gevoel heeft dat haar darmflora niet optimaal is, dan kan ze mest van anderen gaan eten. Veulens doen het ook om een eigen darmflora te krijgen. Normaal stoppen ze er na een aantal keer ook mee.
Normaal hebben paarden die dit doen afwijkende mest, vaak platter of met veel onverteerd ruwvoer erdoor (het is voor het ruwvoer dat ze die bacteriën nodig hebben)

Dus ik zou me pas zorgen beginnen maken wanneer dit gedrag na enkele weken niet over gaat.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:46

Ok dan kijk ik t nog even aan. ze doet t pas sinds paar dagen.

anke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:20

Na het grotendeels lezen van dit topic kwam ik nog interessante stof tegen die goed bij dit topic aansluit en die ik graag met jullie wil delen (sorry wel engels): http://www.allaboutfeed.net/article-database/equine-nutrition-in-the-21st-century-id1619.html
Hier zijn nog een aantal vervolgen op geschreven,
part II: http://www.equisearch.com/horses_care/nutrition/feeds/nutrition011903
Part III: http://www.equisearch.com/horses_care/nutrition/feeds/nutrition_061803
Part IV: http://www.equisearch.com/horses_care/nutrition/feeds/equinenutrition_part4_121103
Part V: http://www.admani.com/allianceequine/techbulletins/EquineNutritionIn21stCenturyV.htm

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:52

ik wil hier toch ook weer even om advies vragen.
Mijn paarden waaronder een eczemer (die op het moment niet schuurt waarschijnlijk door een aangepast dieet) en ex hber die dus schraal moeten worden gehouden.
Momenteel krijgen zij onbeperkt ruwvoer (hooi) wel van lage kwaliteit,dit omdat ze van te rijk hooi te dik worden en als tweede is het een crime om het hier te krijgen.
Ik voer zemelen en marstallforce bij.Echter zou ik voor de marstall force een vervangend product willen omdat het niet zo makkelijk te verkrijgen is.
Liefst een vitamine korrel.iemand tips?
tevens wil ik dit aanpassen omdat ook bij mij twee paarden van dezelfde groep mest eten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:59

wat ik hier vaak zie passeren is de Pavo vital. Moet je 50-100gram/dag van voeren, zijn echt kleine brokjes. Het heeft wel een 20-1 verhouding van Calcium/fosor waardoor je toch nog iets van een 200gram zemelen of granen moet bijgeven...

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:02

topfit mix van voergezond is ook heel fijn!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:13

Ik ben een beetje huiverig voor pavo omdat dit bij veel paarden jeuk veroorzaakt,wat ik dus net niet wil hebben met een eczemer op stal :-)

Topfitmix is bij het voeren van 6 paarden vrees ik slechter voor mijn portomonee dan marstall force ;-)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:28

ik weet het, mijn paard kreeg dunnere mest van Pavo,maar met dit korreltje heb ik niks gemerkt. Misschien eens bij D&H kijken. Ik heb nu de ultimate balancer,maar daar moet je toch al gauw 200-300gram geven endan zit je nog maar aan halve dosis voor een paard en het ruikt zoetig...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:50

Semper cubes en GKm van St hippolyt bevallen mij super ! en je kan het zelfs thuis laten sturen door Rene Wielens voor iets van 3,50 euro erbij.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:25

Hoi allemaal,

ik heb 't topic globaal doorgelezen en vroeg me af of er iemand is die een combinatie van vit/min korrel, lucerne en haver voert?
Mijn paard verhuist dit weekend naar een soort van bewegingsstal met onbeperkt ruwvoer, momenteel krijgt hij 3 porties ruwvoer per dag en 2x een halve schep onderhoudsbrok.
Toen ik hem zelf nog voerde kreeg hij lucerne en herbamix van mijten en hij deed het hier erg goed op, maar na wat verdieping in voer kwam ik tot de conclusie dat muesli ook geen fantastisch voer is.
De lucerne wil ik er sowieso bij doen omdat hij enorm positief veranderde toen hij die kreeg, maar kan ik dan het beste de lucerne van Subli nemen of is de melasse in die van Hartog niet zo enorm dramatisch?
En hoe zit het met de Ca/P verhouding, hoeveel lucerne moet ik tegenover hoeveel haver zetten?
Paard wordt overigens 4x per week dressuurmatig gereden en 1x per week 'n buitenrit, is niet erg gemakkelijk 'dik' te voeren en met de lucerne bleef hij perfect op gewicht.
Uiteraard zal het nu sowieso anders zijn omdat hij onbeperkt ruwvoer krijgt, maar juist in die overgangsfase wil ik niet dat hij enorm gaat invallen oid.

Alvast bedankt. ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:22

de hartog luzerne is Ca/P 4:1 en haver is ongeveer 1:5 wat zou betekenen dat zonder je vit/mineralenkorrel je ongeveer 1kg luzerne voor 0.5kg haver (of ander graan) moet voeren.

spikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 08:15

ik volg dit topic even.... ik heb 2 shetlanders en een appaloosa.... me shets staan overdag buiten en krijgen hooi.... maar kan ik voor de vitamine een pavokoek geven, en voor me appaloosa merrie kan ik die ook gewoon een pavokoek geven. of kan ik beter een supplement geven, ze krijgt een basisbrok van subli en muesli van havens.. kan ik dan wel verschillende merken geven, of kan het beter van 1 merk geven of maak dat niet uit, en een beetje luczerne. maar dat maak ik op en dan stop ik er voor de zomer mee....

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:51

petitparis schreef:
de hartog luzerne is Ca/P 4:1 en haver is ongeveer 1:5 wat zou betekenen dat zonder je vit/mineralenkorrel je ongeveer 1kg luzerne voor 0.5kg haver (of ander graan) moet voeren.

