[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:57

Hoi allen,
Ik ben doorverwezen uit het topic over hoefbevangenheid omdat mijn pony - GELUKKIG :D - nog niet hoefbevangen is.
Het verhaal in het kort:

Daya is een Haflinger (surprise, surprise) die ik in mei heb overgenomen van familie omdat mijn paard alleen zou komen te staan op stal (andere paarden gingen weg wegens niet willen investeren in de weide). Ze is vrij mooi toegekomen, maar de eigenares waarschuwde mij wel al voor Haflingers. Ik dacht dat het wel mee zou vallen, aangezien ze bij die mensen ook krachtvoer kreeg. Dat ging bij mij naar 0, en enkel gras. Mijn paard is een draversmerrie, normaal gebouwd en normaal etend O:) .

Deze zomer is de Daya echt beginnen opzwellen, abnormaal. Ik heb hen dan tijdelijk een halve dag op de piste, een halve dag op de weide gezet, en gehoopt dat de winter snel zou komen. Helaas - de winter bracht geen soelaas. Daya bleef even dik, wat ik ook deed. Enkel toen het sneeuwde viel ze af en kon ik een schoft voelen en twee ribben - nu weer niet meer. Ze krijgt dus niets buiten hooi. Afgelopen maand heb ik haar slechts driemaal per dag een hand hooi gegeven met wat stro door (voor de buikvulling). Heel veel met haar werken is geen optie, omdat ik doordeweeks op kot ben (studeer nog). In het weekend werkt ze ook niet zo hard, omdat dat natuurlijk niet eerlijk zou zijn. Ze is ook nog niet ingereden (4.5 jaar oud nu).

Door vanalles te lezen in enkele topics ben ik vandaag tot het radicale besluit gekomen dat Daya apart wordt gezet van de draver. Ik heb een piste (ongeveer 15x35m) die ik dus nu als paddock zal gaan gebruiken voor Daya. De draver blijft op de weide (zij moet echt dooreten nu). En eindelijk mag ze VEEL hooi hebben, in plaats van ook gerantsoeneerd te zijn vanwege Daya. Daya krijgt nu dus overdag een beetje hooi in een slowfeeder (bak met een metaalnet in en daaronder het hooi) en 's nachts mag ze met de draver op de weide. Als dat niet volstaat krijgt ze 's nachts een graaskorf om en sowieso krijgt ze deze zomer een graaskorf, hopelijk kan ze dan 24/7 buitenstaan, anders weer halve dag (van 9u tot 20u) op de paddock.
Ik heb er enorm hartpijn van en het is erg moeilijk, maar liever dit dan op een dag toekomen bij een hoefbevangen pony!!

Ik hoop hier op iets meer tips en misschien kan mijn verhaal dan ook al andere paarden helpen. Ik zal trachten de evoluties te blijven posten :-)

Omdat ik hier al een paar reacties op kreeg, op de foto zie je het niet altijd even duidelijk maar ik kan geen schoft en ribben meer voelen, ook niet met ferme druk.

Ter vergelijk:
Dit was Daya in mei, toen ze toekwam:
Afbeelding

Dit is Daya nu ongeveer (bijna niets hiervan is wintervacht, ze is genoeg geïsoleerd :D ) :
Afbeelding

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:00

die is inderdaad wel wat aan gekomen ja! :o
veel bewegen! ;)

_CS_

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:13

Hoe werd ze bij haar vorig eigenaar gevoerd en gestald/weidegang??

Weet je, sommige mensen denken dat je een paard soms helemaal niets meer moet geven buiten hooi, maar niets is minder waar.
Een paard heeft ook stoffen nodig om optimaal te kunnen functioneren.

In 1ste instantie is afvallen minder eten en meer bewegen wordt er gezegd, maar er moet juist gezegd worden 'verantwoord' eten, en lichaamsbeweging aanpassen.
Stoffen heb je nou eenmaal nodig, en een paard ook.

In hooi zit tegenwoordig vaak niet genoeg voedingswaarde waardoor een heleboel verhoudingen scheef gaan staan.

Er is een wereld van verschil tussen voeren en verantwoord voeren.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:24

Ze heeft geprobeerd haar een tijdje op de weide te zetten, maar daar ontplofte ze ook van (dat hoorde ik achteraf :D ). Toen heeft ze ze op stal gehouden met beperkt hooi, maar ze kreeg van iemand anders nog krachtvoer bij (hetgeen zij zelf niet wilde). Ze dacht dus ook dat het daaraan lag dat ze haar moeilijk mager kreeg. Hier blijkt dat dus niet het geval.

