[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayleen_R

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:37

Ik vind mijn pony ook een beetje dun!
Hij krijgt 3 keer per dag een volle sche museli en hooi!
We geven hem nu ook steeds een volle schep luzern dit werk volgens mij wel!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:12

Nou ik heb de knoop doorgehakt en subli seniores priores gehaald, en subli omega 369. Over het eerste twijfel ik nog wat, zeker omdat ik op de zak zag dat er gewoon ponybrok doorheen zit. Ik ga het nu gewoon heel rustig opbouwen. Heb nu 2 handjes in het water geweekt. Krijgt ie straks de helft en vanavond laat de helft. En dat zo heel rustig opbouwen. Zelfde voor de omega. Ik ben benieuwd, vind het wel spannend omdat hij dus zo gevoelig op suikerpieken is en zijn nieren en lever niet heel veel tegelijk aankunnen. Vandaar dus heeeele rustige opbouw. Maarja, moet toch wat want hij is echt te dun. Stond gister nog even goed te kijken en je kunt de ribben duidelijk zien, ze steken niet uit ofzo, zo erg is het dan ook weer niet. Maar er zit geen gram vet overheen. Zelfde voor ruggengraat en schouderpartij. Dus ja, moet toch iets gebeuren en met alleen meer hooi komen we ook niet verder. Maar spannend vind ik het wel, hoop echt dat ie er goed op reageerd en er fit onder blijft en niet weer last krijgt van zn IR, het luistert soms zo nauw :\

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:02

spannend, succes ermee!
ben benieuwd, hoop voor je dat het goed gaat!

ik vind het beide fijn spul en die van mij eet het graag!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:05

hihi nou het enige waar ik me ook geen zorgen over hoef te maken is of ie het wel lust _O- Shetlandereigen zullen we maar zeggen :+

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:56

Heb vandaag twee zakken SP gehaald :)). Ze is van onze verhuizing en een beetje stress een beetje terug gevallen om gewicht. Daarnaast is ze deze winter voor het eerst op de dag buiten de hele dag, dat kost ook energie. Dus voortaan krijgt ze ipv wat muesli na het werk een lekkere bak SP. Ben zo benieuwd hoe en/of het werkt.

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:14

Mijn paardj werd ook wat dun, dus heb ik vandaag de slobber mash gehaald van Pavo. Ik ga dit ook rustig opbouwen enkijken wat hij ervan vind!
Hebben jullie deze slobber ook wel eens gebruikt? Ik heb deze aangeraden gekregen, eens kijken of deze wat meer doet dan de gewone kruiden slobber van subli:)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:59

Eliine schreef:
hihi nou het enige waar ik me ook geen zorgen over hoef te maken is of ie het wel lust _O- Shetlandereigen zullen we maar zeggen :+

En inderdaad, zowel de SP als de Omega 369 zijn al met veel smaak naar binnen gewerkt. Ben erg benieuwd of ik verschil ga zien over een paar weken!

@sammie: ik ken de slobber wel ja, volgens mij zit daar net even wat meer energie in dan de gewone slobber van subli. Maar precies weet ik het ook niet hoor! Kwestie van uitproberen denk ik :j Wat krijgt ie er verder naast op het moment?

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:37

Heb het hemmvandaag voor het eerst gegeven en hij vond het heel lekker!
Hij krijgt erbij een half schepje mueslie en wat wortelen en verder hooi of kuil. Naar mijn mening krijgt hij te weinig hooi/kuil maar hij staat ergens waar ik helaas niet nog meer kan geven dan nu helaas.. Overdag kan hij meestal bij het hooi/kuil, maar dit zijn niet erg grote porties. Hij staat dus overdag gewoon in de wei! Savonds staat hij met wat andere paarden in een loopstL waar ze wel onbeperkt hooi hebben, al vinden ze deze balen duidelijk niet zo lekker helaas.. Ik probeer hem wel als ik de kans krijg nog een klein beetje hooi meer te geven van een baal die ze wel lekker vinden.

anneprincesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 02:22

Hallo Allemaal.