Bedankt voor je reactie!
Maar als ik een vit/mineralenkorrel voer, moet ik me met het voeren van lucerne en haver toch alsnog aan n bepaalde verhouding houden?
In zo'n korrel zal alles wel in voldoende mate aanwezig zijn, maar dt trekt de verhoudingen niet recht toch?
Ik zag hier overigens veel marstall force gebruikers dus ik zat daar ook aan te denken,, volgens mij is dat hier wel redelijk verkrijgbaar.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:12

je hebt vit/minkorrels die een deel kunnen recht trekken. bv de pavo vital heeft een Ca/P van 20:1
stel dat je maar een 300gram graan zou voeren, dan heb je geen luzerne nodig
(100x20)+(300x1) / (100x1)+(300x5)
2000+300 / 100+1500
1,4 / 1

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:23

Ahá, weer wat geleerd!
Ik ben niet zo'n pavo-fan, en bovendien wil ik erg graag lucerne voeren, dus dat ik dan een deel granen moet voeren om te compenseren is geen probleem.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:02

tja luzerne heeft 4:1 en granen 1:5 wat maakt dat luzerne minder afwijkt van de ideale 2:1 verhouding en dus minder snel moet gecompenseerd worden dan wanneer je granen wil gaan voeren voor bv meer energie.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:22

Tja ik moet nog bezien hoe het met de energie zit, hij gaat over op onbeperkt ruwvoer en ik wil van de brok af, dus het zal even uitproberen worden.
Als ik veel granen moet gaan voeren wordt de hoeveelheid lucerne ook wel erg groot, paard is niet zo'n 'portie-eter' en aangezien ik zelf moet voeren sta ik dan gegarandeerd 'n uur te wachten voordat-ie z'n bakje leeg heeft. :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:26

een schep spelt weegt ongeveer 600gram, muesli 750-800gram en brok weegt makkelijk 1.1kg/schep terwijl luzerne maar een 300gram/schap weegt (lichtjes aangeduwd)
Misschien dat een scheutje olie erdoor dan ook een goede aanvulling is voor wat extra energie.

Mijn ervaring is alleszins dat sinds ik minder krachtvoer geef, mijn paard er qua energie meer uithaald. (ik kom van 1.5kg muesli + 2kg brok over 2.5kg muesli naar 1.2kg muesli + 0.6kg spelt)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:42

Dat bedoel ik inderdaad, dan moet je vrij veel lucerne gaan voeren, maargoed het is ook een kwestie van uitproberen natuurlijk.
Ik wil eigenlijk niet meer dan 1 schep haver voeren, liefst minder, even afwachten hoe paard er op reageert.
Is er verder nog een groot verschil tussen zwarte en blanke haver?

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:33

Ik las net in een anders topic iets interessants over E-nummers in voer. Ik schrok er best wel van en weet ook niet goed wat ik er van moet denken. Weet iemand hier iets meer over? Misschien is het fijn om hier een lijst neer te zetten van de verschillende voeders (aangezien je dit denk ik niet wilt voeren als je natuurlijk wilt voeren)? Die stond in het andere topic ook maar was blijkbaar verouderd? En zou iemand het voor mij kunnen verhelderen? Het gaat vooral over deze nummers:

E 320: Butylhydroxyanisol (BHA)
E 321: Butylhydroxytolueen (BHT)
E 324: Ethoxiquine

Zijn ze echt zo schadelijk? Zijn ze nodig? Zijn er voeders zonder deze 'rommel'?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:41

Deze zijn echt heel schadelijk ja, google er maar eens op. Ethoxiquine is een landbouwgif en BHT werd bijv. gebruikt om kleurenfotorolletjes langer houdbaar te maken. Het zijn anti-oxidanten en daar zijn ook natuurlijke alternatieven voor (vaak wel iets duurder) zoals bijv. vit. E
Hier wat info, er is met google nog veel meer te vinden: http://www.lifetimepetfood.nl/Chemische.htm

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 22:49

Dank je Francis :)

Wat een ellende dat spul. Waarom is dat niet bekend (of heb ik lang onder een steen gelegen). Is het eigenlijk verplicht om het op een zak voer te plaatsen als het erin zit? En gebeurt dit ook altijd?

Zijn er uberhaupt wel voedermerken die het niet gebruiken? En kun je daar dan zeker van zijn? Ik ga mijn verpakkingen eens aan een grondige inspectie onderwerpen ;(

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:22

Dat is al heel lang bekend (voor mijn bobtail die ik 22 jaar geleden kocht was ik al op zoek naar voer zonder Ethoxiquine en BHT). Alleen wordt er weinig ruchtbaarheid aan gegeven, daar zijn de voerfabrikanten natuurlijk niet zo bij gebaat... Het enige wat ze op de zak móeten zetten is dat het voer een 'in de EG toegestane anti-oxidant bevat'.
Ik heb heel wat voerfabrikanten (paard en hond) gebeld omdat het niet op de zak staat. Erg 'grappig' bijvoorbeeld is Havens. 100% natuurlijk staat er op de zak... Nou vergeet het maar... Havens gebruikt BHT in al z'n voer.
Marstall is in ieder geval vrij van deze stoffen, verder weet ik niet zo meer uit m'n hoofd... Als je't zeker wilt weten moet je gewoon de fabrikant bellen.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 09:28

Denk je dat de fabrikant dit eerlijk toe gaat geven?

Je zegt dat Marstall vrij is van deze stoffen maar in het andere topic staat weer van niet. En mag Havens dan wel 100% natuurlijk op zn zak zetten?

Heeft er niemand een lijst? Ik vind het toch wel belangrijk om te weten.