Beweging aanpassen is nogal moeilijk, ze loopt al de hele dag rond en ik heb geen tijd om haar vaak te werken. Ik snap dat dat de beste methode is. Alleen, het lag nooit in mijn planning om veel te werken en ik had nooit gedacht dat een Haflinger ZO erg kon zijn...

Tja, ik kan haar wel een handje krachtvoer geven, maar daar zie ik ook het nut niet zo van. Ze heeft wel een liksteen en gebruikt die, dus ik hoopte dat dat voldoende zou zijn? Daar zit toch behoorlijk wat in, en aangezien ze hem fantastisch vindt?

Welke tekorten vrees jij op hooi? Ze heeft nu ook nog wintergras ter hare beschikking, is dat beter volgens jou?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:27

zorg voor een vitaminekorrel erbij,anders ben ik bang dat je echt tekorten krijgt,afvallen is ook verbranden en daarom hebben ze ook echt wel voedingstoffen nodig :-)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:29

wat is een goede vitaminekorrel? Hoe weet ik dan of ik niet ga overdoseren? Waarom zou ze niet genoeg halen uit het hooi en wintergras? Ik denk dat het risico op hyperlipemie aanzienlijk is als je je pony zó streng op dieet gaat zetten dat ze enkel nog vet verbrandt, dat is dus ook niet mijn bedoeling. In feite is de enige wijziging in haar dieet dat ze overdag geen wintergras meer kan eten - het klinkt alleen wel erg ingrijpend.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:31

ik keek even bij actieve onderwerpen en zag overgewicht dacht meteen aan mijn dikke bolle bella die maar steeds kilo's erbij krijgt maar die er niet af gaan ongeächt ze krijgt minimaal 1 uur per 2 dagen beweging! behalve in de winter want dan heeft ze de energie nodig :o

Bella is imo nergens gevoelig voor tenminste daar lijkt het wel op, een weidemaatje van haar is 2x zo dun en heeft al snel iets te pakken, iemand tips?
ze staat 24/7 buiten ongeacht het weer, krijgt alleen in de winter en einde herfst zonodig bijgevoerd met hooi en een half handje ponybrok amper wat dus

foto's zijn niet heel duidelijk maar laat wel een beeld zien hoe ze er deze zomer uit zag :)

Afbeelding
Afbeelding

immers kan ik niks doen aan medicatie omdat ik niet de rechte eigenaresse ben maar een verzorgster en dan word het zowieso wel lastig.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:34

Mijn haf moest ook op dieet (was HB ) hij kreeg alleen hooi en een liksteen dit uitte uiteindelijk tot een ernstig vit E te kort waarvan mijn haf echt ziek was/is.
vandaar de waarschuwing :-)
ik geef mijn haf nu speciaal voer van dodson &horrel de safe and sound.Speciaal voer voor paarden die HB zijn of risico hebben.hier zitten voldoende vitamines in.
je zou kunnen kijken naar een suplement.En of je overdoseert is vrees ik alleen te bepalen door bloedonderzoek,zo bepaal je ook tekorten.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:39

Als je niet wilt overdoseren moet je 1 supplement aanhouden en de aanbevolen dosis aanhouden en niet overschrijden.
Ook voorkom je hiermee dat je scheve verhoudingen gaat krijgen. Dit is het geval wanneer je meerdere supplementen gaat geven naast krachtvoer etc.

Gras is dus gevaarlijk voor d'r, dan moet je op gaan letten op de suikers.
Indien je iets brokjes zou willen geven moet je in jouw geval dan oppassen met zetmeel en suikers in een voer.

Ik ken een ponytje die zwaar hoefbevangen was, en het super deed op seniores priores voer.
Dit gaven ze puur voor de vitamientjes en wat extra buikvulling.
Verder is safe en sound een uitstekend voeder voor dit soort paarden, en er is er nog 1, maar ben de naam kwijt.

Maar met een brokje moet je toch wel heel wat research werk gaan doen.
Beter is dan zoals timokyana zegt een vitaminekorrel bij te gaan voeren.
Maar ook hier even opletten met suikers, want ook die supplementen bevatten vaak toch meer suikers dan wij denken.