We hebben nu een paar maandjes geleden een nieuw paard gekocht..
Het lijkt wel of ze steeds meer afvalt, daarom wil ik graag jullie meningen weten.
ik heb een paar foto's van 3 maand geleden. en een paar fotos van nu..
Ze word erg dun naar mijn zien.. Ze krijgt nu Dynamix (een meusli met groot brok er door) een soort van welkoop heeft mij dit aangeraden en mij verteld dat paarden hier heel dik van worden..
En bij de Dynamix krijgt ze nog gewone Meusli van Pavo.. + Mais olie er door heen.. dit voer ik sinds 2 weken.. dus de resultaten moet ik nog gaan zien..

hier de foto's. wel moet ik zeggen dat ze toen een dikke wintervacht had en nu geschoren is.

3 maand geleden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nu:

Afbeelding
Afbeelding

Ik vind dat haar kont erg is ingevallen, en dat die 3 maand geleden toch echt voller en ronder was..
Mischien kunnen jullie het niet zo goed zien aan de hand van de fotos. ik hoor het graag
wat vinden jullie?

Iemand tips?

Groetjes

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 08:03

die is inderdaad wel een stuk terug gevallen zeg...

misschien kun je even naar boven wat tips lezen, er is ondertussen al best veel genoemd, zoals Subli senioren priores, omega mix, lucerne...

succes ermee!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 08:35

Dan post ik toch ook maar mijn berichtje.
Mijn hengst is erg mager. Hij heeft een accuut ontstekingsbloedbeeld wat niet verbeterd door cobactan en procapen (ofzo). Daarbij een slechte nierfunctie en is al een paar jaar erg mager.
Kwa voer heb ik geprobeert:
equifyt/agrobs (muesli en herbs/zuppa), luzerne, marstall, subli (senior en omega), grasmix, compact gras, Havens (slobber en muesli), cavalor, bietenpulp, zemelen, maïsmeel/snijmaïs en nog wel meer wat ik nu even niet kan bedenken.
De dierenarts raad aan een compleet senior voer, ik wil erg graag iets van ruwvoer bij omdat hij een onstilbare honger heeft maar geen hooi oid weg krijgt.

De afgelopen weken voer ik onbeperkt compact gras en havens kentucky lite E. Dit ben ik gaan doen omdat hij op senior priores weer slecht reageerde en in combinatie met compact gras binnen zeer korte tijd met warme hoeven stond. Een bevangenheid erbij zie ik niet zitten. Sinds gister voer ik ipv de muesli die hij niet meer wilde eten veulenbrokjes omdat hij die wel eet. Hij krijgt nog maar 2x een halve schep.

Kwa suplementen eet hij graag biergist (koop hier af en toe een emmer van), krijgt regelmatig probiotica (EM multitask en/of phytonics), heeft een periode op de groene leem van vertagil gestaan, heeft een periode veendrenkstof van sanoflor gehad en reageert zeer goed op Fosfos C30 (zowel op de korrel als op de oplossing). Als het slechter met hem gaat mentaal of lichamelijk krijgt hij dat en kikkert daar vrij snel van op.
Sinds Donderdag ben ik begonnen met Etherische olieën. Hij krijgt 10 druppels silsterk 2x per dag van de silverlinde (citroen+tea tree) en 1 maal daags 1 druppel jeneverbes. Verder heeft hij tot Zondag 2 druppels knoflook erbij gehad. Eerst viel hij erop aan, zondag wilde hij zijn voer laten staan en gister heb ik de knoflook dus weggelaten.

Advies van de dierenarts:
compact gras weg. Senior voer terug van ander merkt en de hoeveelheid geven op de zak voor volledig voer. Ze raadde me het merk Masters aan om te proberen. Eventueel Pavo Daily Plus erbij voor het ruwvoer en nog wat extra vezels, volgens haar gras, volgens etiket groot gedeelte luzerne. Zowel de hengst als zijn merrie zijn een beetje uitgekeken op Luzerne dus daar twijfel ik dan over. Ze hebben er niet voor niets geen behoefte meer aan.

Ze eten samen (2 d pony's) nu in ruim een dag een baal comapct gras weg dat ik begon deden ze er 3 dagen over mede omdat ze dus niet gewent waren de hele dag te kunnen eten. Ze zijn beide wat aangekomen, al staat het bij de merrie nu stil (in het verleden bevangen geweest dus voorzichtig met brokjes erbij.