Overigens is die van mij super goed afgevallen door drainage compositum te geven (gaf ik voor wat anders), en doordat ik haar ging bijvoeren met een krachtvoer, i.p.v. alleen maar hooi.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:44

het andere voer wat cs bedoeld is van marstall :-)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:47

Ik heb echt schrik van supplementen. Meestal bestaat er op dat moment geeneens een tekort en ben je dus nutteloos en misschien zelfs gevaarlijk bezig. Een vit.E bepaling zou veel beter zijn. Ik overweeg wel een bloedonderzoekje in dit geval, maar dan over een tijdje, nu zal daar nog niet veel speciaals op te zien zijn.
Ik zal een handje krachtvoer bijgeven, dat is toch al wat vit.E, en dan zoeken naar die korrel die jij aangeeft. Waar verkopen ze die (in België, weet je dat ook, aangezien je paarden daar staan)? Dankjewel alvast :-)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:49

helaas heb ik geen idee in belgie,ik haal het in breda.
Overigens ziet het eruit als hooi gemengd met sporadisch een brokje.Hij eet het graag.
overigens ben ik er voor mijn andere knollies niet uit wat bij te voeren voor de vitamines,ze krijgen nu quatro mijtten.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:11

Ik heb een probleem! Mijn paardje heeft nog steeds overgewicht maar nu zijn we vandaag in de kliniek geweest en nu moet ik haar Artus Plus gaan bijvoeren (glucosamine supplement) Normaalgezien krijgt mijn paardje slechts een handje Marstall Vito maar ze wil het supplement dus niet eten (ik moet er dan ook 4 scheppen indoen, dat is praktisch meer als dat handje Marstall!!)
Aangezien haar beweging nu even wat rustiger moet durf ik echter niet zomaar een hele schep gaan voeren om dat supplement erin te krijgen. Appelmoes ed is uiteraard ook geen optie.
Hoe kan ik haar dit supplement nu doen eten??

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:13

safe and sound van dodson &horrel mag je meer van voeren.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:16

Hoeveel zit daar in van suikers en zetmeel?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:21

op internet vind ik Dodson & Horrell Safe and Sound 7% zetmeel 6% suiker.
zal morgen op de zak kijken :-)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:58

ik denk niet dat het veel uit maakt of je safe and sound of marstall vito voert..

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:19

De marstall vito heb ik nu, maar daarstraks wou ze het glucosamine supplement in een halve schep vito niet opeten.
Zou ik meer van de vito durven geven?
Ben altijd als de dood dat ik haar overgewicht nog erger ga maken dan het al is, de kilo's komen er gemakkelijk bij maar gaan er namelijk maar heel traag terug af!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:41

Ponyzotje: en juist om te voorkomen dat je op een gegeven moment geen tekorten meer hebt en dus gaat overdoseren, moet je dit soort dingen ook nooit aan 1 stuk door geven, maar als ware in kuurtjes.
Beste is inderdaad om d.m.v. bloedonderzoek te gaan kijken welke tekorten er zijn, en dan samen met je DA een supplement daarop uitkiezen.

timokyana: Juistum!! marstall was het, haha.

Mandyke: ik ken dat spul niet, maar is het vloeibaar of een poeder?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:12

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:55

jeetjuuus!
echt wel duur!

Maarja, als het ècht helpt?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:33

rooslove schreef:
jeetjuuus!
echt wel duur!

Maarja, als het ècht helpt?

Dat hoop ik althans ;) Maar moet het er eerst nog inkrijgen hé :o

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:35

haha jaa!
hou me maar op de hoogte!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:29

Pfff, wat een prijs, maja als het maar helpt hé.

Zeg, is de poeder oplosbaar in water? Want staat niet bij de advertentie vermeld, maar sommige lossen goed op in water, dan zou je dat kunnen doen en dat over de brokjes gooien.

Of de brokjes mengen met een olie en dan poeder erbij en goed mengen.
De olie kapselt dan een beetje de geur in.

OF mengen met klein beetje appelmoes.

Zou het gewoon even proberen met heel klein beetje poeder.
Of even een topic op medisch openen met dit soort vragen, dan krijg je vast wat tips hiervoor, zijn vast wel meer mensen die dit gebruiken.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:41

Hoe bedoel je 'goed oplosbaar in water'? Dat het dan niet gaat klonteren ofzo? Ik had het gisteren onder voer gemengt met water en dan moest ze het niet hebben. Heb vandaag niets geprobeerd want ze immers medicatie de komende 2 weken dus eerst dat even tot een goed einde brengen en dan zien we wel weer hoe we de glucosamine poeder erin krijgen.

Bevat appelmoes niet teveel suiker voor een dik paard? Ik ben wel een beetje bang dat als ik ze nu nog teveel ga bijgeven dat ze dan wel eens hoefbevangen kan geraken.

Ik was daarstraks in de delhaize en zag potjes babyvoeding staan ... wortelpap ... geen onnatuurlijke stoffen aan toegevoegt (uiteraard, het is voor baby's bestemd) en er stond op dat het 3,9gr aan suikers bevatte per portie van 130gr Is dit veel? Zou dit het proberen waard zijn? Misschien maskeert dit de smaak van de poeder ...