Ik zelf wil in ieder geval mijn voorraad compact gras opvoeren en vind het kwa prijs vrij gunstig als je kijkt naar andere soorten voer. Misschien mengen met Opti-Form? Voer zoals gras-mix met brokjes erin werkt niet want dan moeten natuurlijk alle brokjes worden uitgezocht en land de rest vertrapt op de grond.
Kwa voer vond ik ze het nog het best doen op de muesli en slobber van havens, geen mok en geen jeuk wat ze van andere merken voer wel kregen. Van de senior priores vind ik ze vaak er ook niet beter uit gaan zien.
Ik ben ook berreid om eventueel grasbrok achtige brokken erbij te weken 2/3 keer per dag.
Verder wilde ik een paar zakken omega 3/6/9 bestellen.

Verder nog iemand tips/ideeën?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:14

@lailarpi: wat krijgt hij verder voor zijn nieren? Of zijn die ondertussen weer stabiel/redelijk functionerend? Kan me voorstellen wanneer de nieren (nog) niet goed werken je paard ook moeilijker aan zal komen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:37

niets, een natuurgeneeskundige raadde varkensgras aan als ik goed onthouden heb.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:29

als angst te linken is aan nieren dan wel, hij heeft van bach rond oud en nieuw rescue met mimulus en aspen gehad. Maar wil ik weten hoeze het doen dan weer bloed.

anneprincesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:03

Nouvel: ja bedankt, er staan zoveeel tips.. ik heb geen idee waar ik beginnen moet.
ik voer nu Dynamix.. heeft iemand hier evaring mee?

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:57

Annepricesz jouw paard wordt niet dun, hij echt té mager. In dit geval zou ik persoonlijk eerst de vorige eigenaar bellen en vragen wat hij/zij het paard voerde. Dus het merk + het aantal kilo's. De beste eerste stap imo omdat het paard daar op de foto goed is qua gewicht. Heb je het paard ontwormt/mest onderzoek laten doen? Krijgt het paard voldoende (en de hele dag door ruwvoer?) eet hij dit goed / eet hij zijn andere eten ook goed(in de zin van; binnen aanzienlijke tijd opeten en geen proppen maken?)

Staat het paard veel buiten? Wordt het paard opgejaagd door andere paarden / heeft het paard stress?
Staat het paard onder een deken en is deze warm genoeg? Rijd je regelmatig en trainen jullie gericht ergens voor en is deze training zwaar?

In ieder geval... het gaat naar mijn idee zo afgaande op de foto echt de verkeerde kant op. Ik zou echt de vorige eigenaar bellen en vragen wat hij daar voor voer kreeg en hoeveel. Ik zou het paard geen zwaar werk meer laten doen (wel gewoon in beweging houden). Evt. nu bloed laten prikken en een mestonderzoek laten doen gericht op wormen. Of anders dit inzetten op het moment dat je binnen aanzienlijke tijd geen verbeteringen ziet. Plus echt zoeken naar eventuele achter liggende oorzaken van dit huidge beeld.

Tips qua voer:
Ruwvoer
Goed merk biks voeren (moet je maar even kijken op bokt)
Evt. gebroken mais / maismeel bijvoeren
Evt. SP (zeker als er bijv niet vold. ruwvoer wordt gegeven.

Veel succes toegewenst want (zoals de meeste hier) weet ik hoe moeilijk het is om een paard dik te krijgen en op dit gewicht te houden.

anneprincesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 02:48

Het paard kreeg bij zijn oude eigenaar alleen onbeperkt hooi meer niet, een man kocht haar van een vrouw die z2 met haar gereden heeft.. en bij hem heeft ze anderhalf jaar in t land gestaan , en swinters alleen op stal met hooi.. Dus ja daar heb ik niet veel aan. Ja mest onderzoek en bloedonderzoek zijn gedaan, mest onderzoek is goed, de eerste bloed testjes ook, het bloed is nu opweg naar t lab voor de grotere dingen zoals nieren en organen te onderzoeken dit hoor ik helaas pas volgende week. :'(

Ik heb nu aangeraden te voeren:
Jaarling/Merrie brok.. + maislijnzaad brok... + mais olie door het voer heen gemengt..

Ik ben hier nu net mee begonen, uiteraard start ik rustig op, we moeten ook geen paard krijgen met buikpijn koliek of andere problemen.. ik hoop dat ik binnen een maandje wat meer kan voeren zodat ze weer op gewicht kan komen..

en maar hopen dat t bloed goed is, maar eigelijk ook weer niet, want wat is dan de reden dat ze de laatste maand oppeens brood mager is?? ze kreeg zelfs bij gevoerd, en werd rustig op haar bereden.. dus ik snap er niks van..

Iemand evaring bij merriebrok bij dunne paarden?

zie hier wat reactie's er over dat hun paarden ondergewicht waren maar er best snel weer boven opkwamen door merrie brok.

groetjes

http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... brok-subli

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 08:19

Ja merriebrok hoor je wel vaker inderdaad...
Mijn paard heeft van de zomer merriebrok gekregen, toen ze ergens anders op de wei stond en heel mager werd, en die is in die tijd hoefbevangen geraakt...
Ik zeg niet dat het daardoor komt (want er waren nog veel dingen waar het ook door gekomen zou kunnen zijn), maar ik ben er zelf daardoor wel wat huiverig voor geworden...

Ik heb zelf goede ervaringen met lucerne en Subli SP, dat laatste moet je wel weken.
Ook de omega mix van Subli is fijn, omdat die in vaste vorm is en extra vit E en C bevat.

sterkte en succes ermee!

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:27

mijn paard was ook erg mager toen ik hem heb gekocht, heb hem merrie-veulen brok gegeven en zag er na 3 weken al veel beter uit, hij is nu goed op gewicht en krijgt nu basis brok met kruiden muesli, goed voor de longen en weerstand. en dit gaat super!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:44

@ lailapri: heb je de horse alpin senior van agrobs al eens gehad? dit is ook een "complete" voeding voor oudere paarden, moet niet geweekt worden en heeft een hoog ruwe celstof gehalte.
optiform (Mijten) is op zich wel fijn, maar had het idee dat het meer melasse bevatte dan de zak doet vermoede zeker in vergelijking met de luzerne of grasmix van Hartog.

Verder heeft agrobs wel mooie ruwvoervervangers, Ik heb nu de Luzernecobs en die moet je niet meer weken omdat ze iets kleiner zijn dan de wiesencobs. De aspero hoef je ook niet te weken...

@PPPeet: ik zou minder maïsvlokken geven en maïs/sojaolie gaan voeren. Maïs is niet zo goed verteerbaar voor een paard en kost meer energie dan ze eruit kunnen halen als de spijsvertering niet optimaal verloopt. Kan ook verstopping veroorzaken.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:24

Zouden jullie eerder merriebrok of kruidenmuesli van pavo voeren?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:06

Mijn merrie krijgt nu welgeteld een week de SP.. Eens per dag een volle schep met 4 liter water.. 3 is te weinig vind ik. Je ziet nu gewoon al verschil. Bizar zeg... Het opgetrokken bij de flanken is echt meteen al zooooveel minder. Ze doet er ook gewoon echt een moord voor zo lekker vind ze het. Blij :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:35

Dat is mooi sansje! Ik voer het nu ook een week maar zie nog niet echt een verschil. Maar ik ben het ook eerst voorzichtig wat aan het opbouwen de hoeveelheid, dus had ook niet verwacht meteen een enorm verschil te zien. Ben met 100 gr. begonnen naar 250 gr. nu. Twijfel nog wat of ik hem nog meer ga geven of het eerst een week zo laat. Hij weegt nog geen 200 kg en is insulineresistent, dus durf niet teveel in een keer te geven. Maar aan de andere kant, hij moet wel een beetje aan gaan komen natuurlijk :Y)

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:37

Dan is het idd lastiger ja. Ik heb er meteen een volle kiloschep in gegooid. Ze kreeg voorheen altijd een emmertje luzerne na het werk en die heb ik gewoon hierdoor vervangen.

stip2112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 09:02

net een x aantal pagina's doorgespit....heb eigenlijk hetzelfde probleem als Annepricesz...ons nieuw gekochte paardje is echt mager...heb al een aantal tips opgeschreven en in overleg met de da, die maandag haar gaat keuren en een bloedonderzoek zal doen, kijken wat het beste voor haar is.